Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Omvormer sizen op huidige en toekomstige PV installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-11 19:30
Dag Tweakers, omdat dit toch een specifieke situatie is een nieuw topic aangemaakt.

Mijn PV omvormer is recent overleden, een jaartje na de garantieperiode. Ik wil hem graag vervangen maar ik twijfel over de sizing van de nieuwe omvormer. Momenteel liggen er namelijk 12 panelen in zuid opstelling die ik in de toekomst wil ombouwen naar oost/west voor meer opbrengst met een warmtepomp in het achterhoofd. Het liefst koop ik een omvormer die ik ook in de nieuwe opstelling kan gebruiken.

Situatie:
12x 255Wp panelen van (Csun 255, Voc 37,5). 3060Wp vermogen in totaal
Oude omvormer 3000 Wp
Orientatie zuid, plat dak, geen schaduwfactoren.

Ik kijk naar de Growatt 2500 en 3000 XE omvormer, met twee trackers ivm toekomstige oost/west opstelling. Het prijsverschil is heel beperkt (30 euro).

In de toekomst wil ik deze panelen in 2x5 of 2x4 oost/west opstelling leggen, dat worden dus 2 strings van 4 of 5 panelen.

Het liefst schaf ik de Growatt 3000 aan zodat de huidige installatie volledig kan opwekken (het prijsverschil is miniem). Met de huidige drukte op de PV markt is het onzeker wanneer de installatie aangepast kan worden.

Vraag
Is er een nadeel om in de toekomstige situatie een oversized omvormer te gebruiken? De oost/west opstelling met oude panelen heeft straks ca 2000 of 2500 WP. Ik heb gelezen over dat kleinere omvormers eerder opstarten maar in de datasheet zie ik dat deze omvormer bij hetzelfde voltage opstart.

Zijn er daarnaast nog efficientie overwegingen die meespelen? Oftewel presteert een omvormer minder goed als er te weinig capaciteit aangesproken wordt?

Plaatjes voor context (rechts ons huis, links buren)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cz3fnhxGu8Hu8jZk5oBPKiNNrks=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XPbVVFLufefcPRc6pyjgc0ld.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiwX0OoKcFkfKq173BPes70cNng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b71xLQhZMlZoOw1eZyH4J6j2.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via Kiwi_Kevin op 28-03-2022 18:08)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Kiwi_Kevin
2 stringen parallel op 1mpp.
dat kan ook 2 verschillende richtingen aan, no prob.
dit heb ik ook op oost: 7x245Wp platter op het dakkapel (+/- 15 graden) en 7x245Wp op het dak (45graden)
zie oud (dus oost-west 2x45 graden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
zie nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
helaas kun je geen 2x parallel apart meten, maar het is wel te zien dat oost breder is geworden.

je moet er wel voor zorgen dat beide parallel Stringen even veel Vmpp/Voc leveren.
de Vmpp/Voc blijft het zelfde hoe schuin de zon ook op het paneel schijnt.
het is de Ampp die wisselt, maar die word bij parallel opgeteld. ;)

(ik gebruik wel 2x7x245Wp panasonic panelen voor, die hebben een hoge Vmpp en lage Ampp.
7x36Vmpp x 2x5,5Ampp = veuul W lekker verspreid over de uren ;) .)

5x30 -10% = 135V
tja het is wat laag, en als je dat nieuw wil leggen zeg ik nee.
maar omdat het een ombouw is etc etc en het ook wel snap kan ik ook ja is goed zeggen.
houd een beetje rekening met een iets lagere opbrengst en het is goed. ;)

de IV curve, jep is een verhaal.
maar niet moeilijk.
ik pak een random curve er bij (en zal aardig op je oude panelen lijken, dit is toeval.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ow7y5E0nVOcCQpaanZQmfTo0zxY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h6yixDaIccgYV9GPGV3ZfTFH.jpg?f=user_large
in de ochtend start je omvormer op en zal hij kijken of hij al genoeg Voc krijgt om te starten.
je zit dan op de curve helemaal rechts rond de 38V en ja omdat je er nog verder niks mee doet noem,en we dit de Voc (voltage open clem).
dan gaat de omvormer een beetje A uit het systeem halen, de Voc word dan Vmpp.
daar gaat hij steeds verder mee tot dat hij de max haalt uit de panelen en zit je boven op de +/-parabool.
de Vmpp is dan +/-30V geworden met 8Ampp = 240W en dat is de Wp. ;)

al gekeken of dit soort panelen passen?
https://www.winkelman-zon...-perc-zilver-frame-h.html
het zijn wel joekels, maar leveren 41Vmpp.
die passen dus best leuk op een string/TL omvormer.
dat zou ik prefereren boven een micro.
(maar er zijn altijd meerdere wegen naar Rome.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
Kan je de oude panelen niet oost of west leggen, en dan nieuwe erbij zodat het net als de buren ligt. Als je toch het dak op gaat...

• Kiwi_Kevin
Heb ik overwogen maar de nieuwe panelen zijn allemaal van een andere lengte, 175cm lijkt de standaard te zijn. De oude zijn 165cm lang. Vandaar mijn idee om straks een oost/west oud en oost/west nieuw opstelling te maken.

• Kiwi_Kevin
Ok, nu wel wat info gevonden van efficientiecurves van omvormers. Niet specifiek deze Growatt, maar van een oudere. Daar zie je eigenlijk dat de efficientie pas echt onder de 20% van het vermogen terugvalt.

Afbeeldingslocatie: https://www.zonnefabriek.nl/assets/uploads/grafieken/Voorbeeld%20rendementscurve.jpg

• migjes
Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:38:
Ok, nu wel wat info gevonden van efficientiecurves van omvormers. Niet specifiek deze Growatt, maar van een oudere. Daar zie je eigenlijk dat de efficientie pas echt onder de 20% van het vermogen terugvalt.

[Afbeelding]
a cool je hebt die al gevonden. ;)

ik vind deze iets duidelijker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large

allemaal niet specifiek de omvormer die je nu bekijkt.
maar vergis je niet dit zijn allemaal TL omvormers, en die zijn grofweg 98% intern gewoon het zelfde. ;)

er zijn altijd een paar dingen lastig aan dit verhaal.
een omvormer start met de Voc van het paneel, die hoog genoeg en hij start. ;)
je bekijkt de grafiek met de Vmpp van de panelen.
alleen de Vmpp is geen vast getal, is de temperatuur hoger van de cellen, dan is de Vmpp lager.
en ook omgedraaid.
dit kun je vrij precies uitrekenen met b.v. sunnydesign of zo, maar je kunt ook 10% + en - doen voor een grove schatting.

dan kun je meerdere conclusies trekken, verschil in Vmpp maakt niet zo veel uit.
en ja dat klopt, als je tussen de 200-400Vmpp zit, dan zit je ruim goed en maakt het niet veel uit.
ga je onder de 200Vmpp zitten b.v. 130Vmpp en dan 10% er af op een warme dag (dat zijn altijd zonnige dagen) dan gaat het er wel in hakken.

maar ook als er een dotje schaduw is, dan reageert er een diode in het paneel en zakt de Vmpp van het paneel met vaak 1/3, en dan ga je net weer over het randje heen met dus geen opbrengst.

dus altijd een beetje schipperen tussen wat kan en wat je wil.
perfectie bestaat niet, maar rekening mee houden is verstandig geen moeten. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@Kiwi_Kevin
zal ook nog vertellen waarom dit zo gebeurd.

een TL omvormer , bestaat intern uit 2 onderdelen.
1. de DC/AC convertor.
totaal dom ding, die ontvangt +/-350Vdc en maakt er 230Vac van.
(krijg je dan geen 230V van je netbeheerder binnen maar 240V, dan is hij intern geen 350V maar ergens rond de 360V. echt de DC/AC convertor bevat niks slims. ;) )
2. de mpp
dat is een DC/DC convertor en bevat alle slimmigheid van de omvormer.
die zet de Vmpp/Ampp van de panelen om naar 350V voor de DC/AC convertor.

en op het moment dat de mpp minder te converteren heeft is hij gewoon efficiënter.
(pas op sommige merken geven wel een een ander optimum aan in de datasheets, dan zie je soms 200V.
maar dit is dus meer marketing als werkelijkheid. ;) )

• migjes
@Kiwi_Kevin
omdat je naar de toekomst wil kijken.
wat dacht je van deze trucjes. ;)

de oude panelen, die leg je oost-west.
dan heb je 2x6.
6 panelen geeft je ongeveer 6x30 - 10% = nog net iets boven de 200V.
dus dat gaat nog wel. ;)

dan doe je 2x6, dus je knoopt 2 serieel stringen parallel aan elkaar op 1 mpp.
dit geeft je wel 2x de Ampp.
(en dat is best veel, dus ik raad voor deze truk wel een SMA aan.
die kunnen 15A verwerken ipv 12,5A, en dat is wel zo tof met deze setup.)
dan heb je nog 1 mpp over voor een nieuwe set panelen er bij. ;)

of je dit wil gaan doen met een 3000W of een 5000W omvormer, dat maakt niet uit.
beide omvormers kunnen precies even veel panelen aan, de 1 top alleen iets eerder af.
maar aftoppen is veel minder erg als mensen denken. ;)

• Kiwi_Kevin
migjes schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:35:
@Kiwi_Kevin
omdat je naar de toekomst wil kijken.
wat dacht je van deze trucjes. ;)

de oude panelen, die leg je oost-west.
dan heb je 2x6.
6 panelen geeft je ongeveer 6x30 - 10% = nog net iets boven de 200V.
dus dat gaat nog wel. ;)

dan doe je 2x6, dus je knoopt 2 serieel stringen parallel aan elkaar op 1 mpp.
dit geeft je wel 2x de Ampp.
(en dat is best veel, dus ik raad voor deze truk wel een SMA aan.
die kunnen 15A verwerken ipv 12,5A, en dat is wel zo tof met deze setup.)
dan heb je nog 1 mpp over voor een nieuwe set panelen er bij. ;)
Thanks @migjes !! Ok die truc is wel heel creatief, not sure of ik dat aandurf :)

Ik wilde de oude panelen 2x5 oost/west gaan leggen en dan twee strings van 5 maken. Dan krijg je 5x30 -10% = 135V. Is dat nog acceptabel dan?

Ik heb de Vmpp grafiek erbij gepakt, moet deze nog even leren lezen (begrijpen) Maar nogmaals dank voor deze uitgebreide uitleg! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2V7zJdI9SnbRL6pOiuJk7ogFhUE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qhO1t9PV8V7U9G2QYzRAAzVF.png?f=fotoalbum_large

Ps. Mijn plan is nu 2x5 oost/west landscape en daarnaast nog 6x490Wp met Micro omvormers (ivm stringlengte).

Legplan idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fu7RyQ9zEbli_kFQxGbG4LOwcPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ecuLxguycTA3qSIoLOhddMTD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord

• migjes
@Kiwi_Kevin
2 stringen parallel op 1mpp.
dat kan ook 2 verschillende richtingen aan, no prob.
dit heb ik ook op oost: 7x245Wp platter op het dakkapel (+/- 15 graden) en 7x245Wp op het dak (45graden)
zie oud (dus oost-west 2x45 graden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
zie nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
helaas kun je geen 2x parallel apart meten, maar het is wel te zien dat oost breder is geworden.

je moet er wel voor zorgen dat beide parallel Stringen even veel Vmpp/Voc leveren.
de Vmpp/Voc blijft het zelfde hoe schuin de zon ook op het paneel schijnt.
het is de Ampp die wisselt, maar die word bij parallel opgeteld. ;)

(ik gebruik wel 2x7x245Wp panasonic panelen voor, die hebben een hoge Vmpp en lage Ampp.
7x36Vmpp x 2x5,5Ampp = veuul W lekker verspreid over de uren ;) .)

5x30 -10% = 135V
tja het is wat laag, en als je dat nieuw wil leggen zeg ik nee.
maar omdat het een ombouw is etc etc en het ook wel snap kan ik ook ja is goed zeggen.
houd een beetje rekening met een iets lagere opbrengst en het is goed. ;)

de IV curve, jep is een verhaal.
maar niet moeilijk.
ik pak een random curve er bij (en zal aardig op je oude panelen lijken, dit is toeval.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ow7y5E0nVOcCQpaanZQmfTo0zxY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h6yixDaIccgYV9GPGV3ZfTFH.jpg?f=user_large
in de ochtend start je omvormer op en zal hij kijken of hij al genoeg Voc krijgt om te starten.
je zit dan op de curve helemaal rechts rond de 38V en ja omdat je er nog verder niks mee doet noem,en we dit de Voc (voltage open clem).
dan gaat de omvormer een beetje A uit het systeem halen, de Voc word dan Vmpp.
daar gaat hij steeds verder mee tot dat hij de max haalt uit de panelen en zit je boven op de +/-parabool.
de Vmpp is dan +/-30V geworden met 8Ampp = 240W en dat is de Wp. ;)

al gekeken of dit soort panelen passen?
https://www.winkelman-zon...-perc-zilver-frame-h.html
het zijn wel joekels, maar leveren 41Vmpp.
die passen dus best leuk op een string/TL omvormer.
dat zou ik prefereren boven een micro.
(maar er zijn altijd meerdere wegen naar Rome.)

• Kiwi_Kevin
Geweldig, nu begrijp ik hem! Dank!

Ik heb allerlei combinaties geprobeerd maar de 5x 165cm panelen passen perfect in de beschikbare ruimte (830cm). Met de grotere panelen kom je automatisch op 4 in de lengte of zelfs 3 als je naar de 230cm panelen kijkt.

Vandaar dat ik op 5x2 (oude panelen) + 3x2 (nieuw) en dus micro omvormers uitkwam. Geeft ook als voordeel dat achterin de tuin nog 2 oude panelen gelegd kunnen worden. Wat verwacht je aan "minder" opbrengst door de kleine strings en 135v?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFDUPLRnTHVCKQGvUqMFZlqVIoM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cYysKVUhECrq73j2t9YTJKV3.png?f=fotoalbum_large

• Kiwi_Kevin
Ok plottwist.. Na eindeloos excellen met TVT, restwaarde huidige panelen tot de conclusie gekomen dat als er op het dak gewerkt gaat worden dat geheel vernieuwen de betere optie is.

De situatie is nu als volgt:

2x4 + 2x3 Oost west opstelling met 490Wp panelen. Voc 46,6 en Vmpp 38,8. Dit worden dan 2 strings van 7 panelen (oost/west).

Ik heb op basis van het vermogen de SMA Tripower 6KWp op het oog, maar zie dat het MPP voltage tussen de 260V en 850V moet vallen. Met 7*38,8-10% = 244V houdt dat niet over in ongunstige gevallen.

De Tripower 5KWp is dan een betere optie, die heeft een bereik van 215V-850V. Volgens Sunnydesign scheelt het qua opbrengst een hele 9KWh/jaar! (Is dit betrouwbaar?)

Dan heb je nog een andere optie, kiezen voor twee losse 1-fase omvormers voor elke string. Daarmee ligt het voltage van de panelen meer in de sweetspot van de omvormers.

Zijn er tweakers die die setup hebben gekozen? De meterkast is 3x25A .

• migjes
Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:07:
Ok plottwist.. Na eindeloos excellen met TVT, restwaarde huidige panelen tot de conclusie gekomen dat als er op het dak gewerkt gaat worden dat geheel vernieuwen de betere optie is.
oke, soms is dat beter, kijk even rond of je iemand blij kunt maken met de oude panelen.
mijn oude set hangt bij een vriendin en levert haar nog een 2000kWh op.
en dat is een geschenk als je maar een uitkering hebt. (zeker nu met deze prijzen.)
De situatie is nu als volgt:

2x4 + 2x3 Oost west opstelling met 490Wp panelen. Voc 46,6 en Vmpp 38,8. Dit worden dan 2 strings van 7 panelen (oost/west).

Ik heb op basis van het vermogen de SMA Tripower 6KWp op het oog, maar zie dat het MPP voltage tussen de 260V en 850V moet vallen. Met 7*38,8-10% = 244V houdt dat niet over in ongunstige gevallen.

De Tripower 5KWp is dan een betere optie, die heeft een bereik van 215V-850V. Volgens Sunnydesign scheelt het qua opbrengst een hele 9KWh/jaar! (Is dit betrouwbaar?)
260V-850V en 215V-850V, tja het is meer marketing als echt een verschil tussen de omvormers.
probeer maar eens een verschil te vinden als je ze open schroeft. ;)
ze willen allebei gewoon het liefst 600Vmpp.

de opbrengst berekening is aardig betrouwbaar (maar mist wel een aantal stappen dus ga niet blind er op varen.)
Dan heb je nog een andere optie, kiezen voor twee losse 1-fase omvormers voor elke string. Daarmee ligt het voltage van de panelen meer in de sweetspot van de omvormers.

Zijn er tweakers die die setup hebben gekozen? De meterkast is 3x25A .
3x25A, dan heb je een grens van ongeveer 16A met 1 fase.
maar eigenlijk zijn er veel meer dingen die je kunt hebben.
b.v. is het huis gebouwd met 1x35A, dan leggen ze vaak meteen 3x35A aan kabel in de grond.
en is die dan omgebouwd naar 3 fase dan is dat eigenlijk 3x35A die op 3x25A word af gezekerd.
en dan kun je eigenlijk meer als 16A.
etc etc etc....

dus afhankelijk van de situatie kun je aardig wat kiezen.
2x7x490Wp in oost-west als het moet kan dit op een 4000VA omvormer en dat kan dan weer op een 16A groep.
(houd ook rekening met het verschil tussen NOCT en STC.
NOCT = 490Wp 70% = 343W x7 = 2400W per mpp.
dan oost-west maakt:
2x2400W = 4800W 85% = +/-4000VA dus het kan net, maar zie ook liever een 5kW omvormer of 2x een 1fase. ;) )

de 3fase meter die je in huis hebt, voor die maakt totaal niks uit of daar op 1 of 3fase word ingevoerd. ;)

• Kiwi_Kevin
Thanks Migjes, het is de 5kw 3 fasen variant geworden. Oh en voor wie nieuwsgierig is naar het binnenwerk van de oude omvormer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgyKeZ35NH-nKScoAiHJBUGT4Mo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKIGP4vSS0sU3269Te77yJUp.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1