Enecsys gateway brick (betr. PV-panelen met micro-inverters)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkemmere
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-01-2023
Hoi allemaal,

Graag wil ik na jaren in "het donker te hebben gezeten" weer eens op een scherm kijken naar wat mijn PV installatie op mijn dak nog doet. Ik heb 14 zonnepanelen met 14 Enecsys micro-inverters. Geïnstalleerd in 2014. In ieder geval 1 inverter is doorgebrand omdat ik dat paneel tijdelijk los heb gehad (voor de aanleg van een dakraam). de behuizing van de inverter is gesmolten. Ik denk dat er waarschijnlijk wel 6 tot 8 definitief kapot zijn, want de opbrengst neemt elk jaar af en regelmatig klapt de stop eruit...

Mijn doel is dus om een (kort) kijkje te nemen naar de draadloze signalen van de resretende inverters, mbv. de gateway.

Maar probleem: Mijn Gateway is een "brick". Hij bevriest. Als ik de spanning aansluit komt er een blauw scherm met de Linux pinguïn linksboven, en verder gebeurt er niets.

De gateway is een Enecsys Part no: GW-EU-RES-G20 Build code: 13-165-03 Serial no: 2000100905 Met een externe antenne aan de zijkant. De voedingsstekker en ethernet zitten aan de achterkant in een uitsparing. Het cardslot/sleuf rechts is leeg. Maar dat was waarschijnlijk altijd al zo. Ik heb 'm nog nooit opengeschroefd.

Om 'm weer aan de praat te krijgen denk ik dat ik 'm zal moeten open maken en de geheugenkaart opnieuw installeren. Maar is er überhaupt een installatie pakket met software of een set files, of een disk-ghost van een andere werkende gateway, die ik erop kan zetten? Waar zou ik dat kunnen vinden? (Ik zag wel wat, o.a. op enecsysparts.com, maar het is moeilijk in te schatten of dat betrouwbaar is).

Daarna zal ik ook nog een oplossing moeten vinden om 'm uit te lezen. Dat zou een trial maand bij enecsysoutput.com kunnen zijn.

En dan kan ik gaan nadenken over vervangen van inverters... (Of ze in een of meer string(s) plaatsen met een centrale inverter).

Kan een van jullie, (misschien @19roland70 of @NLMaca ), aangeven of bovenstaande inderdaad de slimste aanpak is? En of dergelijke software er is?

Veel dank al bij voorbaat!
Grt Thomas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:13
Rond 2016 was er ooit een Engelsman en Amerikaan hetzelfde aan het proberen wat jij ook wil doen. Daar is toen niets uitgekomen. Die waren inderdaad van enecsysparts.com Ik heb er nog wel eens naar gevraagd, maar nooit meer een response gehad. Je kan proberen contact met hem te zoeken.

Het uitlezen / testen van output data kun je vrij makkelijk zelf testen (mits je bij de interface van de gateway kan komen).
https://github.com/omoerbeek/e2pv

Ik zou niet weten hoe je de gateway zelf kan flashen en hoe je daarna de omvormers weer toe kan kennen.

Ik ben geen elektricien, maar als je stoppen er regelmatig uit klappen heb je dan geen andere problemen?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkemmere
Dank @NLMaca,

Dat geeft wel reden om eens verder te kijken bij enecsysparts.com. Ga ik doen.

De readme.md op E2pv ziet er voor mijn grotendeels uit als acracadabra, maar ik denk dat ik het goed begrijp dat ik éérst m'n gateway aan de praat moet krijgen, voordat ik iets met e2pv kan beginnen...(?)

De stop die eruit vliegt is inderdaad een indicatie dat de problemen serieus zijn, maar ik zet 'm weer aan en een paar weken blijft ie meestal wel aan. Er kwam van de week nog 600 Watt van het dak op een moment dat er in huis praktisch niets aanstond. Dus ja, dan is de keuze snel gemaakt voorlopig.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:01
Ik heb/had jaren geleden ook 28 stuks enecsys. Toen het bedrijf failliet ging en de beerput open ging, heb ik besloten om toen van alles afscheid te nemen en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. Ik weet niet wat de situatie is qua schaduw e.d.en over hoeveel panelen het gaat. Ik zou er geen tijd meer in stoppen en indien mogelijk een gewone string omvormer plaatsen.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:04

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Of je kiest voor Enphase IQ7/7+ micro-omvormers. Ik heb (helaas) ook Enecsys. Alles doet het nog en ik heb 1 reserve omvormer in de garage klaar liggen. Maar mocht de boel ooit ineens massaal de geest geven, dan stap ik zeker over naar Enphase. Dit jaar komt, als het goed is, de nieuwe IQ8 ook naar Nederland, die zelf een energienet kan opzetten en gekoppeld kan worden aan een Enphase accu.

Check ook even je voedingsadapter van de gateway. Mijn gateway hield er vorig jaar ook mee op. Bleek dat de voeding geen stabiele 5v meer gaf. Even een universele andere 5V voeding gekocht en hij doet het weer prima.

Enecys lijkt ook gevoelig voor overspanning op het net, of effecten van blikseminslag. Ik had ooit 2 defecte omvormers na een onweersbui. Ik heb er nu een overspanningsfilter tussen zitten, en sinds die tijd geen issues meer gehad.

[ Voor 92% gewijzigd door Microkid op 27-03-2022 16:17 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkemmere
Ondertussen heb ik mailcontact met enecsysparts.com. Nog niet duidelijk wat het resultaat gaat zijn. (Hij vroeg om foto's).

@vanderv Dank voor je reactie! Je punt er niet te veel tijd in te steken, onthoud ik! Als ik string ga, heb ik er 2 nodig. Onderste rij is in voor- en naseizoen veel in schaduw.

@Microkid Ook dank, "Enphase IQ7/7+" onthoud ik. Ik ga eerst kijken of ik kan uitvissen hoeveel omvormers nog werken, door die Gateway aan de praat te krijgen.

Dat doet me eraan denken: Als de zon schijnt zou je toch ook met een stroommeter (ik bedoel zo'n knijptang achtig ding, die om de draad die je wil meten heen gaat zonder contact), moeten kunnen of er nog prik uit die omvormers komt? Maar dan moet je ze zeker allemaal loskoppelen en dan één voor één aansluiten...

De gateway voeding is okee, 4,9V.

[ Voor 3% gewijzigd door tkemmere op 31-03-2022 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tkemmere
Update: Bezig geweest met andere dingen.

Ik heb inmiddels besloten alle inverters van het dak te halen en te vervangen. Ik denk wel dat ik voor microinverters ga weer, want als ik strings doe, dan moet ook de hele bekabeling over.

Er komt zo'n 600 Watt van het dak, (want er gaat 550 naar de grid zie ik op mijn meter, als alles in huis zo'n beetje uit staat. 13uur, zon, 14graden). Conclusie: 3 van de 14 inverters functioneren nog. Het is niet slim om die op te zoeken en te behouden, gezien de betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wat voor panelen heb je (hoeveel Wp) ?

Mogelijk zijn 2e hands APS QS1 interessant, daar heb je er dan 4 van nodig met 14 panelen (of 3 plus een DS3-L).

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 24-04-2022 18:20 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-06 22:25
Zijn dit omvormers van de 1e generatie of 2e, de zwarte omvormers met controlelamp?

Hmm, dacht dat de vorige berichten van dit jaar waren, maar van vorig jaar al weer.
Kan dus een setje 2e generatie goedkoop overnemen om de bestaande uit te breiden.

[ Voor 50% gewijzigd door sanderhgv op 27-06-2023 17:24 ]

Pagina: 1