Ik ben me al ongeveer een jaar aan het orienteren op een nieuwe PC, maar de hoge GPU prijzen hebben me weerhouden van de stap te zetten. Begin december heb ik ook een topic gemaakt, met de twijfel om voor een prebuild systeem te gaan. Ik heb de adviezen ter harte genomen en niet voor een goedkope prebuild gegaan. Destijds heb ik het besluit genomen om mijn plannen in de kast te zetten tot de GTX3080 onder de 1000,- zou komen. En.... na 3 maanden wachten is het vandaag zover, de PNY 3080 staat voor 999,- in pricewatch.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 4K resolutie, niet heel speciek een genre. Racen, shooters, WoW, XCOM: Chimera squad, van alles wat. Verder moet hij weer een jaar of 8 mee kunnen, ik neem degradatie voor lief.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik een budget van max 2000,- beschikbaar. (incl videokaart)
Wat verwacht je van ons?
Tips & Advies. Mijn huidige systeem is hoog bejaard en heb al lang geen systeem meer gebouwd. Ik heb onderstaande vragen, maar sta open voor advies en andere invalshoeken!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 4K resolutie, niet heel speciek een genre. Racen, shooters, WoW, XCOM: Chimera squad, van alles wat. Verder moet hij weer een jaar of 8 mee kunnen, ik neem degradatie voor lief.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik een budget van max 2000,- beschikbaar. (incl videokaart)
Wat verwacht je van ons?
Tips & Advies. Mijn huidige systeem is hoog bejaard en heb al lang geen systeem meer gebouwd. Ik heb onderstaande vragen, maar sta open voor advies en andere invalshoeken!
- Ik heb onderstaand systeem samengesteld, met mijn beste Google skills en doorploegen van reviews. Hebben jullie nog tips / aanvullingen om te overwegen?
- Ik vind het lastig om CPU coolers te vinden voor de LGA 1700 socket, is de Dark Rock 4 met een extra bracket een goede optie of zouden jullie een andere cooler adviseren? Past deze Cooler in de kast / met het moederbord?
- Ik twijfel bij de chipset voor het moederbord tussen een luxere B660 of een goedkope Z690. Ik ga niet overclocken en vind wifi een mooie toevoeging. Zijn er andere overwegingen voor een Z690 moederbord die ik over het hoofd zie?
- Ik lees net dat 4 April de AMD 5700X uitkomt. De moederborden voor AMD zijn gek genoeg iets goedkoper en volgens mij wordt de AMD iets minder warm. Wat denken jullie, wachten of is de Intel de betere keus?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-12600K Boxed | € 299,- | € 299,- |
1 | Moederborden | MSI MAG B660 Tomahawk WiFi DDR4 | € 209,90 | € 209,90 |
1 | Behuizingen | DeepCool CL500 | € 56,90 | € 56,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Shadow Rock 3 Zwart | € 45,71 | € 45,71 |
1 | Ventilatoren | Arctic F12 PWM PST Zwart (3-pack) | € 15,- | € 15,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB RS CMG32GX4M2C3200C18 | € 114,90 | € 114,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM750 (2021) Zwart | € 84,90 | € 84,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 104,90 | € 104,90 |
Totaal | € 931,21 |
[ Voor 7% gewijzigd door OrganicIron op 23-03-2022 13:04 ]