Mijn vraag
In een compleet nieuwe config die ik bouw, heb ik nu al mijn tweede AIO waterkoeler geinstalleerd (ook nieuw). De (CPU) fans spinnen zoals verwacht, de verlichting pulst als verwacht alleen de pomp doet het niet. In BIOS staat deze op 0RPM.
Relevante software en hardware die ik gebruik
De AIO is een Coolermaster Master Liquid ML240 Illusion White Edition. Het MoBo is een MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4. CPU is een Intel Core i7 12700K. Behuizing Corsair 5000D. Omdat het een nieuwe build is, heb ik nog geen software geinstalleerd, wel inmiddels de laatste BIOS versie geflashed.
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de eerste Coolermaster geretourneerd en heb dus nu met de tweede het identieke probleem. En denk dat ik zelf de oorzaak ben/iets over het hoofd zie. Of ik heb gewoon pech?
O ja, in alle gevallen staat de RPM van de pomp dus op 0 en zie ik de temp van de CPU oplopen naar 100 graden, dus RPM sensor pomp lijkt niet kapot.
En o ja-2: ik maak geen gebruik van de meegeleverde RGB-controller (maar dat staat los van de pomp).
Wie o wie heeft een suggestie?
...
In een compleet nieuwe config die ik bouw, heb ik nu al mijn tweede AIO waterkoeler geinstalleerd (ook nieuw). De (CPU) fans spinnen zoals verwacht, de verlichting pulst als verwacht alleen de pomp doet het niet. In BIOS staat deze op 0RPM.
Relevante software en hardware die ik gebruik
De AIO is een Coolermaster Master Liquid ML240 Illusion White Edition. Het MoBo is een MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4. CPU is een Intel Core i7 12700K. Behuizing Corsair 5000D. Omdat het een nieuwe build is, heb ik nog geen software geinstalleerd, wel inmiddels de laatste BIOS versie geflashed.
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- in BIOS aangegeven dat de CPU watergekoeld is.
- De AIO volgens manual geinstalleerd.
- De stekker van de radiator fans geprikt in CPU_fan1: draait en geeft goede RPM in BIOS/Hardwaremonitor
- De stekker (driepolig) van de pomp geprikt in PUMP_fan1 (vierpolig): pomp blijft stil en geeft in BIOS/Hardwaremonitor 0RPM aan
- In BIOS verschillende modi geprobeerd: PWM, DC en Auto: pomp blijft stil.
- In BIOS snelheid pomp handmatig op 100% proberen te zetten: pomp blijft stil.
- Stekkers CPU_fan1 en PUMP_fan1 gewisseld: fans blijven draaien, pomp blijft stil.
- Stekker pomp aangesloten op SYS_fanx: pomp blijft stil
- Stekkers pomp en fans aangesloten op PWM hub van de behuizing: pomp blijft stil, fans draaien.
- Gecheckt of de koeler en processor goed contact hebben: OK
- Heb in BIOS de PUMP op DC mode gezet (ipv PWM): pomp blijft stil/0RPM
Ik heb de eerste Coolermaster geretourneerd en heb dus nu met de tweede het identieke probleem. En denk dat ik zelf de oorzaak ben/iets over het hoofd zie. Of ik heb gewoon pech?
O ja, in alle gevallen staat de RPM van de pomp dus op 0 en zie ik de temp van de CPU oplopen naar 100 graden, dus RPM sensor pomp lijkt niet kapot.
En o ja-2: ik maak geen gebruik van de meegeleverde RGB-controller (maar dat staat los van de pomp).
Wie o wie heeft een suggestie?
...
[ Voor 5% gewijzigd door Robus op 22-03-2022 21:57 ]
"A man has got to know his limitations..."