Overkapping gebouwd, afschot vergeten

Pagina: 1
Acties:
  • 23.829 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Topicstarter
We hebben een mooi bouwpakket gekocht en gebouwd, alles is super strak, haaks en waterpas. Maar het dak dus ook. Het dakbeschot is met mes/groef planken gemaakt. Volgend weekend ga ik nog 2 cm PIR platen op het dak schroeven en daarna de EPDM lijmen.

Maar we hebben dus geen rekening gehouden met afschot. Het dak is ongeveer 4m diep bij 6m breed. Er komt in principe 1 onder-uitloop in de hoek. Deze ga ik wat verzinken in de PIR isolatie, zodat het in ieder geval daar makkelijker inloopt.

Wat kan ik nog doen? Het volgende heb ik overwogen:

- Nog een laag OSB maken met afschot, en daar de PIR op doen. Maar dan creëer ik een luchtkamer tussen het dakbeschot en OSB, lijkt me niet bevorderlijk voor hout. Ook prijzig.
- PIR platen met afschot kopen. Veel te duur.
- Nog een onderuitloop in de andere hoek plaatsen. Dit is eigenlijk de meest kosteneffectief oplossing die ik heb bedacht. Dan kan het in ieder geval aan 2 kanten weglopen.

Heeft iemand nog tips zonder te roepen "maak het dak maar opnieuw"? :-(
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

B keuze pir plaat met afschot. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sawmire
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-05 08:29
Bij het plaatsen van de pir platen zou je wigjes of afstandshouders kunnen plaatsen. Met een assortimentszak afstandshoudertjes kun je aan één kant een paar dikke eronder doen en dan steeds kleinere om afloop te creëren.

Dit kan overigens ook door middel van wat latten. Dan begin je aan één kant met bijv 30mm latten en bouw je dat steeds iets af. Wel de pir goed ondersteunen op meerdere plekken anders breekt ie

[ Voor 30% gewijzigd door sawmire op 21-03-2022 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
sawmire schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:30:
Bij het plaatsen van de pir platen zou je wigjes of afstandshouders kunnen plaatsen. Met een assortimentszak afstandshoudertjes kun je aan één kant een paar dikke eronder doen en dan steeds kleinere om afloop te creëren.

Dit kan overigens ook door middel van wat latten. Dan begin je aan één kant met bijv 30mm latten en bouw je dat steeds iets af. Wel de pir goed ondersteunen op meerdere plekken anders breekt ie
20 mm pir kan helemaal niets hebben trap je zo kapot/doorheen als het niet vlak ligt, dus je maakt dan eigenlijk gewoon alsnog een dak zoals met osb alleen dan uit losse latjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

teacher schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:30:
B keuze pir plaat met afschot. :Y
Dit, of de afvoer in het midden van het dak, dan maakt geen afschot niet uit O-)

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Is die foto vervormd? Anders heb je afschot zat :D

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
warhamstr schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:07:
Is die foto vervormd? Anders heb je afschot zat :D
Lijkt door een ruit genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Gramser schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:10:
[...]

Lijkt door een ruit genomen.
Dus?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-05 12:41

_Apache_

For life.

Wij hebben - alhoewel in het klein - een vergelijkbaar iets gehad vorig jaar. We dachten afschot netjes ten op zichte van een nabijgelegen schuur gemaakt te hebben. Dit bleek dus afschot te hebben naar een andere kant, dus de overkapping was precies waterpas, ipv op afschot.

We hebben schijfjes gesneden van de verticale balken. Schroeven los, plaatjes er tussen totdat je het niveau afschot hebt bereikt dat je wenst en tada, afschot.

[ Voor 29% gewijzigd door _Apache_ op 21-03-2022 20:15 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
Dus misschien heeft het glas de vorm wat “vervormd”. Geen idee. Anders inderdaad genoeg afschot…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:19

M2M

medicijnman

ik zou inderdaad ook gewoon de voorkant losschroeven en iets hoger zetten. Of een klein stukje van de achterpoten zagen. Anders heb je gewoon een zwembad :)

-_-

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:33
2 stempels links eronder zetten. Poeren rondom los graven. 2/3/4/5 cm omhoog draaien van de stempels. Vloeibare cement onder de poeren (en zorgen dat alle palen waterpas staan). 24 uur laten drogen en klaar ?

Misschien niet het snelste maar wel goedkoper.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-man op 21-03-2022 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Afschot isolatie. Vrij gebruikelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:44
Of gewoon zo houden? Wat maakt een paar mm water nu uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
barry86 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:33:
Of gewoon zo houden? Wat maakt een paar mm water nu uit?
Dat is dus ook een vraag; is het een ramp? En hoeveel zou er daadwerkelijk blijven liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:44
Ik zou mij er niet druk om maken. Zodra het gaat regen loopt het overtollige water gewoon weg via de afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Zou het inderdaad zo laten. Niets aan de hand.
(als het heel relevant was had de handleiding er ook wel over gerept.)

[ Voor 43% gewijzigd door warhamstr op 21-03-2022 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-05 12:41

_Apache_

For life.

Hoe had je de afvoer in gedachten? Omdat ik geen dakgoot zie oid.

Je kan iets maken wat vlak is (a la douche putje) in de korte hoek (dus meest uit het zicht).

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
als het eens flink regent kijken waar het water blijft staan en daar een pijpje creëren naar een regenton.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
_Apache_ schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:47:
Hoe had je de afvoer in gedachten? Omdat ik geen dakgoot zie oid.

Je kan iets maken wat vlak is (a la douche putje) in de korte hoek (dus meest uit het zicht).
Gewoon met een dakdoorvoer:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/774.984x414,fit,q80/http://wovar.zilvercdn.nl//uploads/product/images/Dakdoorvoer-Rond_1.png

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Weet niet wat het dat kan hebben, maar mooi alternatief is een sedum dak. Krijg je met een beetje mazzel nog subsidie op ook. Heb je meteen wat groen in de tuin extra, en in de zomer blijft het er koeler onder :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:36

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Afschot pir is een dure optie voor een overkapping, als je het doet doe dan gewoon EPS dat is ruim voldoende.

Verder hoe hoog is je opstand, je moet natuurlijk nog wel wat over houden :)

Edit:
Zie dat je 2cm pir wil gebruiken, dat is uiteindelijk wel mooi stevig en verlijmbaar dan een paar cm EPS.

Een beetje water is niet erg, maar een andere optie blijft lastig. Ik denk toch dat je niet genoeg opstand hebt om weg te komen met de dunste afschot platen.

[ Voor 43% gewijzigd door tweakduke op 21-03-2022 21:19 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• warhamstr
Waarom zou je pir op dat dakje leggen eigenlijk??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
warhamstr schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:07:
Dit was ook mijn eerste gedachte.
Enigste conclusie die ik kan trekken zijn toekomstige plannen om hem rondom dicht te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Koekstra schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:16:
[...]

Dit was ook mijn eerste gedachte.
Enigste conclusie die ik kan trekken zijn toekomstige plannen om hem rondom dicht te maken :)
But still. Dan zet je er vaak een overmaat terrasheater of houtkachel in. Isolatie is nuet relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
warhamstr schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:27:
[...]

But still. Dan zet je er vaak een overmaat terrasheater of houtkachel in. Isolatie is nuet relevant.
Naast dat het de warmte langer binnen houdt in de lente/herfst zorgt het er ook voor dat de warmte in de zomer langer buiten blijft.
Als je hem dicht gaat zetten scheelt het natuurlijk nog meer. Warmte gaat inmers omhoog.

@Anoniem: 36835 het mooiste is aan 1 kant toch je poeren omhoog te werken denk ik of inderdaad isolatie op afschot. Ik zou niet snel zonder afschot gaan zitten. Stilstaand water is vervelend ook al gaat EPDM lang mee. Bevorderlijk is het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-04 17:23
Onlangs dit gezien 'kitten van dakdoorvoer' na 9min50sec.

YouTube: #128 EPDM aanbrengen op tuinhuis of overkapping

[ Voor 12% gewijzigd door anessie op 22-03-2022 00:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:54
Zonder isolatie krijg je condens vorming aan de binnenkant van de dakbedekking en dus schimmel in je dakbeschot.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• warhamstr
Makrolon schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 07:30:
[...]

Zonder isolatie krijg je condens vorming aan de binnenkant van de dakbedekking en dus schimmel in je dakbeschot.
En dat gaat 2cm on geventileerd pir voorkomen?

Weggegooid geld imo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Kan je de balken op de poeren hoger zetten? Mestal zit er op een poer een stuk draadstaal om hem waterpas te zetten. Kan je toch ook gebruiken om hem aan de voorkant of achterkant hoger te zetten?

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:20

Theo

moederbord

The Eagle schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:56:
Weet niet wat het dat kan hebben, maar mooi alternatief is een sedum dak. Krijg je met een beetje mazzel nog subsidie op ook. Heb je meteen wat groen in de tuin extra, en in de zomer blijft het er koeler onder :)
Kijk met een sedum dak wel even naar de eisen voor subsidie van de gemeente! Sommige hebben nogal bijzondere eisen; bijv dat er eerst een (gratis) adviseur van de gemeente moet komen kijken alvorens je het dak vol legt...

(ik wil een regenpijp afkoppelen waar je klaarblijkelijk ook subsidie op kunt krijgen. Maar daarvoor moet de gemeente even langs komen om te kijken wat ik wil gaan doen)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:08

Saffie_time

Why use this? 42!

EPS afschot kost in vergelijking heel weinig, hoeft maar een minimale dikte te hebben en kan je gewoon onder je PIR leggen zonder dat dit gevolgen heeft voor iets.
Even kijken dat je het netjes laat verlopen en dan ben je er wel.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:23
Ik zou voor sedum gaan of de optie met de stempels en "even" de boel opvijzelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
Ik deed er lekker niets aan.
Dakbedekking heeft geen last van een paar plassen water. En het laagste punt blijft je dakdoorvoer dus regenwater loopt weg.
Isoleren van een overkapping is ook tamelijk nutteloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Jan-man schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:19:
Misschien niet het snelste maar wel goedkoper.
Lijkt me toch zeker wel de snelste oplossing, dan kun je de rest gewoon leggen zonder moeilijk te doen. Platen met afschot of latjes om hetzelfde effect te krijgen ben je heel wat extra uren mee bezig, poten omhoog en cement eronder kost je een uurtje of twee en dan een dag wachten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Anoniem: 36835 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:34:
[...]

Dat is dus ook een vraag; is het een ramp? En hoeveel zou er daadwerkelijk blijven liggen.
Een architect waarvan ik les kreeg vertelde me dat het eerder een pluspunt is.
Door het laagje water reflecteert de zon erop en is de dakbedekking beter beschermd.
Persoonlijk zou ik er gewoon afblijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Laatst online: 09-05 08:35
2cm pir onder zo'n overkapping lijkt mij echt zinloos. Met dit hout heb je overal volop kieren in het schuurgedeelte dus volop ventilatie. Warmte houd je 0 vast, de temp in de schuur blijft gelijk met de buiten temp.
Lekker aan 2 kanten een dakdoorvoer maken en laten voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Zoals eerder door iemand al aangegeven, de isolatie is om condens tegen te gaan aan de onderkant van het dak. Tegen schimmelvorming.

Vooral in de hoeken waar meer stilstaande lucht is is dit van belang. Wordt wel vaker gedaan. Of je dakbeschot lakken, of een laag isolatie.

Daarnaast zat de PIR gewoon bij het bouwpakket in, dus ga ik het ook gebruiken ;)

Bedankt voor de adviezen zo ver. Ik laat het voor wat het is denk ik. Er zijn zat daken met een zijuitloop die al 2 cm hoger ligt dan het dakbeschot zelf, daar ligt ook constant een 2 cm laag water op ondanks afschot :p

En een sedumdak is ook nog wel een idee. Of achteraf nog een 2e uitloop plaatsen.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 22-03-2022 10:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Ik zou als het even kan wel plassen vermijden, want muggen vinden die erg plezant. Tenzij je partner natuurlijk muggen aantrekt, dan heb je er zelf weinig last van :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:36

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Pir of met name bij bitumen daken EPS, geeft een mooiere afwerking inderdaad, en het helpt tegen het verspochten aan de onderkant. Het is eigenlijk zonde als je het juist niet gebruikt :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 11:21

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Anoniem: 36835 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:34:
[...]

Waarom maak je er geen sedum dak van? ben je er van af en is ook nog goed voor milieu, bloemetjes en bijtes...

* Mike2k is spuit elf...
Maar zeker doen, sedum dak1 of leg er zonnepanelen op...maar doe er iets goeds mee :)

[ Voor 16% gewijzigd door Mike2k op 22-03-2022 10:26 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 16:03

bonzz.netninja

Niente baffi

Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:10:
Zoals eerder door iemand al aangegeven, de isolatie is om condens tegen te gaan aan de onderkant van het dak. Tegen schimmelvorming.
Maar er zijn toch meer dan genoeg daken zonder isolatie en zonder schimmel. Ik zie ook niet hoe die isolatie op deze manier condensatie kan tegengaan, als die al op treed trouwens.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-05 20:12
Ik zou zelf toch ook niet met PIR beginnen.
Meet al eens na met een lange waterpas of er toevallig al niet naar 1 kant een beetje afschot zit.
En dan zou ik het best durven de poeren aan te draaien richting die kant. om zo een beetje afschot te maken.
1cm/m is de vuistregel maar met minder durf ik het wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
bonzz.netninja schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:24:
[...]

Maar er zijn toch meer dan genoeg daken zonder isolatie en zonder schimmel. Ik zie ook niet hoe die isolatie op deze manier condensatie kan tegengaan, als die al op treed trouwens.
Ik doe ook maar wat de leverancier voorschrijft. Baat het niet, dan schaadt het niet ;) Ik heb die PIR nu toch al liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002

Bob Popcorn

Plop!

Is die foto genomen door MC Escher? Het hele bouwsel lijkt toch zo krom als een hoepel aan alle kanten?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Bob Popcorn schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:40:
Is die foto genomen door MC Escher? Het hele bouwsel lijkt toch zo krom als een hoepel aan alle kanten?
Lijkt zo, de achterkant is schuin ;)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vandaar dat ik ook niet aan die poeren wil gaan draaien. Alles zit met zwaluwstaart/houtlas en half/hout verbindingen in elkaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 22-03-2022 10:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002

Bob Popcorn

Plop!

Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:43:
[...]

Lijkt zo, de achterkant is schuin ;)

***members only***
Aaaah. Dat mag je wel ff in de TS zetten :p

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 15:18
Als het dak exact waterpas is zou ik het bij zo'n overkapping het wel aandurven om geen afschot te maken.
bij heftige regenval trekt de hwa het dak wel leeg dmv het pluvia effect.

en op epdm mag water blijven staan (ze maken er ook vijvers van) en omdat het heet wordt is het water zo weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-05 08:44
BlueSS50 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:46:
Als het dak exact waterpas is zou ik het bij zo'n overkapping het wel aandurven om geen afschot te maken.
bij heftige regenval trekt de hwa het dak wel leeg dmv het pluvia effect.

en op epdm mag water blijven staan (ze maken er ook vijvers van) en omdat het heet wordt is het water zo weg.
Kom toevallig dit topic tegen. Heb 5 jaar geleden een overkapping laten plaatsen met EPDM, die liep netjes af naar de hwa. Nu 5 jaar later loopt het minder goed af waardoor er ook op een gedeelte water blijft staan. Dat gaat inderdaad vanzelf weg door de zon en wind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:18
Nu nog weer aan je constructie beginnen te morrelen komt de stevigheid vaak niet ten goede.
Een extra dakdoorvoer aan de andere kant van de overkapping. En volgens mij zijn je opstaande randen niet heel hoog als je ook nog PIR gaat aanbrengen. Dan kun je voor de zekerheid nog een overstort maken op een door jou gewenste plek om te voorkomen dat het water er op een ongewenste plek overheen stroomt bij hevige stortregens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• padoempats
Als je PIR al hebt in het pakket, ja dan maar gebruiken. Ik heb een dak van 9x4.5, waarvan 5x4.5 een schuur en andere deel overkapping. Dak bestaat alleen uit underlayment platen en daarop EPDM. Heb 0 last van vocht aan de onderkant. Maar de schuur zelf is tochtig genoeg vanwege allerlei kieren en gaten in de 'afwerking'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• padoempats
ipv sedum dan zou ik het dak gebruiken door helemaal vol te leggen met zonnepanelen. Die dingen renderen nu als een dolle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niels_booij
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-11-2024
goed dat je een laag PIR onder je EPDM doet. veel mensen snappen niet het belang van het verleggen van het damppunt.
EPDM isoleerd slecht. en is dus in de verwerking heel anders dan dakleer. als je er geen isolatie onder legt krijg je damp tussen het epdm en je hout. dat rot er dus zo vanaf.

verder zou ik me niet te druk maken om het ontbreken van afschot.zoals al meer aangegeven. als de mogelijkheid zich aanbied sedum er op voor extra koelte onder je dak. en zolang dat nog niet het geval is doen zon en wind hun werk wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:58

Dennis1812

Amateur prutser

Je gaat heel blij worden van sedum erop qua warmte. Ook de insecten worden er gelukkig van.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vraag me alleen af of die overkapping daarop berekend is :P Ik lees dat het wel 100 kg per m2 kan wegen als het nat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

niels_booij schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:24:
goed dat je een laag PIR onder je EPDM doet. veel mensen snappen niet het belang van het verleggen van het damppunt.
EPDM isoleerd slecht. en is dus in de verwerking heel anders dan dakleer. als je er geen isolatie onder legt krijg je damp tussen het epdm en je hout. dat rot er dus zo vanaf.

verder zou ik me niet te druk maken om het ontbreken van afschot.zoals al meer aangegeven. als de mogelijkheid zich aanbied sedum er op voor extra koelte onder je dak. en zolang dat nog niet het geval is doen zon en wind hun werk wel.
heeft alles met nachtelijk uitstraling te maken en niet zo heel veel met de isolatie waarde van dakleer. daar krijg je het ook gewoon, je kan geluk hebben maar in basis is elk afdak de lul. ventileren helpt niet dat maakt het erger. een "plafond" kan helpen en anders is de enige optie isoleren als een warm dak. het is het zelfde fenomeen waarom er druppels aan een zinken dakgoot hangen in de ochtend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dus we gaan nu adviseren om het afschot te laten zitten EN er sedium op te leggen, dat is een beroerde combi. Hout buigt door en kruipt en daarom heb je afschot in basis nodig. ter bescherming van de constructie. het gaat hoe dan ook doorhangen, er komt water in te staan en dan gaat het erger doorhangen. met minimaal een muggen kwekerij tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
warhamstr schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 07:49:
[...]

En dat gaat 2cm on geventileerd pir voorkomen?

Ja

Weggegooid geld imo

Nee

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
twain4me schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:03:
[...]

heeft alles met nachtelijk uitstraling te maken en niet zo heel veel met de isolatie waarde van dakleer. daar krijg je het ook gewoon, je kan geluk hebben maar in basis is elk afdak de lul. ventileren helpt niet dat maakt het erger. een "plafond" kan helpen en anders is de enige optie isoleren als een warm dak. het is het zelfde fenomeen waarom er druppels aan een zinken dakgoot hangen in de ochtend.
Sedum dak gaat hem, als ik mijzelf ken, waarschijnlijk toch niet worden :P Als het straks af is, vind ik het wel best.

Dus ik hoop met 2 keer een onder uitloop in tegenovergestelde hoeken er mee weg te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-04 14:33
Lekker zo laten hoor. Ik heb een dezelfde situatie en er staan wel eens plassen op die vanzelf verdampen.
Ik heb me zelfs laten vertellen (wijsmaken :P ) dat het beter voor het EPDM is als er wel eens water op ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 15:18
Mijn uitspraak en daar moet je het mee doen ;)
Afschot en sedum achterwegen laten, Pir gewoon gebruiken omdat het er toch al bij zit (wel oppassen voor puntbelasting en er zonnepanelen opleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05 00:06
Makrolon schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 07:30:
[...]

Zie genoeg filmpjes waar ze dat helemaal niet doen ook bij de grote jongens die deze dingen dagelijks zetten.
epdm kan direct op t hout gelijmt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:56
Omdat je direct op EPS je EPDM niet kan vastlijmen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
RonJ schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:49:
[...]

Omdat je direct op EPS je EPDM niet kan vastlijmen.
Maar op 't hout wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie511
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-03-2022
Toevallig heb ik het laatst nog opgezocht, op EPDM mag prima wat water blijven liggen (bron: https://www.blokhutwinkel...gen/water-op-het-dak.html)
Dus zolang je dat van plan bent lijkt het me geen probleem toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
cadsite schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:06:
[...]

Een architect waarvan ik les kreeg vertelde me dat het eerder een pluspunt is.
Door het laagje water reflecteert de zon erop en is de dakbedekking beter beschermd.
Persoonlijk zou ik er gewoon afblijven.
Stilstaand water trekt insecten aan en niet dat soort waar je op staat te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-05 13:32
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:37:
Vraag me alleen af of die overkapping daarop berekend is :P Ik lees dat het wel 100 kg per m2 kan wegen als het nat is.
100kg /m3 = 100liter/m3, dat betekent dat er dan 10cm water op staat. Ik vermoed dat dat echt niet gaat gebeuren tenzij je de rand (hoger dan) 10 cm maakt én geen afvoer hebt. :+ O-)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
alki schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:42:
[...]

Zie genoeg filmpjes waar ze dat helemaal niet doen ook bij de grote jongens die deze dingen dagelijks zetten.
Mijn ervaring is dat het op Douglas dakbeschot planken goed gaat zonder isolatie, en op underlayment gaat het altijd mis... Waar dat door komt weet ik ook niet, misschien dat de dakbeschot planken kunnen ventileren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Jan-man schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:36:
[...]

Stilstaand water trekt insecten aan en niet dat soort waar je op staat te wachten.
Als het dak effectief 100% vlak is, dan gaat er echt geen vijver op dat dak ontstaan. Bij het minste zonnetje wordt dat dak een kookplaat en verdampt het water.

Geen problemen zoeken waar er geen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:23
Zou een groen dak geen oplossing zijn dat neemt het restje water ook op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05 01:50
Plat dak kan normaal prima zonder afschot. Is puur een visuele kwestie (wel/niet tegen een beetje water aankijken).

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:10:
Dat is hier ook niet gedaan met een vergelijkbare opstelling. Na 4 jaar nog geen schimmel gezien.. Zou dan alleen gaan om het schuur gedeelte wellicht (de overkappig is open), maar toegeven, die heeft voldoende 'natuurlijke' ventilatie :)
Bij de buren staat een schuur ook 'keurig' waterpas... Doet geen centje pijn daar overigens (al is die met 4 bij 3 wel kleiner). ALs het echt veel wordt bereikt het de afvoer wel, de rest verdampt in de loop der tijd. Geen lekkage.

Zou me er dus niet zo druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:50
IJsbeer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:02:
[...]

Dat is hier ook niet gedaan met een vergelijkbare opstelling. Na 4 jaar nog geen schimmel gezien.. Zou dan alleen gaan om het schuur gedeelte wellicht (de overkappig is open), maar toegeven, die heeft voldoende 'natuurlijke' ventilatie :)
Bij de buren staat een schuur ook 'keurig' waterpas... Doet geen centje pijn daar overigens (al is die met 4 bij 3 wel kleiner). ALs het echt veel wordt bereikt het de afvoer wel, de rest verdampt in de loop der tijd. Geen lekkage.

alki schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:42:
[...]

Hier ook niet gedaan maar wel spijt van. Had het beter wel kunnen doen, mijn dak is dus helemaal beschimmeld :(
Balen maar als ik het over mocht doen had ik het gedaan.. nu maar gaan verven maar liever had ik dat niet gedaan..

Als ik TS was zou ik het dus wel doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:33
Niet relevant voor je vraag, maar mag ik vragen waar je een bouwpakket hebt kunnen vinden met een schuine achterkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Makrolon schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:16:
[...]

Mijn ervaring is dat het op Douglas dakbeschot planken goed gaat zonder isolatie, en op underlayment gaat het altijd mis... Waar dat door komt weet ik ook niet, misschien dat de dakbeschot planken kunnen ventileren?
goed douglas heeft een betere weerstand tegen schimmels. het gebeurd net zo goed duurt alleen langer en is minder zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

IJsbeer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:02:
[...]

Er zijn plekken waar minder waterdamp in de lucht zit, zet exact dezelfde constructie naast een weiland of bos neer en je hebt bijna gegarendeerd problemen. welk dak wel en welk dak niet is moeilijk te voorspellen en is afhankelijk van veel dingen. de enige zekere manier om het te voorkomen is 2-3 cm isolatie op het dak.
De schimmel komt juist op het open gedeelte waar veel ventilatie is dat is namelijk een onuitputtelijke bron van vocht voor een extreem koud oppervlak wat ten prooi is gevallen aan nachtelijke uitstraling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
mister_S schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:46:
Niet relevant voor je vraag, maar mag ik vragen waar je een bouwpakket hebt kunnen vinden met een schuine achterkant?
Het bouwpakket is op maat gemaakt door Roenhorst.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 07:15:
[...]

Er zijn plekken waar minder waterdamp in de lucht zit, zet exact dezelfde constructie naast een weiland of bos neer en je hebt bijna gegarendeerd problemen. welk dak wel en welk dak niet is moeilijk te voorspellen en is afhankelijk van veel dingen. de enige zekere manier om het te voorkomen is 2-3 cm isolatie op het dak.
De schimmel komt juist op het open gedeelte waar veel ventilatie is dat is namelijk een onuitputtelijke bron van vocht voor een extreem koud oppervlak wat ten prooi is gevallen aan nachtelijke uitstraling.
Thx voor de info. Maar bij mij staat ie aan de rand van het weiland, en 300 meter van het bos ;)
Alleen aan de achterkant zit ie dicht bij de schuur van de buren.
We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

IJsbeer schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:06:
[...]

Thx voor de info. Maar bij mij staat ie aan de rand van het weiland, en 300 meter van het bos ;)
Alleen aan de achterkant zit ie dicht bij de schuur van de buren.
We gaan het zien.
Ik hoop voor je dat het goed gaat hoor ;) zoals ik al aangaf het is een soort loterij. alleen 1 waarbij je je kan verzekeren tegen verlies. het is zeker geen verkoop praatje, ik heb al zo vreselijk vaak de fallout gezien . maar ja, soms gaat het ook goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:13
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door caspervc op 23-03-2022 09:29 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuker
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-03 16:51
Afschot issolatie aanbrengen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

welkom op tweakers het opgraven van topics is niet de bedoeling, deze gaat dan ook terug de kelder in :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.