Vragen over veilige persoonlijke bestandsdeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-10 12:51
Hoi,

hierbij heb ik een vraag over een thuisnetwerk met gedeelde mappen gerelateerd aan veiligheid. Wat ik wil is dat de gedeelde mappen op mijn netwerk alleen voor mij toegankelijk zijn en niet vanaf het internet. Verzoek is of jullie even willen meekijken naar mijn settings, want ik ben er niet zeker over. Ik zal ze eerst even beschrijven. Mijn vragen staan onderaan. Het is een wat langer verhaal, maar dan formuleer ik mijn vragen in één keer.

Situatie: ik verbind twee laptops met een Cat6 ethernetkabel met als doel om snel en eenvoudig bestanden van de ene naar de andere te kunnen zetten. Ik bepaalde de ip4-settings op een vast eigen vast ip per laptop en hetzelfde subnetmask. Dit vaste ip definieerde ik niet voor mijn wifi-adapter waarmee ik normaal contact maak met internet (laptops krijgen ip uitgereikt). Ik zou elke keer alle instellingen opnieuw kunnen maken als ik de twee laptops met elkaar verbind, maar liever zou ik ook wat settings uit gemak kunnen laten staan.

Ik werk met sterk geconfigureerde Comodo-firewall, dus binnenkomende verzoeken om bestanden vanaf het internet te benaderen zou ik, lijkt mij, moeten kunnen ondervangen. Bestanden op de ene laptop staan achter een gebruikersnaam met password. Dat was default, op de tweede laptop is dat niet het geval.

Vraag 1: hoe stel ik dat in?

Vraag 2: wat zijn de beste settings? Particulier netwerk, gast- of openbaar netwerk of alle netwerken? Als ik het goed begrijp zijn settings voor openbaar netwerk het strengste.

Vraag 3: als ik netwerkdetectie en bestands- en printerdeling heb ingeschakeld zijn deze dan vanaf het internet te benaderen voor iedereen die mijn credentials heeft?

heel veel dank! Scooby

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Tazzios

..

Zolang je geen poorten in de router open zet is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
Hoi Tazzios, dank je voor je reactie! Fijn.

Dwz: zolang ik in de router geen portforwarding toepas, zijn mijn gedeelde bestanden vanaf het internet niet benaderbaar?

En speelt upnp hier nog een rol in? Ik zou niet weten waar dat uit te schakelen, maar naar wat ik begrijp functioneert dat als forwarder?

Voor evt. anderen: mijn vraag naar credentials-check staat nog open.

Groet Scooby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt bestanden inderdaad niet zomaar delen, dan zou je dat in je router moeten configgen.

UPNP doet hier standaard niets mee bij mijn weten (althans, dat heb ik nog nooit gezien).
Voor wat betreft credentials, wat ik doe is op beide PC's dezelfde user/pass gebruiken (of aanmaken in het systeem), zodat je gewoon kan inloggen op de andere PC. En ook dat is gewoon binnen je eigen netwerk, niet gelijk het internet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Upnp wil je inderdaad uitschakelen. Niet dat een Windows fileshare zou vragen die poort open te zetten, maar het is sowieso goed om te doen. En als er bijv later een NAS zou komen, zou die het wel kunnen doen voor 'internet facing' fileshares.

In dit geval kan je denk ik, afhankelijk van de rest vh netwerk, ook in de netwerkadapter van de wifi-verbinding bestandsdelen uitvinken.

[ Voor 22% gewijzigd door F_J_K op 23-03-2022 16:41 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
Dank beiden, voor jullie antwoorden. Top.

Gek verschijnsel is dat op 1 laptop automatisch naar credentials gevraagd werd, op de andere automatisch niet. Waar kan ik dat instellen?

Fjk, waar kan ik upnp instellen onder Windows 10?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

UPnP: in de router web interface.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
Dank Fjk! Checkte het zojuist, staat uitgeschakeld.
Pagina: 1