Processor gebruik hoger bij idle, hoe uit te zoeken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeebos
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-04 22:54
Sinds ik mijn laptop twee maanden terug heb geherinstalleerd, doet zich iets vreemds voor. Altijd als mijn laptop zo'n 10 minuten idle is, begint het processor gebruik opeens op te lopen, naar zo'n 20%. Dit gebeurt altijd. Het viel mij op doordat de cpu-fan flink ging blazen. En zodra ik de muis/toetsenbord gebruik stopt het. Waardoor ik niet in de taskmanager kan zien wat er nou aan de hand is.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan onderzoeken?

Ik heb windows 10 met alle updates, windows antivirus up-to-date.

hardware:
Lenovo Legion Y540-15IRH
i7-9750H
32gb RAM

Beste antwoord (via jeebos op 09-11-2022 11:13)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is een SSD? Dan wil je het sowieso niet, iMHO. Je kunt de service uitschakelen in Service mgt, en/ of scheduled tasks verwijderen uit de Task scheduler.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:01

Rannasha

Does not compute.

Kun je niet de task manager openen en dan de laptop 10 minuten met rust laten? Eventueel de instellingen veranderen zodat het scherm niet op zwart gaat na een bepaalde tijd.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Inderdaad: task manager openen, schermbeveiliging / autolock/ etc tijdelijk op een halfuur zetten en kijken.

Alternatief is op een tweede machine met bijv pslist (denk ik, tool van sysinternals) de cpu load remote bekijken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeebos
Het blijkt 'servicehost: schijfdefragmentatie' te zijn. Ik heb in de windows instellingen defragmentatie uitgezet. Beide schijven zijn bovendien 0 dagen geleden (oftewel zojuist handmatig door mij geoptimaliseerd).

Computer herstart, en nog steeds start de schijfdefragmentatie.

Is er nog een andere manier om dit écht uit te zetten? Of in ieder geval dit zo te laten werken zoals het altijd al werkte? Dat dit misschien soms eens gebeurt, en niet altijd en continu voor uren lang. Want als ik mijn computer een paar uur aan laat staan en ik terug kom is hij nog steeds aan het blazen.

[ Voor 2% gewijzigd door jeebos op 23-03-2022 14:14 . Reden: typo ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Het is een SSD? Dan wil je het sowieso niet, iMHO. Je kunt de service uitschakelen in Service mgt, en/ of scheduled tasks verwijderen uit de Task scheduler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

F_J_K schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:24:
Als het een SSD is, wil je schijfdefragmentatie toch niet zondermeer uitzetten.
Want schijfdefragmentatie doet ook TRIM en er zijn situaties mogelijk waarbij het de enige TRIM is die uitgevoerd wordt. Hangt een beetje af van de (configuratie van) je overige schijven.

Volgens https://psref.lenovo.com/...n_Y540_15IRH_PG0_Spec.PDF heeft het ding twee SATA poorten en twee M2 slots. Welke zijn er bij jou gevuld?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Yup trim moet zeker blijven. Verder blijft idd de vraag wat er gebruikt wordt aan hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeebos
Allereerst bedankt voor jullie reacties! Nadat ik die ScheduledDefrag heb uitgeschakeld is het probleem verholpen.

Ik heb de volgende opslag erin zitten:

Schijf 1: CT1000MX500SSD1 (2.5" SATA)
Schijf 2: Intel SSDPEKKW010T8L (M.2 80mm PCIe 3.1 x4)

Doet de defragmentatie dan TRIM. Wat ik er nu op internet over lees is defragmentatie voor HDD's met een schrijf/leeskop en TRIM voor SSD. Is de scheduleddefrag dan een overkoepelende term?

Het lijkt er wel op dat die service bij niet goed werkt, ook al is het misschien wel noodzakelijk. Misschien probeert de computer een bestand te verplaatsen, of lukt die garbage collection van TRIM niet goed. Is er een manier om de oorzaak van dit probleem op te sporen?
Pagina: 1