Hybride warmtepomp: wel of niet voor mijn woning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb al heel veel gelezen hier en op internet, maar echt een eenduidig antwoord kan ik nog niet vinden.

De situatie is als volgt:
- Onze woning is 104 m2 groot, bouwjaar 1992
- Energielabel is A
- Gasverbruik is 750 m3 dit jaar
- Geen vloerverwarming

Onze CV ketel is in 2020 onverwachts ontvanging nadat de oude plotseling stuk ging. We hebben nu een ATAG i28CZ en deze is volgens de specificaties hybride ready. Destijds moest alles een beetje onverwachts besloten worden en de installateur was niet zo van de nieuwerwetsigheid, dus dan maar een gewone CV ketel. Ik was toen net een beetje begonnen met rondkijken en eigenlijk leeft nog steeds de behoefte om het gasverbruik terug te brengen.

Onze woning heeft geen vloerverwarming. Dit aanleggen zou een enorme kostenpost meebrengen, dus dat is geen optie. Gezien ons huidige gasverbruik en uit eigen beleving, merken we wel dat de woning prima geïsoleerd is. Het is nu vaak zo dat de woning te snel opwarmt, waarna de verwarming de hele avond niet meer aangaat. Dit levert dan soms een onbehagelijk gevoel op, omdat je geen stralingswarmte meer hebt. De ruimte is dan wel gewoon prima op temperatuur.

Mijn idee is om de huidige ketel te behouden en een hybride warmtepomp aan te schaffen. Om eventuele gebrek aan vloerverwarming op te vangen, zouden we op de benedenverdieping (woonruimte) de radiatoren kunnen vervangen door lage temperatuur radiatoren. De watertemperatuur van de ketel heb ik overigs enige tijd geleden al een stuk lager gezet om het te snelle opwarmen te voorkomen.

Op dit moment liggen op onze schuur voor 2kW aan zonnepanelen exact op het zuiden. Het dak van de woning is nog helemaal vrij, dus daar zou ik graag de warmtepomp willen hebben en de rest opvullen met nog meer zonnepanelen.

Extra vraag: Ik zou graag de warmtepomp op het (schuine) dak willen hebben in een dakbehuizing. Daardoor zou deze direct naast de ketel komen (lijkt me beter) en in de tuin is hier eigenlijk geen mooie plek voor (en dit levert dan ook hele lange leidingen op). Wat zou het nadeel zijn van montage op het dak?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen om één en ander duidelijker te krijgen alvorens ik naar de installateur stap om een kostenberekening te laten maken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Als je maar 750m3 gas gebruikt, kun je dan niet veel beter overstappen op WP-only?

Een overstap naar hybride kost je nu een bak extra geld, die je normaals uit mag geven als je misschien over ene paar jaar helemaal over wil naar gasloos. Terwijl je bij het overstappen op WP-only jaarlijks geld kan besparen door het opzeggen van je gasaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 07:15
timberleek schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:23:
Als je maar 750m3 gas gebruikt, kun je dan niet veel beter overstappen op WP-only?

Een overstap naar hybride kost je nu een bak extra geld, die je normaals uit mag geven als je misschien over ene paar jaar helemaal over wil naar gasloos. Terwijl je bij het overstappen op WP-only jaarlijks geld kan besparen door het opzeggen van je gasaansluiting.
En waar denk je dan aan?

feit is dat ik ongeveer in dezelfde situatie zit als TS (ik wil dit topic niet kapen maar lees wel mee),
ik heb geen plek voor een boilervat, heb op de benedenverdieping wél vloerverwarming (met eigen pomp).
dus ik ben benieuwd... ;)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online

Helemaal gasloos is natuurlijk een fantastisch idee, maar dat idee werd eerder door mensen met 'kennis' volledig doorgehaald, omdat ik geen vloerverwarming heb en mijn woning zou te oud zijn, dus de isolatie zou nooit genoeg kunnen zijn... Ik heb niet echt de behoefte om op hele koude dagen in de kou te zitten omdat de warmtepomp het dan niet aankan.

Bijkomende vraag... Wordt een hybride warmtepomp niet automatisch een normale warmtepomp als de warmtevraag ervoor zorgt dat de CV ketel eigenlijk niet meer nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
wolly_a schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Bijkomende vraag... Wordt een hybride warmtepomp niet automatisch een normale warmtepomp als de warmtevraag ervoor zorgt dat de CV ketel eigenlijk niet meer nodig is?
Voor zover ik weet zal de CV alleen bijwarmen naar een hogere temperatuur als de WP het niet aankan óf als er warm water gevraagd wordt.

Als je van het gas afkan heb je geen "vastrecht" kosten meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Kees-Jan op 23-03-2022 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Weinig specifieks eigenlijk, ik ben ook nog niet zover. Dus ga niet af op mijn input alleen.

Maar wat ik her en der heb opgevangen in vergelijkbare topics is toch wel dat de hybride (in de ogen van veel mensen) een beroerde optie is in veel gevallen.
De dubbele investering en onnodige vastrechtkosten voor gas komen daarbij veel voorbij.
[...]
maar dat idee werd eerder door mensen met 'kennis' volledig doorgehaald, omdat ik geen vloerverwarming heb en mijn woning zou te oud zijn, dus de isolatie zou nooit genoeg kunnen zijn... Ik heb niet echt de behoefte om op hele koude dagen in de kou te zitten omdat de warmtepomp het dan niet aankan.
Niet in de kou willen zitten is inderdaad logisch, maar aangezien je maar 750m3 gas gebruikt is "nooit genoeg isolatie" niet perse waar.
En hoewel vloerverwarming heel handig is icm een warmtepomp, zijn er zat installaties waar het niet in zit.

Maar ik kan je niet echt gedegen advies geven, enkel spreekbuizen wat ik elders gelezen heb
Doet de hybride wp ook de tapwatervoorziening? Anders blijf je daarvoor altijd gas gebruiken (en dus ook altijd de aansluiting betalen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36

Als zijn warmte afgifte systeem niet geschikt is voor laagtemperatuurverwarming zal je aan een WP alleen niet genoeg hebben op flinke koude dagen. Dus dan moet je eerst zorgen dat de huidige radiatoren worden vervangen door of vloerverwarming of laag temperatuur verwarming. Beide kosten een hoop geld.

@wolly_a Klinkt alsof momenteel je CV ketel op een zeer hoge temperatuur afgesteld staat als deze alleen aan het begin van de avond aansluit en daarna uit gaat en niet meer aan gaat. Kijk eens of de aanvoertemperatuur van de CV ketel eerst een flink stuk omlaag kan schroeven naar bijvoorbeeld 60 graden. Ik vermoed dat deze op 80+ nu staat. En ga je afgifte systeem waterzijdig goed in regelen daarna. Daar is hier een topic over te vinden hoe je dat goed doet. Die twee zaken geven al weer een besparing.

Volgende stap is dan of een hybride WP of je radiatoren vervangen voor laag temperatuur radiatoren en volledig gasloos te gaan. (Moet je overigens wel ruimte hebben voor een 200 of 300 liter boilervat.) Zo niet dat is hybride voorlopig een goede oplossing

[ Voor 4% gewijzigd door Casejunkie op 23-03-2022 11:40 ]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
Casejunkie schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:39:
[...]

Als zijn warmte afgifte systeem niet geschikt is voor laagtemperatuurverwarming zal je aan een WP alleen niet genoeg hebben op flinke koude dagen. Dus dan moet je eerst zorgen dat de huidige radiatoren worden vervangen door of vloerverwarming of laag temperatuur verwarming. Beide kosten een hoop geld.

...

Volgende stap is dan of een hybride WP of je radiatoren vervangen voor laag temperatuur radiatoren en volledig gasloos te gaan.
precies, linksom (hybride WP) of rechtsom (WP met aanpassingen aan de verwarming en/of isolatie) kost het een smak geld, toch?

Voordeel van een hybride WP is nu dat je tóch bespaart op je gasverbruik.
kwestie van rekenen aan de terugverdientijd en dat kan wel eens snel gaan met de huidige gasprijzen!

[ Voor 11% gewijzigd door Kees-Jan op 23-03-2022 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:14

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar een hybride of een ventilatie warmtepomp kan in sommige gevallen een oplossing zijn.
Ons verbruik was +- 900m3 en wij hebben geen vloerverwarming. Nu is ons gasverbruik 300m3 en zitten wij in een lagere capaciteitstarief.
Wanneer je een hybride of een ventilatiewarmtepomp goedkoop kunt aanschaffen kan het een oplossing zijn. Wij betaalde 1300 euro incl. installatie en hebben dit in 4 jaar terug verdiend ( wij hebben een overschot aan zonnestroom)
Ons voorschotbedrag voor energie is 0 euro. Ik weet dat dit nog lager had kunnen zijn, maar dan was de investering voor ons veel hoger geweest.
Over een jaar of 10 laten wij vloerverwarming aanleggen en komt er een volledige warmtepomp, maar tot die tijd geen spijt van onze investering.
Kijk en luister goed naar alle tips hier en maak de voor jou juiste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
[...]

Oh absoluut mee eens.

Maar in de toekomst zal die investering alsnog nodig zijn als je WP-only wil.
Afhankelijk van de situatie in huis en de portemonnee kan het handig of onhandig zijn om het op te splitsen.

Dus ik zou wel even inventariseren wat bijvoorbeeld een upgrade naar LTV en WP-only kost en dat afzetten tegen hybride+vastrecht en de verwachting om het in de toekomst alsnog te moeten doen.

Kijk als je verwacht op redelijke termijn een keer te willen verhuizen, dan zijn gigantische investeringen als snel niet interessant. Als het een huis is om oud in te worden, kan dat best anders zijn.

Het had een leuke test kunnen zijn om over de winter te kijken hoe ver je de cv temperatuur kon terugbrengen zonder in de problemen te komen. Dat is vaak een "gratis" indicatie hoe de boel er aan toe is. Maar daar is het nu net te laat voor. Wat voor stooktemperatuur had je nu ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:16

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wat je bespaard op het afsluiten van je gasmeter kan je bij een goed geïsoleerd huis nog flink elektrisch bij verwarmen totdat je uiteindelijk je vloer verwarming* kan (laten) doen als je eens iets nieuws op de vloer wilt.

Als je het geld hebt zou ik meteen de extra panelen plaatsen (let even op BTW teruggave of dat qua tijd kan), wat je dan bespaard kan je dan over x aantal jaar stoppen in het (vroegtijdig) vervangen van je CV.

*De kosten van vloerverwarming (zonder nieuwe vloer uiteraard) verschillen niet veel met bijv. 3 design radiatoren geschikt voor LT verwarming.

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 23-03-2022 11:50 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:23
wolly_a schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:11:
Onze woning heeft geen vloerverwarming.
Hier ook niet.
Gezien ons huidige gasverbruik en uit eigen beleving, merken we wel dat de woning prima geïsoleerd is.
Dat denk ik ook.
Het is nu vaak zo dat de woning te snel opwarmt, waarna de verwarming de hele avond niet meer aangaat. Dit levert dan soms een onbehagelijk gevoel op, omdat je geen stralingswarmte meer hebt. De ruimte is dan wel gewoon prima op temperatuur.
Dan zet je hem dadelijk met WP toch gewoon een half graadje hoger. Ik herken namelijk ook wat je schrijft.
Mijn idee is om de huidige ketel te behouden en een hybride warmtepomp aan te schaffen.
Code woord is dan bivalent. Ik blijf het overal herhalen. Volledige WP met CV als backup (wat waarschijnlijk niet nodig is).
De watertemperatuur van de ketel heb ik overigs enige tijd geleden al een stuk lager gezet om het te snelle opwarmen te voorkomen.
Hoe laag?
Op dit moment liggen op onze schuur voor 2kW aan zonnepanelen exact op het zuiden. Het dak van de woning is nog helemaal vrij, dus daar zou ik graag de warmtepomp willen hebben en de rest opvullen met nog meer zonnepanelen.
Wat voor een dak is dat? Beton?
Extra vraag: Ik zou graag de warmtepomp op het (schuine) dak willen hebben in een dakbehuizing. Daardoor zou deze direct naast de ketel komen (lijkt me beter) en in de tuin is hier eigenlijk geen mooie plek voor (en dit levert dan ook hele lange leidingen op). Wat zou het nadeel zijn van montage op het dak?
Kosten voor plaatsing en onderhoud.
[...]
omdat ik geen vloerverwarming heb en mijn woning zou te oud zijn, dus de isolatie zou nooit genoeg kunnen zijn...
Hier jaren '30 huis en alleen radiatoren ;)
[...]
Nee hoor. Allemaal spookverhalen. Hier is geen enkele radiator (nog vervangen) en dat gaat prima met een WP. Ook kan je prima bijv. overal T22 of T33 radiatoren ophangen. Dat geeft ook echt veel afgifte en lekker veel volume. Er is door de isolatie ook maar heel weinig warmteverlies.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
DukeBox schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:48:
Wat je bespaard op het afsluiten van je gasmeter kan je bij een goed geïsoleerd huis nog flink elektrisch bij verwarmen totdat je uiteindelijk je vloer verwarming* kan (laten) doen als je eens iets nieuws op de vloer wilt.

Als je het geld hebt zou ik meteen de extra panelen plaatsen (let even op BTW teruggave of dat qua tijd kan), wat je dan bespaard kan je dan over x aantal jaar stoppen in het (vroegtijdig) vervangen van je CV.

*De kosten van vloerverwarming (zonder nieuwe vloer uiteraard) verschillen niet veel met bijv. 3 design radiatoren geschikt voor LT verwarming.
Opmerking over de BTW teruggave: Als je een partner hebt: aansluiting en energiecontract over zetten naar je partner en je partner de BTW terug laten vragen. Zo zit je niet met het termijn van 3 jaar.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@timberleek De CV ketel doet ook de tapwatervoorziening op dit moment. We hadden een stooktemperatuur van 85 graden. WP-only zal ooit wel een keer komen, maar of wij dan nog in deze woning wonen kan ik niet zeggen. We willen wel een keer wat anders.

@Casejunkie De CV ketel stond standaard op 85 graden ofzoiets. De standaard waarmee 'ie uit de fabriek kwam. Ik heb dit lager gezet, maar ik weet niet meer precies waarop. Ik meen iets van 65 graden ofzo. Inregelen van de radiatoren ben ik enige tijd terug al weleens mee bezig geweest. Een boilervat plaatsen is waarschijnlijk wel mogelijk, maar levert wel wat passen en meten op.

@Jagerr63 Kijk, dit is een bemoedigend verhaal. Jouw situatie is een beetje mijn idee... Dankjewel.

@DukeBox Elektrisch bijverwarmen zou de aanschaf van allerlei elektrische oplossingen met zich meebrengen? Of bedoel je dat de warmtepomp dat doet? Met de kosten van de vloerverwarming ben je er alleen niet. Het levert veel extra nevenkosten met zich mee. Want tja... De keuken moet ooit ook een keer en dan kan je dat net zo goed meteen doen. En we hebben alles gelijkvloers beneden, dus je moet de complete vloer vervangen. En tja, dan moet je eigenlijk ook wel meteen schilderen, etc...

@CurlyMo Onze woning heeft een normaal pannendak. Voor het plaatsen zal iets van een constructie gemaakt moeten worden, maar ik zie het veel, dus het moet te doen zijn, toch?

@Casejunkie Het BTW verhaal moet ik nog even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wolly_a schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:07:
@CurlyMo Onze woning heeft een normaal pannendak. Voor het plaatsen zal iets van een constructie gemaakt moeten worden, maar ik zie het veel, dus het moet te doen zijn, toch?
Ik kan je er niks zinnigs over zeggen. Ik zou hem in de tuin zetten, maar ik kan jouw situatie niet overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:12:
[...]

Ik kan je er niks zinnigs over zeggen. Ik zou hem in de tuin zetten, maar ik kan jouw situatie niet overzien.
Dat zou een dingetje zijn om met de installateur te overleggen. De tuin is niet zo praktisch, want de CV ketel staat helemaal boven op de bovenste verdieping van de woning en de warmtepomp zou dan midden op ons terras komen te staan. De leidingen moeten ook nog eens over de muur aan de buitenzijde gemaakt worden, wat ik altijd erg lelijk vindt. Vandaar mijn idee om op het dak te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Casejunkie schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:58:
Opmerking over de BTW teruggave: Als je een partner hebt: aansluiting en energiecontract over zetten naar je partner en je partner de BTW terug laten vragen. Zo zit je niet met het termijn van 3 jaar.
Klopt idd, in mijn geval was dat geen optie omdat ik ingeschreven sta bij kvk als zzper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wolly_a schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:24:
[...]

Dat zou een dingetje zijn om met de installateur te overleggen. De tuin is niet zo praktisch, want de CV ketel staat helemaal boven op de bovenste verdieping van de woning en de warmtepomp zou dan midden op ons terras komen te staan. De leidingen moeten ook nog eens over de muur aan de buitenzijde gemaakt worden, wat ik altijd erg lelijk vindt. Vandaar mijn idee om op het dak te plaatsen.
Een WP kan op elke plek aan je CV standleiding. Ook op de begane grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

wolly_a schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:07:
Elektrisch bijverwarmen zou de aanschaf van allerlei elektrische oplossingen met zich meebrengen? Of bedoel je dat de warmtepomp dat doet?
Ik bedoel een eenvoudige hetelucht kachel van een paar tientjes voor de uitzonderlijke gevallen.
Met de kosten van de vloerverwarming ben je er alleen niet. Het levert veel extra nevenkosten met zich mee.
Klopt, vandaar dat ik schreef 'uiteindelijk', oftewel wanneer je er qua tijd en financieel aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Ik zou voor de hybride warmtepomp gaan. Het is een nadeel dat je dan nog vastrecht voor gas betaalt, maar dit vastrecht wordt hoogstwaarschijnlijk wel lager omdat je naar de lichtste aansluitcapaciteit kunt. Bij Stedin betaal je bijvoorbeeld ongeveer 30% minder vastrecht zodra je gasverbruik onder 500 m3 daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
henkebek schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:17:
Ik zou voor de hybride warmtepomp gaan. Het is een nadeel dat je dan nog vastrecht voor gas betaalt, maar dit vastrecht wordt hoogstwaarschijnlijk wel lager omdat je naar de lichtste aansluitcapaciteit kunt. Bij Stedin betaal je bijvoorbeeld ongeveer 30% minder vastrecht zodra je gasverbruik onder 500 m3 daalt.
Waarom geen bivalent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
In dit geval bedoelen we hetzelfde denk ik. Met gebruik van de bestaande CV ketel dus (aangezien die z.g.a.n is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
henkebek schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:27:
[...]

In dit geval bedoelen we hetzelfde denk ik. Met gebruik van de bestaande CV ketel dus (aangezien die z.g.a.n is).
Maar dan wel met een WP ernaast die zelfstandig voldoende zou moeten zijn.

Pagina: 1