Leiding van zolder naar meterkast, geen loze leiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:19
Hoi iedereen,

Ik zit met het volgende:

Wij willen graag nieuwe leidingen trekken vanaf ons zolder naar de meterkast om o.a. een wasmachine aansluiting te realiseren.

Ook willen we in de toekomst een warmtepomp.

Er moet dus een aantal leidingen vanaf de meterkast richting zolder getrokken worden om dit te realiseren.

Echter is er niet (tenminste, ik kan geen zien) makkelijke manier om dit te realiseren.

Vanaf zolder lopen de leidingen door de vloer naar beneden. Die komen dan uit in een koof boven de douche om vervolgens 50 cm langs de plafond te gaan. Dan weer rechts naar beden om eindelijk in een ruimte naast de meterkast uit te komen.
...
Een gat of twee boren op zolder (mijn suggestie zou zijn om voor de grote zwarte buis te boren, daar zal niets anders zitten) is niet zozeer het probleem.

Maar de eniger manier, zonder de koof in de badkamer open te breken, om gaten te boren door de vloer tussen de begane grond en de 1ste verdieping is om het vanaf beneden te doen. Maar dan wordt het lastig om leidingen die in de dekvloer in de badkamer liggen, niet te raken...

Ook lukt het gaten maken, zal het moeilijk zijn om leidingen door de gaten in de verschillende verdiepingsvloeren te trekken.

Heeft iemand goede ideeën?

Hierbij de fotos van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGM1yrVigeo6FkmMIUkiIt3qQDc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LpYxRXVp4zCVePvGfFX53q4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJ2zDtLiJtadSSyC-Dyxa-BTBGA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAabH9jaxv7N7vLbp8OvEvzk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzBvvyOA4EFnTaMdpyqM_QHUDiY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XxL1EUrrAIo67fu8D5Ag1QZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pBMYB19LRfHi95ixwJWb31LsIc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YxNY92io7JxaW7ix8Hl96qUT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eILyZYx5baObcl_sAJn4abAoULs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFgIwwP1cbJ9srmqGdH9ZLTw.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06 12:42
Ik denk dat als je het voor jezelf wat makkelijker wilt maken je er bijna niet aan ontkomt om toch iets met de koof te doen.

Een mogelijkheid kan zijn is om enkele hele tegels uit de koof te halen (met bijv een multitool). Bijvoorbeeld vlak boven de douche, links boven en onder bij het prullenbakje. Dit kan je later weer netjes dicht maken.

Hiermee maak je voor jezelf wat ruimte voor het boren naar de begane grond en het plaatsen van de leidingen. Neemt niet weg dat het wel handig zou zijn als je het ongeveer weet hoe de afvoeren/leidingen in van de badkamer naar beneden lopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Melmer op 23-03-2022 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
Wellicht heb je gelijk. Wij gaan toch (zelf) de badkamer vernieuwen, dus dat is niet heel erg als het moet.

Ik zit ook even met alle de pvc buizen waar elektra in loopt. Hoe loopt zoiets meestal boven de meterkast?

Naar de dekvloer van 1ste verdieping en dan verder in de dekvloer/muren? Dan zou er ook veel elektra in de dekvloer in de koof kunnen zitten.

Andere optie is natuurlijk dat er geen dekvloer is gestort in de koof in de badkamer. Ik ga een kleine gaatje boren en met een kamers kijken.

Als men nog tips hebben, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:14
Hoe de opbouw van jouw vloeren is weet ik niet maar elektra leidingen liggen meestal in het beton gestort op de vloerplaten; daarover komt dan nog de cement afwerkvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:41
Kun je niet vanaf de zolder direct boven de verticale koof in de badkamer uitkomen?

Als je niet wilt slopen: kijken of je mechanische ventillatie anders kunt oplossen en die buis als veredelde mantelbuis gebruiken. Heeft iemand in de buurt hier gedaan om CV leidingen voor vloerverwarming naar begane grond verdeler te krijgen.

Maar als je de badkamer toch doet, doe het dan gewoon goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:06
Goh wat een herkenbare situatie, wij hebben min of meer exact hetzelfde gehad, en toen paar jaar later nog een uitdaging voor zonnepanelen met aparte leiding.

Zeker gezien de rare bochten in je badkamer vrees ik dat de enige manier dit netjes te doen zal zijn om dat icm een sloop aan te pakken. Wij hebben toen gelijk 3 nieuwe elektra kabels getrokken, en de gasleiding vernieuwd (die was aan het roesten in de kruipruimte). Leg eventueel ook gelijk wat CAT/COAX mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 11:24
Heeft het haast of kun je er mee wachten tot je de badkamer renoveert? Ik heb een klushuis gekocht en toen in de badkamer koof gesloopt, aantal elektrabuizen er in (wasmachine, droger en 2 loze leidingen) en ventilatie er in en nieuwe koof teruggezet.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-06 16:18
is het misschien mogelijk de leidingen langs buiten te laten lopen?

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

De buurman heeft voor de zonnepanelen de kabel via de spouw laten lopen.
In de kruipruimte een gat in de muur geboord, daar de kabel weer uit gevist, en toen vanuit de kruipruimte weer de meterkast in.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Zeker als je de badkamer op termijn toch aan wil pakken zou ik kijken of je de zijkant van de koof open kan werken, wellicht geeft je dat al genoeg ruimte. Die kan je daarna tijdelijk maar niet compleet lelijk dichtmaken met een plank.

Als je die ruimte dan open hebt zou ik gelijk een aantal extra 19mm buizen met een trekdraad leggen, voor bv. 3 fase voor een warmtepomp, een eigen (3fase?) groep voor zonnepanelen, een wasmachine of droger-groep, netwerk+coax en wat je nog meer kan verzinnen.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlampie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:12
Ik heb geen grote ervaringen met elektra maar kan je niet toevallig bestaande wasmachine groep leeg trekken en dan verzwaren zodat je op zolder groepkastje kan maken? Daar dacht ik namelijk aan om hier te doen?… benieuwd af dat dit überhaupt kan/mag…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-07 20:12

macnerd

No Apples please :-)

Eens met de suggesties om meteen rekening te houden met toekomstige wensen zoals zonnepanelen, warmtepomp, utp, coax etc. Het kost nu niet veel extra maar het geeft mogelijkheden.

Bij mijn vorige huis heb ik vanaf de meterkast extra stroompunten laten aanleggen op zolder, met aparte groepen voor zonnepanelen voor, zonnepanelen achter en extra stroompunten voor de wasmachine en wasdroger. Dit laatste omdat de wasmachine en wasdroger op dezelfde groep zaten als de stopcontacten in de slaapkamers - met stroomuitval tot gevolg doordat vriendin aan het wassen, drogen en stofzuigen was :+
Dit was mogelijk omdat ik al eerder gekozen had voor een grotere groepenkast. Daarnaast ook UTP naar zolder laten leggen (niet alleen voor eigen gebruik maar ook voor de monitoring van de zonnepanelen.
Bij mij kon dit alles via de kruipkelder en door de koof langs de trap.

Wellicht is het mogelijk om door de kruipkelder (als die er is) naar de trap te gaan, bij de onderste trede van de trap recht omhoog te gaan (dus muur openbreken), en dan door de koof naar zolder.

MacNerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
  • Laatst online: 29-08-2023
Kun je geen nep regenpijp maken. Dus vanaf de meterkast door de kruipruimte/naar buiten en dan op de beste plek een nep regenpijp maken waar je de kabels doorheen trekt naar zolder? Daar trek je al je kabels met gemak doorheen zonder heel veel breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
Hoi iedereen,

Bedankt voor alle de suggesties!

Er zijn wel mogelijkheden om het via de kruipruimte en gevel te doen, alleen lijkt dat natuurlijk niet zo mooi. De beste plek is wellicht aan de andere kant van het huis, dan moeten de kabels alleen behoorlijk langer zijn (10+ meter extra).

Van binnen is het slopen van de koof in de badkamer dan waarschijnlijk de beste manier zodat je veilig van boven kan boren.

Via de trap lukt niet vanwege de locatie. De kabels zouden dan altijd in het zicht blijven.

Ik zal eerst even een endoscoop camera lenen en in de koof kijken. Misschien heb ik geluk dat het gewoon open staat tussen de begane grond en de 1ste verdieping of dat er ergens een gaatje is.

Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:45
Rofdof schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:41:
Kun je geen nep regenpijp maken. Dus vanaf de meterkast door de kruipruimte/naar buiten en dan op de beste plek een nep regenpijp maken waar je de kabels doorheen trekt naar zolder? Daar trek je al je kabels met gemak doorheen zonder heel veel breken.
Als er al een HWA in de buurt van de zolder ligt, dan kan je natuurlijk ook gewoon die HWA gebruiken. Trek er dan alleen wel een extra PVC elektra buis doorheen zodat de kabels zelf beschermd zijn tegen het water. In flexibele PVC heb je rollen van 100M zodat je niet hoeft te lijmen en er dus minimale risico van slijtage of lekkage is.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Pagina: 1