Defect (?) moederbord - wegvallend internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:36
Dag allemaal,

Ik heb net een upgrade-setje gekocht voor mijn PC en wil dus af van mijn oude mobo + CPU. Echter heb ik veel problemen met mijn huidige mobo en weet ik niet waar het van komt, dus hopelijk kan iemand me hier wat inzicht in het probleem geven. Als ik hem wil verkopen wil ik natuurlijk niet iemand en defect mobo aansmeren. Het betreft nu een MSI Z170A Gaming M5 moederbord met een intel I5 6500 processor (en 16GB ram + MSI GTX970 wat niet relevant lijkt hier).

Eigenlijk werkt bijna alles naar behoren, behalve dat mijn internet vaak weg valt (via een ethernet kabel in mobo) en heel soms de USB-poorten raar doen.

Wat er dan gebeurd is dat de PC de ethernet kabel niet herkend voor ongeveer 1 - 20 seconden, dan verbind die weer, dan weer niet, dan weer wel, etc. Dit gaat dan ongeveer een minuut of 2 door waarbij ik ook ineens 200 ping heb in games. De problemen zijn niet consistent, maar gebeuren vaak eens per dag. Daarna niet meer.

De USB-poorten doen het soms niet goed, dan worden apparaten niet herkend (gebeurd dan alleen na uit slaapstand gaan of de PC opstarten). Als ik deze dan opnieuw in plug werkt het weer. Hoewel laatst de PC compleet vastliep toen ik een USB-stick verwijderde (onveilig verwijderd, dat weer wel :F ).

Wat heb ik al gedaan:
De verbinding gemonitord vanuit de PC, die gaf ook gewoon aan dat het dan weg viel.
De kabel in mijn laptop geprobeerd -> geen problemen
Een extra router tussen de kabel en pc gezet om tegelijkertijd mijn laptop + pc aan dezelfde kabel te hangen -> PC gaf problemen, laptop niet -> ligt dus niet aan kabel / router
Drivers opnieuw geïnstalleerd -> probleem blijft
Windows + drivers opnieuw geïnstalleerd -> probleem blijft

Alles wijst er dus op dat mijn moederbord "defect" is. Is er iemand die dit soort problemen kent? Ik zou graag mn setje willen verkopen en natuurlijk liever niet als "defect".

Ik heb hier ooit eerder al eens een topic over geopend, maar toen verdwenen gek genoeg mijn problemen een paar weken :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:59
Moederbord BIOS update mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:05
zijn de drivers up to date?
al klinkt het "dan weer wel dan weer niet" meer als een hardware matig probleem..,
heb je in een woedebui je pc keer van de trap gegooid? (overdreven, maar misschien net te hard gevallen / tegenaan geramd tijdens stofzuigen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt netwerkproblemen: dat zou alsnog door een slechte kabel kunnen zijn, waarbij NIC op je moederbord net iets gevoeliger was dan laptop. Kan zijn dat je al een andere kabel geprobeerd heb (wat je met "Een extra router tussen de kabel en pc gezet om tegelijkertijd mijn laptop + pc aan dezelfde kabel te hangen -> PC gaf problemen, laptop niet -> ligt dus niet aan kabel / router" bedoelt is beetje onduidelijk - PC en laptop kunnen onmogelijk tegelijk aan zelfde kabel hangen tenzij ze 1:1 met elkaar verbonden zijn), zo niet zou ik dat alsnog doen.

Je kunt natuurlijk ook een losse PCI(e) NIC in het systeem proberen om hardware uit te sluiten.
Wat ook interessant is: alle software uitsluiten door een LiveUSB met ander OS (bijvoorbeeld een Linux distro) erop.

Mbt USB-problemen: treden die tegelijk met netwerkproblemen op? Zo ja zou het kunnen wijzen op spanningstoevoer naar I/O op het bord. Zo nee ligt dat minder voor de hand.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:36
BIOS heb ik nog niet geupdate, goede suggestie. Heb hier nooit wat mee gedaan.
99ruud99 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:22:
zijn de drivers up to date?
al klinkt het "dan weer wel dan weer niet" meer als een hardware matig probleem..,
heb je in een woedebui je pc keer van de trap gegooid? (overdreven, maar misschien net te hard gevallen / tegenaan geramd tijdens stofzuigen)
Ja ik heb dus alle drivers meermalen opnieuw geïnstalleerd... Mijn PC is eigenlijk heel netjes, ook al heb ik hem al lang, ik ben er enorm zuinig op dus het lijkt me sterk dat ik iets heb beschadigd.
dion_b schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:43:
Mbt netwerkproblemen: dat zou alsnog door een slechte kabel kunnen zijn, waarbij NIC op je moederbord net iets gevoeliger was dan laptop. Kan zijn dat je al een andere kabel geprobeerd heb (wat je met "Een extra router tussen de kabel en pc gezet om tegelijkertijd mijn laptop + pc aan dezelfde kabel te hangen -> PC gaf problemen, laptop niet -> ligt dus niet aan kabel / router" bedoelt is beetje onduidelijk - PC en laptop kunnen onmogelijk tegelijk aan zelfde kabel hangen tenzij ze 1:1 met elkaar verbonden zijn), zo niet zou ik dat alsnog doen.

Je kunt natuurlijk ook een losse PCI(e) NIC in het systeem proberen om hardware uit te sluiten.
Wat ook interessant is: alle software uitsluiten door een LiveUSB met ander OS (bijvoorbeeld een Linux distro) erop.

Mbt USB-problemen: treden die tegelijk met netwerkproblemen op? Zo ja zou het kunnen wijzen op spanningstoevoer naar I/O op het bord. Zo nee ligt dat minder voor de hand.
Ja ik ben misschien wat onduidelijk in mijn verwoordingen... Ik had er twee kabels en een bridge bijgepakt om de kabel in mijn PC in de bridge te stoppen en vanuit daar in mijn laptop + PC. Dan traden de problemen ook op, terwijl mijn laptop nergens last van had.

Ik heb helaas geen netwerkkaart liggen om er zo in te stoppen... Dus dat gaat helaas ook wat moeilijker. En om er nu speciaal nog een te kopen als ik een nieuwe krijg, tsja :P .

De USB-problemen en netwerk problemen treden niet tegelijkertijd op. Ik heb zelf ook het vermoeden dat de netwerkproblemen voorkomen als de PC lekker aan het opwarmen is (in het eerste kwartiertje gamen gebeurt het vaak). Maar dit heb ik natuurlijk niet bewezen. De USB-problemen zijn héél sporadisch, het gebeurd misschien eens per week.

Ik weet niet of het voedingsproblemen zouden kunnen zijn, maar ik denk het niet. Ik heb een prima voeding die mijn PC prima zou kunnen voorzien. Ik heb de: Cooler Master GM G550M, ook al is die al een jaar of 7/8 oud