Kosten Akte van Erfdienstbaarheid of alternatief

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-04 18:23
Mijn aanbouw uit 2007 gaat tegen de vlakte en daar gaan we een nieuwe voor opbouwen.
Omdat ik de nieuwe aanbouw nu wel met een spouwmuur incl. isolatie wil uitvoeren zal
de buitenmuur 5 cm over een lengte van ca. 3 meter in de tuin van de buurvrouw komen.

De buurvrouw vind dit geen enkel probleem maar wil dit wel op papier vast gelegd hebben middels een akte van erfdienstbaarheid.

Ik heb toen aangegeven dat dit geen probleem is en dat ik dit wel even zou regelen.
Het kozijn is dus besteld met de gedachte dat die 5 cm geregeld zou worden.

Nu heb ik inmiddels 5 notarissen gemaild en na veel bellen 2 offertes ontvangen.
En wat schets mijn verbazing... zo akte gaat al gauw meer ruim €1000,- kosten :( ??
Hallo zeg.. voor misschien 3 velletjes papier?? Ja meneer het is allemaal maatwerk.
eenmalige kosten dit, eenmalige kosten zo.. uurtarief van €350,--- manmanman

Nu is de vraag.. Is dit normaal? en kan dit niet goedkoper op een andere manier opgelost worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Er zijn notarisvergelijkingssites die dit voor je doen.
Maar ja, dit moet best gedetailleerd vastgelegd worden dus ik denk wel dat je helaas met dat bedrag zal moeten gaan rekenen.

Maar een andere vraag: Is het misschien niet een idee om de grond te kopen zodat je misschien onvoorziene problemen in de toekomst kunt vermijden? Heb je dat overwogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik vind het niet duur en geen gekke prijs. Overigens had ik zelf nooit zaken in gang gezet voordat die akte getekend is, met name omdat je buurvrouw op het laatste moment nog 180 graden kan draaien om wat voor reden dan ook (goedbedoeld advies van een ander etc) en dan zit je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
Hann1BaL schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:03:
Er zijn notarisvergelijkingssites die dit voor je doen.
Maar ja, dit moet best gedetailleerd vastgelegd worden dus ik denk wel dat je helaas met dat bedrag zal moeten gaan rekenen.

Maar een andere vraag: Is het misschien niet een idee om de grond te kopen zodat je misschien onvoorziene problemen in de toekomst kunt vermijden? Heb je dat overwogen.
Die notarisvergelijkssites heb ik gebruikt. Je ziet dan alleen niet direct een tarief maar je aanvraag wordt naar ca 5 notarissen gestuurd. Waarvan ik dus maar 1 antwoord heb ontvangen.

Het kopen van de grond? Ja zou wel een optie kunnen zijn misschien? Maar zou dat uiteindelijk goedkoper zijn denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
Sander schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:04:
Ik vind het niet duur en geen gekke prijs. Overigens had ik zelf nooit zaken in gang gezet voordat die akte getekend is, met name omdat je buurvrouw op het laatste moment nog 180 graden kan draaien om wat voor reden dan ook (goedbedoeld advies van een ander etc) en dan zit je.
De bouw gaat en mei van start.. de buurvrouw en ik leven al 13 jaar in harmonie. Ik verwacht dus geen problemen.

Bedankt voor je berichtje. Ik vond behoorlijk wat geld dus wou even verifiëren of het wel klopte. Als ik zo jullie reactie lees hoef ik me dus niet opgelicht te voelen.

Ik had de hoop dat een zelf samengestelde brief en deze dan bij een notaris laten archiveren o.i.d. ook zou kunnen. Of in ieder geval dat er een goedkopere oplossing zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:40

FreakNL

Well do ya punk?

Grond wordt alleen maar duurder. Ik zou het kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
jdenijs schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:59:
[...]

Het kopen van de grond? Ja zou wel een optie kunnen zijn misschien? Maar zou dat uiteindelijk goedkoper zijn denk je?
Goedkoper dan 1000,- voor de notaris? Absoluut niet, want je moet dan denken aan:
- Splitsing van percelen bij kadaster
- Notaris voor de akte van het overdragen van het nieuwe stukje perceel aan jou
- Kosten voor de grond zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
Sander schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:15:
[...]

Goedkoper dan 1000,- voor de notaris? Absoluut niet, want je moet dan denken aan:
- Splitsing van percelen bij kadaster
- Notaris voor de akte van het overdragen van het nieuwe stukje perceel aan jou
- Kosten voor de grond zelf.
Juist ja.. dan zal het dus toch die akte moeten worden..

Bedankt voor jullie advies..
Enhu.. ik ben 35 ben ik dan te oud om me om te scholen naar notaris :P ??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

jdenijs schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:19:
[...]

Het scheelt alleen lange termijn gezeik.

Vergeet niet dat je buurvrouw er prima onderuit kan tot je getekend hebt. Dus nu bestellen is misschien niet zo slim.

Notaris worden op je 35 kan prima. Je mag nog 30+ jaar. Dus al moet je 10 jaar leren (fictief, ken de opleiding niet) heb je er nog 20 jaar plezier van.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
jdenijs schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:19:
[...]

Mijn broer is notaris en heb toevallig dit weekend nog een gesprek met hem gevoerd over tarieven etc.

Ja, het is veel geld. En het lijkt weinig werk. Maar dat is het niet. Vergeet ook niet dat er aan allerlei eisen en audits moet worden voldaan, speciale apparatuur moet worden aangeschaft (bijvoorbeeld om een paspoort op echtheid te controleren), personeel betaald moet worden en ook de hypotheek/huur van een pand. Om maar een paar dingen te noemen. Ik sta er elke keer weer van te kijken hoe veel er uitgezocht moet worden waar een klant geen weet van heeft. En ook lang niet alle uren zijn declarabel.

Mensen zien een uurtarief van 350 euro en denken dat het direct naar de notaris (of advocaat, of tandarts) gaat. Maar er wordt vergeten dat dit ook de enige inkomsten van dit soort partijen zijn. Aan het einde van de rit houdt een goede notaris (of advocaat, of tandarts) er natuurlijk een mooi salaris aan over. Maar echt geen 350 per uur ;)

Volgens mij kun je beter werken in de IT, als ik de bedragen in het 'wat verdient een tweaker'-topic moet geloven :+

Succes met je verbouwing iig!

[ Voor 4% gewijzigd door sOid op 21-03-2022 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 20:28
Toevallig ben ik hier nu ook mee bezig (ook ivm muur uitbouw op grond van buren), ik heb net 3 offertes opgevraagd in de regio :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
Pauwl schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:59:
Toevallig ben ik hier nu ook mee bezig (ook ivm muur uitbouw op grond van buren), ik heb net 3 offertes opgevraagd in de regio :P
Om welke regio gaat het bij jou? die van mij Westland. Ben benieuwd hoeveel reacties je krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
jdenijs schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:17:
[...]

Om welke regio gaat het bij jou? die van mij Westland. Ben benieuwd hoeveel reacties je krijgt..
Ik zit in regio zaanstreek. Als ik iets hoor laat ik dat weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:19
Wij hebben een erfdienstbaarheid geregeld over een strookje grond naast onze oprit waar we gebruik van wilde kunnen maken.

Gevraagd aan de notaris die ook de overdracht regelde, meerkosten, 75 euro. :+ Ik vond het al niet duur, maar nu ik dit lees helemaal niet...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
Inmiddels een paar offertes binnen, zitten wel wat verschillen in, maar onder de 1000 euro gaat het inderdaad niet lukken.
Het is wat het is, hadden we maar aan ons eigen kant van het erf moeten blijven haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
Ik heb nu net bericht gekregen van Just Notarissen uit zoetermeer

Honorarium € 505,62*
Kadastrale inschrijving € 137,50
Wettelijke bijdrage € 8,22*
Recherche kosten (3 percelen) € 75,00*
BTW 21% over * € 123,66
Totaal € 850,00

ZEER NETJES
Helaas ben ik net in zee gegaan bij een notaris waarvan het Honorarium op €690,- kwam. de overige kosten wist ze nog niet.. maar die zullen ongeveer wel gelijk liggen als bovenstaande verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 08:53
Dat zijn beide hele schappelijke tarieven. En ook al gaat het nu goed, zeker wel vastleggen! Je weet nooit of ze ooit van gedachte verandert (als ze het resultaat ziet) of hoe een nieuwe eigenaar reageert.

Ik heb een veelvoud moeten betalen omdat een vorige bewoner exact hetzelfde niet had geregeld en de buurman er na ruim 10 jaar opeens besloot wel een (extreem groot) probleem van te maken en onze aanbouw begon af te breken (met een bijl)

Uit mijn hoofd:
~ 500 euro voor nameten Kadaster
~ 1500 euro voor Notaris en registratie in Kadaster
~3000 euro advocaatkosten
~1000 euro voor reparatie
~500 euro voor overkopen van grond

En dan nog de derving van woningwaarde + tijdelijke huur andere woning ( ~30.000) omdat het conflict zo hoog was opgelopen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
Poe heftig. Ik ben toch nog uitgekomen onder de 1000 euro. Niet zo "goedkoop" als jdenijs :P maar goedkoper kon ik het niet vinden in de buurt. Toch blij dat het straks netjes op papier staat want ik heb net mn huis verkocht.
Pagina: 1