Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

All electric warmtepomp mogelijk? (bouwjaar 1969)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:31
Hoi allemaal,

Hopelijk kunnen/willen jullie mij adviseren of in mijn huidige situatie een all electric warmtepomp mogelijk is.

Algemene info

Woning
tussenwoning bouwjaar 1969
Remeha Calenta CW4 ketel uit 2017

Gezinssituatie
2 volwassenen + 2 (kleine) kinderen

Gasverbruik 2021
1627 m3
Toelichting; momenteel koken we nog op gas, douche en bad wordt dagelijks gebruikt.

Afgiftesysteem
In de woonkamer (50m2) vloerverwarming als hoofdverwarming uit 2016 voorzien van Alpha2 auto adapt pomp.
1e verdieping radiatoren, deze staan echt vrijwel nooit aan.

Isolatie
Dakisolatie
Hr++ glas in kunstof kozijnen in de gehele woning.
Spouwisolatie uit jaren 80
Vloerisolatie helaas niet mogelijk (kruipruimte slechts 35 cm hoog).
Woonoppervlakte 117 m2

Vele websites en fabrikanten hebben een tool waarin het advies komt om voor een hybride warmtepomp te gaan. En ergens kan ik dat begrijpen gezien bouwjaar etc. Echter de vloerverwarming welke dus ltv is doet goed zijn werk, dus hoor ik graag jullie bevindingen of all electric dan alsnog een optie is.

Ik kijk uit naar de reacties, bedankt vast.

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:54
Een all electric warmtepomp kan je vloerverwarming net zo goed verwarmen als een CV ketel dat kan.

Die Alpha2 auto adapt pomp kan dat het best weg en gewoon een pomploze vloerverwarmingverdeler toepassen.
Je gaat echter wel merken dat de radiatoren met een warmtepomp een veel lagere aanvoertemperatuur en lagere afgifte gaan krijgen. Omdat je nu boven zelden verwarmt lijkt het me niet zo`n probleem. Je zou de lagere warmteafgifte van de radiatoren (grotendeels) kunnen compenseren door ze gewoon 24/7 aan te laten staan.

Een warmtepomp die 1627 m3 gas / jaar vervangt is natuurlijk wel net een maatje groter dan eentje die bijvoorbeeld maar 1000 m3 gas vervangt, maar dat is vaak geen probleem.

Welke regio is het?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• joeyke87
busscherski schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:54:
Een all electric warmtepomp kan je vloerverwarming net zo goed verwarmen als een CV ketel dat kan.

Die Alpha2 auto adapt pomp kan dat het best weg en gewoon een pomploze vloerverwarmingverdeler toepassen.
Je gaat echter wel merken dat de radiatoren met een warmtepomp een veel lagere aanvoertemperatuur en lagere afgifte gaan krijgen. Omdat je nu boven zelden verwarmt lijkt het me niet zo`n probleem. Je zou de lagere warmteafgifte van de radiatoren (grotendeels) kunnen compenseren door ze gewoon 24/7 aan te laten staan.

Een warmtepomp die 1627 m3 gas / jaar vervangt is natuurlijk wel net een maatje groter dan eentje die bijvoorbeeld maar 1000 m3 gas vervangt, maar dat is vaak geen probleem.

Welke regio is het?
Thnx helder, betreft regio Den Bosch

• Seconz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-11 11:13
Al iets wijzer?

Ik haak in omdat wij een huis gekocht hebben waar vloerverwarming als bijverwarming ligt, en we op den duur naar all electric willen.

Nu kunnen we heel de vloer eruit slopen om te gaan isoleren en hoofdverwarming in te leggen, maar hoop ik dat we met lvt radiatoren en goede isolatie in het huis (op de vloer na), ook uit kunnen komen.

Op internet hoor je overal dat isolatie (dus ook vloerisolatie) een must is, maar als alle andere isolatie op orde is, kun je dan ook zonder vloerisolatie (Er ligt nu 3cm EPS op het zand en 10cm beton, met een afwerklaag)? Er is een uitbouw en die is wel beter geisoleerd met 10cm EPS.

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-11 07:50
ik heb een huis uit 1970
130m2
Beneden 44m2 vv
boven jaga low h2o
Belangrijkste is je isolatieschil
ik heb de vloer dak en zijmuur na-geïsoleerd
boven en beneden kunstof hr+++ genomen.
voor al die veranderingen zat ik op1000m3 gas
Daarna weet ik het gasverbruik dus niet want toen kwam de warmtepomp.
Voor de zekerheid een 8Kw genomen om niet in de kou te komen zitten bij -15
deze winter is daar 2000kwh doorheen gegaan. op zijn koudst was het -8.
Ik snap dus wel met 1600m2 dat ze hybride adviseren.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-11 14:42
maartentmm schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:01:
[..]
voor al die veranderingen zat ik op1000m3 gas
[..]
deze winter is daar 2000kwh doorheen gegaan. op zijn koudst was het -8.
Ik snap dus wel met 1600m2 dat ze hybride adviseren.
Oef, dan klinkt hybride als een betere optie. Nog wel blij met je keuze?

Maar het had ook zo gekunt

• Seconz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-11 11:13
Waarom is hybride dan een betere optie voor hem?

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-11 07:50
kipppertje schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:19:
[...]

Oef, dan klinkt hybride als een betere optie. Nog wel blij met je keuze?
Tja ik vind het prima 20 graden maar mijn vrouw heeft het liever 21 en dat is dan natuurlijk op de koude dagen O-)

hybride was misschien beter geweest maarja ik was te gierig voor die 290 vastrecht en vond 80 cent voor een kuub gas al veel :X

Gezien hij zegt 2 kids heeft en zijn voer niet geïsoleerd is gaat hij het niet redden met 35graden aanvoer.
dan ga toch full electric toch ri 10KW om 8Kw over te houden bij -10

maargoed ieder huis is anders

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• joeyke87
Voor de beeldvorming dit was het gasverbruik voorgaande jaren:

2020 1219 m3
2019 1348 m3
2018 1194 m3
2017 1141 m3

Klinkt alweer anders dan 1600 m3 wellicht, echter 2e kindje is er bij gekomen in 2020. Ik denk dat het badderen het verschil misschien maakt in verbruik.. voor de verdieping boven twijfel ik om op termijn ook voor Jaga Strada hybride te gaan, of verwarmen middels airco.

In ieder geval ga ik de gok wagen en niet voor hybride maar all electric. Als het beneden in ieder geval 19 a 20 graden kan worden kan ik er mee leven.

Op termijn kan ik wel nog iets doen aan bodemisolatie in de kruipruimte, maar ik verwacht dat je daar niet veel mee kan winnen denken jullie wel?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Met vloerverwarming wel je vloerisolatie, niet bodem isolatie.

Groot verschil. Dus Tonzon, Pur, pir/resol plaat... Iets met minimaal Rd 5 en tegen de vloer.
Ik heb hier van 4 leveranciers fout advies over gehad... Uiteindelijk Getoetst bij bouwkundige VEH...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• lordnuts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-10 13:29
Zijn er installateurs die men kan aanbevelingen voor full electric warmtepompen in NB?
Pagina: 1