Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 16:45
Ook wij zijn ons aan het oriënteren voor zonnepanelen door de hoge energie prijzen en aantrekkelijke terugleververgoeding.
Reeds heb ik 2 offertes ontvangen en zou ik graag van de kenners hier willen weten of het goede offertes zijn en/of er nog verbeterpunten of aandachtspunten zijn.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZtBqO9qbEjpeS8p3jwA3KApJkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ot41iBgavFrvJ9L8Hdc0CW4l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pn6kS35xZM0ICT-L7XmwCYBHiDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDqDKO67d75rGlcoCA2S7hck.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaS68VYbVmZtMnH0T8bSjxvShLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sySgQj4GnC2LET3DQm8v6Il1.jpg?f=fotoalbum_large
Schaduw
Tuin staat op het Z-W en heeft geen last van schaduw.
De voorkant op N-O heeft 2 dakdoorvoeren, maar deze zijn voor de MV en rioolbeluchting.
Deze ga ik vervangen door ventilatie pannen zodat ook hier geen schaduw valt en de panelen erover heen kan leggen.
Jaarverbruik
Van maart '21 tot februari '22 hebben we ongeveer 3700 kWh verbruikt.
Hier zit een verbouwing tussen vanaf eind april en vanaf juli zijn we de Quooker en Bora kookplaat gaan gebruiken, dus verbruik zal nog iets hoger liggen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
+- 6k budget, en wil graag het dak zo vol mogelijk leggen.
Wie gaat het project uitvoeren
Bedrijf.
Bijhouden van data
Standaard uitlezen, hoeft niet op paneel niveau
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8HhoUy1zkhkE567agnpsK6B2Lw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P097fKQZT1wJ6juHOL4IaOZm.jpg?f=fotoalbum_large

-15x JA Solar JAM60S21-370MR (Full Black)
-SolarEdge HD Wave SE5000H
-15xS440 Optimizer

Prijs bruto €6697 - 1.20 w/p

Deze hebben over mijn kleine dakraam gelegd omdat ik deze eerst wilde verleggen naar de voorkant.
Maar ivm te veel werk ga ik dat toch maar niet doen.
Offerte moet nog aangepast worden door hun.

Offerte 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ha-mDCe0cVshbCzvafWUolMRAr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UIh6KFkueVj5YEZSdec2svFK.jpg?f=fotoalbum_large

14x Jinko JKM395N-6RL3-B
Goodwe GW5K-DT G2

Bruto prijs: € 5.145,00 - 0.93 w/p
Regio
Noord Brabant.

Ik neig sterk naar offerte 2 aangezien ik mijn inziens geen schaduw heb, en dus ook niet genoodzaakt ben om met SolarEdge te werken.

Ik heb offerte 1 gevraagd om een nieuw legplan te maken zodat mijn dakraam kan blijven zitten, en om zonder SE te werken.
Op de offerte zit ik nog te wachten.

Kenners hier nog op of aanmerkingen op?
Is de Goodwe GW5K-DT niet te veel voor 2 dakvlakken en kan ik beter of met de Gw4k?

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-11 00:36
Offerte twee ziet er op zich goed uit qua prijs, maar je kunt nog wel meer panelen kwijt zo te zien.
op ZW kun je er mogelijk nog 1 kwijt onder het dakraampje.
op NO kun je (afgaande op offerte 1) nog naar beneden (naast je pijpen)
en de gehele onder rij kan nog vol.

Dat zou ik zeker doen.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• da_stiech
Motorfret schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:32:
Offerte twee ziet er op zich goed uit qua prijs, maar je kunt nog wel meer panelen kwijt zo te zien.
op ZW kun je er mogelijk nog 1 kwijt onder het dakraampje.
op NO kun je (afgaande op offerte 1) nog naar beneden (naast je pijpen)
en de gehele onder rij kan nog vol.

Dat zou ik zeker doen.
Aah ik zie dat ik de afstand van dakgoot naar het raampje ben vergeten, maar dit is ongeveer 3.25m
Een 3e paneel hier zou dus niet gaan passen helaas.

En over het vol leggen van NO zat ik ook aan te denken en zouden nog ongeveer 5 panelen bij kunnen inderdaad.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:12
@da_stiech De SolarEdge offerte is gewoon technisch niet handig* met 5 panelen op het NO dak en s440 optimizers

* SolarEdge designer keurt het goed... Installateurs die SolarEdge snappen (en ik) niet. Ook heeft SolarEdge support aangegeven bij een ander forumlid dat het inderdaad geen goed plan is om een systeem als zodanig te configureren

Offerte 2 is een goed begin. Maar meer panelen op NO is wel even noodzaak. Met 5x33Vmpp bij NOCT omstandigheden zit je onder minimum Vmpp - en heb je geen schaduwmanagement op die string. 7 of 8 zou wel handig zijn, meer gewoon beter.
Gelukkig vallen marginale kosten van extra panelen redelijk mee, en moet het lukken onder je 6K budget.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• da_stiech
Bedankt @Ronald en @Motorfret voor jullie input.

Ik heb besloten om 7 panelen op N-O te leggen en 9 op Z-W.
Totaal 16 panelen dus.
Als ik het laat plaatsen door een extern bedrijf, dan kan de Installatie pas over een week of 10 plaats vinden helaas.
Ik ben nu van plan om het zelf te gaan leggen, voor zover ik heb gezien is het niet heel erg moeilijk en goed te doen.
De meterkast laat ik wel aanpassen door een elektricien.
Hier ga ik zelf niet aan knutselen.
Maar panelen en omvormer en benodigde kabels leggen moet me wel lukken met wat hulp van m'n broer of pa.

Nu is die 10 weken in principe niet zo'n heel groot probleem, maar ik zie in verschillende webshops dat de panelen steeds meer worden uitverkocht, en het is dus maar de vraag hoe het zit over 10 weken.
Dit is ook een van de redenen dat ik het zelf wil gaan leggen.

Dus 7 N-O en 9 Z-W.
Dit gaat goed op de Goodwe GW5K-DT of raden jullie een andere aan?
Nu ik het zelf ga doen heb ik natuurlijk keuze genoeg 😄

[ Voor 3% gewijzigd door da_stiech op 24-03-2022 11:01 ]

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-11 00:36
ik heb alleen ervaring met de SMA omvormers (heb zelf 3x de SunnyBoy 5.0), dus daar kan ik niks over zeggen helaas.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• da_stiech
Ik twijfel namelijk of ik überhaupt wel een 3 fase omvormer nodig heb.
De Goodwe GW5K-DT uit de offerte is namelijk voor vermogens van 4800-6000 WP.
En aangezien ik op 2 dakdelen ga leggen ga ik dat vermogen never nooit halen toch?
Max wordt het 3510 piek van zw ligging.

Zelfs de Gw4k met 3500 - 5000 Wp vermogen lijkt me te veel met het verlies meegerekent.

Ik zou dus beter af zijn met de 1-fase GW3000D-NS? 🤔

• Ronald
Exacte omvormer bepalen zou ik even an Sunny design over laten...

Maar je hebt een beetje een gek idee nu...
Je verlegd nu hoofdzakelijk panelen naar de minder rendabele kant. Ja dat heeft het voordeel van betere spreiding, wat dan weer teniet gedaan wordt door minder opbrengst.

Ik begrijp verder ook heel goed dat geld eindig is... Dus als 14+7 niet lukt, overweeg om het verschil even bij een (consumptieve) energiebespaarlening te halen. Dat kost geen provisie, kun je straffeloos aflossen, rente heel laag, veel lager dan het financieel rendement van in 1 keer een zo goed mogelijk PV systeem leggen. De offerte die je hebt is gewoon keigoed in prijs....

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• da_stiech
Ronald schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:45:
Exacte omvormer bepalen zou ik even an Sunny design over laten...

Maar je hebt een beetje een gek idee nu...
Je verlegd nu hoofdzakelijk panelen naar de minder rendabele kant. Ja dat heeft het voordeel van betere spreiding, wat dan weer teniet gedaan wordt door minder opbrengst.

Ik begrijp verder ook heel goed dat geld eindig is... Dus als 14+7 niet lukt, overweeg om het verschil even bij een (consumptieve) energiebespaarlening te halen. Dat kost geen provisie, kun je straffeloos aflossen, rente heel laag, veel lager dan het financieel rendement van in 1 keer een zo goed mogelijk PV systeem leggen. De offerte die je hebt is gewoon keigoed in prijs....
Nou ja, probleem is meer dat ik niet meer kwijt kan aan de ZW kant door de 2 dakramen en de dakdoorvoer en jullie advies was om NO voller te leggen dan de 5 die hun hadden ingetekend 🙈

Als ik het dakraam ga verleggen, dan moet ik aan de binnenkant ook weer van alles gaan afwerken namelijk.
En het scheelt maar 1 paneel wat ik extra kwijt kan

• Ronald
@da_stiech ow okay, teveel topics, soms gaat het even mis met wat de situatie is in welk topic 8)7 :$

• da_stiech
Ronald schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:34:
@da_stiech ow okay, teveel topics, soms gaat het even mis met wat de situatie is in welk topic 8)7 :$
haha ik had al zo'n voorgevoel ;)

maar ik zat nog even te denken om wel mijn dakdoorvoer richting NO dak te verplaatsen.
dan wordt onderstaande het legplan waar in wel tevreden over ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBJI8DYuLItnDGtoh6qZKPlxxtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmSOSIGzUCYk5wooYMNDsa2W.jpg?f=fotoalbum_large

dan wordt het dus 10x ZW en 7x NO

SunnyDesigner geeft dan het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_RINuz3U25G9rb08LhCerRHIVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyjhgR4l0MMSlm9BfjhgWppZ.jpg?f=fotoalbum_large

Geeft dus ook gewoon een 1 fase omvormer ipv 3 fase.

• Ronald
Yep dat kan.... maar ik blijf geen voorstander van 5kW op 1 fase... Meer kans om onderwerp te worden van de welbekende drukte op het netwerk.

• da_stiech
Ronald schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:46:
Yep dat kan.... maar ik blijf geen voorstander van 5kW op 1 fase... Meer kans om onderwerp te worden van de welbekende drukte op het netwerk.
Oke begrijp ik, maar aangezien ik 2 dakdelen heb zal ik nooit 5kw opwekken toch?

Als alles op 1 dakdeel zou liggen, dan zou ik het begrijpen.
Maar met 2 dakdelen wordt de max opbrengst toch verdeeld?
Of mis ik hier iets? 😅

• Ronald
Als Sunny design met een 5kW op de proppen komt, is dat omdat je bij, op of over de 5kW potentieel zit.

• da_stiech
Bedankt Ronald.
Dan wordt het dus gewoon een 3-fase 5kw omvormer 👍

Pagina: 1