Rechten bij terugsturen van garantieproduct

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuceboss
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-05 21:30
5 jaar geleden hebben we een Tempur matras gekocht van 2399 euro. Afgelopen tijd merkten we dat er behoorlijke kuilen in begonnen te vormen aan allebei de kanten naast het midden. In het midden was veel meer ondersteuning dan wanneer je in de kuilen lag.

Tempur heeft ons gevraagd om met een lat en een lineaal een foto van de kuil te maken en ging er in mee dat dit inderdaad te veel kuilvorming was en gaven ons een shoptegoed van 2399 euro. Dit shoptegoed mocht niet ingezet worden bij aanbiedingen, i.e.: als een matras van 3000 voor 2399 werd aangeboden op de site, moesten wij alsnog 3000 betalen.
  1. Vraag 1, mag Tempur deze beperking aan het shoptegoed opleggen?
Uiteindelijk hebben we gekozen voor het Ease matras inclusief bed twv 2497 --> 100 en een beetje bijbetalen incl. administratiekosten oid. Nu bevalt dit ons allesbehalve want het is naar onze smaak veel te hard, dus we zouden het graag omruilen voor een zachtere variant. Van Ease is er geen zachtere variant, dat is er maar in een hardheid. We willen dus het bed terugsturen en een ander proberen, MAAR: Tempur claimt dat "de 90-dagen omruilgarantie enkel op matrassen geldt".
  • Vraag 2, mag Tempur deze beperking aan het inruilen opleggen? Moeten ze het hele bed alsnog onder het herroepingsrecht oid terugnemen?
We zijn bang dat als we het matras inruilen voor een ander waarvan de goedkoopste zo'n 2200 is (waarschijnlijk dus weer 500 bijbetalen) dat het ofwel ook niet lekker ligt, ofwel aan het bed/lattenbodem ligt en dat we weer verder van huis zijn.

Aangezien de beddenprijzen de afgelopen jaren behoorlijk zijn verhoogd zou een vergelijkbaar matras waarschijnlijk nu zo'n 3200 kosten ipv 2399.
  • Vraag 3, is Tempur ons eigenlijk verplicht om een vergelijkbaar product te leveren en dus een matras van 3200 ipv 2399 in dit geval?
Ik heb een beetje rondgezocht op internet naar koop op afstand en garantie, maar kan deze combinatie niet vinden. Wie weet hier meer van?? :?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 11:28
Wat was de garantie die je zou krijgen toen je 5 jaar geleden het matras kocht?

Want 2399 euro is een flinke smak geld voor een matras, maar 5 jaar is ook een flink lange periode. Dus dat je na 5 jaar shoptegoed krijgt van 2399 euro vind ik al best bijzonder. En met zo'n lange periode zou het me ook niet verbazen als ze zelf de beperkingen mogen bepalen, omdat ze je mogelijk uit coulance tegemoet gekomen zijn, en niet omdat het van de wet moet*.

* Heb een beetje gezocht hoe lang een matras mee zou moeten gaan, maar kom vooral berichten tegen dat je na 8 jaar je matras zou moeten vervangen. Wat iets anders is dan 'je mag er vanuit gaan dat je matras minimaal 8 jaar meegaat' :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuceboss
Hahn schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:20:
Wat was de garantie die je zou krijgen toen je 5 jaar geleden het matras kocht?

Want 2399 euro is een flinke smak geld voor een matras, maar 5 jaar is ook een flink lange periode. Dus dat je na 5 jaar shoptegoed krijgt van 2399 euro vind ik al best bijzonder. En met zo'n lange periode zou het me ook niet verbazen als ze zelf de beperkingen mogen bepalen, omdat ze je mogelijk uit coulance tegemoet gekomen zijn, en niet omdat het van de wet moet*.

* Heb een beetje gezocht hoe lang een matras mee zou moeten gaan, maar kom vooral berichten tegen dat je na 8 jaar je matras zou moeten vervangen. Wat iets anders is dan 'je mag er vanuit gaan dat je matras minimaal 8 jaar meegaat' :P
Hi Hahn, dank voor je snelle antwoord. Volgens de garantie is er 15 jaar op dit soort kuilen waar binnen 5 jaar 100% vergoed wordt. Daarna per jaar 10 procent minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

deuceboss schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:13:
5 jaar geleden hebben we een Tempur matras gekocht van 2399 euro. Afgelopen tijd merkten we dat er behoorlijke kuilen in begonnen te vormen aan allebei de kanten naast het midden. In het midden was veel meer ondersteuning dan wanneer je in de kuilen lag.

Tempur heeft ons gevraagd om met een lat en een lineaal een foto van de kuil te maken en ging er in mee dat dit inderdaad te veel kuilvorming was en gaven ons een shoptegoed van 2399 euro. Dit shoptegoed mocht niet ingezet worden bij aanbiedingen, i.e.: als een matras van 3000 voor 2399 werd aangeboden op de site, moesten wij alsnog 3000 betalen.
  1. Vraag 1, mag Tempur deze beperking aan het shoptegoed opleggen?
Was Tempur de verkoper? Waarom is het matras niet vervangen door eenzelfde exemplaar? Als een product niet de eigenschappen bezit die je mocht verwachten, heb je bij de verkoper recht op kosteloos herstel of vervanging. Als dat niet mogelijk is, kun je de koop ontbinden en moet de verkoper je aankoopbedrag teruggeven. Je hebt wel vijf jaar probleemloos op het matras kunnen slapen, dus is het de vraag of de verkoper een deel van het bedrag mag inhouden. Daarover verschillen de juridische meningen (bij herstel/vervanging verschillen de meningen niet, dat moet altijd kosteloos). Het staat jullie vrij om zelf een andere regeling overeen te komen. Het lijkt erop dat je al hebt ingestemd met het shoptegoed en de bijbehorende beperkingen. Het is moeilijk, maar niet onmogelijk, om dat nog terug te draaien. Het ligt er onder meer aan hoe die optie aan jou is gepresenteerd.
Uiteindelijk hebben we gekozen voor het Ease matras inclusief bed twv 2497 --> 100 en een beetje bijbetalen incl. administratiekosten oid. Nu bevalt dit ons allesbehalve want het is naar onze smaak veel te hard, dus we zouden het graag omruilen voor een zachtere variant. Van Ease is er geen zachtere variant, dat is er maar in een hardheid. We willen dus het bed terugsturen en een ander proberen, MAAR: Tempur claimt dat "de 90-dagen omruilgarantie enkel op matrassen geldt".
  • Vraag 2, mag Tempur deze beperking aan het inruilen opleggen? Moeten ze het hele bed alsnog onder het herroepingsrecht oid terugnemen?
Op de productpagina staat "90 dagen omruilgarantie" met een vinkje erbij. Je staat sterk als je ook het bed wilt terugsturen.
Het wettelijke herroepingsrecht is mogelijk ook van toepassing (zowel op het frame als op het matras). Hoelang geleden is het bed gekocht? Heb je het bed via internet gekocht?
We zijn bang dat als we het matras inruilen voor een ander waarvan de goedkoopste zo'n 2200 is (waarschijnlijk dus weer 500 bijbetalen) dat het ofwel ook niet lekker ligt, ofwel aan het bed/lattenbodem ligt en dat we weer verder van huis zijn.

Aangezien de beddenprijzen de afgelopen jaren behoorlijk zijn verhoogd zou een vergelijkbaar matras waarschijnlijk nu zo'n 3200 kosten ipv 2399.
  • Vraag 3, is Tempur ons eigenlijk verplicht om een vergelijkbaar product te leveren en dus een matras van 3200 ipv 2399 in dit geval?
In beginsel heb je recht op reparatie of herstel zonder extra kosten (zie het antwoord op vraag 1), ook als hetzelfde matras duurder is geworden. Het lijkt er echter op dat je dat recht hebt opgegeven in ruil voor een tegoedbon.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuceboss
fopjurist schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:26:
[...]

Was Tempur de verkoper? Waarom is het matras niet vervangen door eenzelfde exemplaar? Als een product niet de eigenschappen bezit die je mocht verwachten, heb je bij de verkoper recht op kosteloos herstel of vervanging. Als dat niet mogelijk is, kun je de koop ontbinden en moet de verkoper je aankoopbedrag teruggeven. Je hebt wel vijf jaar probleemloos op het matras kunnen slapen, dus is het de vraag of de verkoper een deel van het bedrag mag inhouden. Daarover verschillen de juridische meningen (bij herstel/vervanging verschillen de meningen niet, dat moet altijd kosteloos). Het staat jullie vrij om zelf een andere regeling overeen te komen. Het lijkt erop dat je al hebt ingestemd met het shoptegoed en de bijbehorende beperkingen. Het is moeilijk, maar niet onmogelijk, om dat nog terug te draaien. Het ligt er onder meer aan hoe die optie aan jou is gepresenteerd.

[...]

Op de productpagina staat "90 dagen omruilgarantie" met een vinkje erbij. Je staat sterk als je ook het bed wilt terugsturen.
Het herroepingsrecht is mogelijk ook van toepassing (zowel op het frame als op het matras). Hoelang geleden is het bed gekocht? Heb je het bed via internet gekocht?

[...]

In beginsel heb je recht op reparatie of herstel zonder extra kosten (zie het antwoord op vraag 1), ook als hetzelfde matras duurder is geworden. Het lijkt er echter op dat je dat recht hebt opgegeven in ruil voor een tegoedbon.
De originele verkoper is geen dealer meer van Tempur, daarom direct naar Tempur gegaan.

Ik zal even met m'n vrouw moeten overleggen hoe het ons gepresenteerd is, dat is nog wel een goede. Kom ik op terug. Ik hoop dat ze ons de vervanging (mogelijk expres) niet hebben aangeboden dan.

In eerste instantie is het bed gekocht in een fysieke winkel, maar de garantie is nu afgehandeld via internet. Dit specifieke product is zelfs alleen via internet te koop werd me in een andere Tempur winkel verteld.

Ik zie nu ook dit stukje onder Retourneren: "U heeft het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen. Indien u uw aankoop wenst te herroepen kunt u hiervoor gebruikmaken van ons formulier voor herroeping. De kosten voor het retourneren zijn voor uw eigen rekening" , maar nog steeds weet ik niet of je hier via garantie gebruik van kan maken. Het is op 10 maart gekocht, dus nog net binnen de 14 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:34
deuceboss schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:37:

Ik zie nu ook dit stukje onder Retourneren: "U heeft het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen. Indien u uw aankoop wenst te herroepen kunt u hiervoor gebruikmaken van ons formulier voor herroeping. De kosten voor het retourneren zijn voor uw eigen rekening" , maar nog steeds weet ik niet of je hier via garantie gebruik van kan maken. Het is op 10 maart gekocht, dus nog net binnen de 14 dagen.
Als die aankoop met cadeaubon als nieuwe koop gezien wordt lijkt mij van wel. Hou er echter wel rekening mee dat dit bij een bed vrij prijzig kan zijn (de retourzending). Daarnaast lijkt het me mogelijk ook lastig (als je niet nog een ander bed hebt staan, immers moet je het bed dan vandaag of morgen terugsturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

deuceboss schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:37:
[...]
De originele verkoper is geen dealer meer van Tempur, daarom direct naar Tempur gegaan.
Dan nog moet je bij de verkoper zijn. Ook als de Mediamarkt per morgen geen LG TV's meer verkoopt ga ik nog steeds naar hen als je TV DOA is.

Je hebt geen rechten bij de fabrikant. Dat ze zowaar 2399 bieden na 5 jaar gebruik klinkt als goede vrijwillige service.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:22
Dennism schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:13:
[...]

Als die aankoop met cadeaubon als nieuwe koop gezien wordt lijkt mij van wel. Hou er echter wel rekening mee dat dit bij een bed vrij prijzig kan zijn (de retourzending). Daarnaast lijkt het me mogelijk ook lastig (als je niet nog een ander bed hebt staan, immers moet je het bed dan vandaag of morgen terugsturen).
Nee, je moet binnen 14 dagen laten weten dat je van de koop af wil. Het daadwerkelijk terugsturen van het bed mag je nog 14 dagen extra mee wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:34
Tom-Z schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:24:
[...]

Nee, je moet binnen 14 dagen laten weten dat je van de koop af wil. Het daadwerkelijk terugsturen van het bed mag je nog 14 dagen extra mee wachten.
Ik zie het, ik meende dat je na het aangeven van de intentie de koop te ontbinden je de retourzending ook per ommegaande zou moeten uitvoeren, maar daar heb je inderdaad 14 dagen de tijd voor lees ik net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuceboss
Dank voor alle antwoorden.

FYI, in de garantie staat letterlijk vermeld dat als de verkoper geen dealer meer is dat we Tempur moeten contacten.

Ze zijn teruggekomen en claimen nu dat als we van de koop af willen dat dat alleen voor het matras geldt: het bed nemen ze niet terug. Dat vind ik nogal raar en ik zal ook vragen obv welk artikel ze dat denken te mogen doen.

Ik ga toch proberen om het oude matras wat nog wel wordt verkocht opnieuw geleverd te krijgen, maar denk dat ze erg moeilijk gaan doen/de hoofdprijs extra gaan vragen.

De kosten van retourneren zijn 100 euro trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Goed verhaal en helder omschreven. Ik ben jurist (geen orakel) en heb hier wel mening over.

Allereerst je hebt garantie op de aankoop van de matras. Kennelijk zeggen ze zelf 5 jaar toe, dus de matras moet binnen die tijd aan de verwachtingen voldoen. Blijkbaar is dat niet geval en zijn er gebreken. Het betekent dat ze eigenlijk moeten herstellen of vervangen (dat is eigenlijk de kern). Dat herstel is denk ik lastig en vervangen betekent nieuwe matras, maar ok je hebt het ook gebruikt dus dat kan betekenen dat je ook wat moet bijdragen en niet zozeer gratis nieuwe matras krijgt (dat mag).

Het shoptegoed is een garantie of nakoming van de verkoper mijns inziens. Het is wat karig als ik het zo lees als je 5 jaar garantie hebt op dit product. Je hebt dus eigenlijk een cadeaubon gekregen en dat is niet wat garantie is. Die cdeaubon is een "settlement"dus een overeenkomst die je hebt geaccepteerd om dit gebrek op te lossen. Het is dan dus niet te zeggen wat die voorwaarden van die settlement zijn, dat kunnen jullie onderling bepalen maar blijkbaar doet de verkoper dat al.

Je hebt recht op vervanging en dat is een nieuwe matras. Ja dat kan duurdere zijn bij tempur maar daar heb je niets echt mee te maken. Vergelijkbaar matras. Indien je eerste matras hebt gebruikt mogen ze daar vergoeding voor rekenen. Dat betekent dat je een nieuwe matras hoort te krijgen en wellicht een bijbetaling moet doen.

[ Voor 13% gewijzigd door LucyLG op 26-03-2022 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@deuceboss

Ten aanzien van het wel of niet kunnen omruilen van het bed zelf: op de pagina waarin ze de omruil garantie beschrijven gaat het alleen over matrassen.

Ben bang dat ze wat dat betreft gelijk hebben....

https://nl.tempur.com/90-night-trial.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ook al is de verkoper geen dealer meer, dat blijft wel je 1e aanspreekpunt. Met hen heb je een overeenkomst, niet met de fabrikant.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuceboss
@jeroenkb , we gingen niet voor de omruil binnen 90 dagen, maar voor het herroepingsrecht binnen 14. Nog steeds zei hun jurist dat alleen het matras terug mocht. Het Juridisch Loket was het hier niet mee eens en stelde een gang naar de geschillencommissie voor.

@Hackus Die hadden we aangesproken, maar kort daarna de fabrikant die het opgepakt heeft. Dat staat ook zo in hun garantie: "contact retailer (...) if Seller no longer authorised Retailer, please contact Manufacturer"

Uiteindelijk had ik een viertal suggesties gedaan bestaande uit wat combinaties van: herroepingsrecht, nieuw matras, shoptegoed voor ander matras, koop ontbinden en geld terug, matras omruilen voor oude matras maar maat groter plus iets bijbetalen zodat het nieuwe bed gebruikt kan worden.

Dat laatste is het geworden. Misschien op het eerste gezicht wat teveel betaald voor het bed, maar we hebben nu wel een 4-5 jaar nieuwer matras, een maatje groter, en een nieuw bed. We moeten nog even kijken of de lattenbodem daarvan lekker genoeg ligt, maar dat kunnen we later nog aanpakken. Verder is dit verhaal nu klaar en dat is ook zeker wat waard.

Bedankt allemaal voor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

deuceboss schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:08:

@Hackus Die hadden we aangesproken, maar kort daarna de fabrikant die het opgepakt heeft. Dat staat ook zo in hun garantie: "contact retailer (...) if Seller no longer authorised Retailer, please contact Manufacturer"
FWIW / IANAL /etc., dat de verkoper dat zelf zegt ontslaat ‘em niet van de garantieplicht. Ongeacht of het wettelijke of “fabrieks-“garantie betreft. Bij mijn weten kan een verkoper dat niet (verplicht richting klant) verleggen naar de fabrikant. Al zal het nogal eens wel zo praktisch zijn, zoals hier.
Dat laatste is het geworden. Misschien op het eerste gezicht wat teveel betaald voor het bed, maar we hebben nu wel een 4-5 jaar nieuwer matras, een maatje groter, en een nieuw bed.
:)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1