Close-in boiler op de warm water leiding, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel-jacobse
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:35
Hoi allemaal, ik kan het antwoord niet zo snel vinden daarom post ik de vraag maar.

Ik wil in de bijkeuken een elektrische boiler om sneller warm water te hebben (kortere leiding). En als ik de warm-water leiding blijf gebruiken hebben we geen stilstaand water in een deel van de leiding. Bovendien is onze PV installatie dermate ruim bemeten dat stroom niet echt een probleem is.

Voor de aansluiting op de warm water leiding zijn de hot-fill boilers. Maar waarom zou ik geen close-in boiler daarvoor kunnen gebruiken? Die is namelijk veel sneller op temperatuur (400W vs 2200W). Maar op de Daalderop site staat uitdrukkelijk dat er geen hot-fill aansluiting op de close-in boiler zit.

Wat zou het probleem kunnen zijn om een close-in boiler op de warm-water aanvoer aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:56
Ik zou een kokend water kraan plaatsen en niet meer om kijken. De hoeveelheid kosten die je kunt besparen met een hotfill gevoed door een leiding lang genoeg om jouw een close-in te doen overwegen is natuurlijk niet zo groot.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:45
Ik heb ze allebei gehad van Daalderop en het zijn precies dezelfde boilers, behalve het verwarmingselement.
Ook heb ik bij familie een 'cold' fill boiler op de warmwaterleiding aangesloten en functioneert nu al meer dat 5 jaar zonder problemen.
Vaak gebruik je zo'n boiler omdat de aanvoertemperatuur van het water te laag is, dus er komt in eerste instantie sowieso koud tot lauw water naar binnen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:38
Een hot fill boiler is kleiner en goedkoper dan een close in boiler. Ook een lager stilstandsverlies, omdat het kleiner is. Ook veel goedkoper dan een kokend waterkraan. Om dezelfde reden dat mijn warmwaterleiding niet weg kon heb ik een hot fill gekocht. De 400 W is alleen maar om het water op temperatuur te houden bij niet gebruik. Bij wel gebruik komt er onbeperkt warm water van je warmwatervoorziening.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb dit nooit helemaal begrepen, als je warm water een tijd stil staat in die leiding is het ook gewoon koud… en als dat 15m leiding is dan is de eerste 10 liter water dus koud of op z’n best lauw? Wat schiet je dan op met hotfill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Gerardus1956 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:00:
Een hot fill boiler is kleiner en goedkoper dan een close in boiler. Ook een lager stilstandsverlies, omdat het kleiner is. Ook veel goedkoper dan een kokend waterkraan. Om dezelfde reden dat mijn warmwaterleiding niet weg kon heb ik een hot fill gekocht. De 400 W is alleen maar om het water op temperatuur te houden bij niet gebruik. Bij wel gebruik komt er onbeperkt warm water van je warmwatervoorziening.
Nee hoor, van Daalderop zijn ze allebei 10 liter en ze noemen ze allebei close-in. De hotfill is ca. €50 duurder, dat zal de reden zijn dat ze cold fill niet aanraden als hot fill. Een hot fill verdienen ze meer op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het lijkt me wel zonde dat je CV-ketel(?) telkens aanspringt om de leiding tot je boiler te onnodig te verwarmen. Als het warme water uberhaupt de boiler bereikt...

Als je je zorgen maakt over stilstaand water zou ik liever de boiler op koudwater aansluiten. En dan een apart aftapkraantje in het keukenkastje voor CV-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-06 23:40
Dre schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:08:
Het lijkt me wel zonde dat je CV-ketel(?) telkens aan springt om de leiding tot je boiler te onnodig te verwarmen. Als het warme water uberhaupt de boiler bereikt...
Ja dat blijft een terugkerend probleem.

Zelfs als je een boiler hebt die bijvoorbeeld pas heet water gaat pakken als hij bijna leeg is (en anders gewoon koud bijvult), heb je alsnog die overgangsperiode van koud leidingwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel-jacobse
Ronald schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:39:
Ik zou een kokend water kraan plaatsen en niet meer om kijken. De hoeveelheid kosten die je kunt besparen met een hotfill gevoed door een leiding lang genoeg om jouw een close-in te doen overwegen is natuurlijk niet zo groot.
Dat heb ik serieus overwogen, want in de keuken hebben we zo’n kraan en die is retehandig en de boiler is compact, maar ik heb in de bijkeuken geen kokend water nodig dus die extra kosten maak ik liever niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karel-jacobse
JukeboxBill schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:51:
Ik heb ze allebei gehad van Daalderop en het zijn precies dezelfde boilers, behalve het verwarmingselement.
Ook heb ik bij familie een 'cold' fill boiler op de warmwaterleiding aangesloten en functioneert nu al meer dat 5 jaar zonder problemen.
Vaak gebruik je zo'n boiler omdat de aanvoertemperatuur van het water te laag is, dus er komt in eerste instantie sowieso koud tot lauw water naar binnen.
Dan is het dus gewoon een marketingverhaal. De marge op een hot-fill, met kleiner verwarmingselement, is dan ook hoger zou je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel-jacobse
Sander schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:08:
Ik heb dit nooit helemaal begrepen, als je warm water een tijd stil staat in die leiding is het ook gewoon koud… en als dat 15m leiding is dan is de eerste 10 liter water dus koud of op z’n best lauw? Wat schiet je dan op met hotfill?
Precies mijn gedachte, en vandaar mijn verwarring omdat er in de documentatie toch op gestuurd wordt voor de hot-fill aan de warm water leiding en de close-in van 2200W juist op de koude kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel-jacobse
Dre schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:08:
Het lijkt me wel zonde dat je CV-ketel(?) telkens aanspringt om de leiding tot je boiler te onnodig te verwarmen. Als het warme water uberhaupt de boiler bereikt...
Voor bad en douche soit, maar aan de wastafel of (bij)keuken super onhandig en idd verkwisting van water / warmte.

Ik ben bezig ons huis stapsgewijs gasvrij te maken dus de CV boiler die we nu hebben zal (als het aan mij ligt ASAP) vervangen worden door iets elektrisch. Dan hou je dat koude leiding probleem, maar dan is het geen gas meer wat wordt verstookt maar alleen maar eigen PV energie (in 90% v/d gevallen).
Als je je zorgen maakt over stilstaand water zou ik liever de boiler op koudwater aansluiten. En dan een apart aftapkraantje in het keukenkastje voor CV-ketel.
En dan af en toe een emmertje tappen in het kastje?

[ Voor 22% gewijzigd door karel-jacobse op 23-03-2022 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:55
Gas is nog steeds een stuk goedkoper om water mee te verwarmen dan een simpel elektrisch verwarmings-element. Het leidingverlies compenseer je dus weer wanneer je ook regelmatig grotere hoeveelheden water tapt.

Voor een warmtepomp geldt iets vergelijkbaars, als ik me niet vergis levert zo'n ding zo'n 6 a 7 keer zijn vermogen in warmte af. En is dus 6 a 7 keer zo efficiënt als een verwarmingselement. Hotfill zal dan dus nog steeds efficiënter zijn, tenzij je echt alleen steeds je handen wast bij die kraan.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 16:01
Als je meer dan die 10 of 15 liter warm water nodig hebt die in de boiler zit. Er blijft dus constant warm water uit de leiding komen. Het koude water wat in de leiding zat wordt automatisch gemengd met het warme water wat nog in de boiler zit en zodra die temperatuur te veel begint te zakken komt er al weer heet water uit de leiding. Ik snap het punt wel. Ik had in het verleden vaak als ik het huis aan het dweilen was en ik 2 of 3 keer een emmer water nodig had dat de tweede emmer met water behoorlijk koud was omdat de boiler het water nog niet op temperatuur had. Als je een hotfill gebruikt heb je dat probleem niet of een heel stuk minder.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karel-jacobse
Wild Chocolate schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:25:
[...]

Gas is nog steeds een stuk goedkoper om water mee te verwarmen dan een simpel elektrisch verwarmings-element. Het leidingverlies compenseer je dus weer wanneer je ook regelmatig grotere hoeveelheden water tapt.

Voor een warmtepomp geldt iets vergelijkbaars, als ik me niet vergis levert zo'n ding zo'n 6 a 7 keer zijn vermogen in warmte af. En is dus 6 a 7 keer zo efficiënt als een verwarmingselement. Hotfill zal dan dus nog steeds efficiënter zijn, tenzij je echt alleen steeds je handen wast bij die kraan.
Ja precies dan begreep ik @Sander zijn opmerking niet helemaal. Hot-fill = comfort + de energie-efficiënte van de grotere warmtebron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:25:
[...]

Dit gaat alleen op als je vaak meer dan de capaciteit van je boiler nodig hebt EN meer dan de capaciteit van je hotfill leiding. Als je (zoals bij mij) 15m leiding van keuken naar CV op zolder hebt dan betekent dat dat je pas na 20L (10 boiler en 10 hotfill) profijt hebt van de efficiëntie van je ketel, al het mindere is zinloze start van je ketel en gas verbruik dat je een leiding instuurt om daar af te laten koelen.

Zelfs met een kortere leiding (afgezien dat deel van de leiding mogelijk zelfs nog meer zal zijn dan de 15mm waar ik mee reken) zit je al snel aan emmers water en niet even wat pannen afspoelen of een pannetje heet water voor je hotfill werkt, tenzij hotfill actief koud met warm mengt en je lauw levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel-jacobse
Nou, ik heb het dus maar gewoon laten doen. Een close-in boiler (in principe cold-fill) op de warm waterleiding aan laten sluiten en er zo een turbo-hot-fill van gemaakt. Zonder tegenberichten hier in de toekomst is het goed gegaan want; so far so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthe pronk
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-07-2023
Even nog wat duidelijkheid voor mij
Je hebt een ingang (inlaat /koudwater ) en een uitgang (uitlaat /warmwater)
Je kan dus een warmwater leiding op de inlaat aansluiten.(Die bv uit je zonneboiler komt En dan gaat de uitlaat naar je warmwater tap punten. En zou je dan de Close-inboiler als een buffervat kunnen gebruiken .Deze blijft op temperatuur dmv boiler functie .Dit zou ik graag willen weten om gasloos te geraken.
Mijn situatie is nu als volgt ;een zonneboiler die voed de wamtepompboiler en vervolgens voed die de cv boiler ,maar die zakt wat in temp zodat nu nog de cv ketel die nog regelmatig na verwarmd tot ongeveer 60 graden .Dit wil ik dus vervangen voor een grote electrice boiler die het al verwarmde water alleen maar op temperatuur houd maar wel dus heet water als inlaat krijgt (dus een soort buffer functie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-06 19:45
JukeboxBill schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:14:
[...]

Nee hoor, van Daalderop zijn ze allebei 10 liter en ze noemen ze allebei close-in. De hotfill is ca. €50 duurder, dat zal de reden zijn dat ze cold fill niet aanraden als hot fill. Een hot fill verdienen ze meer op.
Wel eens bij stilgestaan dat je de gelaagdheid van een boiler veel meer beïnvloed als je een cold-fill boiler ineens aan de onderzijde met warm water gaat vullen? Dat warme water heeft de neiging om ‘op te stijgen’ in het vat, wat de gelaagdheid negatief beïnvloed.

Kan me om die reden voorstellen dat vooral de inlaatpijp bij een hot-fill boiler een stuk hoger in het vaatje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
B-lex schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:52:
[...]

Wel eens bij stilgestaan dat je de gelaagdheid van een boiler veel meer beïnvloed als je een cold-fill boiler ineens aan de onderzijde met warm water gaat vullen? Dat warme water heeft de neiging om ‘op te stijgen’ in het vat, wat de gelaagdheid negatief beïnvloed.

Kan me om die reden voorstellen dat vooral de inlaatpijp bij een hot-fill boiler een stuk hoger in het vaatje zit.
Dat is mogelijk, maar dat zou alleen invloed hebben als de boiler met koud water is gevuld, hetgeen niet gebruikelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-06 21:07
Zelf hebben we vanwege deze "problematiek" een kokend-water-kraan gekozen. Zowel warm als koud water aansluiten, direct warm water, en oneindig warm water. Wel in combinatie met een boiler, want met een geiser springt de geiser alsnog direct aan als je twee druppels koud-water-uit-de-warm-water-leiding gebruikt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
matthe pronk schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:18:
Even nog wat duidelijkheid voor mij
Je hebt een ingang (inlaat /koudwater ) en een uitgang (uitlaat /warmwater)
Je kan dus een warmwater leiding op de inlaat aansluiten.(Die bv uit je zonneboiler komt En dan gaat de uitlaat naar je warmwater tap punten. En zou je dan de Close-inboiler als een buffervat kunnen gebruiken .Deze blijft op temperatuur dmv boiler functie .Dit zou ik graag willen weten om gasloos te geraken.
Mijn situatie is nu als volgt ;een zonneboiler die voed de wamtepompboiler en vervolgens voed die de cv boiler ,maar die zakt wat in temp zodat nu nog de cv ketel die nog regelmatig na verwarmd tot ongeveer 60 graden .Dit wil ik dus vervangen voor een grote electrice boiler die het al verwarmde water alleen maar op temperatuur houd maar wel dus heet water als inlaat krijgt (dus een soort buffer functie)
Dat begrijp ik niet zo goed.
Je hebt een WPB, naar ik aanneem om stroom te besparen, en daar wil je nog een gewone grote boiler bijplaatsen om de gas-CV te elimineren.
De nieuwe grote heet gestookte boiler verliest veel warmte die je met stroom COP=1 blijft bijverwarmen.

M.i. is het verstandiger om een buffervat bij de WPB bij te plaatsen, die dan ook via de WPB op temperatuur wordt gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:24
Ondanks dat het een wat ouder topic is, toch even een kick. Want ik zit met ongeveer hetzelfde:
Op zolder komt een WPB voor SWW. Echter duurt warmwater in de keuken dan een jaar, net als nu vanaf de ketel. Dus willen we een boiler in de keuken. Maar de warmwaterleiding kan niet weg (T-stuk zit ergens in de badkamer waar ik niet wil slopen) en ik wil natuurlijk geen doodlopend stuk.
Dus idee is om warmwaterleiding op de inlaat van de boiler te doen: dan hoeft de boiler niet veel bij te warmen als er wat meer water weg is (want dan komt er warm water uit WPB). Bij kleine hoeveelheden zal er koud/lauw water bijgevuld worden ivm afstand zolder>keuken, maar dan spoelt de leiding wel weer door.

Maar dan is de vraag: hotfill, gewoon of kokendwater-systeem? Want er komt dus wisselend koud, lauw of heet water op de inlaat...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karel-jacobse
MisterMailman schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:41:
Ondanks dat het een wat ouder topic is, toch even een kick. Want ik zit met ongeveer hetzelfde:
Op zolder komt een WPB voor SWW. Echter duurt warmwater in de keuken dan een jaar, net als nu vanaf de ketel. Dus willen we een boiler in de keuken. Maar de warmwaterleiding kan niet weg (T-stuk zit ergens in de badkamer waar ik niet wil slopen) en ik wil natuurlijk geen doodlopend stuk.
Dus idee is om warmwaterleiding op de inlaat van de boiler te doen: dan hoeft de boiler niet veel bij te warmen als er wat meer water weg is (want dan komt er warm water uit WPB). Bij kleine hoeveelheden zal er koud/lauw water bijgevuld worden ivm afstand zolder>keuken, maar dan spoelt de leiding wel weer door.

Maar dan is de vraag: hotfill, gewoon of kokendwater-systeem? Want er komt dus wisselend koud, lauw of heet water op de inlaat...
Ik kan je melden dat de 2200W cold fill daalderop op de warmwater leiding het nog goed doet.
Pagina: 1