Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jdijk3
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-03-2022
Hallo allemaal,
Ik ben voornemens om in mijn woning van 2018 met CV ketel een full electric lucht/water WP te gaan zetten.

Huidige situatie:
- Intergas HR30 eco ketel
- Benedenverdieping vloerverwarming, 7 groepen op verdeler zonder pomp, 585m, 15cm HOH
- 1e verdieping: 3 radiatoren Quinn Ligna Quattro, 1555W+1036W+1036W (slaapkamers)
1 radiator Quinn Sevilla 860W (badkamer)
- 2e verdieping: 3 radiatoren Quinn Ligna Quattro, 591W+864W+1036W (gang + 2x slaapkamer)
- Koken al op inductie
- huis voorzien van ca. 5,4 kWp aan zonnepanelen

Vanwege de 2 circuits (vloerverwarming en radiatoren), heb ik een tweetal thermostaten.
De bendedenverdieping staat continue op ca. 20°C ingesteld, en voor de radiatoren boven heb ik een Evohome met aparte zoneregeling (op radiatoren).
Hiertoe zijn er ook 2 temperatuurzones; 30°C voor het water in de vloerverwarming, en ca. 60°C voor de radiatoren.

Mijn doel is om de Intergas er compleet uit te gooien en in de technische ruimte op zolder een binnendeel met buffervat (hoe groot? wij zijn met 5 personen in huis) te zetten.
Op het platte dak op zolder kan dan het buitendeel komen te staan.

Het huis is uit 2018, dus goed geisoleerd. Wij zaten net op de grens wel/geen gasaansluiting.

Ik heb eea nagekeken, en volgens mij zou een Daikin Altherma 3 H HT een optie kunnen zijn?
Ik wil zeker een A-merk warmtepomp, en denk zelf dan aan Daikin/LG/Nibe/...

Ik hoor graag jullie ervaringen en tips! Alvast bedankt

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:34
Geen verstand van dit onderwerp als in welke je wel of niet moet nemen maar hou wel goed rekening met de plaatsing buiten unit en resonantie op een plat dak.

Check het warmtepomp topic anders even staat genoeg info in.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
Wat je wilt kan in theorie wel, een warmtepomp kan om beurten een zone verwarmen met een thermostaat per zone. En dan krijgt elke zone dus zijn eigen aanvoertemperatuur.
Omdat de warmtepomp de zones dan om beurten moet bedienen wordt het wel een groter model. Het switchen tussen de zones zal bij de buitenunit hoorbaar zijn.Afhankelijk van het merk zal het ook een stop / start van de compressor veroorzaken (slijtage).

Is het in een woning van 2018 vaak nodig om boven te stoken?
Een simpeler en efficienter oplossing is om 1 zone te stoken met WAR. Dan voer je gewoon +/- 28 graden CV water aan richting zowel vloerverwarming als radiatoren. De radiatoren gaan per tijdseenheid veel minder afgeven maar ze kunnen dan wel gemakkelijk 24 uur per dag open staan. Vaak wordt het dan alsnog warm genoeg. Mocht je het boven toch graag tot 22 graden willen kunnen stoken als het buiten vriest kun je altijd nog bijverwarmen met airco's (voor veel nieuwbouwhuizen is boven koeling belangrijker dan verwarming), infrarood panelen of grotere radiatoren / convectoren hangen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:32
Ligt eraan hoe de radiatoren boven bemeten zijn.
Met wat overcapaciteit moeten ze op 40 graden ook wel werken.
Met een modulerende cv kan ik mij niet voorstellen dat die op de max van 60 graden werkt. Voor condensatie zou de cv terug moeten gaan in temperatuur.

Voor een warmtepomp heb je het liefste niet dat die aangaat als maar 1 ruimte boven warmte vraagt. Een grote zone is dan beter.