HP Compaq Pro 6300 SFF. Geen beeld, PSU en Casefan 100%

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-06-2024
Hallo iedereen,

Ik heb recentelijk een HP Compaq Pro 6300 SFF opgehaald, de IT afdeling van de universiteit gaf ze weg wegens ouderdom.

Daarna heb ik het systeem geüpgraded. Intel i7 3770, 16GB DDR3 1600mhz en een GTX 1650 LP. 2x Sata SSD.

Installatie verliep soepel. 10-15 uur op het systeem gegamed zonder fouten. Totdat er tijdens Rainbow Six Siege ineens een random reboot op de proppen kwam. Daarna veel BSOD's. De laatste keer dat de PC het deed, kreeg ik om de vijf seconden een melding dat Windows niet naar het geheugen kon schrijven en dat alle processen (explorer.exe etc) crasthen. PC daarop uitgeschakeld.

Daarna heeft de PC nooit meer beeld gegeven. Niet via de GPU en ook niet via onboard graphics. Als ik de PC aanzet dan hoor ik een paar piepjes (die hoorde ik ook toen ik voor het eerst het RAM had vervangen). Geen beeld. Na een halve minuut gaan alle fans in het systeem op 100% draaien. Dit klinkt dermate angstaanjagend dat ik de boel maar weer van de stroom af haal :-(

Ik heb twee systemen opgehaald bij de uni, zodat ik reserveonderdelen zou hebben. Ik heb alle hardware overgezet in het tweede systeem. Werkt zonder problemen.

Kan ik het eerste systeem nog levend krijgen? Mijn eerste gedachte was de PSU, maar het zou ook kunnen dat het moederbord dood is. Iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Small Form Factor zijn kleine systemen met vaak beperkte stroomtoevoer en warmte-afvoer. Het zou kunnen dat je ofwel de voeding (danwel traces op het moederbord) overbelast hebt met relateif zware CPU en GPU, of dat het daarbinnen zo heet geworden is dat CPU, GPU of misschien VRM erdoor overleden is.

Als je meerdere (vrijwel) identieke systemen hebt kun je eenvoudig componenten uitwisselen om de dode te vinden. Definieer "alle hardware"? Heb je moederbord en/of voeding ook overgezet. Ik vermoed sterk dat het een van die twee zou kunnen zijn. Enige die je dat met zekerheid kan vertellen ben je zelf door ze uit te wisselen.

Als de voedijng het begeven heeft, zou het kapotte condensatoren kunnen betreffen. In dat geval heb je geluk, want die zijn redelijk makkelijk te vervangen (zorg dat je goede low-ESR vervanging koopt van degelijke elektro-boer als Reichelt of desnoods Conrad) - wel eerst goed ontladen voor je de voeding open maakt. Goede kans dat het dan wel je onderdelen trekt - als die tenminste binnen spec zijn. Als het moederbord blijkt, dan is het helaas einde verhaal voor dat bord. Moraal is in dat geval iets minder ambitieus zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruv
Het betreft een PSU met een maximaal vermogen van 240 watt. De CPU heeft een TDP van 77 watt en de GPU is beperkt tot de voeding van het PCI-E slot, 75 watt. Ik had wel even wat rondgekeken op wat sites en ik had de indruk dat de PSU niet het probleem zou zijn.

Ik zal inderdaad even proberen om de PSU van systeem 1 (defect) over te plaatsen in systeem 2. Eens kijken wat er dan gebeurt. Als systeem 2 het doet met de PSU van systeem 1, dan is waarschijnlijk het moederbord defect?

Met alle hardware bedoel ik de geüpgrade hardware, de I7, 16GB ram en de 1650 LP (dit zit nu dus in systeem 2 en het werkt)

Zelf voeding repareren... Dat weet ik niet hoor! haha. Tijdens een blauwe maandag op een ICT opleiding ooit gehoord dat je zoiets nooit zelf moet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:50

Nemesizz

Untouchable

Had nog even rond zitten speuren (interessant onderwerp met die SFF Compaq/HP dingen, heb zelf de voorganger ervan met een Sandybridge).

In eerste instantie zou ik verwachten dat de i7 'te zwaar' is voor zo'n systeem, maar volgens HP zelf staat de CPU wel op de supported list. TPD zegt niet alles, want de hele rits aan Ivy Bridge had 77W TPD, maar er zit wel een verschil tussen een i5 3470 en een i7 3770. Maar, de i7 staat gewoon op de support list dus zal wel.

De GPU is ook geen groot verbruiker (zit zelf ook nog te denken aan een 1650, leuk ding zonder extra power connector, ideaal als 'knutselkaart' en bruikbaar in bijna allerlei systemen).
Misschien dat er een power limit op het PCI-e slot zat, maar dat kon ik niet achterhalen (soms staat het naast het slot zelf, 25W max of iets dergelijks, maar dat zie ik bij m'n eigen SFF niet dus lijkt me dat de opvolger ervan niet plots een power limit heeft).

PSU zou kunnen, al vind ik dan eerst memory errors krijgen er niet helemaal bij passen, dan denk je toch eerder weer aan moederbord en/of CPU en die laatste heb je eigenlijk al uitgesloten.

Kan ook gewoon zoiets zijn als 'domme pech' dat een onderdeel for no reason defect raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruv
Nemesizz schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:49:
Had nog even rond zitten speuren (interessant onderwerp met die SFF Compaq/HP dingen, heb zelf de voorganger ervan met een Sandybridge).

In eerste instantie zou ik verwachten dat de i7 'te zwaar' is voor zo'n systeem, maar volgens HP zelf staat de CPU wel op de supported list. TPD zegt niet alles, want de hele rits aan Ivy Bridge had 77W TPD, maar er zit wel een verschil tussen een i5 3470 en een i7 3770. Maar, de i7 staat gewoon op de support list dus zal wel.

De GPU is ook geen groot verbruiker (zit zelf ook nog te denken aan een 1650, leuk ding zonder extra power connector, ideaal als 'knutselkaart' en bruikbaar in bijna allerlei systemen).
Misschien dat er een power limit op het PCI-e slot zat, maar dat kon ik niet achterhalen (soms staat het naast het slot zelf, 25W max of iets dergelijks, maar dat zie ik bij m'n eigen SFF niet dus lijkt me dat de opvolger ervan niet plots een power limit heeft).

PSU zou kunnen, al vind ik dan eerst memory errors krijgen er niet helemaal bij passen, dan denk je toch eerder weer aan moederbord en/of CPU en die laatste heb je eigenlijk al uitgesloten.

Kan ook gewoon zoiets zijn als 'domme pech' dat een onderdeel for no reason defect raakt.
Ik heb ook nog even gekeken wat de CPU doet in Cinebench en Passmark. Meer dan 60 watt wordt volgens Hwinfo niet gebruikt (CPU Total). Dit zit zelfs nog onder het opgegeven TDP van Intel. Ik verwacht niet dat het verbruik tijdens gaming hoger zal liggen, temeer nu de GPU bijna altijd de bottleneck zal zijn.

Power limiter op het PCI-E slot, interessant. Daar ben ik niet mee bekend. Zou dat uiteindelijk niet ertoe hebben geleid dat of de GPU zeer slecht zou hebben gepresteerd of dat het slot zou doorbranden oid? Als ik de GPU in het defecte systeem stop dan gaan de fans gewoon draaien bij aanzetten, dus er gaat nog wel iets van stroom doorheen denk ik.

Ik ga vanavond de PSU's swappen denk ik. Eens zien wat er dan gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruv
Ik heb de PSU's geswapt om erachter te komen dat het een RAM issue is. Haha

Defecte systeem gaf bij het opstarten eerst beeld, daarna vijf piepjes bij het opstarten. Dit wisselde willekeurig af. HP forum: 5 piepjes = mobo of ram probleem. Toen maar eens gaan klooien met het OEM ramgeheugen dat bij de PC's zat en het geheugen dat ik zelf heb gekocht (waarmee tijdens de eerste crash werd gedraaid), geheugen swappen tussen systemen, verschillende latjes per systeem proberen etc.

Wat blijkt: ik heb de fout op beide systemen kunnen reproduceren. Dit ging volledig willekeurig, ik kon geen defect ramslot of ram module uitsluiten. De ene keer werkte het OEM geheugen niet, maar het eigen gekochte ram wel. Diezelfde OEM modules deden het weer wel in het andere systeem... En dan ineens werkte het eigen gekochte geheugen weer niet in beide systemen...

Daarna maar besloten om perslucht op alle ramslots te blazen en het ram voorzichtig terugplaatsen. Beide systemen werken weer!

Misschien heeft er stof in een ramslot gezeten ofzo? Gek dat het zo gevoelig werkt, nog nooit meegemaakt dit.
Pagina: 1