[Advies] Warmtepompboiler vs zonneboiler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvdW
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:05
Hallo iedereen,

Mijn vriendin en ik zijn bezig om ons rijtjeshuis (1985) te verduurzamen. De grootste ingreep is het noodgedwongen vervangen van de kozijnen. Echter om van de subsidies gebruik te kunnen maken, "moet" daar een tweede maatregel bij.

De huidige situatie is als volgt:
  • Cv: vrij nieuw (dacht 2020)
  • Zonnepanelen: 2000Wp, huurconstructie (afgesloten door vorige eigenaar). Relatief duur om af te kopen of uit te breiden.
  • Dak-isolatie: +/-10 cm wol, aangebracht voordat de vorige eigenaar het kocht
Plannen:
  • Kozijnen + glas vervangen: kunststof + triple glas (mits subsidie mogelijk is!)
  • Vloerverwarming: zelf infrezen + leggen deze zomer (richting LTV)
  • Vloerisolatie: geïnspireerd door het topic hier op Tweakers was het plan dit zelf te gaan doen omdat dit "relatief eenvoudig" is. De bodemfolie ligt er al (merkbaar verschil in luchtvochtigheid).
  • Ventilatie icm WTW: plan om grotendeels zelf aan te leggen/schaffen in de nabije toekomst
Dat betekent dat er twee maatregelen zijn waar we uit zouden kunnen kiezen: isoleren of iets doen aan de warmtevoorziening.

Op het gebied van isolatie zou spouwmuurisolatie kunnen. Deze woningen hebben al "wat" isolatie vanuit de bouw, dus het rendement is beperkt. Voorzetwanden/isolatie van buitenaf gaan we voorlopig niet aan beginnen. Vloerisolatie is ook een mogelijkheid, maar moet dan uitbesteed worden om in aanmerking te komen voor subsidie.

Daarmee kwamen wij dus uit op het laten installeren van een zonneboiler. We hebben nog best wat dakoppervlak over, onze cv is geschikt voor "voorverwarming" door een boiler, plus als ik op de tool van milieucentraal af ga levert deze ingreep de grootst mogelijke gasbesparing op (buiten een WP dan).

Vervolgens komt de installateur met de suggestie van een warmtepompboiler, met als argument dat deze altijd werkt (ook 's nachts) en dat je daar mooi je zonnestroom voor kunt gebruiken. Ik volg deze redenering niet helemaal. Immers, zolang we kunnen salderen loop je geld mis vergeleken met een zonneboiler. Dat gezegd hebbende, mocht salderen er binnen enkele jaren vanaf gaan, dan hebben we een goede bestemming voor het overschot aan zonnestroom dat we dan produceren. Echter, de vraag is dan nog maar of de levensduur van de wp-boiler dat ook redt. Plus op deze manier laten we een groot deel van ons dakoppervlak onbenut. Het uitbreiden van onze zonnepanelen blijft immers een relatief dure optie.

Ik ben nog in afwachting van prijsopgaven en was ook van plan die te checken met andere installateurs. Mijn vraag is alleen of ik een denkfout maak waardoor een wp-boiler toch een gunstigere optie is. Ik heb de nodige topics doorgespit, maar nergens vind een duidelijk kader om deze afweging te maken. Of zouden jullie, op basis van bovenstaande, een andere "tweede" maatregel aanraden? Bijv. dan toch maar die vloerisolatie "laten" uitvoeren omdat je daarmee (ondanks de arbeidskosten) waarschijnlijk meer rendement behaalt?

Ik hoor graag jullie ideeën en gedachten. Hopelijk helpt ons dat een stap verder!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

LvdW schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:10:
Vervolgens komt de installateur met de suggestie van een warmtepompboiler, met als argument dat deze altijd werkt (ook 's nachts) en dat je daar mooi je zonnestroom voor kunt gebruiken.
Verstandige kerel. Hij heeft helemaal gelijk.
Ik volg deze redenering niet helemaal. Immers, zolang we kunnen salderen loop je geld mis vergeleken met een zonneboiler.
Nee, juist niet. Waarom zou je geld mislopen?
Dat gezegd hebbende, mocht salderen er binnen enkele jaren vanaf gaan, dan hebben we een goede bestemming voor het overschot aan zonnestroom dat we dan produceren.
Sanitair warm water is qua stroomverbruik nogal verwaarloosbaar, dat is de moeite niet waard.
Echter, de vraag is dan nog maar of de levensduur van de wp-boiler dat ook redt. Plus op deze manier laten we een groot deel van ons dakoppervlak onbenut. Het uitbreiden van onze zonnepanelen blijft immers een relatief dure optie.
Ik zou zsm je dak volleggen met (eigen) zonnepanelen. Je krijgt 58 ct per kWh momenteel voor terugleveren.
Ik ben nog in afwachting van prijsopgaven en was ook van plan die te checken met andere installateurs. Mijn vraag is alleen of ik een denkfout maak waardoor een wp-boiler toch een gunstigere optie is.
Ja. Zonneboiler is in vrijwel geen enkel scenario financiëel interessant. Daarom gaat iedereen ook voor een warmtepompboiler + zonnepanelen.
Ik heb de nodige topics doorgespit, maar nergens vind een duidelijk kader om deze afweging te maken.
Ik denk omdat de zonneboiler al jaren geen serieuze overweging meer is.

Geld opleveren gaat de wpb of zonneboiler trouwens niet zolang je niet van het gas af gaat. Dus als dat je verwachting is moet ik je teleur stellen. Je bespaart wel gas, maar geen geld. Pas als je van het gas afgaat (volledig) ga je besparen doordat je dan ook geen vastrecht meer betaalt voor gas.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 22-03-2022 14:21 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
Is het idee om ooit over te gaan naar volledig electic?
Alle isolatie punten zijn het beste om eerst te doen.
Dan zou ik toch echt gaan voor uitbreiden zonnepanelen. Vooral met de huidige prijzen en de saldering kun je hier niet verkeerd aan doen. Zou je dit niet gewoon naast je huurpanelen leggen?

Zonneboiler hebbn wij ook, is leuk meegenomen. Maar mocht ik opnieuw kiezen zou ik voor zonnepanelen gaan op dezelfde dakruimte. Onze zonneboiler fungeert nu als voorverwarmer voor de warmtepompboiler, met zonnig weer gaat dat super, in de winter levert het weinig op.

Warmtepompboiler, als je over wilt naar volledig electra is dit een mooie tussenstap. Je warm water is alvast gedaan en je toekomstige WP icm je vloerverwarming kan dan een stukje lichter worden uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 12:22

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heb je nog ruimte op je dak voor een zonneboiler? Waarom combineer je de twee namelijk niet? Je hebt ook warmtepompboilers met een warmtewisselaar onderin, specifiek bedoeld voor een zonneboiler om aan te sluiten.

Dan heb je het beste van beide werelden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mkleinman schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:40:
Dan heb je het beste van beide werelden.
en ook de nadelen van beide.
2 x investering
2 x onderhoudskosten
2 x afschrijving.
2 x installatie
2 x ruimte aan kwijt

En dat voor alleen SWW.

Dat is nogal geld weggooien op deze manier. Financieel oninteressant.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 22-03-2022 14:47 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
de Peer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:46:
[...]

2 x investering
2 x onderhoudskosten
2 x afschrijving.
2 x installatie
2 x ruimte aan kwijt

En dat voor alleen SWW.

Valt wel mee, boilervat is het duurste onderdeel van de installatie en die hoef je maar 1 keer aan te schaffen. Voor de rest verdubbelen die kosten echt niet.

Persoonlijk zou ik voor zonnecollectoren gaan en kijken voor een set waar later ook een warmtepomp op gezet kan worden zodra je je CV ketel wil gaan vervangen voor een warmtepomp. Dus een boilervat met 2 spiralen.

[ Voor 3% gewijzigd door Casejunkie op 22-03-2022 14:55 ]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

de Peer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:46:
[...]

2 x investering
2 x onderhoudskosten
2 x afschrijving.
2 x installatie
2 x ruimte aan kwijt

En dat voor alleen SWW.

Nee hoor, alleen extra investering in een collector en wat leidingwerk, je sluit de collector aan op de onderste warmtewisselaar in je warmtepompboiler. Enige wat je nog wel nodig hebt is een pompgroep.

Je verwarmd dus met de zon hetzelfde vat van de warmtepompboiler. Is boilervat warm genoeg doet je WPB niets. Boilervat niet warm genoeg dan gaat de WPB zelf aan en verwarmd vat.

Zodoende bespaar je weer wat elektriciteit. Overigens er zit ook subsidie op zonneboilers.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Casejunkie schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:54:
[...]

Valt wel mee, boilervat is het duurste onderdeel van de installatie en die hoef je maar 1 keer aan te schaffen. Voor de rest verdubbelen die kosten echt niet.

Persoonlijk zou ik voor zonnecollectoren gaan en kijken voor een set waar later ook een warmtepomp op gezet kan worden zodra je je CV ketel wil gaan vervangen voor een warmtepomp. Dus een boilervat met 2 spiralen.
Laat ik het dan zo zeggen. Ik heb warmtepompboiler + zonnepanelen en ben qua verbruik nu ongeveer 2-4 (zomer-winter) euro per maand kwijt aan sanitair warm water.
Er is dus geen business case meer om aanvullend een zonneboiler te plaatsen, zelfs niet als ik hem gratis zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

de Peer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:02:
[...]

Laat ik het dan zo zeggen. Ik heb warmtepompboiler + zonnepanelen en ben qua verbruik nu ongeveer 2-4 (zomer-winter) euro per maand kwijt aan sanitair warm water.
Er is dus geen business case meer om aanvullend een zonneboiler te plaatsen, zelfs niet als ik hem gratis zou krijgen.
Hoeveel elektriciteit (kWh) ben je ongeveer per maand kwijt? Heb je daar toevallig data van? Nieuwsgierig om die businesscase bij mij eens door te rekenen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mkleinman schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:04:
[...]

Hoeveel elektriciteit (kWh) ben je ongeveer per maand kwijt? Heb je daar toevallig data van? Nieuwsgierig om die businesscase bij mij eens door te rekenen :)
Ja zo'n 30 kWh per maand in de zomer en het dubbele in de winter. Dat is inclusief 1 legionella-run per week.
Dat is een 2 persoonshuishouden en een 5 L/min douchekop.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 22-03-2022 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
de Peer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:02:
[...]

Ik heb nu een warmtepomp inclusief een 300L boilervat. We gaan dit jaar ons huis laten isoleren aan de buuitenkant en om in aanmerking te komen voor de subsidie voor de gevelisolatie (a 5700 euro) moeten we nog een tweede maatregel nemen die onder de ISDE subsidie valt. Dus voor mij is de uitbreiding met zonnecolletoren wel heel erg interessant omdat de rest van de isolatie helemaal op orde is al. (Vloer, dak en glas)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Casejunkie schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:09:
[...]

Ik heb nu een warmtepomp inclusief een 300L boilervat. We gaan dit jaar ons huis laten isoleren aan de buuitenkant en om in aanmerking te komen voor de subsidie voor de gevelisolatie (a 5700 euro) moeten we nog een tweede maatregel nemen die onder de ISDE subsidie valt. Dus voor mij is de uitbreiding met zonnecolletoren wel heel erg interessant omdat de rest van de isolatie helemaal op orde is al. (Vloer, dak en glas)
Haha dat is wel een leuke ja, maar bevestigt een beetje dat een zonneboiler niet meer zo interessant is vandaag de dag, alleen nog als excuus om voor andere apparatuur een subsidie binnen te harken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-05 17:13
ik was vorig jaar voor 524 Kwh klaar.
2volwassenen + 1 kleine

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casejunkie
de Peer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:12:
[...]

Haha dat is wel een leuke ja, maar bevestigt een beetje dat een zonneboiler niet meer zo interessant is vandaag de dag, alleen nog als excuus om voor andere apparatuur een subsidie binnen te harken :P
Ik ben wel benieuwd wat de business case gaat worden zodra de salderingsregeling komt te vervallen. Helemaal mooi is als de zonnecollectoren gebruikt kunnen worden als ondersteuning voor de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Casejunkie schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:16:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat de business case gaat worden zodra de salderingsregeling komt te vervallen. Helemaal mooi is als de zonnecollectoren gebruikt kunnen worden als ondersteuning voor de verwarming.
Ja alleen heb je verwarming vooral nodig op de momenten dat de zon niet schijnt of heeft geschenen, en een zonneboiler heeft maar beperkte capaciteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
mkleinman schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:01:
[...]

Nee hoor, alleen extra investering in een collector en wat leidingwerk, je sluit de collector aan op de onderste warmtewisselaar in je warmtepompboiler. Enige wat je nog wel nodig hebt is een pompgroep.

Je verwarmd dus met de zon hetzelfde vat van de warmtepompboiler. Is boilervat warm genoeg doet je WPB niets. Boilervat niet warm genoeg dan gaat de WPB zelf aan en verwarmd vat.

Zodoende bespaar je weer wat elektriciteit. Overigens er zit ook subsidie op zonneboilers.
Meeste mensen stoppen zo'n 400-600 kWh elektriciteit per jaar in hun warmtepompboilers, in de winter zit een wat groter deel en in de zomer minder. Dus stel ff dat je met een zonneboiler daar nog 200-300 kWh vanaf kunt halen, dan is dat leuk maar financieel nooit een strak plan.

Wel gaaf qua milieu-oogpunt, maar ik zou het alleen doen als je een dak hebt waar je goed bij kunt en waar veel ruimte is. Mijn bezwaar tegen "gewoon" ff zonnecollector erbij leggen is vooral dat je weer een systeem hebt wat lek kan gaan, gekloot met glycol, pompgroep etc. En is het dat allemaal waar voor 200-300 kWh elektriciteit/jaar besparen? Ik leg liever gewoon 1 PV-paneel extra, kost me mss max 400 euro en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
de Peer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:21:
[...]

Ja alleen heb je verwarming vooral nodig op de momenten dat de zon niet schijnt of heeft geschenen, en een zonneboiler heeft maar beperkte capaciteit.
In de winter met heldere dagen werken ze ook best goed terwijl het aardig vriest. Maar als we inderdaad zo'n winter als deze hebben dan heb je er niet heel veel in de winter met grijze dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvdW
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:05
Dank voor de vele reacties! Ik pak een aantal reacties even samen:
  • Ik snap dat zonnepanelen momenteel financieel de meest gunstige optie zijn, maar zonnepanelen bijleggen helpt niet direct bij het oplossen van onze vraag omdat het niet meetelt in de ISDE. Daabuiten, omdat het een gehuurd systeem is, betekent uitbreiden eerst afkopen. Daarmee kopen we een relatief duur systeem, want je betaalt ook de winst voor het verhuurbedrijf. Meer panelen huren = meer geld doneren aan verhuurder. Eigen panelen aanhaken op de omvormer van het verhuurbedrijf lijkt me ook niet zomaar mogelijk, plus daar is de omvormer niet op gedimensioneerd.
  • Uitgaande van gelijkblijvend aantal zonnepanelen betekent een wp-boiler dat je een deel van je stroom die je had kunnen verkopen, gebruikt om warm water te maken. Met een zonneboiler zou het en-en kunnen zijn ("gratis" warmte uit je zonneboilersysteem en (meer) vergoeding voor de stroom die je teruglevert). Dat is wat ik bedoelde met "geld mislopen". Dan negeer ik natuurlijk even het evt prijverschil in aanschafkosten van een zonneboiler vs wp-boiler.
  • All-electric lijkt ons mooi, maar is geen doel op korte termijn. Überhaupt de vraag of we hier lang genoeg blijven wonen om dat te realiseren. Voorlopig is deze cv-ketel nog niet afgeschreven. Ik denk dat we al heel blij mogen zijn als we de komende jaren wat stappen in die richting kunnen zetten dmv isolatie, inductieplaat wanneer het gasstel op is, of dus bijvoorbeeld een wp-boiler/zonneboiler.
Het is me vooral duidelijk geworden dat ik in de energievraag voor SWW (en een wp-boiler) een orde van grootte te hoog heb ingeschat. Die 30-60 kWh per maand is een fractie van wat onze panelen kunnen opwekken. Dan zie ik inderdaad de meerwaarde van een wp-boiler als je daarmee ook in de winter in SSW kunt voorzien zonder gas, plus de mogelijkheid hebt om 's nachts (tegen daltarief) goedkoop warm water te produceren. Als we het systeem dan ook nog zouden kunnen gebruiken om voor te verwarmen voor de cv komen we misschien ook nog eens gunstiger uit qua terugverdientijd.

We wachten voor nu eerst de offerte af van de huidige installateur. Ik wil die tzt eventueel ook hier delen om een beetje een inschatting te hebben met wat voor aanbieder we te maken hebben. Ik zal daarnaast ook eens offertes opvragen voor het isoleren van de spouwmuur en vloer (al twijfel ik of ze daar met krap 40cm werkruimte aan willen beginnen). Wie weet vallen die alles mee en zijn dat uiteindelijk toch voordeligere/rendabelere opties om de subsidie aan te kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Casejunkie schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:16:
[...]

Warmtepompboiler automatisch aanzetten als de zon schijnt kan natuurlijk gewoon. Het lijkt me een beetje onzinnig om de boiler te verwarmen als je op vakantie bent, maar het kan wel gewoon. Het voordeel van zonnepanelen is dat je de optie hebt om terug te leveren.
Fr33z schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:25:
[...]

Wel gaaf qua milieu-oogpunt, maar ik zou het alleen doen als je een dak hebt waar je goed bij kunt en waar veel ruimte is. Mijn bezwaar tegen "gewoon" ff zonnecollector erbij leggen is vooral dat je weer een systeem hebt wat lek kan gaan, gekloot met glycol, pompgroep etc. En is het dat allemaal waar voor 200-300 kWh elektriciteit/jaar besparen? Ik leg liever gewoon 1 PV-paneel extra, kost me mss max 400 euro en klaar.
Het zou me niks verbazen dat een extra zonnepaneel beter is voor het milieu dan een zonnecollector. Niet alleen qua opbrengst, maar ook qua materialen die geproduceerd moeten worden. En installatiekosten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgraaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-05 18:39
LvdW schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:49:
  • Ik snap dat zonnepanelen momenteel financieel de meest gunstige optie zijn, maar zonnepanelen bijleggen helpt niet direct bij het oplossen van onze vraag omdat het niet meetelt in de ISDE. Daabuiten, omdat het een gehuurd systeem is, betekent uitbreiden eerst afkopen. Daarmee kopen we een relatief duur systeem, want je betaalt ook de winst voor het verhuurbedrijf. Meer panelen huren = meer geld doneren aan verhuurder. Eigen panelen aanhaken op de omvormer van het verhuurbedrijf lijkt me ook niet zomaar mogelijk, plus daar is de omvormer niet op gedimensioneerd.
  • Uitgaande van gelijkblijvend aantal zonnepanelen betekent een wp-boiler dat je een deel van je stroom die je had kunnen verkopen, gebruikt om warm water te maken. Met een zonneboiler zou het en-en kunnen zijn ("gratis" warmte uit je zonneboilersysteem en (meer) vergoeding voor de stroom die je teruglevert). Dat is wat ik bedoelde met "geld mislopen". Dan negeer ik natuurlijk even het evt prijverschil in aanschafkosten van een zonneboiler vs wp-boiler.
  • All-electric lijkt ons mooi, maar is geen doel op korte termijn. Überhaupt de vraag of we hier lang genoeg blijven wonen om dat te realiseren. Voorlopig is deze cv-ketel nog niet afgeschreven. Ik denk dat we al heel blij mogen zijn als we de komende jaren wat stappen in die richting kunnen zetten dmv isolatie, inductieplaat wanneer het gasstel op is, of dus bijvoorbeeld een wp-boiler/zonneboiler.
Het is me vooral duidelijk geworden dat ik in de energievraag voor SWW (en een wp-boiler) een orde van grootte te hoog heb ingeschat. Die 30-60 kWh per maand is een fractie van wat onze panelen kunnen opwekken. Dan zie ik inderdaad de meerwaarde van een wp-boiler als je daarmee ook in de winter in SSW kunt voorzien zonder gas, plus de mogelijkheid hebt om 's nachts (tegen daltarief) goedkoop warm water te produceren. Als we het systeem dan ook nog zouden kunnen gebruiken om voor te verwarmen voor de cv komen we misschien ook nog eens gunstiger uit qua terugverdientijd.

We wachten voor nu eerst de offerte af van de huidige installateur. Ik wil die tzt eventueel ook hier delen om een beetje een inschatting te hebben met wat voor aanbieder we te maken hebben. Ik zal daarnaast ook eens offertes opvragen voor het isoleren van de spouwmuur en vloer (al twijfel ik of ze daar met krap 40cm werkruimte aan willen beginnen). Wie weet vallen die alles mee en zijn dat uiteindelijk toch voordeligere/rendabelere opties om de subsidie aan te kunnen vragen.
Ik ben dit topic net tegen het lijf gelopen in mijn eigen zoektocht naar wat wijs is qua duurzaamheids investeringen aan eigen huis. Dank voor alle informatie allen!

On-topic: Kun je wellicht nog de offerte van jullie installateur delen (mits je deze al hebt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbogot
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-10-2023
Dag allen,

Ik sluit me aan bij @sgraaf, erg interessant leesvoer ook voor mij tijdens mijn zoektocht naar de beste oplossing voor Gasloos.

Ik heb al een oudere (maar nog goede) Itho Daalderop Monosolar zonneboiler met 100L vat.
Ik overweeg een l/w WP met compacte binnenunit + apart boilervat van 200L (niet meer ivm beperkte hoogte 140cm op zolder).

Weet iemand hoe ik het beste dit nieuw aan te schaffen boilervat en het bestaande 100L vat combineer tot een totale SWW buffer van 300L ?

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.

• marcjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04 21:20
LvdW schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:49:

[list]
Toch nog even in gaan op de zonnepanelen. Hoeveel panelen kan je nog kwijt op je dak?
Je kan natuurlijk naast het gehuurde systeem nog je eigen systeem neer leggen. Dit kan met een centrale omvormer maar ook met micro omvormers. Je krijgt dan 2 gescheiden systemen. Dat is geen enkel probleem.

• marcjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04 21:20
Arbogot schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:19:
Dag allen,

Ik sluit me aan bij @sgraaf, erg interessant leesvoer ook voor mij tijdens mijn zoektocht naar de beste oplossing voor Gasloos.

Ik heb al een oudere (maar nog goede) Itho Daalderop Monosolar zonneboiler met 100L vat.
Ik overweeg een l/w WP met compacte binnenunit + apart boilervat van 200L (niet meer ivm beperkte hoogte 140cm op zolder).

Weet iemand hoe ik het beste dit nieuw aan te schaffen boilervat en het bestaande 100L vat combineer tot een totale SWW buffer van 300L ?

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.
Ik ben erg benieuwd of je al wat info hebt.
Ik heb een Daaldrop multiesolar die is om gebouwd naar een monosolar (cv deel was ooit stukgegaan).
En ik wil graag een groter buffer vat. De 100L die het nu is vindt ik wat krap.
Dus kan er een vat naast of kan het bestaande vat worden vervangen voor een grotere?
Pagina: 1