Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbmad4u
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-03-2022
Ik heb een HP ML350E Gen 8 server met een HP Dynamic Smart Array B120i/512MB FBWC SATA Controller.
En ik krijg hier op windows niet geïnstalleerd, het is me 1x bij toeval gelukt en heb geen idee meer wat toen de oplossing was.

Op de raid controller zijn 4 disken aangesloten, 2x 1TB disken in raid 1 als primary bootdisk en 2x 2TB disken in raid1 als data disk.

als ik windows installeer krijg ik de volgende foutmelding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FA6qaslR5TKk4xgxi8HcwJ6nDO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnJchkz6ayTY0XSl4Hrso7Nh.jpg?f=fotoalbum_large

Als oplossing vond ik op google dat in de bios de raid controller als primary boot contoller moet zijn, zo staat het ook zie afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xmhx7UnpWjYHYK0QM8DsmqpUjRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8xznehXuWhl6c641wFcWhpH.jpg?f=fotoalbum_large

In de raid settings staat de 1e logical drive als primary boot disk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_uFRxNlD3iQRmbmFcay43kwowY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWyYLL07nsccQzdNzRDLEvmM.jpg?f=fotoalbum_large

in de Ilo staat staat de de bootmode op legacy zoals de raidsettings aangeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1G1gptg7gMZegCDLjdfpXCS9FKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87mo2YfmwIbTbwjEC9ZlRjQK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even geen idee meer wat ik nog moet aanpassen om het werkend terug te krijgen, wie kan me helpen?

Beste antwoord (via mrbmad4u op 28-03-2022 00:10)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

sjans schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:58:
Heb je al geprobeerd de driver van de Raid controller in te laden via de knop "have disk" oid?
Dat zou heel goed kunnen helpen, inderdaad. En het weggooien van de partities op die schijf kan ook heel goed helpen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:29
Volgens mij zeg je er niet bij welke windows je precies probeert te installeren, maar volgens mij kun je geen windows installeren in raid 1.

Dus je moet eerst de installatie op 1 disk doen. En daar achteraf raid 1 van maken niet vooraf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 15:19

Croga

The Unreasonable Man

boyette schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 02:42:
Volgens mij zeg je er niet bij welke windows je precies probeert te installeren, maar volgens mij kun je geen windows installeren in raid 1.

Dus je moet eerst de installatie op 1 disk doen. En daar achteraf raid 1 van maken niet vooraf.
Windows heeft helemaal geen weet dat dit een RAID disk is. Het is hardware controlled RAID dus Windows ziet alleen een schijf, zonder te weten dat daar nog van alles achter zit.

@mrbmad4u De foutmelding gaat over schijf 2. Even verderop toon je een scherm waar in staat dat je RAID controller ingesteld staat zodat schijf 1 geboot kan worden. Die komen alvast niet met elkaar overeen.
Daarnaast zeg je dat je controller ingesteld staat om van te booten maar het scherm wat je daar bij geplakt hebt toont dat niet. Wellicht dat je daar toch ook nog eens moet kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:23
In the SSA utility > RAID controller > Properties > Advanced, you need to select a drive boot.

https://serverfault.com/q...gen-8-cant-install-any-os

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aangezien dit gewoon een installatie is van Windows, past dit beter in WOS. Schopje van PNS naar WOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjans
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-09 21:28
Heb je al geprobeerd de driver van de Raid controller in te laden via de knop "have disk" oid?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

sjans schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:58:
Dat zou heel goed kunnen helpen, inderdaad. En het weggooien van de partities op die schijf kan ook heel goed helpen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morzzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-08 18:29
3e screenshot zegt dat je systeem in Legacy Boot Mode staat.

Als je geen stokoude OSen hoeft te booten zou ik hier UEFI only van maken. Dat zou ook de oplossing kunnen zijn voor de foutmelding die je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbmad4u
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-03-2022
[Update]

Inmiddels is de windows 2019 server geïnstalleerd geraakt.
Uiteindelijk heb ik de logische drive verwijderd en opnieuw aangemaakt op de raid controller en toen kon de installatie doorgaan.

Zonder de driver van de raid waren de disken zelfs niet eens zichtbaar.

In the SSA utility > RAID controller > Properties > Advanced, you need to select a drive boot. <-- was zelfs niet eens te vinden in de SSA
Pagina: 1