Overspanningsbeveiliging waar moet ik op letten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multynoob
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-05 13:56

multynoob

Steam: ThePunkPantherNL

Topicstarter
Beste medetweakers,

In de laatste 2 weken is mijn TV en mijn CV gesneuveld.
Allebei gaven ze daarna alleen nog maar een tikje, nou heb ik mij laten vertellen dat dat vaak een kapotte voeding is. Bij mij tv was dat iig zo. En de monteur vertelde mij dat dat vaak aan piekspanning ligt. De stoppen hebben er nooit uit gelegen. Stoppenkast is 4 jaar oud. En alle stopcontacten zijn geaard. Sinds ik hier woon (4 jaar) nooit problemen gehad). Het kan natuurlijk ook toeval zijn.

Nou ben ik van plan om overal overspanningsbeveiliging tussen te plaatsen. Is dit de juiste oplossing? Of moet er ergens anders naar gekeken worden? En zo ja, waar moet ik op letten bij de aanschaf van de overspanningsbeveiliging?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:49
Opzich is het niet verkeerd om overspanningsbeveiliging te plaatsen, maar het lijkt me ook goed om te onderzoeken wat de oorzaak is van de overspanning.

Heb je toevallig zonnepanelen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multynoob

multynoob

Topicstarter
Nee, geen zonnepanelen en er is de laatste tijd ook niks veranderd aan mijn huis qua elektra.

Enige wat veranderd is, is bij de buren, eentje heeft nieuwe stoppenkast en de andere heeft laadpaal aangesloten. Maar het lijkt mij dat dat niks te doen heeft met mijn woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:04

SA007

Moderator Tweaking
Dit klinkt meer als een geval 'puur toeval' al is een overspanningbeveiliging geen slecht idee.

Je kan overal zo'n overspanningbeveliger tussen plaatsen maar je hebt ook grotere die je in je groepenkast kan monteren.
Voorbeeld

In basis zitten daar dezelfde onderdelen in als in zo'n stekkerblok of tussenstekker alleen een forse maat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multynoob

multynoob

Topicstarter
Hoop dat het puur toeval is. Ik ga iig bij de duurdere apparatuur een overspanningsbeveiliging tussen plaatsen.
Bedankt voor de hulp.