Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XL2000
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-06-2024
Ik heb een al langer lopende NHG hypotheek met een deel annuiteit en een deel bankspaar.
Ik probeer nu ieder jaar maximaal bij te storten op de bankspaarrekening (wordt berekend door de hypotheekverstrekker, let op! het gaat hier om bijstorten op de spaarrekening en niet om extra aflossen van de lening!) en maximaal extra af te lossen op het annuitaire deel (10% hoofdsom per jaar).
Ik kies hierbij voor verkorten van de looptijd (en dus gelijkblijvende maandlasten)

Nu ik dit een paar jaar gedaan heb valt mij op dat het effect op de looptijd steeds kleiner wordt.
Oftewel, bij gelijkblijvende bijstorting/extra aflossing is het effect op de looptijd steeds minder.
Ter indicatie, de afgelopen extra aflossing leverde mij een verkorting van de looptijd op die 1 jaar kleiner/minder was t.o.v. de verkorting van het jaar ervoor.
Hoe zit dit? Hoe kan dit? ik begrijp dit niet zo goed...
Ik heb de adviesafdeling van de hypotheekverstrekker al om een antwoord gevraagd maar na herhaaldelijk vragen nog steeds geen bericht. Kan iemand van jullie dit effect uitleggen?

[ Voor 5% gewijzigd door XL2000 op 22-03-2022 12:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:14
Rente is gelijk gebleven/blijft gelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ben je niet toevallig door een paar risicoprofielen (%en van de hypotheeksom waarbij de rente omlaag gaat) heengesprongen waardoor in eerste instantie het effect groter was?

Overigens zou ik éérst advies inwinnen vóór ik op deze manier zou gaan aflossen. Een bankspaarhypotheek klinkt als iets wat ik alláng had overgesloten naar een gunstiger systeem, daar win je advies voor in.

(daarnaast is met de huidige rentes je hypotheek aflossen als "investering" niet geheel de verstandigste oplossing, meer iets voor je gevoel)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18

Tazzios

..

@pagani om te kunnen stellen dat bankspaarhypotheek niet voordelig is en dat aflossen met de huidige rente weinig zin heeft, zul je toch eerst de rente tarieven van de TS moeten weten. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

pagani schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:53:
Ben je niet toevallig door een paar risicoprofielen (%en van de hypotheeksom waarbij de rente omlaag gaat) heengesprongen waardoor in eerste instantie het effect groter was?

Overigens zou ik éérst advies inwinnen vóór ik op deze manier zou gaan aflossen. Een bankspaarhypotheek klinkt als iets was ik alláng had overgesloten naar een gunstiger systeem, daar win je advies voor in.

(daarnaast is met de huidige rentes je hypotheek aflossen als "investering" niet geheel de verstandigste oplossing, meer iets voor je gevoel)
Als ik uit de TS lees een al langer lopende bankspaar hypotheek denk ik dat de rentes rond de 5% zitten. laatste moment dat je ze nog kon afsluiten was 2013. Inleggen met gegarandeerd 5% rendement is op zich niet verkeerd toch? Omzetten naar een andere hypotheek vorm lijkt me juiste een slecht advies.

@XL2000 denk dat het effect gedempt wordt omdat als je pak m beet 5K extra inlegt en je looptijd is nog 20 jaar je door de rente op rente meer effect krijgt dan als je 5k inlegt bij nog maar 10 jaar looptijd.

[ Voor 10% gewijzigd door Barrycade op 22-03-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XL2000
Om te beginnen alvast dank voor jullie reacties!
Het gaat hier om een NHG hypotheek, geen verandering in risicoprofielen of rente.
De gehele hypotheek staat 30 jaar vast, dus in het verleden en de toekomst geen veranderingen daar.

De bankspaarrekening trekt op dit moment 5,5% rente, dus oversluiten liever niet (los van dat het 30 jaar vast staat en dus misschien wel niet kan of met boete) verstandig.
Advies rondom banksparen bijstorten heb ik ingewonnen, vandaar ook bijstorten en niet aflossen (want beide kan bij banksparen, maar bijstorten is veel aantrekkelijker omdat alle wat je bijstort tegen 5,5% rendeert)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Bij verkorten van de looptijd heb je een kortere tijd dat die rente mee helpt met het eind doel bereiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:14
Op dit moment 5,5%, maar blijft dit ook zo of loopt dit binnen afzienbare tijd af?
Wellicht wordt hiermee gecalculeerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik vermoed dat het gewoon komt doordat de looptijd korter is, dus je termijn waarop je storting rendeert ook korter is.

Stel je maakt een eerste storting van 10k. Die rendeert voor de volledige periode - de periode dat je de looptijd inkort. Dus stel dat dat 5 jaar is, rendeert 30 jaar - 5 jaar = 25 jaar. De tweede inleg die je een jaar later doet, rendeert sowieso al een jaar minder, dus 24 jaar min de inkorting, dus dat zal dan misschien 3 jaar zijn o.i.d.

Maar vergeet niet dat na het aflopen van de spaarpolis het geld wel degelijk door blijft renderen, want op dat moment los je je lening af, en hoef je dat niet meer te betalen. Je hebt op dat moment alleen niet meer het voordeel van de HRA.

[ Voor 20% gewijzigd door Woy op 22-03-2022 12:08 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XL2000
Barrycade schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:59:
[...]

@XL2000 denk dat het effect gedempt wordt omdat als je pak m beet 5K extra inlegt en je looptijd is nog 20 jaar je door de rente op rente meer effect krijgt dan als je 5k inlegt bij nog maar 10 jaar looptijd.
Woy schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:07:
Ik vermoed dat het gewoon komt doordat de looptijd korter is, dus je termijn waarop je storting rendeert ook korter is.

Stel je maakt een eerste storting van 10k. Die rendeert voor de volledige periode - de periode dat je de looptijd inkort. Dus stel dat dat 5 jaar is, rendeert 30 jaar - 5 jaar = 25 jaar. De tweede inleg die je een jaar later doet, rendeert sowieso al een jaar minder, dus 24 jaar min de inkorting, dus dat zal dan misschien 3 jaar zijn o.i.d.

Maar vergeet niet dat na het aflopen van de spaarpolis het geld wel degelijk door blijft renderen, want op dat moment los je je lening af, en hoef je dat niet meer te betalen. Je hebt op dat moment alleen niet meer het voordeel van de HRA.
OK, dat is een interessante! Daar hebben jullie wel een heel goed punt denk ik...
En vanuit het bijstorten op de bankspraarrekening snap ik die.
Maar dat verklaart het effect dan nog niet op de extra aflossing van het annuiteiten deel toch?
GOskMet schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:06:
Op dit moment 5,5%, maar blijft dit ook zo of loopt dit binnen afzienbare tijd af?
Wellicht wordt hiermee gecalculeerd.
Nee die blijft gelijk tot einde looptijd, en dat is nog iets minder dan 20 jaar

[ Voor 53% gewijzigd door XL2000 op 22-03-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
XL2000 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:09:
OK, dat is een interessante! Daar hebben jullie wel een heel goed punt denk ik...
En vanuit het bijstorten op de bankspraarrekening snap ik die.
Maar dat verklaart het effect dan nog niet op de extra aflossing van het annuiteiten deel toch?
Een annuiteit is in feite redelijk hetzelfde, ook de looptijd wordt korter, dus het component rente/aflossing wordt aangepast. Inleggen in een bankspaarhypotheek kun je eigenlijk gelijk stellen aan het aflossen, want het spaargedeelte heeft hetzelfde rente percentage als de lening. De enige reden dat het los van elkaar staat is dat je op de rente van de lening wel HRA krijgt, en op de ontvangen rente van het spaardeel geen belasting betaald ( als je aan de voorwaarden voldoet ).

De eerste inleg krijg je bijvoorbeeld 20 jaar minder rente over 10k, de tweede inleg is nog maar 15 jaar minder rente over 10k, dus het effect is ook minder.

[ Voor 15% gewijzigd door Woy op 22-03-2022 12:18 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XL2000
Woy schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:16:
[...]

Een annuiteit is in feite redelijk hetzelfde, ook de looptijd wordt korter, dus het component rente/aflossing wordt aangepast.
Ja dat klopt inderdaad, en bij annuiteit zorgt dat er voor dat je maandelijk steeds meer gaat aflossen en minder rente gaat betalen in verhouding, gedurende de hypotheek looptijd.

Mijn gedachte was (maar die klopt dus kennelijk niet) dat hoe vaker/meer ik extra aflos, hoe meer ik opschuif in die verhouding. Dus hoe meer ik maandelijks ga aflossen tov rente betalen.
Ik dacht dus dat dat een soort vliegwiel-effect zou geven in plaats van dempend...
Waar gaat mijn gedachte mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
Als ik extra aflost, wordt mijn looptijd niet korter. Alleen zakt mn maandlasten.
Ik heb 100% annuiteit.

Ligt ook bij welke verstrekker wat het effect is bij mij staat er ook:
"Als u extra aflost gaat het maandbedrag omlaag.

Wilt u extra aflossen om de looptijd van uw hypotheek te verkorten? Dit kunt u niet zelf regelen. Neem contact op met uw adviseur. Die kan u hier verder bij helpen."

Dus misschien heb je soms gekozen om looptijd te verkorten en andere keer de maandlasten verlagen?

[ Voor 11% gewijzigd door Erwinvz1 op 22-03-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:55

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is toch geen antwoord op zijn vraag? Hij kiest altijd looptijdverkorting.

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 22-03-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Erwinvz1 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:28:
Als ik extra aflost, wordt mijn looptijd niet korter. Alleen zakt mn maandlasten.
Ik heb 100% annuiteit.

Ligt ook bij welke verstrekker wat het effect is bij mij staat er ook:
"Als u extra aflost gaat het maandbedrag omlaag.

Wilt u extra aflossen om de looptijd van uw hypotheek te verkorten? Dit kunt u niet zelf regelen. Neem contact op met uw adviseur. Die kan u hier verder bij helpen."

Dus misschien heb je soms gekozen om looptijd te verkorten en andere keer de maandlasten verlagen?
Om binnen je vrijstellingsruimte te blijven kan je meestal alleen maar verkorten en niet meer verlagen.

Zijn heel andere producten die je hier probeert te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
XL2000 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:21:
[...]
Mijn gedachte was (maar die klopt dus kennelijk niet) dat hoe vaker/meer ik extra aflos, hoe meer ik opschuif in die verhouding. Dus hoe meer ik maandelijks ga aflossen tov rente betalen.
Ik dacht dus dat dat een soort vliegwiel-effect zou geven in plaats van dempend...
Waar gaat mijn gedachte mis?
Je moet niet naar de absolute afname kijken, maar naar de relatieve ten opzichte van de resterende termijn. Vergeet ook vooral niet dat je rendement ook na die periode gewoon door blijft lopen, want je betaald ook daar geen rente meer. Maar dat wordt natuurlijk niet gereflecteerd in de afname van de looptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Barrycade schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:36:
[...]

Om binnen je vrijstellingsruimte te blijven kan je meestal alleen maar verkorten en niet meer verlagen.

Op zich kun je meestal prima verlagen ( meestal is dat ook gewoon de default bij een extra storting ), maar dat limiteert inderdaad wel flink het bedrag dat je in kan leggen, want de hoogste jaarlijkse inleg mag inderdaad max 10 maal de laagste zijn bij KEW/BEW/SEW producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Is het niet zo dat het spaargedeelte vast staat, met andere woorden: het extra sparen zal enkel de looptijd van het sparen verkorten omdat het doelbedrag eerder wordt bereikt. Het is volgens mij niet zo dat door extra bij te storten het uiteindelijke bedrag hoger gaat uitvallen vanwege de rente op rente constructie. Stel je hebt een looptijd van 15 jaar en een spaargdeelte van 100k, dan zal door de extra stortingen de looptijd korter worden naar bijvoorbeeld 12 jaar omdat het bedrag 100k eerder is bereikt. Na het bereiken van die 100k stopt het spaargedeelte gewoon en kan je het gebruiken als extra aflossing om zo maandlasten van je hypotheek te verlagen.

[ Voor 13% gewijzigd door Han op 22-03-2022 13:25 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XL2000
Han schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:24:
Is het niet zo dat het spaargedeelte vast staat, met andere woorden: het extra sparen zal enkel de looptijd van het sparen verkorten omdat het doelbedrag eerder wordt bereikt. Het is volgens mij niet zo dat door extra bij te storten het uiteindelijke bedrag hoger gaat uitvallen vanwege de rente op rente constructie. Stel je hebt een looptijd van 15 jaar en een spaargdeelte van 100k, dan zal door de extra stortingen de looptijd korter worden naar bijvoorbeeld 12 jaar omdat het bedrag 100k eerder is bereikt. Na het bereiken van die 100k stopt het spaargedeelte gewoon en kan je het gebruiken als extra aflossing om zo maandlasten van je hypotheek te verlagen.
Klopt helemaal. Doelbedrag blijft gelijk maar wordt eerder bereikt, daardoor dus idd kortere looptijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XL2000
Woy schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:20:
[...]

Je moet niet naar de absolute afname kijken, maar naar de relatieve ten opzichte van de resterende termijn.
Oh, wacht.... daar zeg je wat.... Zo heb ik er nog nooit naar gekeken... eens even de calculator in duiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:51
Als je elk jaar max 10 % van je lening mag aflossen, ga je dus elk jaar een kleiner bedrag aflossen. Dan wordt de looptijd ook met iets minder verminderd. Just my 2 cents.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XL2000
bregweb schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:30:
Als je elk jaar max 10 % van je lening mag aflossen, ga je dus elk jaar een kleiner bedrag aflossen. Dan wordt de looptijd ook met iets minder verminderd. Just my 2 cents.
Nee, het is altijd 10% van de hoofdsom, de originele lening, dus die blijft altijd gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

XL2000 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:26:
Klopt helemaal. Doelbedrag blijft gelijk maar wordt eerder bereikt, daardoor dus idd kortere looptijd
Maar je stelt dat het effect steeds kleiner wordt, hetgeen dus niet waar is. Hoe eerder je bij het te sparen bedrag komt hoe eerder je het kan gebruiken om een gedeelte van de restschuld in te lossen. En dan dus ook eerder met aanzienlijk lagere maandlasten zit plus mogelijk een grotere overwaarde bij verkoop. In mijn ogen echt geen kleiner effect :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:58

Dido

heforshe

Veel van de antwoorden lijken in te gaan op de effecten van bijstorten in het spaardeel van de spaarhypotheek, terwijl de vraag volgens mij gaat over de annuitaire hypotheek.

Bij een annuitaire hypotheek betaal je elke maand hetzelfde, maar wordt het aflossingsdeel elke maand groter terwijl het rentedeel kleiner wordt.

Als je dus aan het begin van de looptijd bedrag X aflost, neemt voor de resterende looptijd het rente-aandeel af. Als je toch hetzelfde totaalbedrag blijft betalen per maand, ben je dus eerder klaar, en heb je dus een verkorte looptijd.
Aan het begin van de looptijd heeft zo'n aflossing dus vooral effect op de rente die je betaalt vanuit je maanbedrag.

Als je later in het traject hetzelfde bedrag aflost heeft dat minder effect op de te betalen rente, omdat er simpelweg nog minder rente betaald wordt.
Heel extreem, als je extra aflost 1 maand voor het einde van de looptijd kan je de looptijd nooit meer met meer dan 1 maand verkorten...

Het is op zich niet zo heel ingewikkeld om een annuitaire hypotheek gewoon in een excel te gieten en daar eens met bedragen te spelen. Dat kan nog wel eens helpen om te zien wat er gebeurt als je aan de knoppen gaat draaien door tussentijds af te lossen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dido op 22-03-2022 13:52 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:24
Heel verhaal. Ik snap dat je je looptijd wilt verkorten.
Je zou je hele hypotheek in een Excel moeten stoppen en als variabele je extra stortingen.
Zodat je het resultaat kunt zien van dat doorrekenen.
Ik ken te weinig van de nodige variabelen om hiermee te kunnen helpen, maar er lopen genoeg rond hier denk ik.

zomaar wat info: https://www.consumentenbo...heek/extra-premie-storten

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XL2000
Als ik de antwoorden een beetje goed begrijp is de reden dat elke extra aflossing of storting minder resultaat geeft op de doorlooptijd, eigenlijk omdat je het effect steeds minder lang "rendeert".
Omdat de looptijd steeds korter wordt, is ook de tijdsduur van het renderend effect korter.

Is dat een beetje de samenvatting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:24
Belangrijker nog denk ik, gezien je de middelen hebt om bij te storten enzo

Waarom doe je wat je doet? Wat is je endgame? Mogelijk dat daar andere betere oplossingen voor zijn.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lethalshot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:59
Misschien laat dit versimpelde sommetje het wat duidelijker zien wat er gebeurt.

je betaald €1000 aan aflossing op je annuitaire stuk.
Jaar 1 is dat elke maand (voor het gemak) €500 rente en €500 aflossing
Dat is dus over een jaar €6000 aan rente en €6000 aan aflossing.
Als je in dat jaar €5000 extra aflost verkort je je looptijd met 10 maanden (€500 aflossing * 10).

Jaar 2 heb je meer afgelost in dat jaar betaald je nog steeds hetzelfde maandbedrag van €1000.
Ditmaal is het echter nog maar €450 aan rente en €550 aflossing.
Als je in jaar 2 nu weer €5000 extra aflost verkort je je looptijd nog maar met (afgerond) 9 maanden.
Dit puur omdat het aflossingsdeel elke maand groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XL2000
Lethalshot schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:21:
Misschien laat dit versimpelde sommetje het wat duidelijker zien wat er gebeurt.

je betaald €1000 aan aflossing op je annuitaire stuk.
Jaar 1 is dat elke maand (voor het gemak) €500 rente en €500 aflossing
Dat is dus over een jaar €6000 aan rente en €6000 aan aflossing.
Als je in dat jaar €5000 extra aflost verkort je je looptijd met 10 maanden (€500 aflossing * 10).

Jaar 2 heb je meer afgelost in dat jaar betaald je nog steeds hetzelfde maandbedrag van €1000.
Ditmaal is het echter nog maar €450 aan rente en €550 aflossing.
Als je in jaar 2 nu weer €5000 extra aflost verkort je je looptijd nog maar met (afgerond) 9 maanden.
Dit puur omdat het aflossingsdeel elke maand groter.
d:)b Dit is echt super duidelijk en helpend! Nu snap ik de eerdere reacties ook beter. Dank iedereen voor de hulp en uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
Barrycade schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:36:
[...]

Hij lost af op een annutair en bankspaarhypotheek.
Het is deels te vergelijken, maar elke situatie is anders.

Misschien is in zijn geval na paar jaar oversluiten van de rente en kan hij er voor kiezen om resterende deel om te zetten in een kortere looptijd bijvoorbeeld 5 jaar.
Bij oversluiten mag je ook vaak alles inleggen en zijn er geen limieten.

Ik lees heel veel maximaal 10procent aflossen, maar bij mijn geldverstrekker mag het 20procent.

Misschien is bij hem ook niet direct het effect te zien nu, maar biedt hem wel veel opties naar de toekomst zoals versnelt compleet aflossen van de hele hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XL2000
Oversluiten is een hele dure optie hebben we al onderzocht. De max is idd 10% bij mij.
Voor nu is voor mij het handigste om gewoon zolang het lukt die 10% te pakken en voorlopig zien we dan wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:58
Wij hebben ook een bankspaarhypotheek van rond die periode. Zelf gekozen om ieder jaar te zorgen dat het maandelijkse bedrag omlaag gaat. We hadden toen gekozen om alles volledig aflossen te zetten.
En inderdaad, over laten sluiten is duurder dan dat je de hypotheek behoud, die berekening hebben wij ook laten doen.

Verder weinig aan toe te voegen, de duidelijke berekening heb je al gehad hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XL2000
Arunia schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:21:
Wij hebben ook een bankspaarhypotheek van rond die periode. Zelf gekozen om ieder jaar te zorgen dat het maandelijkse bedrag omlaag gaat.
Heb je dan gekozen voor aflossen in plaats van bijstorten?
Want uit de berekening van de hypotheekverstrekker bij mij bleek duidelijk dat bijstorten veel lucratiever was dan aflossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:58
@XL2000 Wij zijn voor lagere maandelijkse lasten gegaan. Was voor ons met een kind in de tussentijd wel interessanter. De looptijd vonden we minder belangrijk. Daarnaast ook nog een anuiteiten deel, maar dat bedrag is zo laag, daar krijg je maandelijks niets voor terug, wellicht als ik een andere baan heb die ook meteen aflossen. Meer omdat het dan weg is, maar uiteindelijk gaat dat om 60 euro per maand geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
Bijstorten in een spaar constructie is niet afhankelijk van die 10% aflossing mogelijkheid
Wat bij bijstorten van belang is, is de ratio tussen hoogste en laagste storting in een jaar. Die ratio moet binnen de 1 op 10 blijven

Wat veel adviseurs je niet vertellen als je bij stort en voor lagere maanlasten gaat, dat je beter in 3 jaren 5.000 euro kan storten dan in 1 jaar 15.000 euro.
Door de 1:10 verhouding mag je laagste jaar premie in het laatste geval niet lager zijn dan ( 15.000 + maandelijks premie) / 10 wat natuurlijk significant hoger ligt dan ( 5.000 + maandelijkse premie ) / 10

Ook beter is het om 2 maal 7.500 te storten, zeg op 25 dec en dan weer op 5 jan, want het werkt in kalander jaren... het verschil merk je nauwelijks in de maandlasten, maar wel heel belangrijk in je ratio en daarmee van hoge invloed op je mogelijkheden in de toekomst.

Wat je ook kan doen in het geval dat je een jaar die 10% niet gaat halen en voor langere tijd aan een hoge(re) rente vast zit, is dat jaar een tweede hypotheek op te nemen tegen de huidige markt rente en dat bedrag (later) weer gebruiken om je duurdere/oudere hypotheek mee af te lossen.
Let op... moet je wel mogelijk taxeren en advies gesprek en notaris (kan alles bij elkaar variëren van enkele tientjes tot een paar duizend euro aan kosten) en je inkomen moet de 2e hypotheek toelaten, maar als je al (een paar) keer 10% hebt afgelost zou het geen probleem moeten zijn.

Zeker als je tegen 5% kan inleggen en tegen 2% of minder kan lenen is dat al snel aantrekkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XL2000
namliam_eht schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:15:
Bijstorten in een spaar constructie is niet afhankelijk van die 10% aflossing mogelijkheid
Wat bij bijstorten van belang is, is de ratio tussen hoogste en laagste storting in een jaar. Die ratio moet binnen de 1 op 10 blijven
Dat klopt iid, en de hypotheekverstrekker bouwt een extra marge in voor de zekerheid, waardoor het richting 1:7 gaat
namliam_eht schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:15:

Ook beter is het om 2 maal 7.500 te storten, zeg op 25 dec en dan weer op 5 jan, want het werkt in kalander jaren...
Dat klopt volgens mij niet. Het gaat om jaren tov ingangsdatum van het product / contractjaren.
Dus vlak voor en vlak na storten zou goed verschil kunnen maken, maar zou dan niet perse rond 31 december spelen, maar rond de afsluitdatum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
XL2000 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:22:
[...]
Dat klopt volgens mij niet. Het gaat om jaren tov ingangsdatum van het product / contractjaren.
Dus vlak voor en vlak na storten zou goed verschil kunnen maken, maar zou dan niet perse rond 31 december spelen, maar rond de afsluitdatum
Ik was er van overtuigd, maar wat google werk zegt dat je gelijk hebt....
Pagina: 1