Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Slimme (?) meter registreert teruglevering als levering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rvanburk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-07 19:40
Beste Tweakers,

Sinds kort is mijn slimme meter vervangen voor een nieuw type (ISKRA AM550) vanwege verbindingsproblemen. Op deze 3 fase slimme meter heb ik via de meterkast oa 2 x 1 fase omvormer gekoppeld, elk op een aparte fase. Deze opstelling werkte met de vorige slimme meter prima.
Opwekcapaciteit is ongeveer 2 x 3,5 kw., Aangezien het mooi zonnig weer is ging ik vanmiddag eens kijken hoe de tellers lopen. Nu heb je 5 relevante tellers op de slimme meter; hoog en laag tarief geleverd, hoog en laag tarief voor teruggeleverd en actueel vermogen.

Op mijn monitoringstool van de (solaredge omvormers) zag ik dat de panelen lekker bezig waren, zo'n 3 kw vermogen per omvormer dus 6 kw in totaal. Aangezien er weinig apparaten electra verbruikte om dat moment verwacht je dus ook een teruggeleverd vermogen van rond 6 kw...Maar de teller "Actueel vermogen" gaf aan dat de slimme meter 300 watt vermogen aan het huis aan het leveren was...Interessant dacht ik.. wat verbruikt er nu ruim 6 kw. Er schoot mij niks te binnen. Ik heb toen 1 van de 2 omvormers uitgezet. Toen schoot de teller "Actueel vermogen" omhoog van de 300 watt naar ruim 3kw. Dus met 1 omvormer aan die op dat moment zo'n 3 kw oplevert geeft de slimme (?) meter aan dat er ruim 3kw het huis wordt binnengehaald. Toen heb ik de andere omvormer ook uitgezet. De teller "actueel vermogen" schoot toen weer naar de 300 watt.
Daarna heb ik de andere omvormer weer aangezet en de andere uit. Dat ging wel goed, keurig een teruggeleverd vermogen op de slimme meter wat grofweg overeenkomt met de solaredge monitoring

Als ik het dus goed begrijp heb ik een omvormer die volgens de solaredge x kw vermogen heeft terwijl de slimme meter dit registreert als "van het net gehaald vermogen" (Geleverd).

Mijn vraag aan jullie tweakers of of ik wellicht een denkfout maak? Weten jullie of deze situatie zich eerder voorgedaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Robert

Beste antwoord (via rvanburk op 23-03-2022 07:10)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-11 11:43
Gedeeltelijk verkeerd om aangesloten.
Sommige fases wel goed en de andere verkeerd

Heb ik ook gehad met mijn 1 fase aansluiting.
Alles wat ik verbruikte werd gezien als teruglevering.

[ Voor 20% gewijzigd door D-dark op 22-03-2022 23:39 ]

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou nog eens kijken, mijn slimme meter geeft ook heel groot aan het wattage wat er doorheen gaat maar heel erg klein dat het negatief is .. als het goed is heb je 4 tellers en kan je zien waar het bij geschreven wordt

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:28
Is 300w niet gewoon het verbruik op de 3e fase?

Inventaris - Koop mijn meuk!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:04
Ik heb zelf een 3 fase omvormer en op het moment dat ik met teruglever tov verbruik dan is levering 0 en terugleveren een positieve waarde.
Nu heb ik hier ook een topic voorbij zien komen dat er voor sommige meters een update nodig was voor correcte weergave

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• rvanburk
Dank voor de reacties,

Vanavond heb ik mijn 3 fase inductiekookplaat op vol vermogen gezet... tot mijn verbazing geeft de niet zo slimme meter nu aan dat hij 1,5kw aan het terugleveren is..Ook de teller "Teruggeleverd laag tarief" loopt op. Dus het is nu geld verdienen met stroom verbruiken ..Aangezien het donker is zijn het iig niet de zonnepanelen.... Zal eens contact opnemen met mijn netbeheerder.

groet,
Robert

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Hebben ze hem verkeerd om aangesloten? 8)7 8)7 8)7

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• rvanburk
ja geen idee...er zal wel ergens een kabeltje verkeerd lopen. Ik heb er niet zo'n verstand van maar bizar toch dat t zo fout kan gaan...ik dacht eerst dat t aan mijn 2 1-fase omvormers lag op een 3 fase aansluiting maar dat is dus gelukkig niet het geval

• rvanburk
probleem komt blijkbaar vaker voor: https://community.consume...s-van-teruglevering-23020

Acties:
  • Beste antwoord

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-11 11:43
Gedeeltelijk verkeerd om aangesloten.
Sommige fases wel goed en de andere verkeerd

Heb ik ook gehad met mijn 1 fase aansluiting.
Alles wat ik verbruikte werd gezien als teruglevering.

[ Voor 20% gewijzigd door D-dark op 22-03-2022 23:39 ]

• rvanburk
Dank voor alle antwoorden.

Liander monteur is langs geweest en onze diagnose klopte. 1 van de 3 fase was verkeerd aangesloten op de slimme meter. Had de monteur in zijn 42 jarige loopbaan nog nooit gezien....tja.
Was er gelukkig op tijd bij aangezien er nog weinig teruggeleverd was door de zonnepanelen en mijn verbruik hoger was.

Eind goed al goed dus.

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:34
rvanburk schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:23:
Dank voor alle antwoorden.

Liander monteur is langs geweest en onze diagnose klopte. 1 van de 3 fase was verkeerd aangesloten op de slimme meter. Had de monteur in zijn 42 jarige loopbaan nog nooit gezien....tja.
Was er gelukkig op tijd bij aangezien er nog weinig teruggeleverd was door de zonnepanelen en mijn verbruik hoger was.

Eind goed al goed dus.
Bij ons is 11 juli een driefase slimme meter geïnstalleerd. Enkele dagen geleden kreeg ik het eerste leveringsrapport, waarvan ik mn wenkbrauwen wat optrok.
Wij hebben dus hetzelfde.. Als ik het goed begrijp dus Liander bellen en dan komen ze het oplossen? En hoe zit het met de financiële compensatie? Want ik heb zonnepanelen en de afgelopen maanden waren erg zonnig, 800 kWh mislopen vind ik niet fijn. Gaan ze me compenseren?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:38
Ik zou niet klagen en alle verbruikers op die omgekeerde fase gooien. Omvormers op de "goede" fasen en (op papier) volle bak terugleveren maar!

Maar bizar dat dit kan inderdaad.

• rvanburk
Bij mij was er geen sprake van compensatie want ik heb er uiteindelijk voordeel van gehad. Monteur vertelde dat er niet per fase wordt geregistreerd dus compenseren via meterstanden is niet mogelijk. Als je nu nadeel hebt zou je het scenario van Roekeloos kunnen volgen door iig je omvormer van de verkeerd aangesloten fase te halen. Op den duur trek je het dan wel recht. Overigens moest ik Liander wel een aantal keren bellen waarbij ze mij niet geloofden. Bij de laatste poging heb ik een app naar het storingsnr gestuurd met de situatie. Daarin aangegeven dat Liander de mogelijkheid heeft om het te corrigeren en zo niet dat het voordeel voor mij is.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:32
Joris 407 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 22:23:
[...]

Bij ons is 11 juli een driefase slimme meter geïnstalleerd. Enkele dagen geleden kreeg ik het eerste leveringsrapport, waarvan ik mn wenkbrauwen wat optrok.
Wij hebben dus hetzelfde.. Als ik het goed begrijp dus Liander bellen en dan komen ze het oplossen? En hoe zit het met de financiële compensatie? Want ik heb zonnepanelen en de afgelopen maanden waren erg zonnig, 800 kWh mislopen vind ik niet fijn. Gaan ze me compenseren?
Tussen afrekening laten opmaken, net als bij een meterwissel met de getallen op de juiste plek.
Beetje monteur regelt dat in zijn opdracht.

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-11 09:06
Dag allemaal,

Ik ben er zojuist achter gekomen dat ik precies het zelfde probleem heb als de topic starter. Na veel onderzoek lijkt het erop dat 1 van de 3 fases verkeerd om aangesloten zit bij mij. Omdat ik in juni nog 10 zonnepanelen naast mijn huidige 20 erbij had gelegd begon me op te vallen dat er een forse discrepantie zat tussen de maandrapporten van de energieleverancier vs de uitdraaien van mijn enphase zonnepaneelsysteem.

Waar ik heel benieuwd naar ben is hoe de mensen die dit hier ook ervaren hebben hiervoor gecompenseerd zijn? En indien dat gebeurd is, werd dat dan door de netbeheerder of door de energieleverancier geregeld?

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

• rvanburk
Hoi,

mij werd verteld dat compensatie lastig is aangezien er niet per fase wordt geregistreerd.
Wat een pragmatische oplossing is (die ik natuurlijk niet heb toegepast ;) ; veelverbruikers tijdelijk op de verkeerd aangesloten fase zetten en de zonnepanelen er vanaf. Als je het gevoel hebt dat na x dagen de boel is rechtgetrokken/gecompenseerd bel je met de netbeheerder.

groet.
Robert
Pagina: 1