naar 3 fasen perikelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:40
In het kort:
Ik heb een huis uit 1900, dus met stokoude electra aansluiting. Dit is nog 1 fase met een katoen omwonden kabel. Niets bijzonders voor die tijd.

Nu ga/wil ik over naar 3 fasen en zijn ze net geweest om alles te bekijken. Het volgende komt daar uit:
Er moet een nieuwe kabel worden aangelegd.
Wat ik zelf moet doen:
50mm rode buis kopen
deze zelf ingraven vanuit de meterkast naar de tuin.

Op zich vind ik het graven niet het probleem (betonnenvloer op het zand gestort)
Maar het lijkt mij redelijk gevaarlijk voor mij om een schep in de grond te steken waar zo'n oude kabel in ligt met de kans dat ik deze raak met mijn schep.

Ik had verwacht dat zij dit zouden doen, oude afkoppelen, dus spanningsloos graven.

Meer ervaringen van mensen dat die dit zelf moesten doen?
Iemand een tip om te zorgen dat ik mijzelf niet frituur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:58
Met een klic-melding bij het kadaster kom je precies te weten wat waar ligt.

https://www.kadaster.nl/producten/woning/klic-melding

Orientatieverzoek kan ook, zelfde pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Dit heb ik ook gedaan, ik heb zelf inmiddels bedacht indien de kabel naar de voorzijde gaat ik hem dan naar de zijkant graaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riemer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:48
Ik moest vanaf de buitenmuur de mantelbuis zelf aanleggen naar de meterkast.

Buiten is de aannemer gaan graven (nadat de stroom er af gehaald was)

[ Voor 7% gewijzigd door Riemer op 21-03-2022 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:58
Maar er is toch ook aangegeven hoe diep de kabel ligt? Dan stuk erboven uitgraven, laatste stukje met handschepje. Vervolgens die kabel vrij leggen en de mantelbuis ernaast. Hoef je ook maar een keer je tuin open te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Ik heb de melding nog niet binnen, maar ik twijfel er toen is bijgehouden waar de kabel exact ligt.
Ik hoef trouwens alleen maar vanaf de meterkast naar buiten.

Dus helaas ook een deel van een slaapkamer vloer eruit breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riemer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:48
Dus je hoeft niet in de tuin te graven? Dat leek me al vreemd. En de kabels die in je huis gelegd zijn zijn ook niet op een klikmelding te zien. En zoals je zelf al aangeeft die buiten van voor 19** zeer waarschijnlijk ook niet helemaal.

Gewoon stroom er af en graven zou ik zeggen.

Ze graven de oude kabel vlak voor je gevel op en sluiten hem daar af. In huis kun je de oude Kabel dus gewoon laten liggen.

[ Voor 18% gewijzigd door Riemer op 21-03-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Riemer schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:42:
Dus je hoeft niet in de tuin te graven? Dat leek me al vreemd. En de kabels die in je huis gelegd zijn zijn ook niet op een klikmelding te zien. En zoals je zelf al aangeeft die buiten van voor 19** zeer waarschijnlijk ook niet helemaal.

Gewoon stroom er af en graven zou ik zeggen.

Ze graven de oude kabel vlak voor je gevel op en sluiten hem daar af. In huis kun je de oude Kabel dus gewoon laten liggen.
Hoe het stroom eraf?
Ik moet de mantelbuis eerst ingraven, dan foto's hiervan doorsturen en dan pas komt er een afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Je kan je netbeheerder vragen om je tijdelijk af te sluiten mocht je elk risico willen uitsluiten. Ze moeten dan wel twee keer voor je langs komen en dat lijkt me best kostbaar.

Je kunt ook je schep parallel met de kabel in de grond steken. De kans dat je de kabel raakt is een stuk kleiner met een beetje geluk lift je die oude kabel zo op. Wat moet er trouwens met de oude kabel gebeuren? Laten ze die zo in de tuin liggen?

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Ik neem aan van wel, het probleem is ook niet buiten (das hun werk) maar vanuit de meterkast door een slaapkamer naar buiten.
Betonnenvloer waar ik in moet slijpen en dan in de grond graven. dat is allemaal het probleem niet, alleen dat ik die oude (ver over datum) kabel raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-05 11:30
Zolang je een schep met een houten steel gebruikt ben je zelf behoorlijk veilig.

Maar het meest simpele is voorzichtig beginnen vanaf de meterkast en te zien welke kant de oude kabel opgaat. Zolang je dat met kleine stukjes doet en niet meteen met je volle gewicht blad van de schep erin moet het goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
D-dark schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:38:
Zolang je een schep met een houten steel gebruikt ben je zelf behoorlijk veilig.

Maar het meest simpele is voorzichtig beginnen vanaf de meterkast en te zien welke kant de oude kabel opgaat. Zolang je dat met kleine stukjes doet en niet meteen met je volle gewicht blad van de schep erin moet het goed gaan.
Dank je voor alle reacties, zoiets gaat het ook worden
Pagina: 1