Dag Tweakers, omdat dit toch een specifieke situatie is een nieuw topic aangemaakt.
Mijn PV omvormer is recent overleden, een jaartje na de garantieperiode. Ik wil hem graag vervangen maar ik twijfel over de sizing van de nieuwe omvormer. Momenteel liggen er namelijk 12 panelen in zuid opstelling die ik in de toekomst wil ombouwen naar oost/west voor meer opbrengst met een warmtepomp in het achterhoofd. Het liefst koop ik een omvormer die ik ook in de nieuwe opstelling kan gebruiken.
Situatie:
12x 255Wp panelen van (Csun 255, Voc 37,5). 3060Wp vermogen in totaal
Oude omvormer 3000 Wp
Orientatie zuid, plat dak, geen schaduwfactoren.
Ik kijk naar de Growatt 2500 en 3000 XE omvormer, met twee trackers ivm toekomstige oost/west opstelling. Het prijsverschil is heel beperkt (30 euro).
In de toekomst wil ik deze panelen in 2x5 of 2x4 oost/west opstelling leggen, dat worden dus 2 strings van 4 of 5 panelen.
Het liefst schaf ik de Growatt 3000 aan zodat de huidige installatie volledig kan opwekken (het prijsverschil is miniem). Met de huidige drukte op de PV markt is het onzeker wanneer de installatie aangepast kan worden.
Vraag
Is er een nadeel om in de toekomstige situatie een oversized omvormer te gebruiken? De oost/west opstelling met oude panelen heeft straks ca 2000 of 2500 WP. Ik heb gelezen over dat kleinere omvormers eerder opstarten maar in de datasheet zie ik dat deze omvormer bij hetzelfde voltage opstart.
Zijn er daarnaast nog efficientie overwegingen die meespelen? Oftewel presteert een omvormer minder goed als er te weinig capaciteit aangesproken wordt?
Plaatjes voor context (rechts ons huis, links buren)
:fill(white):strip_exif()/f/image/XPbVVFLufefcPRc6pyjgc0ld.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/b71xLQhZMlZoOw1eZyH4J6j2.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor het meedenken!
Mijn PV omvormer is recent overleden, een jaartje na de garantieperiode. Ik wil hem graag vervangen maar ik twijfel over de sizing van de nieuwe omvormer. Momenteel liggen er namelijk 12 panelen in zuid opstelling die ik in de toekomst wil ombouwen naar oost/west voor meer opbrengst met een warmtepomp in het achterhoofd. Het liefst koop ik een omvormer die ik ook in de nieuwe opstelling kan gebruiken.
Situatie:
12x 255Wp panelen van (Csun 255, Voc 37,5). 3060Wp vermogen in totaal
Oude omvormer 3000 Wp
Orientatie zuid, plat dak, geen schaduwfactoren.
Ik kijk naar de Growatt 2500 en 3000 XE omvormer, met twee trackers ivm toekomstige oost/west opstelling. Het prijsverschil is heel beperkt (30 euro).
In de toekomst wil ik deze panelen in 2x5 of 2x4 oost/west opstelling leggen, dat worden dus 2 strings van 4 of 5 panelen.
Het liefst schaf ik de Growatt 3000 aan zodat de huidige installatie volledig kan opwekken (het prijsverschil is miniem). Met de huidige drukte op de PV markt is het onzeker wanneer de installatie aangepast kan worden.
Vraag
Is er een nadeel om in de toekomstige situatie een oversized omvormer te gebruiken? De oost/west opstelling met oude panelen heeft straks ca 2000 of 2500 WP. Ik heb gelezen over dat kleinere omvormers eerder opstarten maar in de datasheet zie ik dat deze omvormer bij hetzelfde voltage opstart.
Zijn er daarnaast nog efficientie overwegingen die meespelen? Oftewel presteert een omvormer minder goed als er te weinig capaciteit aangesproken wordt?
Plaatjes voor context (rechts ons huis, links buren)
:fill(white):strip_exif()/f/image/XPbVVFLufefcPRc6pyjgc0ld.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/b71xLQhZMlZoOw1eZyH4J6j2.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor het meedenken!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h6yixDaIccgYV9GPGV3ZfTFH.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large)
/f/image/qhO1t9PV8V7U9G2QYzRAAzVF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ecuLxguycTA3qSIoLOhddMTD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cYysKVUhECrq73j2t9YTJKV3.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HKIGP4vSS0sU3269Te77yJUp.jpg?f=fotoalbum_large)