Een spouwmuur isolatie, verf en opnieuw verven -vraag

Pagina: 1
Acties:

• insp.gadget
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-09 13:30
Goedemiddag,
Alvast bedankt voor het lezen.
10 jaar geleden heb ik een huis gekocht, hierbij werd aangegeven dat er spouwmuur isolatie is ingespoten ooit. We hadden gelige bakstenen, wat we naar verloop van tijd niet zo mooi begonnen te vinden. Een schildersbedrijf heeft aangegeven destijds dat dit allen geen probleem is, en dat ze het konden schilderen. Dat hebben we ze laten doen.
Na ong 2 jaar werd het schilderwerk van de noord en zuid muur grijzig, op de bovenste gedeeltes muren, vooral op noord. Zuid wordt beter wanneer de zon er weer een tijdje op staat.
Nu weer 5 jaar later. Oriënteer ik mij op een nieuwe verflaag. Ik zag dat destijds de schilders sigma pro latex hebben gebruikt. Dit blijkt na navraag dus niet goed te zijn. en ook kom ik er achter dat de spouwmuur beluchting aan de noord en zuidkant van het huis dicht is. west en oost niet. dit zijn muren die meer beschut staan, en dus wel mooier zijn zonder vocht doorslag, maar tevens dus beluchting hebben.
Met hoge druk komt het verf er niet af.
Nu kom ik dus (eindelijk) tot mijn punt: Hebben jullie tips qua overschilderen? (ik ben van plan spouwmuur beluchting te herstellen aan de noord en zuid kant)
Keim heeft wel enkele ideeën om het mooi te krijgen, maar is erg duur, vandaar dat ik ook naar alternatieven wil kijken/vragen.
Ik zou ook nadat de spouwmuur weer belucht wordt, op hoop van zegen nogmaals de muur kunnen schilderen alleen wanneer dit niet de oplossing was, heb ik een dubbel probleem op de muur

[ Voor 6% gewijzigd door insp.gadget op 23-03-2022 11:39 ]

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-12 16:28
Ik ben benieuwd hoe je de beluchting wilt herstellen want je hebt hier over overschilderen?

Ik ben geen deskundige, maar als de huidige verflaag dampdicht is dan kan dat toch alleen door die laag te laten verwijderen door middel van zandstralen of iets dergelijks? En dat zal de voegen waarschijnlijk ook geen goed doen dus zo lopen de kosten flink op.

PSN ID = Jorco

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:23
Wat vragen ter verduidelijking:

Waar komt het vocht vandaan dan? Vocht vanuit je huis zou je moeten ventileren ipv door je muur heen "ademen", vocht van buiten wordt tegengehouden door de verf? (Of niet, maar dat werkt 2 kanten op).

Hoe werkt de huidige beluchting gezien je spouw is volgespoten? (Wat is er in gespoten?)
Dit blijkt na navraag dus niet goed te zijn.
Wat is er niet goed aan? (En wie heeft dit geconcludeerd?)

• insp.gadget
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-09 13:30
Bedankt voor de reacties
@Jorco
Klopt, We hebben met een schoonmaakbedrijf vrijdag een stukje onder zeer hoge druk en heet water getest. De verf gaat er matig af, en voegen gaan er uit. voegen zou ongeveer 5k kosten. en het reinigen ook 5k.

Herstellen, is een verticaal stukje voeg er uit halen tot de spouwmuur, elke 1.5m open vrezen.
De huidige verf is wel iets damp open, maar niet open genoeg volgens sommigen... Of misschien wel icm met open beluchting

@phYzar
Het vocht komt denk ik tussen de spouw vandaan, want de muren die open zijn qua beluchting , die hebben dit probleem niet. In huis zelf is het niet vochtig. Ook hebben we in huis goede beluchting door luchtverwarming.
Wat er ingespoten is, weet ik niet. volgende week komt een bedrijf kijken met een cameratje, ook om o.a. te overwegen om het aan te vullen gezien het ong 20 jaar geleden is geisoleerd.

Goede vraag wie dit heeft geconcludeerd. Dit zijn meerdere andere schilders, en schilderwinkels. Echter twijfel ik ook wel of het inderdaad niet goed was, omdat 2 andere muren ook dit type verf hebben, maar er goed uit zien.

Vandaar dat ik ook erg benieuwd ben naar de meningen hier

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Maar hoe komt het vocht in de spouw, door de muur, door het dak, uit de grond?

Misschien nog eens een schilder laten kijken en ook zijn mening vragen waarom het grijs wordt. Hier wordt ook alles snel die kleur (het huis niet, maar tuinmuren, schuttingen wel, ik denk dat ik ze dit jaar na het schoonmaken ga impregneren, hier komt het door de kleigrond. Het regenwater kan niet altijd heel snel weg en dan blijft de grond lang vochtig.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.