Hoe lang gaan omvormers mee?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-06 14:10
Sinds 2012 hebben we 24 panelen (Canadian Solar; 250WP) op ons ZO-dak en 2 Omnik 3.0 kW-TL omvormers in de garage. Ogenschijnlijk zijn er (nog) geen problemen met de omvormers en we wekken nog steeds rond 6000 kWh per jaar op.

We overwegen nu om het dak aan de NW-kant ook vol te leggen. Er zijn wat betreft de omvormer 2 opties:
a) We sluiten de nieuwe panelen aan op een nieuwe omvormer die alleen de nieuwe panelen bedient. De beste offerte tot nu toe is 22 Trina Solar panelen, 385WP met een Goodwe 8000 DT omvormer (totaal prijs: €1,13/WP)

b) We vervangen gelijk de 10 jaar oude Omniks door een grotere omvormer. Dan zijn we vrijwel zeker aangewezen op de oorspronkelijke leverancier: 24 JA Solar panelen (370WP) met een Huawei omvormer Sun2000 10KTL-M1 (totaal prijs: €1,24/WP). Deze leverancier vervangt voor deze prijs dus ook de Omnik omvormers en sluit de oude panelen op de Huawei aan.

Ik neig sterk naar de tweede optie want:
- ik lees dat de levensduur van omvormers beperkt is en dat ze tussen 10 en 15 jaar vervangen moeten worden
- Omnik is failliet en kunnen ze nog worden gerepareerd en zijn er nog onderdelen beschikbaar?
- Huawei is voorbereid op een accu
- We zijn weer voor de komende 10 jaar klaar
- Als de omvormers kapot gaan gebeurt dat altijd op een ongelukkig moment en moet je nog maar afwachten of en op welke termijn ze gerepareerd of vervangen kunnen worden

Maar als de Omniks nog 10 jaar meegaan dan is het natuurlijk een no-brainer. Zijn er ervaringen met levensduur van omvormers?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:48
Out of the box: Als je toch bezig gaat, waarom vervang je niet alle panelen en verkoop je de huidige niet op de tweedehands markt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:44
Kan je zelf de omvormer vervangen als het zover is? Ofwel, hangt hij op een bereikbare plaats en heb je voldoende kennis van de materie om dat te doen (heel ingewikkeld is het niet).

Zelf zou ik nooit iets vervangen wat niet stuk is. Onderdeel van de hele terugverdientijd is de levensduur van de omvormer, het is zinloos om daar tussendoor geld aan te gaan uitgeven.

Zelf heb ik maar 1 set liggen, maar ik zou een 2e of 3e set altijd op een eigen omvormer aansluiten. Op die manier zorg je onder ander voor dat je de belasting kan verdelen in je groepenkast en nog veel belangrijker bij een technische storing niet gelijk al je opwek kwijt bent.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
consolefreak schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:39:
Out of the box: Als je toch bezig gaat, waarom vervang je niet alle panelen en verkoop je de huidige niet op de tweedehands markt?
Zou ik persoonlijk nooit doen na 10 jaar, ben je net een beetje aan het verdienen met de panelen ga je weer kosten maken. Er van uitgaande dat de TVT zo ongeveer 7 jaar was voor deze panelen.

Met alle onzekerheden van de saldering zou ik deze juist zo lang mogelijk laten liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Overigens zou ik ook uitkijken met voorbereiding op accu's. Zoals het er nu uitziet is dat de komende 10 jaar nog niet rendabel (ligt aan de afbouw saldering, maar die wordt consequent vooruitgeschoven). Als je nu iets koopt dan weet je helemaal niet of dat over 10 jaar nog wel een goede keuze is, wie weet zijn er dan hele andere technieken beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:47
Omvormer zou ik inderdaad pas vervangen als hij stuk is. En vervangen stelt geen zak voor. 230V aansluiten is niet veel moeilijker dan een plafondlamp aansluiten en de panelen zijn gewoon stekkers die plug & play zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
ThinkPad schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:50:
Omvormer zou ik inderdaad pas vervangen als hij stuk is. En vervangen stelt geen zak voor. 230V aansluiten is niet veel moeilijker dan een plafondlamp aansluiten en de panelen zijn gewoon stekkers die plug & play zijn.
Het meeste werk zal nieuwe gaten boren zijn als je een ander merk/model omvormer krijgt. En dat is in dit geval wel aannemelijk aangezien Omnik niet meer bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:57
Je panelen staan dan dus niet allemaal in de zelfde richting. Hoe los je die onbalans op als je alles op de zelfde omvormer aansluit? Voor zover ik weet heb je dan iets als power optimizers of microinverters nodig?
libo1949 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:36:
- Als de omvormers kapot gaan gebeurt dat altijd op een ongelukkig moment en moet je nog maar afwachten of en op welke termijn ze gerepareerd of vervangen kunnen worden
Als je zonnepanelen er een week uitliggen zal de schade slechts een paar euro zijn toch? Dat zal moeilijk de meerprijs van het nu al vervangen opheffen.

Het is natuurlijk niet zoiets als een ketel die uitvalt waarna je een week in de kou zit, niet meer kunt douchen en in het ergste geval je leidingen bevriezen ofzo. Er zijn genoeg nederlanders die niet eens zonnepanelen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:52
NESFreak schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:32:
Je panelen staan dan dus niet allemaal in de zelfde richting. Hoe los je die onbalans op als je alles op de zelfde omvormer aansluit? Voor zover ik weet heb je dan iets als power optimizers of microinverters nodig?
Niet als die nieuwe omvormer meerdere ingangen voor verschillende strings heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
Er wordt nogal makkelijk gedacht hier hoor.

TS kan -gezien de verschillende dakvlakken- waarschijnlijk prima zijn hele installatie draaien op één 10kW omvormer. De meerprijs t.o.v. een 8kW omvormer is 100-200 euro. Dat is echt een koopje t.o.v. de vervangingsprijs van 2 losse omvormers. Kans bestaat zelfs dat je dat verschil op marktplaats nog terugkrijgt voor je oude omvormers.

Daarnaast, heel pragmatisch, kost 1 omvormer een stuk minder ruimte in je garage dan 3. Het verwijderen van de 2 bestaande PV-groepen maakt waarschijnlijk ruimte voor de nieuwe krachtgroep in de meterkast. En je opbrengst is direct netjes verdeeld over de fasen waardoor je minder spanningsval hebt.

Wmb zou ik dus voor optie A kiezen. Het hoeft niet, maar het biedt wmb een hoop meerwaarde tegen een heel geringe prijs.

Optie B daarentegen lijkt me niet heel pragmatisch. Het is op zich ook een prima oplossing als die omniks defect gaan, maar het heeft geen enkele meerwaarde om dat preventief te doen.

Edit: ik zie overigens niet waarom je voor optie B een andere leverancier nodig zou hebben? Je kunt voor die optie A toch ook gewoon een iets grotere omvormer vragen?

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 21-03-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-12-2024
Euhmm hebben de omnik omvormers die je nu hebt niet 2 mppt ingangen?

Je hebt er 2 dus 4 strings mogelijk.
Is het geen mogelijkheid om je nieuw te plaatsen panelen op een aparte mppt van je bestaande omvormer aan te sluiten.
Je omvormer kan 3000w leveren, 11x 385w = 4235 x 0.7 verlies ivm NW ligging is 2965w.

Ik zie vast iets over het hoofd maar als dit kan scheelt het je weer de aanschaf van een nieuwe omvormer die je dus niet nodig hebt.

Mocht je omvormer toch een keer kapot gaan kan je alsnog overgaan op 1 omvormer

[ Voor 8% gewijzigd door da_stiech op 21-03-2022 15:36 ]

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
Yep, eens met @mcDavid

Enige is even opletten welk type De Canadian Solar 250 is. Het model wat ik vind kan /net/ met 24 als 1 string op een GoodWe 10K... maar als de Voc ook maar een haar hoger is dan wat ik vond is het niet veilig.
GoodWe 10K is maar 100 euro duurder dan de 8K.

Beetje stom om voor 100 euro de omniks niet te vervangen...Goede kans dat ze dat op MP wel opbrengen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-06 14:10
Dank voor reacties. Een van mijn problemen: ik ben een leek op dit gebied en heb ook nog eens 2 linkerhanden.

@Dradollan en @Thinkpad: helaas, ik ga er dus zelf niet aan beginnen. Een paar gaten boren lukt wel, maar de rest niet

@NESFreak: de omvormer heeft 2 MMP-trackers met 2 ingangen per tracker.

@mcDavid, ik denk eigenlijk dat alle leveranciers dit wel kunnen; ik heb die vraag alleen expliciet gesteld aan de leverancier die de installatie 10 jaar geleden heeft gedaan. Ik ben het verder eens met je redenering.

@Ronald: het zijn CS6P-P 250 panelen. Men biedt een Huawei SUN2000 10KTL-M1 voor 24 "oude" CS panelen en 24 nieuwe (JA Solar 370WP) aan. Is dat OK?
Pagina: 1