Carport ingezakt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herrfunkel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13-05 15:25
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar wie er (gedeelijkte) verantwoordelijk is/zijn voor een situatie waar ik in terecht ben gekomen.

Achtergrond
Recent heeft storm Eunice het bitumen platdak van mijn schuur opgetilt en afgescheurd. Het was oud spul, vandaar dat dit kon gebeuren. Dat dak is dus zo lek als een mandje, dus alles moet vervangen worden. Dat geldt voor de boeiboorden, underlayment en natuurlijk het bitumen zelf. Het underlayment was kletsnat geworden en de dakdekker wilde daar geen nieuwe dakbedekking op leggen vanwege mogelijke problemen in de toekomst.

Direct naast de schuur staat een carport, steunend op twee (dus geen vier) houten palen op pouren aan de voorkant van de straat. De schuur en carport zitten voor een lengte van 3.5 meter aan elkaar bevestigd met één laag bitumen die het geheel verbind. De carport zit vast aan de schuur dmv vijf schroeven, van 10 cm lengte, die zitten vastgeschroefd aan het boeiboord en de mastiekhoek.

Tijdens het slopen van het dak van de schuur, wat ik ter voorbereiding op de nieuwe dakopbouw zelf kondoen, is bij het verwijderen van de underlayment spontaan de carport naar beneden gekomen. De bevestiging met de vijf schroeven bleek niet afdoende.
Relevant om te vermelden; ik had niet gekeken hoe de carport bevestigd zat voordat ik ging slopen. Ik was in de veronderstelling dat de carport in de muur vast zat dmv keilbouten.

Het resultaat is dat de carport nu een meter naar beneden is gezakt aan de kant van de schuur. Hij is nu tijdelijk op stempels geplaatst.
De oplossing zal zijn om óf twee nieuwe palen bij te slaan, waarna de caport onafhankelijk van schuur staat, óf de carport in de muur van de schuur vastzetten.

De vorige eigenaar van mijn huis heeft de carport 3 jaar terug laten plaatsen. De aannemer die dit heeft gedaan, heeft mij te kennen gegeven dat er vanwege kostenbesparing is gekozen voor de oplossing met schroeven aan het boeiboord/mastiek en slechts 2 ondersteunende palen.
De keuze is dus gemaakt door de vorige eigenaar. De plaatser geeft te kennen zich niet verantwoordelijk te voelen voor de gemaakte keuze. Hij kan/wil niet komen helpen om de carport constructief beter terug te plaatsen. Ik heb bij het slopen niet gekeken hoe de carport hing.

Wie is hier verantwoordelijk voor de te maken kosten van reparatie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:16
Jij staat (zonder goed te kijken) te sleutelen aan jouw eigendom?

Volgens mij komt er dan maar 1 persoon bij kijken die verantwoordelijk kan zijn toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:00
Hier ben je zelf verantwoordelijk voor, het is gebeurt tijdens sloopwerkzaamheden dus niet “spontaan”. Je verwacht dat er keilbouten gebruikt zijn, dat is mooi maar geen vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herrfunkel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjmCAnLyboPU4AJLx_PGrrZYSA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWHivS6IfqEHBjxI2mI6atBC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrNHUB0ROoJ2IiVnekEHkNal3JY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZNq9fn279D8N2HC10MiYhoe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-05 07:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Dommekracht eronder, omhoog takelen, fatsoenlijk vastmaken op een manier die in jou ogen goed is, en gaan met de banaan.
Geen geklaag en gezever, gewoon aan het werk.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 15:46
Herrfunkel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:00:
Wie is hier verantwoordelijk voor de te maken kosten van reparatie?
Jij.

Wel grappig trouwens: de ene beun die de andere beun op beunen wil aanspreken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Er is maar eentje die hier voor verantwoordelijk is imho: @Herrfunkel

Je gaat zelf lopen slopen, zonder te kijken hoe de constructie was en doet dit op basis van aannames en zonder na te gaan of de aannames juist zijn.
Gezien je verhaal in de TS, was je op de hoogte hoe de carport was opgebouwd. Het moge dus geen verassing wezen dat de boel wat naar beneden is gekomen.

Succes met de boel weer te herstellen (zoals je het zelf graag wilt hebben).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 15:46
Op zich zou herstel toch ook niet zo'n probleem moeten vormen of duur hoeven te zijn? Legio mogelijkheden om dat dak te ondersteunen en degelijk(er) te bevestigen.

Wel grappig dat dat hele dak met minder materiaal bevestigd was dan de balk voor de schommel aan mijn schuur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 20:31
De spijkers waarmee het boeiboord vastzat zien er roestig uit. Mogelijk was er al lekkage voordat de bitumen wegwaaide. Daardoor kan de constructie in de afgelopen jaren verzwakt zijn.

Stond je auto eronder?

[ Voor 10% gewijzigd door bredend op 21-03-2022 13:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herrfunkel
Helder.
Ik had iets gehoopt als 'de aannamer mag zoiets nooit op die manier vastmaken vanwege x, y, z, maar helaas.
Het is inderdaad zo dat het boeiboord tussen de schuur en carport slecht was voordat de boel naar beneden kwam. De dilitatiestrook was belabberd.

Het slopen had ik natuurlijk beter over kunnen laten aan de expert. Weet ik dat voor mijn volgende klus; ik betaal voor sloop, ook al denk ik dat makkelijk zelf te kunnen doen. Op zich wel dus, maar ik sloop meer dan noodzakelijk :-) Topic mag dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:36
maar die schroeven die ik door het boeiboord zie steken zijn BIJ LANGE NA niet genoeg om dit langdurig en veilig omhoog te houden.

Ik zou je dus willen adviseren de carport nu wel goed vast te zetten.
Op 4 palen is een oplossing, maar dan moet er ook geschoord worden zodat het dak niet kan bewegen en ervoor kan zorgen dat de hele constructie instort.
(denk aan een doosje op 4 stokjes zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:16

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik snap TS wel, die carport is echt een beunoplossing met wat schroefjes in een boeideel die daar puur zat voor het mooie, niet om een halve carport omhoog te houden.
Als de carport door de storm doormidden was gewaaid had je opstalverzekering wellicht wat kunnen verhalen op de vorige bewoner, maar nu je het zelf hebt gesloopt zonder voorzichtigheid te betrachten is dit je eigen dure les.
Nog een mazzel dat er geen dure auto onder stond die flinke schade had kunnen oplopen, of erger nog: dat iemand gewond zou zijn geraakt door de instorting.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-03-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-05 23:14
Herrfunkel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:47:
Het slopen had ik natuurlijk beter over kunnen laten aan de expert. Weet ik dat voor mijn volgende klus; ik betaal voor sloop, ook al denk ik dat makkelijk zelf te kunnen doen. Op zich wel dus, maar ik sloop meer dan noodzakelijk :-) Topic mag dicht
Gewoon even wat beter kijken en geen aannames doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:09

Reptile209

- gers -

Je kunt hooguit nog even kijken in de vergunning voor de carport (want die is er wel, toch? O-) ) of daar iets in staat over de bevestiging van de carport aan de schuur. Dan kan je het verhaal van de aannemer dubbelchecken tegen hoe het bedacht, c.q. vergund, was.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:15
Helder.
Ik had iets gehoopt als 'de aannamer mag zoiets nooit op die manier vastmaken vanwege x, y, z, maar helaas.
Het is inderdaad zo dat het boeiboord tussen de schuur en carport slecht was voordat de boel naar beneden kwam. De dilitatiestrook was belabberd.

Ik snap je gedachte wel, want een professioneel bedrijf zou dit natuurlijk nooit zo mogen doen...
Wij hebben recent zelf een kleine overkapping gemaakt en hebben juist hier eindeloos lang over zitten puzzelen om dit echt mega veilig/sterk te maken.

Is het destijds door een beun gedaan of door een bedrijf dat aangesloten is bij bepaalde keurmerken oid? Als de klant het zo gevraagd heeft, dan heeft de aannemer (zeker als ze voor een consument werkt) wel een verantwoordelijkheid om dit veilig uit te voeren. Dit kan haast niet voldoen aan enige normering, maar ik ken de relevante normen niet precies.
Ik kan me dus goed voorstellen dat de aannemer destijds zich wel in heeft gedekt en het risico bij de vorige eigenaar gelegd heeft.

Achja, in de praktijk ben je na zoveel jaar eigenlijk altijd de pineut. Zeker aangezien het tijdens eigen werkzaamheden is gebeurd ipv spontaan...

Oplossen lijkt overigens vrij gemakkelijk, gewoon even voorboren, flinke keilbouten erin en vastzetten die hap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:54
Let op dat je aan de bovenste 5 rijen bakstenen niets kan bevestigen, die hebben geen draag kracht. Alleen een paar keilbouten er in gaat je dus niet verder helpen, aangezien de dan na de volgende storm mogelijk een nog groter probleem hebt.

Ik zou je adviseren 2 palen aan de schuur vast te maken die je aan de 6e en (minimaal) 10e rij bakstenen van boven bevestigd, en daar vervolgens de carport aan vast maken. Zo hangt mijn knikarmscherm van 5m ook aan mijn uitbouw.

Verder ben ik het er mee eens dat de oorspronkelijke manier van bevestigen uiterst knullig is, maar ook dat je waarschijnlijk kansloos bent als je de schade wilt verhalen.

[ Voor 15% gewijzigd door Nivado op 21-03-2022 16:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Helder.
Dat is wat te snel gesteld. Voor aanneming van werk geldt een waarschuwingsplicht, maar ook een 'eigen schuld' bepaling. Het komt erop neer dat een aannemer eerst moet waarschuwen voor fouten in de opdracht zoals staat bepaald in art. 7:754 BW:
De aannemer is bij het aangaan of het uitvoeren van de overeenkomst verplicht de opdrachtgever te waarschuwen voor onjuistheden in de opdracht voor zover hij deze kende of redelijkerwijs behoorde te kennen. Hetzelfde geldt in geval van gebreken en ongeschiktheid van zaken afkomstig van de opdrachtgever, daaronder begrepen de grond waarop de opdrachtgever een werk laat uitvoeren, alsmede fouten of gebreken in door de opdrachtgever verstrekte plannen, tekeningen, berekeningen, bestekken of uitvoeringsvoorschriften.
En in art. 7:760 lid 1 BW staat bepaald:
1 De gevolgen van een ondeugdelijke uitvoering van het werk, die te wijten is aan gebreken of ongeschiktheid van door de aannemer gebruikte materialen of hulpmiddelen, komen voor rekening van de aannemer.
Maar in art. 7:760 lid 2 en 3 BW staat de 'eigen schuld' situatie bepaald:
2 Is de ondeugdelijke uitvoering echter te wijten aan gebreken of ongeschiktheid van zaken afkomstig van de opdrachtgever, daaronder begrepen de grond waarop hij een werk laat uitvoeren, dan komen de gevolgen voor zijn rekening, voor zover de aannemer niet zijn in artikel 754 bedoelde waarschuwingsplicht heeft geschonden of anderszins met betrekking tot deze gebreken in deskundigheid of zorgvuldigheid tekort is geschoten.

3 Lid 2 is van overeenkomstige toepassing in geval van fouten of gebreken in door de opdrachtgever verstrekte plannen, tekeningen, berekeningen, bestekken of uitvoeringsvoorschriften.
Ik vermoed dat de kwalitatieve rechten die samenhangen met de woning door de verkoop op jou zijn overgegaan op grond van art. 6:251 BW. De bouwer van de carport kan dus in eerste instantie niet wijzen naar de verkoper om van eventuele aansprakelijkheid af te zijn. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een commerciële garantie die samenhangt met koop van een zaak bij een webshop, die je als tweedehands doorverkoopt. De nieuwe eigenaar kan gedurende de looptijd van de commerciële garantie ook aansprak maken op de garant (vaak de producent of importeur), als aanvulling uiteraard op de normale (wettelijke) non-conformiteit.

Maar hier speelt iets bijzonders:
De aannemer die dit heeft gedaan, heeft mij te kennen gegeven dat er vanwege kostenbesparing is gekozen voor de oplossing met schroeven aan het boeiboord/mastiek en slechts 2 ondersteunende palen.
De keuze is dus gemaakt door de vorige eigenaar.
Want dan komt de vraag naar boven of hier art. 7:760 lid 2 en 3 BW van toepassing is. En of je dat bij de koop van de woning mocht verwachten. In het laatste geval zou er namelijk sprake kunnen zijn van non-conformiteit van de koop, hoewel dat bij woningen een ingewikkelde situatie kan zijn.

En wellicht (maar dat is iets wat jij vooral kan beoordelen) of je zelf schuld hebt aan de situatie. Want dan zul je ook deels of volledig de mogelijkheid om schade te verhalen kunnen hebben verspeeld (art. 6:101 BW).

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het slopen had ik natuurlijk beter over kunnen laten aan de expert. Weet ik dat voor mijn volgende klus; ik betaal voor sloop, ook al denk ik dat makkelijk zelf te kunnen doen. Op zich wel dus, maar ik sloop meer dan noodzakelijk
Je moet gewoon blij zijn dat het gecontroleerd is gebeurd en dat de schade meevalt.

Slopers zijn nog lomper, dan kun je hebben dat ze met 3 man op de carport stonden voordat hij naar beneden kwam en daarbij alles eronder ook nog slopen.
En vergoeden van schade is echt alleen van toepassing als er schade is die niet bij de klus hoort. Maar zoiets is niet te voorkomen, dus kun je ook niet vergoed krijgen. Hooguit rijdt de sloper even naar de bouwmarkt voor een tube high-tack... zo, blijft hangen totdat we weg zijn. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:30

Saffie_time

Why use this? 42!

[b]Herrfunkel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:00:

Achtergrond
Recent heeft storm Eunice het bitumen platdak van mijn schuur opgetilt en afgescheurd. Het was oud spul, vandaar dat dit kon gebeuren.

De vorige eigenaar van mijn huis heeft de carport 3 jaar terug laten plaatsen . De aannemer die dit heeft gedaan, heeft mij te kennen gegeven dat er vanwege kostenbesparing is gekozen voor de oplossing met schroeven aan het boeiboord/mastiek en slechts 2 ondersteunende palen.
Ben ik de enige die een 3 jaar oude overkapping waarvan de dakbedekking als oud spul wordt omschreven raar vindt?
Hoe kan je een overkapping laten plaatsen 3 jaar geleden en nu al de dakbedekking op zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Saffie_time op 22-03-2022 08:45 ]

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:58
Saffie_time schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:43:
[...]

Ben ik de enige die een 3 jaar oude overkapping waarvan de dakbedekking als oud spul wordt omschreven raar vindt?
Hoe kan je een overkapping laten plaatsen 3 jaar geleden en nu al de dakbedekking op zijn?
Ja, je bent de enige.

Er staat namelijk niks over de dakbedekking van de carport, alleen dat de dakbedekking van de schuur oud spul is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Nivado schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:14:
Let op dat je aan de bovenste 5 rijen bakstenen niets kan bevestigen, die hebben geen draag kracht. Alleen een paar keilbouten er in gaat je dus niet verder helpen, aangezien de dan na de volgende storm mogelijk een nog groter probleem hebt.

Ik zou je adviseren 2 palen aan de schuur vast te maken die je aan de 6e en (minimaal) 10e rij bakstenen van boven bevestigd, en daar vervolgens de carport aan vast maken. Zo hangt mijn knikarmscherm van 5m ook aan mijn uitbouw.

Verder ben ik het er mee eens dat de oorspronkelijke manier van bevestigen uiterst knullig is, maar ook dat je waarschijnlijk kansloos bent als je de schade wilt verhalen.
Hierop voortbordurend: Ik zou aan weerszijden een driehoek-constructie van hout maken, en die inderdaad op 2 plekken aan de muur monteren. Dan wordt het gewicht meer verdeeld over de 2 bevestigingspunten in de muur.

iRacing Profiel

Pagina: 1