Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 09:08
Ik probeer Linux Mint te installeren op een Macbook Pro, ik krijg echter een foutmelding.
ik gebruik voor de installatie de handleiding op https://community.linuxmint.com/tutorial/view/1643

Bij het installeren loopt de installatie vast bij het installeren van GRUB.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egk4fjpr8HQe4Nb199CFIY_7qI0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/frsvhmGNeUL5j200rxprgGnu.png?f=user_large

Ik heb bij het partitioneren onderstaande partities aangemaakt

16GB Swap
40GB EXT4 /
40GB EXT4 /Home"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IC2ig5MJO8eQBX_y51danqiIrkw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/33Tl5q4JEjLfuK5CozREWoGR.jpg?f=user_large
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Linux Mint 64 bit 20.3
Macbook Pro 16" (A2141)
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Dubbelcheck gedaan of ik de handleiding wel juist gevolgd heb, het enige verschil dat ik kan vinden zit in de naamgeving van de schijf onder het kopje "Apparaat waarp de opstarlader geinstalleerd wordt", dat is volgens mij echter alleen de naam van de schijf, of zit het toch daarin ?
Ik ben er achter gekomen dat GRUB dus een bootloader is, en dat MacOS inmiddels alleen nog boot als ik dat handmatig selecteer na het indrukken van de Option toets tijdens het booten... de foutmelding is helaas wat generiek zodat mijn zoekopdracht al snel gestrand is.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
J-roenn schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:27:
het enige verschil dat ik kan vinden zit in de naamgeving van de schijf onder het kopje "Apparaat waarp de opstarlader geinstalleerd wordt", dat is volgens mij echter alleen de naam van de schijf, of zit het toch daarin ?
Ik zie dat grub niet kan worden geïnstalleerd in '/target/'. Dat is niet de naam die ik hier zou verwachten. Meer iets in de zin van /dev/sda of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:09
Misschien dat de EFI-partitie (nvme0n1p1) niet voldoende vrije ruimte heeft, maar dat is in je screenshot niet te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 17:04

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Is dit niet gewoon de beveiliging van de T2 chip? Nieuwere Intel Mac’s staat die standaard aan en beschermt ook de bootloader (zie nergens dat je deze hebt aangepast).

https://support.apple.com/nl-nl/HT208862

[ Voor 11% gewijzigd door Wolvganger op 22-03-2022 20:04 ]

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03:26
hcQd schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:16:
Misschien dat de EFI-partitie (nvme0n1p1) niet voldoende vrije ruimte heeft, maar dat is in je screenshot niet te zien.
Dat lijkt het probleem niet, althans, ik gebruik zelf een efi-partitie van 100 MB en dat werkt perfect. In het screenshot zie ik staan 314,6 MB, meer dan genoeg dus...

Wat ik niet zie in het screenshot, is het koppelpunt van de partities. Er moet het volgende staan:

apparaattypekoppelpuntformatteren
/dev/nvme0n1p3swapja
/dev/nvme0n1p4ext4/ja
/dev/nvme0n1p5ext4/homeja *

* Als je later een herinstallatie doet en je wil je opgeslagen bestanden behouden, moet hier 'nee' staan.

En verder naar boven in het screenshot (momenteel niet zichtbaar) moet ook het volgende staan:

/dev/nvme0n1p1fat32/boot/efinee

Let wel, de nvme0n1p2 partitie mag je niet wijzigen, want daar staat normaal gezien Mac OS op, en ik vermoed dat je dat zo wil houden.

Kan je dit eens proberen? En pas als dit juist staat op installeer nu klikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 09:08
hcQd schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:16:
De EFI partitie is 320 MB groot, ik heb deze niet gewijzigd in grootte.
Wolvganger schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:57:
Is dit niet gewoon de beveiliging van de T2 chip? Nieuwere Intel Mac’s staat die standaard aan en beschermt ook de bootloader (zie nergens dat je deze hebt aangepast).

https://support.apple.com/nl-nl/HT208862
Sorry, vergeten te melden in de startpost, die beveiliging heb ik inderdaad uitgeschakeld, ook de Softwareupdate die de Mac eerst nog wilde doen heb ik daarbij uitgevoerd.
LievenD schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:10:
[...]

Dat lijkt het probleem niet, althans, ik gebruik zelf een efi-partitie van 100 MB en dat werkt perfect. In het screenshot zie ik staan 314,6 MB, meer dan genoeg dus...

Wat ik niet zie in het screenshot, is het koppelpunt van de partities. Er moet het volgende staan:

/dev/nvme0n1p3swapja
/dev/nvme0n1p4ext4/ja
/dev/nvme0n1p5ext4/homeja *

* Als je later een herinstallatie doet en je wil je opgeslagen bestanden behouden, moet hier 'nee' staan.

En verder naar boven in het screenshot (momenteel niet zichtbaar) moet ook het volgende staan:

/dev/nvme0n1p1fat32/boot/efinee

Let wel, de nvme0n1p2 partitie mag je niet wijzigen, want daar staat normaal gezien Mac OS op, en ik vermoed dat je dat zo wil houden.

Kan je dit eens proberen? En pas als dit juist staat op installeer nu klikken?
Bovenste tabel heb ik inderdaad zo ingesteld, ga vanavond even kijken of de nvme0n1p1 ook zo staat ingesteld als hierboven,

thnx allen voor de moeite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:05
Heb je "System Integrity Protection" uitgeschakeld?
Misschien dat deze handleiding je verder kan helpen.

[ Voor 24% gewijzigd door ahbart op 27-03-2022 11:41 ]

Pagina: 1