Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijshofkes
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-10-2023
Goedemiddag mensen van Tweakers,

Ik heb een vraag waar ik nergens op internet een normaal antwoord over kan vinden.

Ik werk bij een snackbar, deze snackbar wil koningsdag open gaan. Een week geleden heb ik kaartjes gekocht voor een festival op koningsdag, onwetende dat ik op koningsdag zelf (woensdag) moest gaan werken. Mijn vaste dagen zijn namelijk donderdag, vrijdag en zaterdag voor mijn nul-uren-contract.

Na gehoord te hebben van de baas dat ik koningsdag gewoon moet werken dacht ik alleen maar; hoezo? Ik werk nooit woensdag en het is mij ook niet gemeld voordat ik de kaartjes had geboekt, ook heb ik bij mijn sollicitatie of overeenkomst niks besproken over feestdagen.

Mijn vraag is dus, kan mijn werkgever in de horeca (snackbar) mij nu verplichten om op koningsdag te werken? En sta ik in mijn recht om te zeggen dat ik gewoon niet kan?

Ik hoop dat iemand van jullie mij een duidelijk antwoord kan geven, ik kom er namelijk niet uit.

Mvg,
Thijs

[ Voor 3% gewijzigd door thijshofkes op 21-03-2022 17:33 ]

Beste antwoord (via thijshofkes op 21-03-2022 17:48)

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:54
-36- schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:26:
Nee je baas kan je niks verplichten. Andersom met een 0 uren contract is hij ook niet verplicht je ooit nog in te plannen. Ik zou dus even gaan overleggen wat er mogelijk is
Grootste deel correct, baas kan TS niet verplichten.

Als TS echter wel al lang een vast aantal uren op vaste dagen werkt kunnen daar wel rechten aan ontleend worden en kan hij niet zomaar terug op 0 uren gezet worden. Hangt natuurlijk wel af van de situatie of dit van toepassing is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Nee je baas kan je niks verplichten. Andersom met een 0 uren contract is hij ook niet verplicht je ooit nog in te plannen. Ik zou dus even gaan overleggen wat er mogelijk is

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:54
-36- schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:26:

Als TS echter wel al lang een vast aantal uren op vaste dagen werkt kunnen daar wel rechten aan ontleend worden en kan hij niet zomaar terug op 0 uren gezet worden. Hangt natuurlijk wel af van de situatie of dit van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:20

Rannasha

Does not compute.

De website van de FNV (link) geeft de nodige informatie.

Hier staat bijvoorbeeld dat als je minstens 4 dagen vantevoren wordt opgeroepen, je in principe verplicht bent om te werken (tenzij er een dringende reden is waarom dat niet kan, bijvoorbeeld ziekte). In die zin kan de werkgever je dus verplichten om te komen werken.

Verder moet je je CAO of arbeidsovereenkomst er op na slaan om te zien of je standaard vrij bent op feestdagen. Volgens het Juridisch Loket ben je niet automatisch vrij op feestdagen, maar hangt dit af van wat er in de CAO / arbeidsovereenkomst staat.

Staat daar niet in dat je op feestdagen standaard vrij bent, dan kan je werkgever je dus verplichten om op Koningsdag te werken.

Ik vermoed dus dat je niet zomaar tegen de werkgever kunt zeggen "zoek het maar uit!" tenzij je er niet meer wil werken. Wellicht kun je met iemand ruilen of is er in goed overleg iets anders te regelen?

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

er staat ook in
Heb je afspraken gemaakt over werktijden, dan moet je op de afgesproken tijden beschikbaar zijn voor werk. Word je niet opgeroepen, dan werk je niet. Je werkgever moet je wel voor het einde van een dag met vaste werktijd laten weten of je de eerstvolgende dag met werktijd ingeroosterd bent.
TS zijn vaste dagen zijn namelijk donderdag, vrijdag en zaterdag. Als dit zo in zijn contract staat kan zijn werkgever verzoeken of hij op woensdag kan werken, maar kan hem niet verplichten.

Verder zijn de opmerkingen over CAO en het mogelijk nooit meer uren werken, al genoemd.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Philip Ross schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:33:
[...]

En hoe lang werkt hij daar nu? Want hij weet niet hoe het geregeld is met feestdagen. Dus langer dan 4 maanden zal het niet zijn. Anders had hij dat geweten.

Maar anyhow, mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. Dus als je met je mondelinge sollicitatie en overeenkomst do-vr-za hebt afgesproken dan kan je daar naar verwijzen. Maar wellicht een leerschool om dit soort zaken toch op een stukje papier op te schrijven volgende keer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Rannasha schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:59:
De website van de FNV (link) geeft de nodige informatie.

Hier staat bijvoorbeeld dat als je minstens 4 dagen vantevoren wordt opgeroepen, je in principe verplicht bent om te werken (tenzij er een dringende reden is waarom dat niet kan, bijvoorbeeld ziekte). In die zin kan de werkgever je dus verplichten om te komen werken.

Verder moet je je CAO of arbeidsovereenkomst er op na slaan om te zien of je standaard vrij bent op feestdagen. Volgens het Juridisch Loket ben je niet automatisch vrij op feestdagen, maar hangt dit af van wat er in de CAO / arbeidsovereenkomst staat.

Staat daar niet in dat je op feestdagen standaard vrij bent, dan kan je werkgever je dus verplichten om op Koningsdag te werken.

Ik vermoed dus dat je niet zomaar tegen de werkgever kunt zeggen "zoek het maar uit!" tenzij je er niet meer wil werken. Wellicht kun je met iemand ruilen of is er in goed overleg iets anders te regelen?
Hij werkt nooit op woensdagen en zondagen.. dus ja hij kan dat gewoon weigeren. Zou wat zijn als je "verplicht" moet komen opdraven wanneer de baas dat wil. Als ie nou iedere woensdag zou werken is het een ander verhaal.

Heel simpel.. gewoon "nee ik heb dan een festival". Echt serieus, geniet van het leven, je bakt frikandellen als om dat te doen :) Moet je baas maar begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:55

Honesty

kattenneus!

Het lijkt mijn werkgever wel, ik heb ook een nul uren contract en wij hebben nogal veel zieken. Het liefst zien ze dat je bij ons aanwezig bent maar als je week na week tot 4 uur werkt en ze willen dan dat ik tot 6 uur blijf dan is dat overwerk en zie ik dat als geste naar hun toe dat ik wel overwerk.
Natuurlijk zeg ik echt niet altijd nee maar als ik die dag dan een afspraak heb dan ga ik niet overwerken en hebben ze pech.
Woensdag mogen werken terwijl het niet je dag is zie ik ook als overwerk. Het was denk ik wel anders als donderdag koningdag was maar dan is het alsnog een feestdag.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:48
Gewoon rustig aangeven dat je nooit op woensdag werkt, je al wat anders hebt gepland.

Overleg is het beste en kom je het verst mee.
Pagina: 1