Onvindbaar onderdeel elektromotor (tandriem)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:45
Op mijn televisie heb ik een Vogels wandsteun gemonteerd. Deze wordt aangedreven door een elektromotor. Nu is er één onderdeel afgebroken, waardoor de wandsteun niet meer naar behoren werkt. De leverancier geeft aan dat zij het onderdeel niet kunnen leveren, enkel het gehele product.

Ik ben op internet gaan zoeken (o.a. bij Conrad) en kom tot de conclusie dat het een tandriem moet zijn. Echter hebben zij het kleine formaat niet beschikbaar. Op andere websites krijg ik ook geen resultaat.

Is er iemand die mij in de goede richting kan sturen? De tandriem ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFCv75SpNhyg6Ok-KTd66EAqE98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFmP8u1buyuQImk1HIOKQDze.jpg?f=fotoalbum_large

64mm totale lengte
2.5mm hoog
ong 1mm breed

Dank!

Stack Sats

Alle reacties

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:14
Getande riem of timing belt is de benaming die het meest voorkomt. Meestal staat er aan de buiten zijde een code op of iets dergelijks.

https://www.tyma.eu/techn...entification/timing-belt/

Wellicht kan je iets wijzer worden op bovenstaande link en bepalen welk type je nodig hebt.

Kan je het type niet vinden dan kan je ook proberen te te fixen door vezel versterkt tape aan de buiten zijde te plakken.

Hoop dat je er wat aan hebt, succes

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:26
De maten die je opgeeft zijn wat vreemd. Met hoog bedoel je dan de breedte van de riem? Of de hoogte van de tanden?
Ik denk dat je met een gt2 riem een heel eind kan komen. Veel gebruikt in 3d printers. Misschien dat je in die hoek wat kunt vinden.

[10,44€]Distributieriem met gesloten lus 60 tanden ~ 20 tanden synchroon wiel met 200/280/300/400/610 GT2 6 mm riemcombinatie voor 3D-printer Kantoorbenodigdheden from computers en kantoor on banggood
https://ban.ggood.vip/11ojx

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-01 15:56

ötzi

eclecticus

Niet gewoon even Vogel's mailen? Ze geven levenslange garantie op deze wandsteunen namelijk...

• Stovirpi
ötzi schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:20:
Niet gewoon even Vogel's mailen? Ze geven levenslange garantie op deze wandsteunen namelijk...
Dit heb ik natuurlijk eerst gedaan, alvorens hier een topic te openen. Ze geven inderdaad levenslang garantie op de wandsteun. Echter slechts twee jaar op het elektrische gedeelte. Valt inmiddels buiten die garantie. Toch bedankt voor het meedenken!

@amiaima & @tcw82 ga ik even checken. Thanks!

Stack Sats

• ötzi

ötzi

eclecticus

Ja elektronica inderdaad, dit is een mechanisch onderdeel, ik zou toch Vogel’s nog eens een keer benaderen, al is het alleen maar om de juiste kant op gewezen worden voor de tandriem qua typenr etc.

• Stovirpi
Vooralsnog is het probleem tijdelijk opgelost met secondelijm. Tip van de tape ook nog even overwogen, praktisch wat lastiger uitvoerbaar.

Dank voor het meedenken en de zoektocht gaat voort.

Stack Sats

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-11-2025
kijk is bij https://shop.eriks.nl/nl/...drijftechniek-tandriemen/ hier zou je wel iets moeten kunnen vinden

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-01 10:11
ötzi schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:24:
Ja elektronica inderdaad, dit is een mechanisch onderdeel, ik zou toch Vogel’s nog eens een keer benaderen, al is het alleen maar om de juiste kant op gewezen worden voor de tandriem qua typenr etc.
Dit. Zonde dat deze reactie geen opvolging krijgt.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:29
Flut garantie dus. Het stalen frame gebeurt nooit iets mee.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Stovirpi
rbaidjoe schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 07:08:
[...]

Dit. Zonde dat deze reactie geen opvolging krijgt.
Zoals aangegeven is er uiteraard contact opgenomen met de leverancier. Zij hebben de productie van het specifieke onderdeel uitbesteed aan een derde partij. Met deze partij is óók contact geweest. Zij zijn zeer meedenkend, maar kunnen niet enkel de riem leveren, enkel de elektromotor in zijn geheel.

Dit is de tweede keer dat het onderdeel afgebroken is. De eerste keer is er kostenkoos een nieuwe (!) elektromotor opgestuurd.

De reactie krijgt geen opvolging omdat de route reeds bewandeld is. Mogelijk dat deze toelichting helpt.

Stack Sats

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-01 10:11
Dank voor de aanvullende toelichting. Het was inderdaad onvoldoende duidelijk dat de (mechanische) tandriem wordt gezien als onderdeel van een elektronische sub-assembly.
Tevens was en is nog onduidelijk of er goed doorgevraagd is bij de (sub)leverancier naar een onderdeelnr, typenr, o.i.d. Die info hoeft de (sub)leverancier geen geld te kosten maar kan jou wel aan een fatsoenlijke oplossing helpen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-01 00:00

M2M

medicijnman

Maar als het riempje elke keer het begeeft, dan is Vogels toch gewoon verantwoordelijk voor een ondeugdelijk product? Een elektrische wandsteun moet het langer dan een paar jaar volhouden. Dat het riempje dan afbreekt binnen de levensduur van het product, en de fabrikant geen replacement aanbied, is het eigenlijk gewoon een kwestie van garantie claimen.

Eigenlijk heeft Vogels gewoon een te crappy riempje in hun product gestopt.

Garantie krijgen is dan weer een ander ding natuurlijk :)

-_-

• ötzi

ötzi

eclecticus

Stovirpi schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:09:
[...]

Zoals aangegeven is er uiteraard contact opgenomen met de leverancier. Zij hebben de productie van het specifieke onderdeel uitbesteed aan een derde partij. Met deze partij is óók contact geweest. Zij zijn zeer meedenkend, maar kunnen niet enkel de riem leveren, enkel de elektromotor in zijn geheel.

Dit is de tweede keer dat het onderdeel afgebroken is. De eerste keer is er kostenkoos een nieuwe (!) elektromotor opgestuurd.

De reactie krijgt geen opvolging omdat de route reeds bewandeld is. Mogelijk dat deze toelichting helpt.
Het helpt maar dit neemt niet weg dat Vogel’s dit gewoon onder garantie moet vervangen, als zij een ondeugdelijke tandriem hebben gebruikt op de elektromotor moet deze gewoon vervangen worden omdat het geen elektronisch onderdeel betreft, ook al is deze alleen te leveren icm met de motor. Ik zelf zou de koop ontbinden als ze hier niet in meegaan, je geeft immers zelf aan dat dit de tweede keer is, sowieso sprake van een ondeugdelijk product en voor die prijs mag je verwachten dat deze op zijn minst 5 jaar meegaat, inclusief elektronica. Lang verhaal kort; garantie claimen, je staat volledig in je recht!
Pagina: 1