In diverse topics lees ik dat er veel Tweakers zijn met jaloezieën van Veneta. Nu overwegen wij ze ook, en ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die deze jaloezieën van Veneta voorzien hebben van een motor om de lamellen te kantelen, bijvoorbeeld met de Somfy Tilt 50 RTS (https://www.somfy.nl/producten/1002823/tilt-50-rts). Omhoog/omlaag is nadrukkelijk niet per se de wens. Ik heb de indruk dat zo'n motor 'altijd' kan, mits er voldoende ruimte is in de 'kap' bovenaan. Iemand met jaloezieën van Veneta met concrete ervaring op dit vlak?
Ik heb zelf rolgordijntjes van hun "smart" gemaakt door middel van deze:
https://nl.aliexpress.com...r_list.0.0.21ef79d2YVJBVy
Je kunt daar een hoog - midden en laag stand vastzetten. Welicht dat je die kant kan op kijken ?
Je kunt daar een hoog - midden en laag stand vastzetten. Welicht dat je die kant kan op kijken ?
Een quote is een gebrek aan originaliteit
Dank voor je suggestie. Ik ken ze, maar wil liever iets onzichtbaar weggewerkt in de bak bovenin (en enkel kantelen van de horizontale lamellen is voldoende).Freubel schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:01:
Ik heb zelf rolgordijntjes van hun "smart" gemaakt door middel van deze:
Ik volg, want ik heb dezelfde vraag.
Hoi!
Toevallig heb ik dit zelf gedaan in januari 2021. Het werkt sindsdien vlekkeloos dus ik kan je wel wat tips geven. Ik heb gekozen voor zwarte houten jaloezieën van Veneta, met houtnerf. Het enige nadeel is dat je ze goed schoon moet houden omdat stof duidelijk zichtbaar is.
Je hebt gelijk dat de motor "altijd" kan, zolang de jaloezieën maar niet te smal zijn waardoor hij in de breedte niet past. Ook moet de bak natuurlijk hoog genoeg zijn. Het mechanisme om de jaloezieën handmatig te kantelen dien je te verwijderen.
Daarnaast is de as-adapter belangrijk, dit kleine stukje plastic moet goed aansluiten op de as. Zelf heb ik bij aanschaf van de motor drie verschillende as-adapters besteld (5mm, 5.5mm, 6mm). De 5.5mm-adapter bleek in mijn geval perfect te passen. De overige twee waren niet bruikbaar. (Hier kon ik de 5.5mm as-adapter bestellen: https://www.zonwering-onderdelen.nl/tilt-only-wirefree).
Wat de webshops ook verkopen is een bovenbak-adapter. Die had ik ook twee besteld, maar beide zorgden er niet voor dat de motor goed werd uitgelijnd met de as. Achteraf blijkt dat deze adapter niet zo belangrijk is. Je kunt namelijk ook wat vilt (of ander materiaal) gebruiken om de motor op de juiste hoogte met de as te brengen.
Qua energievoorziening heb ik gekozen voor een vaste kabel met een 12v-adapter. Je kunt hier iedere 12v-adapter (1A) voor gebruiken en hoeft niet perse de dure adapter van Somfy aan te schaffen. Wel goed op de polariteit letten.
Ik bedien de motor via Domoticz + rfxtrx433e. Zelfs wanneer de antenne van de motor in de bak ligt werkt dit voor mij goed. Je kunt 3 standen opslaan in de motor (open/dicht/my). De motor maakt redelijk veel geluid, dat had ik liever stiller gezien.
Ik heb enkele foto's bijgevoegd ter illustratie van bovenstaand verhaal.
:strip_exif()/f/image/UE2nsSoSvS6bkP712YpJ4vEp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ak9gDCD9s2pVJU3a30Q3EbXR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RMnLZ1OhnCtjsKY2EGJaowYM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XwGiMQl853yTeYV1ED8HamIc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ekb34Zs0svW7oBT1YWGYaq38.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bxc6lDXFWon77Sv4QQC5zqYo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zWyHtpeCgBboZL0dmyx1fBY9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YYKq01gCWFjaRHIhrKVmsXFv.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt gelijk dat de motor "altijd" kan, zolang de jaloezieën maar niet te smal zijn waardoor hij in de breedte niet past. Ook moet de bak natuurlijk hoog genoeg zijn. Het mechanisme om de jaloezieën handmatig te kantelen dien je te verwijderen.
Daarnaast is de as-adapter belangrijk, dit kleine stukje plastic moet goed aansluiten op de as. Zelf heb ik bij aanschaf van de motor drie verschillende as-adapters besteld (5mm, 5.5mm, 6mm). De 5.5mm-adapter bleek in mijn geval perfect te passen. De overige twee waren niet bruikbaar. (Hier kon ik de 5.5mm as-adapter bestellen: https://www.zonwering-onderdelen.nl/tilt-only-wirefree).
Wat de webshops ook verkopen is een bovenbak-adapter. Die had ik ook twee besteld, maar beide zorgden er niet voor dat de motor goed werd uitgelijnd met de as. Achteraf blijkt dat deze adapter niet zo belangrijk is. Je kunt namelijk ook wat vilt (of ander materiaal) gebruiken om de motor op de juiste hoogte met de as te brengen.
Qua energievoorziening heb ik gekozen voor een vaste kabel met een 12v-adapter. Je kunt hier iedere 12v-adapter (1A) voor gebruiken en hoeft niet perse de dure adapter van Somfy aan te schaffen. Wel goed op de polariteit letten.
Ik bedien de motor via Domoticz + rfxtrx433e. Zelfs wanneer de antenne van de motor in de bak ligt werkt dit voor mij goed. Je kunt 3 standen opslaan in de motor (open/dicht/my). De motor maakt redelijk veel geluid, dat had ik liever stiller gezien.
:strip_exif()/f/image/UE2nsSoSvS6bkP712YpJ4vEp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ak9gDCD9s2pVJU3a30Q3EbXR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RMnLZ1OhnCtjsKY2EGJaowYM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XwGiMQl853yTeYV1ED8HamIc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ekb34Zs0svW7oBT1YWGYaq38.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bxc6lDXFWon77Sv4QQC5zqYo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zWyHtpeCgBboZL0dmyx1fBY9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YYKq01gCWFjaRHIhrKVmsXFv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sSwcJjKtnhdzViBruZRgBsAQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor je uitgebreide post. Lijkt dus inderdaad prima te kunnen, ik ga je toelichting nog even op een rustig moment uitgebreider doornemen.Fraggar schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 23:56:
Toevallig heb ik dit zelf gedaan in januari 2021. Het werkt sindsdien vlekkeloos dus ik kan je wel wat tips geven. Ik heb gekozen voor zwarte houten jaloezieën van Veneta, met houtnerf. Het enige nadeel is dat je ze goed schoon moet houden omdat stof duidelijk zichtbaar is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarom zou Veneta eigenlijk 'volhouden' dat het niet kan? Wat houdt ze tegen om dit wel als optie te benoemen, aangezien met een afwijzend antwoord je toch een (oké, misschien vrij beperkte) doelgroep afwijst.
@Armageddon_2k Dank voor je DYI suggestie. In het verleden ook wel eens mee bezig geweest, zie o.a. Koppel van NEMA 17 met A4988 driver op Wemos D1 Mini, maar ik wil nu graag voor een 'kant-en-klaar' product gaan.
Oh ik heb nergens gelezen dat het niet kan. Maar waarschijnlijk zeggen ze dat dan omdat het toch wel een soort knutselproject is: er is geen passende bak-adapter, je moet zelf aan de slag met bijvoorbeeld vilt. En de handmatige bediening rondom het kantelen vervalt.JBS schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:36:
Waarom zou Veneta eigenlijk 'volhouden' dat het niet kan? Wat houdt ze tegen om dit wel als optie te benoemen, aangezien met een afwijzend antwoord je toch een (oké, misschien vrij beperkte) doelgroep afwijst.
Veneta was hier laatst en ze gaven aan dat het waarschijnlijk wel zal werken, maar ze het niet leveren of ondersteunen omdat ze o.a. minder lang garantie kunnen geven op de motor dan op de jaloezieën zelf, etc.Fraggar schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:30:
[...]
Oh ik heb nergens gelezen dat het niet kan. Maar waarschijnlijk zeggen ze dat dan omdat het toch wel een soort knutselproject is: er is geen passende bak-adapter, je moet zelf aan de slag met bijvoorbeeld vilt. En de handmatige bediening rondom het kantelen vervalt.
Gisteren de order bij Veneta geplaatst, en zojuist alvast wat Somfy motororen met 5,5mm asadapters besteld. Ik ben zeer benieuwd! Dank voor je ervaring!
@Fraggar Inmiddels zijn de Veneta jaloezieën geleverd, en ook een aantal Somfy motoren liggen klaar.
De 5.5mm asadapter past inderdaad perfect!
Met betrekking het verwijderen van het handbediende gedeelte: Ik vermoed dat je hiervoor de ijzeren stang eruit gehaald hebt en alle grijze bevestigingen eraf gehaald hebt om zo het witte blokje helemaal via de andere kant eraf te kunnen schuiven en de Somfy motor erop te schuiven? Dit omdat de stang aan de kant waar je de Somfy motor wilt hebben een verdikking heeft.
De 5.5mm asadapter past inderdaad perfect!
Met betrekking het verwijderen van het handbediende gedeelte: Ik vermoed dat je hiervoor de ijzeren stang eruit gehaald hebt en alle grijze bevestigingen eraf gehaald hebt om zo het witte blokje helemaal via de andere kant eraf te kunnen schuiven en de Somfy motor erop te schuiven? Dit omdat de stang aan de kant waar je de Somfy motor wilt hebben een verdikking heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 25-06-2022 08:47 ]
Bij de ene was dit inderdaad nodig, bij een andere lukte het op een andere manier. Maar ik herinner me dat dit sowieso goed te doen was.JBS schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:47:
@Fraggar Met betrekking het verwijderen van het handbediende gedeelte: Ik vermoed dat je hiervoor de ijzeren stang eruit gehaald hebt en alle grijze bevestigingen eraf gehaald hebt om zo het witte blokje helemaal via de andere kant eraf te kunnen schuiven en de Somfy motor erop te schuiven? Dit omdat de stang aan de kant waar je de Somfy motor wilt hebben een verdikking heeft.
Ik heb zelf geëxperimenteerd met https://myiblinds.com/products/iblinds-kit-v3-1 Dit werkt op zich goed alleen had ik zwave problemen waardoor ik het niet stabiel aan de praat kreeg. Achteraf bleek dat echter aan mijn zwave adapter te liggen en niet aan de iBlinds. Toen had ik alleen al de keuze gemaakt dat handmatige bediening ook wel prima is.
[ Voor 13% gewijzigd door Henkes op 26-06-2022 17:12 ]
Vanmiddag even gekeken en het was inderdaad eenvoudig. De stang kon er aan 1 kant in z'n geheel uitgeschoven worden waardoor het erop schuiven van de Somfy motor eenvoudig was.Fraggar schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:35:
[...]
Bij de ene was dit inderdaad nodig, bij een andere lukte het op een andere manier. Maar ik herinner me dat dit sowieso goed te doen was.
Kun je misschien een stappenplan maken met wat foto's van hoe je het gedaan hebt?JBS schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:32:
[...]
Vanmiddag even gekeken en het was inderdaad eenvoudig. De stang kon er aan 1 kant in z'n geheel uitgeschoven worden waardoor het erop schuiven van de Somfy motor eenvoudig was.
Hoi!
Zal ik bij de volgende even doen. Wordt vervolgd, weet nog niet precies wanneer.EWK schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:21:
[...]
Kun je misschien een stappenplan maken met wat foto's van hoe je het gedaan hebt?
Je hebt me wel aan het denken gezet. iBlinds heeft een aantal voordelen ten opzichte van Somfy. Met name de ingebouwde accu is een pluspunt, maar Z-Wave ten opzichte van 433 is natuurlijk ook een pluspunt. Beide heb ik niet in gebruik (heb voornamelijk alles op basis van Zigbee), dus ik zou óf een RFXCOM of Z-Wave stick moeten toevoegen aan m'n Home Assistant omgeving.Henkes schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:11:
Ik heb zelf geëxperimenteerd met https://myiblinds.com/products/iblinds-kit-v3-1 Dit werkt op zich goed alleen had ik zwave problemen waardoor ik het niet stabiel aan de praat kreeg. Achteraf bleek dat echter aan mijn zwave adapter te liggen en niet aan de iBlinds. Toen had ik alleen al de keuze gemaakt dat handmatige bediening ook wel prima is.
Of het Z-Wave bereik met enkel de stick voldoende is om alle jaloezieën te bereiken weet ik niet, maar datzelfde vraagstuk heb ik vooralsnog met de RFXCOM natuurlijk.
Hoe was jouw ervaring met de iblinds zelf?
Heb een paar foto's aangevuld met een beknopte beschrijving van de werkwijze online gezet, zie https://www.jbswebcom.nl/...telen-met-somfy-rts-motorEWK schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:21:
[...]
Kun je misschien een stappenplan maken met wat foto's van hoe je het gedaan hebt?
Indien er onduidelijkheden zijn en/of aanvullingen gewenst zijn, laat het vooral even weten.
En uiteraard credits voor @Fraggar
[ Voor 14% gewijzigd door JBS op 01-07-2022 21:01 ]
Super, dankjewel!JBS schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:58:
[...]
Heb een paar foto's aangevuld met een beknopte beschrijving van de werkwijze online gezet, zie https://www.jbswebcom.nl/...telen-met-somfy-rts-motor
Indien er onduidelijkheden zijn en/of aanvullingen gewenst zijn, laat het vooral even weten.
En uiteraard credits voor @Fraggar
Hoi!
Nog een, wat mij betreft noemenswaardige, meevaller van de Somfy Tilt 50 RTS in combinatie met de Somfy accu's: Wanneer de accu bijna leeg is, gaat de Somfy motor om de zoveel tijd kort op en neer. Dit is een mooi signaal dat de accu opgeladen dient te worden, een beter signaal dan dat de motor simpelweg niet meer reageert op een commando
Vanuit waar dit 'joggen' getriggerd wordt is me nog niet helemaal duidelijk. Merkt de motor dat de spanning af en toe weg/terug valt en gaat ie daarom kort bewegen, of stuurt juist de accu een specifiek signaal naar de motor..? Hoe dan ook, erg handig en een prettige onverwachte feature bij gebrek aan een een andere 'batterij (bijna) leeg indicatie'.
Vanuit waar dit 'joggen' getriggerd wordt is me nog niet helemaal duidelijk. Merkt de motor dat de spanning af en toe weg/terug valt en gaat ie daarom kort bewegen, of stuurt juist de accu een specifiek signaal naar de motor..? Hoe dan ook, erg handig en een prettige onverwachte feature bij gebrek aan een een andere 'batterij (bijna) leeg indicatie'.
Ik ben ook aan de slag gegaan met het automatiseren van mijn vitrage. De eerste gordijnrails hangt :-)
Jaloezieën heb ik van Sunway. De Somfy tilt only 50 zou hier ook in moeten passen. So far so good.
Ik struikel echter over de prijzen van de Somfy Adapter: 41,95
https://tromm.com/be/tran...or-12v-somfy-motoren.html
Iemand een andere adapter geprobeerd? Ik lees in deze thread iets over polariteit; Is die duidelijk af te leiden van de motor behuizing/kabel/...?
Jaloezieën heb ik van Sunway. De Somfy tilt only 50 zou hier ook in moeten passen. So far so good.
Ik struikel echter over de prijzen van de Somfy Adapter: 41,95

https://tromm.com/be/tran...or-12v-somfy-motoren.html
Iemand een andere adapter geprobeerd? Ik lees in deze thread iets over polariteit; Is die duidelijk af te leiden van de motor behuizing/kabel/...?
Hoe lang mag een adapter kabel zijn? 1 raam is ruim 3.5 meter hoog en het stopcontact zit beneden. Wellicht beter om 230 naar boven te brengen?Fraggar schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 23:56:
...
...
[ Voor 21% gewijzigd door NDF82 op 21-12-2022 15:35 ]
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Ja een andere 12v 1A adapter werkt prima. Polariteit heb ik met rode tekst in de foto hierboven aangeduid. Je kabel kan volgens mij tientallen meters lang zijn voordat er teveel verlies optreedt.NDF82 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:34:
Het is een beetje een oud topic, maar wij hebben recent ook Jaloezieën van Veneta en aangezien ik al een RFXCOM heb, had ik het idee om een somfy motor hiervoor aan te schaffen.
Ik heb mij er een beetje in verdiept en nu lees ik dat deze motor geschikt is voor 50mm jaloezieën. Wij hebben echter 63mm jaloezieën. Heeft iemand enig idee of dit een probleem is? Volgens mij past het allemaal wel qua afmeting in de bak.
Ik heb mij er een beetje in verdiept en nu lees ik dat deze motor geschikt is voor 50mm jaloezieën. Wij hebben echter 63mm jaloezieën. Heeft iemand enig idee of dit een probleem is? Volgens mij past het allemaal wel qua afmeting in de bak.
Oud topic maar van mij ook een vraag: maakt het in dit geval nog uit of je gedeelde bediening hebt of niet? Wij hebben bijvoorbeeld de touwtjes om te kantelen aan de linkerkant en de touwtjes om omhoog/omlaag te doen aan de rechterkant..
Gaat dat ook samen als ik ze elektrisch wil bedienen via Somfy?
Gaat dat ook samen als ik ze elektrisch wil bedienen via Somfy?
@Aeonis Hier ook aan twee kanten. Je verwijdert het koord waarmee je de jaloezieën handmatig kunt kantelen, de mogelijkheid tot handmatig kantelen vervalt dan ook. Zie hier voor een verdere toelichting en foto's.
@Abom Ik vermoed dat dat geen probleem is, mogelijk wordt het geheel daardoor iets zwaarder om te kantelen, maar ik zou het gewoon proberen.
@Abom Ik vermoed dat dat geen probleem is, mogelijk wordt het geheel daardoor iets zwaarder om te kantelen, maar ik zou het gewoon proberen.
[ Voor 18% gewijzigd door JBS op 03-12-2024 15:36 ]
Ik had dezelfde vraag. Deze persoon heeft het toegepast bij 63mm, gaat dus prima:Abom schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:02:
Het is een beetje een oud topic, maar wij hebben recent ook Jaloezieën van Veneta en aangezien ik al een RFXCOM heb, had ik het idee om een somfy motor hiervoor aan te schaffen.
https://www.jbswebcom.nl/...telen-met-somfy-rts-motor
Edit: Somfy heeft overigens nieuwe tilt motoren gelanceerd met Zigbee i.p.v. het verouderde RTS protocol, dus dat biedt meer mogelijkheden voor de mensen met HomeAssistant
[ Voor 22% gewijzigd door Aeonis op 05-03-2025 15:14 ]
Ah ja inderdaad, ik was even in de veronderstelling dat wij zelf 50mm hebben, maar ik zie in m'n blogje dat het inderdaad om 63mm gaat.Aeonis schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:12:
[...]
Ik had dezelfde vraag. Deze persoon heeft het toegepast bij 63mm, gaat dus prima:
https://www.jbswebcom.nl/...telen-met-somfy-rts-motor
Edit: Somfy heeft overigens nieuwe tilt motoren gelanceerd met Zigbee i.p.v. het verouderde RTS protocol, dus dat biedt meer mogelijkheden voor de mensen met HomeAssistantZigbee kan beide kanten op communiceren, RTS is éénrichtingsverkeer. Met RTS kun je dus niet de huidige draaistand van de jaloezieën uitlezen, waar dat bij Zigbee wél mogelijk zou moeten zijn.. in theorie. Binnenkort schijnen ze op de markt te komen.
Mooie ontwikkeling dat er ook Zigbee varianten komen, ik zie ze inderdaad op de website van Somfy al staan: https://www.somfy.nl/prod...t-only-50-wirefree-zigbee
Niet genoeg meerwaarde om m'n 10 RTS motors te vervangen, maar mocht er eens eentje sneuvelen, dan is een Zigbee opvolger erg interessant.
[ Voor 15% gewijzigd door JBS op 05-03-2025 15:34 ]
Ik heb dit uiteindelijk nog niet gemaakt, we openen nu de jaloezieën met de hand. Die Zigbee versie is extra interessant, maar het is vrijwel onmogelijk om die dingen te vinden.
Ik ga er vanuit dat het wel mogelijk is, maar ik stel de vraag toch: wij hebben één groot raam aan de voorkant van het huis, te groot voor één jaloezie, daarom zijn het twee jaloezieën. Is het mogelijk om in beide bakken één motor te plaatsen en deze aan te sturen bij één afstandbediening?
Wanneer ik dit ga maken, wil ik sowieso het geheel op een adapter aansluiten, ik heb een koof waar ik dit netjes kan wegwerken. Ik neem aan dat ik niet de belachelijk duren somfy adapter hoef te kopen, het is gewoon een 12v adapter volgens mij. Iemand enig idee?
Ik ga er vanuit dat het wel mogelijk is, maar ik stel de vraag toch: wij hebben één groot raam aan de voorkant van het huis, te groot voor één jaloezie, daarom zijn het twee jaloezieën. Is het mogelijk om in beide bakken één motor te plaatsen en deze aan te sturen bij één afstandbediening?
Wanneer ik dit ga maken, wil ik sowieso het geheel op een adapter aansluiten, ik heb een koof waar ik dit netjes kan wegwerken. Ik neem aan dat ik niet de belachelijk duren somfy adapter hoef te kopen, het is gewoon een 12v adapter volgens mij. Iemand enig idee?
[ Voor 21% gewijzigd door Abom op 06-03-2025 11:06 ]
@Abom Ja, bijvoorbeeld bij de https://www.somfy.nl/producten/1870496/situo-1-rts-pure-ii wordt dat specifiek vermeld:
Handzender voor een draadloze individuele of groepsbediening
Komt omdat het product nog te nieuw is waarschijnlijk. Ik heb contact gehad met Robbshop en die gaan het binnenkort hopelijk aanbiedenAbom schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:04:
Ik heb dit uiteindelijk nog niet gemaakt, we openen nu de jaloezieën met de hand. Die Zigbee versie is extra interessant, maar het is vrijwel onmogelijk om die dingen te vinden.
Top, die zitten in de buurt, maar even wachten tot zij hem hebben.Aeonis schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:17:
[...]
Komt omdat het product nog te nieuw is waarschijnlijk. Ik heb contact gehad met Robbshop en die gaan het binnenkort hopelijk aanbieden
Zou het trouwens uit maken of de bediening van een jaloezie gescheiden is (ene kant 2 koorden voor tilt, en andere kant een koord voor omhoog/omlaag) of kan dat ook gewoon allemaal aan 1 kant zitten? Vind het fraaier als we achteraf besluiten 1 van de jaloezieën toch niet elektrisch te maken, dat alle koorden aan 1 kant hangen.
@JBS Ik heb er nog geen ervaring mee, maar maakt het uit waar op de as je de Somfy tilt motor plaatst? Mag ook gewoon in het midden of aan de andere kant dan waar voorheen de touwtjes hingen?
@JBS Ik heb er nog geen ervaring mee, maar maakt het uit waar op de as je de Somfy tilt motor plaatst? Mag ook gewoon in het midden of aan de andere kant dan waar voorheen de touwtjes hingen?
En zou het theoretisch mogelijk zijn om de koorden voor handmatig bedienen gewoon te laten zitten? (bij de zigbee variant, als die de positie van de lamellen kan uitlezen). Hangt er natuurlijk vanaf of de tilt motor "vrij" kan draaien als hij niet loopt, zodat de motor niet beschadigd raakt.. maar dan zou je een combinatie kunnen krijgen van elektrisch en handmatig bedienen? (Wife acceptance factor..) Mits de touwtjes voor handmatig bedienen ook gewoon meebewegen als de as draait door de tiltmotor.
Even uit m'n hoofd, maar volgens mij draait de as op drie plekken 'n touw omhoog/omlaag om de jaloezieën te kantelen. En aangezien de as aan één kant deels de motor ingaat, en deze dus niet helemaal door de motor heen gaat, moet deze wel op 'n uiteinde van de as zitten. In mijn geval zit het koord voor kantelen en omhoog/omlaag aan verschillende kanten, en ik kan me zo niet meer herinneren of de motor ook gepast had aan de kant waar het koord voor omhoog/omlaag zit.Aeonis schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:18:
In ieder geval de RTS versie draait niet vrij indien niet aangestuurd. Het koord voor handmatige bediening laten zitten is daarbij dus niet mogelijk.Aeonis schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:20:
En zou het theoretisch mogelijk zijn om de koorden voor handmatig bedienen gewoon te laten zitten? (bij de zigbee variant, als die de positie van de lamellen kan uitlezen). Hangt er natuurlijk vanaf of de tilt motor "vrij" kan draaien als hij niet loopt, zodat de motor niet beschadigd raakt.. maar dan zou je een combinatie kunnen krijgen van elektrisch en handmatig bedienen? (Wife acceptance factor..) Mits de touwtjes voor handmatig bedienen ook gewoon meebewegen als de as draait door de tiltmotor.
[ Voor 32% gewijzigd door JBS op 06-03-2025 17:41 ]
Ah bedankt, handmatige bediening moet dus verwijderd worden.
In het midden installeren moet als het goed is wel kunnen, zie:
:no_upscale():strip_exif()/f/image/unHvYj6cwKFkhqrcxbycIuaK.webp?f=user_large)
Ben ik alleen nog benieuwd of het uitmaakt of het trekkoord en de tiltkoorden aan dezelfde kant zitten of niet... bij verwijderen, maakt het misschien niet uit. Geen idee hoe die jaloezieën mechanisch werken, moet ze nog binnen krijgen
In het midden installeren moet als het goed is wel kunnen, zie:
:no_upscale():strip_exif()/f/image/unHvYj6cwKFkhqrcxbycIuaK.webp?f=user_large)
Ben ik alleen nog benieuwd of het uitmaakt of het trekkoord en de tiltkoorden aan dezelfde kant zitten of niet... bij verwijderen, maakt het misschien niet uit. Geen idee hoe die jaloezieën mechanisch werken, moet ze nog binnen krijgen
@Aeonis Ohja, je hebt gelijk! Zie 't nu ook op m'n eigen foto's. Dan hoeft de motor om die reden in ieder geval niet per se op 'n einde van de as te zitten.
Hoe beide bedieningen zich tot elkaar verhouden durf ik zo niet meer te zeggen. Is alweer even geleden dat ik ermee bezig ben geweest.
Hoe beide bedieningen zich tot elkaar verhouden durf ik zo niet meer te zeggen. Is alweer even geleden dat ik ermee bezig ben geweest.
[ Voor 32% gewijzigd door JBS op 06-03-2025 17:49 ]
Hallo,
Ik vind geen webschop die mij kan of wil ondersteunen met DIY integratie van een (bij voorkeur Somfy) tilt-en-lift motor in houten jaloezieën. De 230V of dry contact sturing vanuit KNX zl wel lukken. Voor het fysieke werk zie ik meer dan een stappenplan volgen niet zitten.
De sites die kant-en-klaar maatwerk afleveren, integreren ofwel een motor op batterijen (raamdecoratie.com), ofwel zitten ze buiten EU (theblindshop.com).
Iemand tips? Anders zal ik mij moeten wenden tot een installateur.
Ik vind geen webschop die mij kan of wil ondersteunen met DIY integratie van een (bij voorkeur Somfy) tilt-en-lift motor in houten jaloezieën. De 230V of dry contact sturing vanuit KNX zl wel lukken. Voor het fysieke werk zie ik meer dan een stappenplan volgen niet zitten.
De sites die kant-en-klaar maatwerk afleveren, integreren ofwel een motor op batterijen (raamdecoratie.com), ofwel zitten ze buiten EU (theblindshop.com).
Iemand tips? Anders zal ik mij moeten wenden tot een installateur.
Pagina: 1