Directx/direct3d ddi probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:56
Kom er niet uit, heb momenteel deze build:

MSI B450 Carbon Pro
Sapphire Nitro RX570
Ryzen 5 5600X

De GPU heb ik onlangs vervangen. Bij het vervangen heb ik Windows de update laten doen en de drivers werden geinstalleerd. Als ik een game wilde spelen ging dat goed. Ik ging later de AMD drivers installeren, allemaal prima.

Vrij snel kreeg ik de melding in Steam:

Could not initialize graphics system. Make sure that your graphics card meets the minimum system requirements. D3D11CreateDevice() failed.

Hetzelfde geldt voor Ubisoft Connect: Game uitvoeren is niet mogelijk. Je videokaart Directx11 niet of je videokaartdrivers moeten worden geupdate.

Als ik kijk via dxdiag zie ik het volgende:

DirectX versie: 12
Direct3D DDI: 9Ex

Als ik de AMD drivers verwijder kan ik gamen. Maar als ik dan weer opnieuw heb opgestart kan ik weer niet gamen. Als ik dan AMD weer installeer kan ik weer gamen. Maar de volgende keer kan ik niet meer gamen. Ik heb gewoon de laatste aanbevolen driver van AMD.

Ik snap er echt geen hout van. Kan iemand me verder helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:07
Radeon drivers verwijderen met DDU en opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Lijkt me dat er iets loopt te kutten met de drivers van je grafische kaart en ik vermoed Windows Update.

Zet eens Automatic driver update uit in Windows, 1 van deze 3 doen: https://www.minitool.com/...r-updates-win-10-009.html

Daarna met DDU alles verwijderen van drivers en dan de laatste AMD driver terug installeren.

Mmmh bij nader inzien kun je die Automatic driver updates ook afzetten via DDU.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:00
update of reinstall direct x ook eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Damic schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:54:
Lijkt me dat er iets loopt te kutten met de drivers van je grafische kaart en ik vermoed Windows Update.

Zet eens Automatic driver update uit in Windows, 1 van deze 3 doen: https://www.minitool.com/...r-updates-win-10-009.html

Daarna met DDU alles verwijderen van drivers en dan de laatste AMD driver terug installeren.

Mmmh bij nader inzien kun je die Automatic driver updates ook afzetten via DDU.
Check, ik ben nu DDU aan het uitvoeren. Ik zie daarin dat hij mijn oude videokaart nog herkent, dat kan ook wel eens een probleem zijn. Hij ziet twee drivers geinstalleerd, 1 voor een GTX 1050 ti (mijn oude kaart) en 1 voor mijn nieuwe.

[ Voor 12% gewijzigd door KaiseRRuby op 21-03-2022 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:07
Zowel GeForce als Radeon verwijderen en vervolgens Radeon opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

freaky35 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:14:
update of reinstall direct x ook eens
Hoe doe je dat? Vroeger (95/98/ME/XP) waren er downloads om een nieuwe versie te installeren maar als ik zo even google bestaan die niet meer.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Beide drivers zijn verwijderd en de laatste Radeon Driver is geinstalleerd. Ik zit nu weer verbonden met het internet en ben benieuwd of dit het probleem heeft opgelost. In dxdiag lijkt het wel gefixt te zijn.

@freaky35 als ik directx probeerde te updaten kreeg ik de melding dat de meest recente versie al was geinstalleerd.

Edit: het probleem bestaat nog steeds. Na een reboot zit ik weer op de oude 9.x direct3ddi versie. Heb het linkje van @Damic voor de automatische driver updates gevolgd, dat heb ik nu uit staan. Verwijder weer even alle drivers en installeer de AMD driver opnieuw. Dan kijk ik even verder.

Na het verwijderen van de AMD driver via DDU zit ik op Direcx 12 en Direct3D DDI ook op 12. Ik ga nu AMD Drivers opnieuw installeren en vervolgens weer eens opnieuw opstarten.

[ Voor 43% gewijzigd door KaiseRRuby op 22-03-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Even voor de goede orde, de driver zet geen andere DX op je systeem, dat zit in Windows ingebakken. De driver verteld alleen tegen het systeem van: "deze kaart kan DX12_0 aan" tegen het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:00
check ook eens of de Windows installatie nog in orde is:

https://www.windows-helpdesk.nl/repareren-met-sfc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Oke, het probleem blijft bestaan ondanks bovenstaande ideeen. Samengevat, ik verwijderd AMD via DDU, ik kan spelen via Steam of Ubi. Ik herstart de computer en het is weer mis.

Vervolgens, ik installeer de driver en ik kan weer spelen. Ik herstart de computer en het is weer mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Mag ik dit nog een keer onder de aandacht brengen? Kom er echt niet uit, hulp is gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

heb je SFC al gedaan? Zie post van @freaky35

[ Voor 37% gewijzigd door Damic op 23-03-2022 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Damic schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:23:
heb je SFC al gedaan? Zie post van @freaky35
Heb ik net gedaan, waren errors gevonden en die zijn gerepareerd. Dus ik ga maar weer even proberen, het vreemde is dat DDI nu weer op 12 staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nog even afwachten dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Oke, het probleem is nog steeds aanwezig en lijkt zo volledig willekeurig. Ik start dxdiag een aantal keer opnieuw op en het verandert daar elke keer. En als het dan op 12 staat kan ik gewoon spelen, maar als het op 9 staat niet.

Het is mij echt volkomen raadselachtig.
Pagina: 1