Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsnoeren
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-12-2023
Hoi allen,

Morgen komt het eerste bedrijf een offerte maken voor het isoleren van mijn spouwmuren.

Het isoleren van de spouw spreekt mij erg aan vanwege de energie besparing alleen heb ik een dubbel gevoel over de ventilatie in huis nadat het is uitgevoerd. Ook omdat je niet makkelijk terug kan.

Ik heb een tussenwoning uit 1930 waarbij ik aan de voorzijde geen mogelijkheid heb om een raam of iets open te zetten, aan de achterkant heb ik dit wel. Op het moment hebben we nog een open trap waardoor ik de ramen boven open kan zetten voor ventilatie. Om nog meer energie te besparen denken we erover na om ook de trap dicht te maken.

Wat zou jullie advies zijn? sinds 3 dagen meet ik de vochtigheid in huis en die schommelt nu rond de 40%

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zie de relatie niet zo tussen spouwmuren en binnenventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsnoeren
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-12-2023
Is het niet zo dat je muren iets minder ventileren na het isoleren van de muren? waardoor eerder schimmel kan ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
lsnoeren schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:16:
Is het niet zo dat je muren iets minder ventileren na het isoleren van de muren?
yup, rondom kozijnen met name zal het een stuk beter afdichten en dus minder natuurlijk ventileren.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 21-03-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:28
Nee, binnenblad is als het goed is luchtdicht. Kans op schimmel is juist lager, omdat het dauwpunt verder naar buiten komt te liggen.

Wij hebben een erg oud huis (1928) en isoleren (thermoparels) heeft geen problemen opgeleverd, maar wel een veel lagere energierekening.

[ Voor 34% gewijzigd door SkiFan op 21-03-2022 16:21 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:45
lsnoeren schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:25:
Hoi allen,

Morgen komt het eerste bedrijf een offerte maken voor het isoleren van mijn spouwmuren.

Het isoleren van de spouw spreekt mij erg aan vanwege de energie besparing alleen heb ik een dubbel gevoel over de ventilatie in huis nadat het is uitgevoerd. Ook omdat je niet makkelijk terug kan.

Ik heb een tussenwoning uit 1930 waarbij ik aan de voorzijde geen mogelijkheid heb om een raam of iets open te zetten, aan de achterkant heb ik dit wel. Op het moment hebben we nog een open trap waardoor ik de ramen boven open kan zetten voor ventilatie. Om nog meer energie te besparen denken we erover na om ook de trap dicht te maken.

Wat zou jullie advies zijn? sinds 3 dagen meet ik de vochtigheid in huis en die schommelt nu rond de 40%

Alvast bedankt!
ik heb ook een jaren 30 woning, met spouwmuurisolatie en slechte ventilatie. Dat komt doordat de vorige bewoners geen ventilatie in de ramen hebben laten plaatsen bij het vervangen van de kozijnen. Gevolg is dus inderdaad dat ik de luchtvochtigheid continue meet en als die te hoog wordt maar een raampje openzet. Die hoge luchtvochtigheid was er ook zonder de spouwmuurisolatie. Mocht ik ooit de ramen vervangen dan komen er wel meteen roosters in, maar zo werkt het ook. Geen reden om die spouw niet te isoleren

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
SkiFan schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:20:
Nee, binnenblad is als het goed is luchtdicht. Kans op schimmel is juist lager,
Op het binnenblad wel, maar dat wil niet zeggen overal.
isoleren = ventileren. als TS niet kan ventileren zou ik die mogelijkheid creëren en gewoon isoleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:28
Dat moet je sowieso. Ik zou er niet vanuit gaan dat de ventilatie door isolatie van de spouw heel erg minder wordt, dan was je huis wel erg lek. Luchtvochtigheid voor en na isolatie in de gaten houden dus. Meeste schimmel komt door vocht icm kou. Juist dat laatste zou een stuk minder moeten zijn.

Nonsensical line goes here <---

Pagina: 1