[Mesh Wifi] Nieuwe start in groot huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estoque
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-05 10:49

Estoque

Turbobrick Owner

Topicstarter
Goedemorgen mede-tweakers!

Na een half jaar van proberen, tweaken en uiteindelijk het inhuren van 'professionals' ben ik er inmiddels wel klaar mee. Niets lijkt langer dan 2 weken te werken en de problemen blijven zich voortdoen.

De problemen:
- Wifi bereik is te beperkt in het huis
- Onbetrouwbaare verbinding
- Lage snelheid
- Verouderde kabels

Inmiddels heb ik de keuze gemaakt om alles te vervangen in het huis en vanaf 0 opnieuw te beginnen met moderne technologie. Die keuze is gemaakt, dus daar hoef ik geen discussie meer over te starten. Huidige routers en kabels zijn dik 8 jaar oud en als we dan toch de apparatuur gaan vervangen, dan kunnen we beter alles in één keer goed doen.

Wel heb ik hulp nodig met de: "Hoe nu verder?" vraag.
Wat zouden jullie doen als je weer met 0 begint op internetgebied. Dus Routers/kabels/modems etc. Alles wil ik vervangen voor modern spul.

Ons huishouden bestaat voornamelijk uit casual internetgebruik. Dus streamdiensten, gamen en digitale radio in het gehele huis, garage en tuin.

In m'n zoektocht duurde het niet lang voordat ik het woordje "Mesh" tegenkwam en dit lijkt in eerste instantie een heel erg mooie oplossing voor onze situatie. Maar dan komt mijn beperkte kennis weer om de hoek kijken en de grote hoeveelheid mogelijkheden in merken/types etc, dat ik geen idee heb waar te beginnen.

Kijkend naar het oppervlak en de locaties van internet gebruik, lijkt een Mesh systeem een hele mooie oplossing voor onze situatie, dus daar gaat de voorkeur naar uit. Maar welke? En welke modem?

We hebben een Glasvezel aansluiting onder het huis zitten, waarna er een CAT6-kabel naar het midden van het huis gaat waar nu onze huidige router hangt. Die werkt met 1 range extender voor de benedenverdieping.

Vanuit de Router gaat een CAT6-kabel naar de bovenverdieping waar een tweede router staat die het zelfde netwerk uitzend (ik weet de vakterm er niet voor, maar het zijn geen 2 verschillende netwerken met een eigen SSID).

Het huis is twee verdiepingen hoog, en beslaat inclusief garage en overkapping buiten waar ook een TV/Radio hangt een oppervlak van ongeveer 60m lang en 40m breed.

Ik weet niet wat de range is van één Mesh-station is, maar de boven/onder verdieping verbinden met een kabel is heel goed mogelijk met een nieuwe UTP kabel. En vanuit het boven/onder station verder werken met stations lijkt mij dan wel mooi. Maar hoe het precies werkt, dat weet ik niet.

Nu de ultieme vraag: "Wat zouden jullie doen qua systeem?"
Hoeveel stations? Welk merk? Wat te vermijden?

De installatie wil ik zelf graag doen, vanwege de tegenvallende ervaringen met ICT-ers.

We zijn geen tweakers die actief met internetsettings gaan knoeien.
We willen gewoon een betrouwbaar, eenvoudig en goed internetsysteem dat ons de komende 5-10 jaar probleemloos door de tijd helpt.

Qua budget: Als het 1500,- euro moet kosten om alles goed en betrouwbaar te hebben, dan heb ik het er graag voor over. Minder is natuurlijk altijd goed.

Ik heb in m'n zoektocht al een aantal dingen gezien:

- TP-Links DECO M9 Plus V2 (3-pak)
Ik weet niet of ik genoeg heb aan 3 stations.

TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)
Zelfde als hierboven, maar wat het verschil is? Geen idee!

Netgear Orbi WiFi 6 System AX6000 (set van 3 stuks)
Dure oplossing, maar als dit betekend dat ik van al het gezeik af ben en voldoende bereik heb, dan heb ik het er graag voor over.

Als dit geheel ook gecombineerd moet worden met een nieuw Glasvezelmodem, dan hoor ik graag wat goede oplossingen zijn.

Misschien niet een heel erg concrete vraag maar ik ben zoekende en de simpele overzichten.

Mvg Rutger

Respect to the man in the icecream van!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:05
Gaat goedkomen!
Om wat verwarring te voorkomen:
Mesh == marketing term en niets technisch. nja niets, je zou kunnen stellen dat mesh een ander woord voor repeater is die draadloos verbonden is. Het heeft niets met 1 dekkend netwerk te maken met automatische handover etc. Dan heb je nog dual band, tri band etc maar dat laat ik even achterwege

Wat je nodig hebt is een "multi-ap" set die je centraal kunt beheren en onderling bedraad verbonden is. En ja, dat zijn bovengenoemde mesh setjes ook :)

Om goed advies te geven is het belangrijk om te weten:
- hoe de oppervlaktes eruit zien
- waar de kabels komen te liggen
- waar de kabels samenkomen (centraal punt?)
- wat voor clients heb je? kunnen ze allemaal 5ghz?
- wil je ook wifi buiten? Zo ja, wat voor glas heb je en/of is er een kabel naar buiten toe mogelijk?

Een stelregel is dat je per verdieping van ong 50m2 1 accesspoint in het midden van de verdieping wilt hebben die bekabeld verbonden is. Maar dit is heel erg grof, een plattegrond zou helpen :)

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 22-03-2022 11:34 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-06 16:13
Ik weet niet of je een beetje IT-minded bent, anders zou ik zeker voor Ubiquiti UniFi gaan.
3 accespoints en allemaal bekabeld aansluiten. Kabels moeten dan centraal bij je router uitkomen, hier kun je ook een Unifi PoE-switchje aansluiten en daarop de accespoints.

En een unifi dream machine als router.

Alles met Mesh vergeten en bedrade accespoints gebruiken.
Ook geen 2e router als accespoints maar gewoon losse accespoints.

Als dit te ingewikkeld is kun je ook de Deco M9 aanschaffen, die is iets makkelijker maar deze ook bedraad aansluiten. Dan werkt het goed.

[ Voor 12% gewijzigd door Ora et Labora op 22-03-2022 11:35 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:35

Videopac

Rommelt wat aan.

Alles wat je bedraad aan kunt sluiten belast je wifi niet. Dus als je de kabels kunt vervangen zou ik dat als eerste doen. Als er kabels liggen op plekken die goed uitkomen om wifi mesh/access points te hebben dan zou ik die bij voorkeur bedraad aansluiten.

Of je dan vervolgens kiest voor Ubiquiti (duur, makkelijk in onderhoud), Belkin RT-3200 met OpenWrt (betaalbaar, open-source, complexer in te stellen / te onderhouden) of een bepaald merk/type wifi-router die je als access point instelt: dat is een persoonlijke keuze.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Klikt als trek vooral kabels en gooi die repeaters weg. Gezien het feit vrijstaand huis is het gebruikte bouwmateriaal van belang. Als het allemaal beton is dan is meer beter. Dus gewoon AP's bijplaatsen hou alles van een merk en het liefst met centraal management.

[ Voor 38% gewijzigd door Frogmen op 22-03-2022 11:49 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ah ik lees nu dit pas:
Het huis is twee verdiepingen hoog, en beslaat inclusief garage en overkapping buiten waar ook een TV/Radio hangt een oppervlak van ongeveer 60m lang en 40m breed.
Aardig optrekje, is je hele hut nu 2x 60x40? of gaat dat om het stuk buiten?

Met deze afmetingen zou ik toch echt een expert inschakelen om een wifi site survey uit te voeren.We kunnen een gooi doen met plattegronden maar meten = weten.

Ik heb even een $random bedrijf gezocht die dit aanbiedt, niet dat ik de club ken of ze aanbeveel maar dan heb je een idee wat ik met een site survey bedoel:
https://www.optinet.nl/wifi-site-survey/

Ik zou wel met dit aantal accesspoints naar een wat meer professionele setup gaan, mits je die zelf snapt en kunt beheren. Een complete set van Aruba instant on zou best wel eens goed kunnen werken (hebben ook outdoor, poe switches etc). Beetje vergelijkbaar met ubiquiti

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 22-03-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-06 20:59
In zo'n woning zou ik ook zeker kiezen voor access points. Om het enigszins betaalbaar te houden, maar ook gewoon erg snel en stabiel zou ik kiezen voor unifi.

Dan kom je uit op een unifi dream machine (pro) als router, waarschijnlijk een 24 poorts unifi POE switch en een verzameling AP's. Voor een goede plaatsing van die APs zou ik toch echt een site-survey laten doen. alleen de oppervlakte zegt namelijk nog niet veel; moderne woningen hebben veel meer APs nodig dan oudere woningen met dezelfde oppervlakte, o.a. vanwege dikkere muren en betere isolatie.

heb je daarnaast ook nog bewakingscamera's e.d. die gebruik moeten maken van hetzelfde netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Als je een plattegrond hebt, wil ik best, en anderen waarschijnlijk ook, de meest logische plaatsen voor accespoints intekenen. Uiteraard is dit wel enigsinds speculatief zonder te weten van welke materialen de muren en dergelijken zijn gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Semi pro POE switches en accesspoints zal het wel op uitkomen maar ik zou niet per definitie een router als een dream machine ervoor zetten.

Als de TS IPTV heeft dan komt daar weer een stukje complexiteit bij. En wat gaat het aan extra functionaliteit/stabiliteit opleveren? Ik denk niet veel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-06 13:41
Afmetingen zijn nauwelijks van belang, waar het om gaat is de demping.
Waar zijn de muren en de verdieping vloeren van gemaakt.
Ligt er bijvoorbeeld laminaat met zilverkleurige onderlaag.
Kijk met een wifi map app op je telefoon hoe het met die demping overal in je huis zit, daar heb je geen dure wifi survey voor nodig.

Welk type kabels liggen er nu, alles wat cat5e is of hoger gewoon laten liggen.
Niet aan cat6a, cat7 of afgeschermde kabels beginnen.
Niet aan mesh beginnen, dus zoveel als mogelijk bekabelt aangesloten accesspoints gebruiken.
Een mesh systeem is niets anders dan wireless repeater die per definitie op z'n minst bij elke hop de snelheid halveren.

Welke provider heb je, de meest routers van providers zijn meestal van prima kwaliteit dus gewoon gebruiken en dan heb je het eerste accesspoint al ingebouwd.

En niet meteen de standaard tweaker reflex van neem alles unifi, want ze hebben prima (maar dure) wifi spullen maar de rest van hun netwerk apparatuur is ronduit slecht.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
@Ben(V) .
Als je zulke statements als 'de rest van hun netwerk apparatuur is ronduit slecht' maakt, dan zou het je ook sieren om het toe te lichten.

je geeft aan dat ze dure wifi apparatuur hebben en de rest ronduit slecht is. Natuurlijk is het niet zo goed als bijvoorbeeld een Cisco Catalyst/Meraki, HPE/Aruba of Juniper switch, maar daar is de prijs ook naar. Slecht kan ik het echter ook zeker niet noemen, voor de meeste consumenten en ongetwijfeld ook veel bedrijven voldoet de apparatuur prima. Natuurlijk ga je zoiets niet inzetten op een mission-critical netwerk, en zorg je voor de aanwezigheid van reserve apparatuur op locatie, als je echt niet zonder kunt.

Voor een business firewall zou ik inderdaad ook niet zo snel kiezen voor een unifi, maar dat ligt gewoon aan hun te beperkte firewalling functionaliteit, vergeleken met een fortinet, watchguard, sonicwall, e.d.

Ik kan echter geen enkele concurrent opnoemen die qua prijs maar enigszins in de buurt komt, en tegelijk het gemak biedt van een single pane of glass. Cisco meraki komt qua single pane of glass nog het meest in de buurt, maar dan zit je op 5x de prijs van unifi + nog aanzienlijke licentiekosten.

Bij een simpel thuisnetwerk is het inderdaad prima om de router van de provider ook te gebruiken als AP. echter, bij een netwerk van dit formaat is goede roaming cruciaal, waarvoor je gebruik dient te maken van de roaming protocollen (unifi noemt dit fast roaming, maar het is eigenlijk gewoon 802.11r/k/v), dit gaat echter niet goed werken als je meerdere merken access points combineert.

zonder wifi survey kan inderdaad wel, maar dan moet je eenzelfde ap (ivm de afstralingskarakteristieken) op diverse plaatsen in het huis testen, om de dekking daarvan te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estoque

Estoque

Turbobrick Owner

Topicstarter
Allereerst, super bedankt voor alle reacties. Geeft toch al fijne inzichten!

Voor de volledigheid heb ik even een schets gemaakt. Niet helemaal op schaal, maar de globale afmetingen erbij.

de 60x20 is niet het daadwerkelijke huis. Maar wel het oppervlak waar we graag wifi zouden willen hebben.
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/IQaGC/ab2e34520c.png

Ik heb er een legenda bijgetekend. Het rode kruis is de plek waar de kabel van het modem binnenkomt vanuit de kelder en die komt in een kast binnen waar ook de huidige router hangt.

De rode lijn in de tekening is de bovenverdieping. Als je de bovenverdieping bekijkt, komt de kabel van de router die beneden staat, op de zelfde plek weer uit.

Eigenlijk hebben we overal al wel UTP kabels lopen. Ik weet dat die van boven/beneden een UTP6 is, wat er naar de TV in de woonkamer (groene vakje loopt) weet ik niet. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid een ouder exemplaar zijn.

Naar de buitenzit locaties liggen geen UTP kabels. Een Accespoint/node/punt toevoegen in de garage stelt niet veel voor, als dit voor de dekking nodig is dan is dit geen probleem.
Ora et Labora schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:34:
Ik weet niet of je een beetje IT-minded bent, anders zou ik zeker voor Ubiquiti UniFi gaan.
3 accespoints en allemaal bekabeld aansluiten. Kabels moeten dan centraal bij je router uitkomen, hier kun je ook een Unifi PoE-switchje aansluiten en daarop de accespoints.

En een unifi dream machine als router.

Alles met Mesh vergeten en bedrade accespoints gebruiken.
Ook geen 2e router als accespoints maar gewoon losse accespoints.

Als dit te ingewikkeld is kun je ook de Deco M9 aanschaffen, die is iets makkelijker maar deze ook bedraad aansluiten. Dan werkt het goed.
Dit klinkt als do-able. Al weet ik nog niet precies wat het allemaal is. (niet ECHT it-minded. Ik voel me al hacker als ik 'Admin - Admin' goed gok. op 192.168. bla bla)

--

Als ik het goed begrijp kan ik dus het beste op de plek waar de kabel van het modem binnenkomt een router plaatsen (Graag tip welke!) en vanuit daar 3 of 4 bekabelde Accespoints plaatsen.

1 boven aan kant van de woonkamer, 1 boven aan de kant van de keuken, 1 in de woonkamer, 1 bovenaan bij de garage.

En dan alle kabels van UTP5 of hoger niet vervangen.

Zeg ik het dan goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
Dat klopt. Als je van UTP5e maakt als minimum.

Ik denk dat zo'n opstelling van APs prima gaat werken, op basis van de tekening.
Als access points zou ik dan kiezen voor de wifi 6 lite van unifi.
als switch een poe switch van unifi, afhankelijk van het aantal poorten.

afhankelijk van de demping van de buitenmuur heb je ook nog een outdoor AP nodig, maar die kun je later altijd bijplaatsen.

welke provider heb je op dit moment, welk modem heb je van de provider, en maak je daarbij gebruik van IPTV en telefonie via dat modem?
dat bepaalt namelijk of je wel een extra router nodig hebt, en zo ja, welke dat moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estoque

Estoque

Turbobrick Owner

Topicstarter
dennisdennis12 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:26:
Dat klopt. Als je van UTP5e maakt als minimum.

Ik denk dat zo'n opstelling van APs prima gaat werken, op basis van de tekening.
Als access points zou ik dan kiezen voor de wifi 6 lite van unifi.
als switch een poe switch van unifi, afhankelijk van het aantal poorten.

afhankelijk van de demping van de buitenmuur heb je ook nog een outdoor AP nodig, maar die kun je later altijd bijplaatsen.

welke provider heb je op dit moment, welk modem heb je van de provider, en maak je daarbij gebruik van IPTV en telefonie via dat modem?
dat bepaalt namelijk of je wel een extra router nodig hebt, en zo ja, welke dat moet zijn.
Provider: Caiway
Modem: Genexis Glasvezel modem
IPTV: Ja
Telefonie: Nee

IPTV en de TV(keuken) zelf zitten aan de router met draad.

Onze buitenmuren zijn dubbelsteens met extra dikke spauw. Dus voor buiten zullen we ongetwijfeld een outdoor AP nodig hebben. Heeft Ubiquiti die ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Estoque schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:21:

Als ik het goed begrijp kan ik dus het beste op de plek waar de kabel van het modem binnenkomt een router plaatsen (Graag tip welke!) en vanuit daar 3 of 4 bekabelde Accespoints plaatsen.

1 boven aan kant van de woonkamer, 1 boven aan de kant van de keuken, 1 in de woonkamer, 1 bovenaan bij de garage.

En dan alle kabels van UTP5 of hoger niet vervangen.

Zeg ik het dan goed?
Ik zou het denk ik zo doen, eentueel nog eentje in de garage als je daar goed WIFI wil hebben.
Op de eerste verdieping slechts eentje, ongeveer in het midden. Niet recht boven de anderen.
Het makkelijkst is om geen eigen modem te nemen maar gebruik te maken van de glasmodem. Hierop sluit je een switch aan, 8 of meer poorts. Vanaf deze switch ga je met kabels naar de accespoints en TV's als deze bekabeld moeten. Dit zou bijvoorbeeld de TP-link Deco M9 kunnen zijn, dat werkt supersimpel en makkelijk. Zet ze wel in AP-modus ipv routermodus.

Wil je echt aan de gang met semi-pro apparatuur kun je voor 3x de Unify AP Pro en een Dream machine router aan de gang maar dan moet je wel wat toeren uithalen om de TV aan de gang te krijgen.
De Deco M9 werkt echt wel goed als je het bekabeld aansluit in AP-modus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2DMpOkuYlmKAc2D2SMJvjGIQxM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3stpUTnslMQCz0bxXrkSZ5i1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Dan zou ik gewoon beginnen met het behouden van de router van de provider, je kunt altijd nog upgraden naar een eigen router.
M.b.t. het aansluiten van de switch. Daarbij heb je twee keuzes, omdat je IPTV gebruikt
- de eenvoudigste methode is de tv ontvangers direct aansluiten op het modem, en de rest van de apparatuur via de switch
- de andere methode = alles via de switch laten gaan. omdat je IPTV hebt, moet je wel even opzoeken hoe de switch daarvoor ingesteld moet worden. waarschijnlijk heb je daarvoor IGMP snooping nodig en ook een correct ingestelde VLAN.

Buiten APs levert unifi inderdaad ook. bijvoorbeeld de FlexHD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Estoque schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:36:
[...]

Provider: Caiway
Modem: Genexis Glasvezel modem
Welke exact? Mogelijk voldoet deze al voor je eisen, dus heb je helemaal geen extra router nodig.
[...]

Onze buitenmuren zijn dubbelsteens met extra dikke spauw. Dus voor buiten zullen we ongetwijfeld een outdoor AP nodig hebben. Heeft Ubiquiti die ook?
Baksteen verschilt sterk qua demping. Veel problematischer is metaalhoudende isolatiemateriaal. Als dat erin/tussen/voor zit, dan gaat er niets doorheen, net zoals HR++ glas.

Maar goed, met eisen, oppervlaktes en budget ligt een outdoor AP sowieso voor de hand.

Mbt UniFi - jazeker, ze hebben ook outdoor AP's.

Maar...

UItdaging met UniFi is onderhoud. Het is makkelijk te installeren, apparatuur doet het meestal behoorlijk goed, en functionaliteit is (voor de meeste use-cases) meer dan toereikend. Waar het echt steken laat vallen is met firmware upgrades. Zowel op controller als op de AP's moet apart geupgrade worden, als je dat een paar jaar vergeet (bij non-enthousiast helaas vrij realistisch) wordt het een crime om weer bij te krijgen en gebeurt het vaak zat dat je een of meerdere AP's 'kwijt' raakt en from scratch weer erbij moet betrekken.

Zelf gebruik ik nog steeds met volle plezier UniFi, maar ik word na meerdere gevallen in m'n omgeving van bovenstaande gedonder redelijk terughoudend om het aan anderen aan te raden als ze weinig kennis hebben en nul zin om er continu mee bezig te zijn.

Ik zou met dit budget eerder neigen om te kijken naar HPE Aruba InstantOn spul. Dat is echt enterprise-grade apparatuur voor een budget dat iets hoger ligt dan UniFi, maar nog steeds erg goed te doen. Denk aan EUR 133 voor een WiFi-6 AP22 (vs 113 voor UniFI 6 Lite). Grootste voordeel is dat de controller op de AP zelf draait en je dus niet met losse controller hoeft te rommelen zoals bij UniFi. Ik heb het gevoel (maar niet jarenlange ervaring zoals bij UniFi) dat updates ook een stuk gestroomlijnder zijn. Er zijn ook Aruba outdoor AP's.

Ongeacht welk ecosysteem je kiest, je gaat als ik plaatje en beschrijving zie vermoedelijk ~4 AP's nodig hebben waarvan eentje outdoor onder afdak, maar exact hoeveel en exact waar kan niemand op basis van een tekening zeggen. Daarom eens met @laurens0619 - je hebt een site survey nodig. Dat is prima zelf te doen, maar als je dat niet ziet zitten kun je die expertise absoluut inhuren. Juist gezien je het gepruts uit het verleden beu bent zou ik hier zeker niet te snel overheen stappen.

De rest volgt uit die twee keuzes - je gaat waarschijnlijk netwerkkabels en switches nodig hebben, maar hoeveel, waar en wat ze moeten kunnen hangt af van hoeveel AP's van welk type je waar gaat hangen. Je kunt dan grofweg twee types aanpak nemen:

1) de 'pro' optie: grote centrale switch, ieder toestel eigen kabel.
- voordeel: eenvoudig centraal beheer, 'netjes'
- nadeel: VEEL kabels van die switch naar rest woning.

2) de 'pragmatische' optie: nooit meer dan 1 UTP tussen ruimtes, meerdere kleine switches.
- voordeel: veel minder kabels
- voordeel geheid goedkoper (2 8-poorts switches kosten minder dan 1 16-poort switch met zelfde specs)
- nadeel: rommelig en minder overzichtelijk

Gezien je meterkast vrij centraal is, denk ik dat optie 1 hier overigens goed werkbaar is. Wat ik mis in je verhaal is hoeveel apparaten waar bedraad aangesloten gaan worden. Sowieso wil je alles wat bedraad kan worden ook bedraad aansluiten, dat is niet alleen beter voor die apparaten, maar scheelt ook draadloze bandbreedte voor de rest.

Als je niets bedraad aansluit is een 5-poorts managed PoE switch voldoende voor 4 AP's op een router en is er geen verschil tussen aanpak 1 en 2, Sluit je dingen wel bedraad aan, dan bepaalt dat hoeveel switchpoorten je nodig hebt, en hoe groot het verschil is tussen optie 1 en 2.

Ik denk dat je voor minder dan EUR 700 al klaar bent met hardware ex router (waarbij ik zoals gezegd betwijfel of je meer dan wat je provider levert nodig hebt), en worst-case misschien EUR 250 aan twee extra kabels laten trekken door een vakman. Dan hou je EUR 550 van je budget over. Daaruit kun je prima een site survey bekostigen, evt een router als dat wel nodig is en dan nog flink wat biergeld overhouden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
@dion_b Opzich is dat Aruba instant on natuurlijk een erg mooie oplossing, juist vanwege een ingebouwde controller en eenvoudigere updates (twee nadelen van unifi). Echter, ik ben met zo'n oplossing toch altijd een beetje bang dat het dezelfde toekomst gaat hebben als Xclaim (wat eigenlijk hetzelfde was vanuit ruckus), of Cisco mobility express (dat was natuurlijk wat meer high-end, net zoals het ruckus unleashed platform) of meraki go (waar ook weinig ontwikkeling lijkt plaats te vinden).

Maar, als je gebruik maakt van een cloudkey (of een controller die continue draait op een server) wordt het updaten voortaan een stuk minder werk dan voorheen. De controller moet je nog wel zelf doen (althans, bij gebruik van een server, bij een cloudkey zou ik niet weten), maar de APs kunnen automatisch updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennisdennis12 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:00:
@dion_b Opzich is dat Aruba instant on natuurlijk een erg mooie oplossing, juist vanwege een ingebouwde controller en eenvoudigere updates (twee nadelen van unifi). Echter, ik ben met zo'n oplossing toch altijd een beetje bang dat het dezelfde toekomst gaat hebben als Xclaim (wat eigenlijk hetzelfde was vanuit ruckus), of Cisco mobility express (dat was natuurlijk wat meer high-end, net zoals het ruckus unleashed platform) of meraki go (waar ook weinig ontwikkeling lijkt plaats te vinden).

Maar, als je gebruik maakt van een cloudkey (of een controller die continue draait op een server) wordt het updaten voortaan een stuk minder werk dan voorheen. De controller moet je nog wel zelf doen (althans, bij gebruik van een server, bij een cloudkey zou ik niet weten), maar de APs kunnen automatisch updaten.
Meh, dat is exact wat ik bij vriendin van me had gedaan. Twee UAP AC Lites en een CloudKey. Alles wat auto kon stond op auto. Zo ongeveer simpelste oplossing die je kunt doen. Het ging finaal mis. Ergens is een automatische update niet goed gegaan: een van de AP's gaf geen internet meer door. Vervolgens was ze login-info voor de CloudKey kwijt. Bij het proberen te recoveren daarvan kwam ze op een of andere manier terecht in een flow voor installeren controller op lokale PC. Aldus geschiedde. Die nam ene AP over die nog benaderbaar was, maar andere kreeg ze nog steeds niet aan de praat. Toen belde ze mij... :X

Het heeft me ruim twee uur gekost om alles weer op orde te krijgen. Natuurlijk zit hier erg veel user error in, maar dat is juist het punt: zeker als iets niet gaat zoals zou moeten, word je redelijk in het diepe gegooid en dan ga je ook te snel fouten maken. Als ik niet in de gelegenheid was geweest die kant op de gaan en eea te fixen was het linea recta raam uit gesmeten en had ze alsnog een TP-Link Deco set oid gekocht. Dit is ondertussen derde keer dat me iets als dit overkomt, en dan tel ik de keren dat ik zelf ook gedonder had met upgrades niet eens mee omdat ik die wel gelijk kon herkennen en oplossen, maar dat was zeker ook eens per twee jaar of zo raak. Ik ga dit niet meer aanraden aan mensen waarvan ik inschat dat ze dat soort zooi niet zelf kunnen oplossen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik zou eerst maar eens beginnen om te meten wat je bereik is als je enkel de router wifi in gebruik hebt.
Tenzij je muren van gewapend beton hebt zou het me sterk verbazen als je daar niet de hele beneden verdieping mee zou kunnen dekken.
Eventueel net buiten die meterkast hangen met een kabeltje door de muur.
Behalve dan de garage want daar zit waarschijnlijk een brandwerende muur tussen.
Maar zoals altijd, meten is weten.

En dat verhaal over voor goede roaming moet je hetzelfde merk accesspoint hebben kun je beter meteen vergeten.
Roaming wordt door de client gedaan en heef niets met de accesspoint van doen, het enige waar je op moet letten is dat je ze op dezelfde manier instelt.

Overigens heb ik eens zo'n HP Aruba InstantOn AP11D getest en ik was gepast onder de indruk van de kwaliteit en het gemak om dat ding operationeel te krijgen.
Geen TP-link prijzen maar wel in dezelfde categorie als Unifi.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik kan niet zeggen hoe unifi tegenwoordig is, ik heb de unifi lijn vanaf first launch tm de ac lite gebruikt en dat was idd qua firmware “bijzonder”

Als je geluk had dan was het rockstable (op een bepaalde firmware versie) maar als je pech had met net die ene client dan moest je bv firmware updaten naar versie x. Dan was het opgelost maar ging er iets anders stuk, dus weer upgraden etc etc uiteindelijk kon je beter clients vervangen dan rommelen aan de firmware

Het klinkt gek maar mijn deco van 100 euro heb ik minder gezeik mee dan het ubiquiti spul wat ik heb gehad.

Aruba instant on moet ik eerlijk bekennen dat ik geen praktijkervaring heb maar wat ik gelezen heb is het een mooie oplossing. Ik vind de prijzen ook zeeer redelijk

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 22-03-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:21:
[...]

En dat verhaal over voor goede roaming moet je hetzelfde merk accesspoint hebben kun je beter meteen vergeten.
Roaming wordt door de client gedaan en heef niets met de accesspoint van doen, het enige waar je op moet letten is dat je ze op dezelfde manier instelt.
In theorie volledig mee eens, in praktijk is hele business model van al die managed WiFi sets gebouwd op constatering dat gemiddelde gebruiker het verprutst met die instellingen, verergerd door het feit dat defaults tussen vendor en productreeks kunnen verschillen en soms instellingen simpelweg niet doen wat ze zouden moeten.

Dus als vuistregel voor de gewone gebruiker is "zorg dat alles van zelfde merk en van zelfde reeks is" en "neem managed WiFi, waar je dus maar op een plek dingen hoeft in te stellen" nog steeds beste advies.
Overigens heb ik eens zo'n HP Aruba InstantOn AP11D getest en ik was gepast onder de indruk van de kwaliteit en het gemak om dat ding operationeel te krijgen.
Geen TP-link prijzen maar wel in dezelfde categorie als Unifi.
Yup. Mooi spul. Heb voor werk met een paar van hun monsters gespeeld (AP-534 en AP-535 - gelijk ook eerste keer dat ik 802.3bt PoE++ hoefde te gebruiken :o ), wat hier en daar licht tegenviel ze kunnen/willen alleen wireless bridge doen met andere Aruba AP :( , maar tegelijk ook een AP11 erbij gekregen, oftewel zelfde hardware als UniFi UAP AC Lite. It. Just. Worked. - zelfde gemak qua installatie als TP-Link Deco, maar ondertussen wel iedere instelling onder de motorkap die je je maar zou kunnen wensen behalve dan die wireless bridge.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@dion_b wireless backhaul is sowieso vies :+
Is trouwens hetzelfde als bij deco of unifi, wireless uplink werkt alleen naar eigen merk toe

Prima denk ik want mijn ervaring met wireless uplink naar ander netwerk zoals mn experiabox ware vrij brak, dat waren weer meer repeaters

Soms is het wel handig, in mn vakantiewoning pik ik wifi op via een nanostation m2, een van de laatste airmax modellen die met een bestaand netwerk kunnen verbinden. Daar zou ik wel eens een goed alternatief voor willen

Maar ik ga een beetje offtopix :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
In theorie zorgt de client inderdaad voor de roaming. Dat betekent echter niet dat het AP niet kan helpen. Dat kan namelijk wel, met 3 verschillende protocollen:
802.11K: zodat de client sneller 'neighbours' kan vinden, om naar te roamen
802.11R: zodat roaming sneller verloopt (vooral handig bij bellen over wifi)
802.11V: hierbij probeert het AP de client naar een ander AP te sturen (of een andere frequentieband).

Deze protocollen werken echter alleen correct bij het gebruik van APs die in dezelfde controller zitten (dus ook hetzelfde merk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

En als je toch nieuwe draden gaat doen....

Kijk eens of je naast de meterkast een ruimte hebt waar gewoon een fatsoenlijke 10 of zelfs 19 inch netwerk kast kan hangen. Patchpaneel bovenin en gaan. Je ziet bij iedereen de meterkast dicht slibben: fiber modem, router, switch, NAS. Dat alles wil ook een stopcontact dus de hele meterkast vol met adapters etc. Als je echt aan de toekomst wil denken reserveer je gewoon een goede dedicated kast als centrale locatie.

Of het moet natuurlijk zijn dat je een mega grote moderne meterkast hebt waar dat gewoon prima in past natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
dennisdennis12 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:51:
In theorie zorgt de client inderdaad voor de roaming. Dat betekent echter niet dat het AP niet kan helpen. Dat kan namelijk wel, met 3 verschillende protocollen:
802.11K: zodat de client sneller 'neighbours' kan vinden, om naar te roamen
802.11R: zodat roaming sneller verloopt (vooral handig bij bellen over wifi)
802.11V: hierbij probeert het AP de client naar een ander AP te sturen (of een andere frequentieband).

Deze protocollen werken echter alleen correct bij het gebruik van APs die in dezelfde controller zitten (dus ook hetzelfde merk).
Heeft allemaal niets met theorie te maken, zo is het gedefinieerd in het wifi protocol en zo werkt het dus gewoon.

Deze protocollen hebben niets met het grote problemen van roaming te weten een sticky clients te maken en ze worden tegenwoordig door elk wifi device ondersteund.
En aangezien het standaarden zijn werken ze prima tussen verschillende merken en "hetzelfde merk kopen" is enkel marketing van de fabrikanten.

En die 802.11v kicked alleen de client van de AP af, maar als dat ding niet zelf naar de gewenste AP roamed zal hij meestal weer naar dezelfde AP connecten waar hij vanaf gekicked was.

Dus wat @dion_b vertelde klopt wel, maar deze protocollen hebben er niets mee te maken.

In grote bedrijfs gebouwen is roaming nogal van belang, maar voor een thuissituatie is een slecht roamende client hooguit een beetje vervelend, want wie loopt en nu op z'n telefoon of laptop kijkend continue het hele huis door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Estoque schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:24:
Maar dan komt mijn beperkte kennis weer om de hoek kijken en de grote hoeveelheid mogelijkheden in merken/types etc, dat ik geen idee heb waar te beginnen.
Als je het goed wil doen moet je je volgens mij toch echt enigszins gaan verdiepen. Nu klinkt het alsof je vooraf de handdoek in de ring gooit en zegt 'te ingewikkeld!'.

De basis is dit:
- router
- switch
- access point

Routers moet je zien als een verkeersregelaar op een kruispunt. Ergens is een oprit naar de snelweg (internet of WAN) en er zijn (meerdere) afslagen naar een lokale weg (eigen netwerk of LAN).

Een router draait meestal ook een firewall dat compleet willekeurig verkeer van internet blokkeert, maar verkeer dat van je LAN naar het internet ging en weer terugkomt mag door.

Een switch is weinig meer dan een apparaat om verkeer over je LAN van de ene kabel naar de andere kabel te sturen. Switches kunnen ook leren om zonder router verkeer door te sturen, dat ontlast de router.

Access points of APs zijn gewoon WiFi zendstations. Zonder heb je geen WiFi. Je sluit ze bijvoorkeur bekabeld aan op een switch. Sommige APs kun je ook draadloos met elkaar verbinden, maar dat is niet de meest stabiele manier om verbindingen op te zetten.

Het WiFi signaal voor een mobiel apparaat dichter bij een AP is sterker dan verder weg. Maar dat geldt ook voor het AP zelf. Een sterk WiFi signaal op een mobiel apparaat, kan soms betekenen dat het AP geen sterk signaal terug ontvangt. Bij voorkeur weet je dus zowel hoe sterk het signaal is vanuit het mobiele apparaat gezien als vanuit het AP.

Technisch noem je het laatste RSSI (Received Signal Strength Indication). Het heeft als eenheid dBm. Veel apparaten werken goed bij een RSSI van -70 dBm. Een waarde van bijvoorbeeld -60 is beter. Een waarde van -80 is slechter. Veel mobiele apparaten geven dat weer in de bekende streepjes, maar je weet niet altijd welke afkapwaarde de fabrikant voor welk streepje hanteert. Soms wel. Met een RSSI scanner (er zijn diverse apps) kun je de RSSI meten door simpelweg door je huis te lopen. Dan weet je nog lang niet alles wat een professionele analyse kan opleveren, maar wel veel meer dan nu.

Als je nog een oude WiFi router hebt liggen kun je heel eenvoudig een of andere WiFi naam aanmaken en met de app kijken welke RSSI je ontvangt. Bij voorkeur op een 5GHz kanaal, met 2.4 GHz uit. Als je wegloopt moet de waarde dus slechter worden (van -70 naar bijvoorbeeld -80 dBm). De oude router hoeft verder nergens op aangesloten te zijn (behalve de stroom :P )

Plaats de router hoog en centraal en kijk hoe de RSSI verandert, loop door je huis en op die manier kun je ongeveer vaststellen hoe 5 GGz WiFi zich in jouw huis gedraagt. Verplaats de router als je alle plekken hebt gehad en herhaal. Op die manier kun je vrij eenvoudig vaststellen hoeveel APs je nodig hebt. Let wel op dat een hoge centrale lokatie voor het AP logischerwijs vaak beter werkt dan weggestopt in een hoekje achter allemaal metaal bijvoorbeeld. En dat het WiFi signaal van een AP met een bepaalde antennevorm zich anders kan gedragen dan een WiFi router.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Zal ik een praktische toevoeging doen... maar 2x Belden 7965EPE naar je buitenhonk/cafe ingraven lijkt me al n hele goeie om te starten

1 kabel voor je accespointje, en 1 kabel voor je streaming device (zoals bv AppleTV)
Als je voor Unifi zou gaan is Ubiquiti UAP-AC-M-PRO een goeie start.. Als die vrij buitenhangt kan je echt absurde afstanden overbruggen. (want er is niets wat je straling tegenhoud)

De voorgestelde kabel is een speciale kabel voor buitengebruik, dus geen probleem om bv door de kruipkelder te smijten.
Waar je gaat graven zou ik hem wel in een stevige mantelbuis oid steken, ondanks dat ie tegen water kan, kan ie niet tegen steekschoppen en ongedierte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estoque

Estoque

Turbobrick Owner

Topicstarter
Real schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:47:
[...]

Als je het goed wil doen moet je je volgens mij toch echt enigszins gaan verdiepen. Nu klinkt het alsof je vooraf de handdoek in de ring gooit en zegt 'te ingewikkeld!'.

De basis is dit:
- router
- switch
- access point

Routers moet je zien als een verkeersregelaar op een kruispunt. Ergens is een oprit naar de snelweg (internet of WAN) en er zijn (meerdere) afslagen naar een lokale weg (eigen netwerk of LAN).

Een router draait meestal ook een firewall dat compleet willekeurig verkeer van internet blokkeert, maar verkeer dat van je LAN naar het internet ging en weer terugkomt mag door.

Een switch is weinig meer dan een apparaat om verkeer over je LAN van de ene kabel naar de andere kabel te sturen. Switches kunnen ook leren om zonder router verkeer door te sturen, dat ontlast de router.

Access points of APs zijn gewoon WiFi zendstations. Zonder heb je geen WiFi. Je sluit ze bijvoorkeur bekabeld aan op een switch. Sommige APs kun je ook draadloos met elkaar verbinden, maar dat is niet de meest stabiele manier om verbindingen op te zetten.

Het WiFi signaal voor een mobiel apparaat dichter bij een AP is sterker dan verder weg. Maar dat geldt ook voor het AP zelf. Een sterk WiFi signaal op een mobiel apparaat, kan soms betekenen dat het AP geen sterk signaal terug ontvangt. Bij voorkeur weet je dus zowel hoe sterk het signaal is vanuit het mobiele apparaat gezien als vanuit het AP.

Technisch noem je het laatste RSSI (Received Signal Strength Indication). Het heeft als eenheid dBm. Veel apparaten werken goed bij een RSSI van -70 dBm. Een waarde van bijvoorbeeld -60 is beter. Een waarde van -80 is slechter. Veel mobiele apparaten geven dat weer in de bekende streepjes, maar je weet niet altijd welke afkapwaarde de fabrikant voor welk streepje hanteert. Soms wel. Met een RSSI scanner (er zijn diverse apps) kun je de RSSI meten door simpelweg door je huis te lopen. Dan weet je nog lang niet alles wat een professionele analyse kan opleveren, maar wel veel meer dan nu.

Als je nog een oude WiFi router hebt liggen kun je heel eenvoudig een of andere WiFi naam aanmaken en met de app kijken welke RSSI je ontvangt. Bij voorkeur op een 5GHz kanaal, met 2.4 GHz uit. Als je wegloopt moet de waarde dus slechter worden (van -70 naar bijvoorbeeld -80 dBm). De oude router hoeft verder nergens op aangesloten te zijn (behalve de stroom :P )

Plaats de router hoog en centraal en kijk hoe de RSSI verandert, loop door je huis en op die manier kun je ongeveer vaststellen hoe 5 GGz WiFi zich in jouw huis gedraagt. Verplaats de router als je alle plekken hebt gehad en herhaal. Op die manier kun je vrij eenvoudig vaststellen hoeveel APs je nodig hebt. Let wel op dat een hoge centrale lokatie voor het AP logischerwijs vaak beter werkt dan weggestopt in een hoekje achter allemaal metaal bijvoorbeeld. En dat het WiFi signaal van een AP met een bepaalde antennevorm zich anders kan gedragen dan een WiFi router.
Thx voor deze leken-uitleg. Wordt gewaardeerd!

<3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Estoque
Analyse is beter maar als het teveel wordt, kun je ook gewoon beginnen :)

Bijvoorbeeld:
- Koop 3x een Aruba HP instant on AP22 (400 euro)
pricewatch: Aruba Instant On AP22 (RW, zonder voedingsadapter)
- Koop een PoE switch, hiermee krijgen je accesspoints stroom. HP is daar wat duurder in maar als je een switch koopt van de instant on family dan kan dat wat voordelen geven. zou wel voor genoeg poorten gaan zodat je kunt uitbreiden. Ik weet alleen niet hoe goed deze switch met iptv is (300 euro)
pricewatch: Aruba Instant On 1830 24G 12p Class4 PoE 2SFP 195W

Zet de switch in de meterkast en sluit de utp kabels aan.
Ga dan met de 3 accesspoinst aan de gang (je had op veel plekken utp outlet?) en kijk wat voor dekking je krijgt. Kun je daarna kijken of en hoeveel extra accesspoints je nodig hebt en ze definitieve plaatsing geven.

Omdat je een PoE switch koopt hoef je geen voedingsadapter op de accesspoints te gebruiken.

Kijk, natuurlijk is dit een verkooppraatje maar het laat wel zien hoe goed doordacht de setup/de app is.
Met daarbij dat in profesionnele omgevingen Aruba ongeveer het beste merk is wat je kunt kopen.
#nuwilikhemzelfook

YouTube: Aruba Instant On Unboxing and Set up

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 23-03-2022 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Dan ook maar even een youtube fimpje over de configuratie software van die Aruba dingen.

YouTube: How To: Aruba Instant AP for home use

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben_Beton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-06 08:25
Ik wil, ook al is het al twee weken geleden dat hier nog gereageerd werd, een duit in het zakje doen.

Wij zitten met ongeveer dezelfde situatie, recent huis gebouwd, kablering voorzien, tijd lang enkel AP van ISP in gebruik. Na lang te zitten tobben en vergelijken tussen Ubiquiti Unifi, TP-Link Omada, Mikrotik en Aruba Instant-on heb ik alsnog voor deze laatste gekozen.

Enkele dagen gelden geïnstalleerd en ik moet zeggen, wat gaat dat vlot en eenvoudig. Op 15min had ik volledig draaiend netwerk met gast netwerk. Het doet me denken aan de setup van Sonos of Apple devices (qua vlotheid dan). Ik volgde ook al bijna een jaar het Ubiquiti topic, als ik las wat er daar regelmatig gepost wordt, dan heb ik toch het gevoel dat dit net wat stabieler en vlotter loopt.

Kortom, zeer tevreden hier!
Pagina: 1