Plug en play oplossing om boiler aan te sturen met zon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frazzy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-05 15:01
Ik heb vandaag een instalateur langs gehad in mijn woning om te kijken of het rendabel was om mijn ketel te vervangen/ondersteunen met een warmtepomp.

Conclusie: niet rendabel.

Wat volgens hem een betere optie is is om een boiler te installeren en die te voeden met de stroom die wordt opgewekt met mijn zonnepanelen.

Huidige situatie:
Ik woon in een tussenwoning uit 2018.
Er liggen 10 panelen op het dak met een totaal vermogen van 3.6kw piek.

Ikzelf ben een echte douche liefhebber en mijn kinderen gaan graag in bad.
Ons gasverbruik ligt in de zomer tussen de 18 - 25 m3 en deze winter maximaal op 58m3 in januari.
Totaal jaarverbruik ligt ergens rond de 450 m3

De grootste besparing kunnen we volgens de installateur us halen als we een boiler plaatsen voor de modulaire ketel.
Tot zover ben ik het met hem eens en klinkt het als een plan.

Hij adviseerde me om een tijdschakelaar te hangen waarmee de boiler geschakeld wordt overdag.
Hier lopen onze meningen uit elkaar. Volgens mij kan ik beter schakelen als de zonnepanelen terugleveren en anders niets doen. Als ik dan geen warm water pak dan heb ik geen kosten.

Ik heb voor nu dus 2 vragen:
  1. klopt mijn beredenering om alleen te schakelen bij overschot?
  2. is er een redelijke plug and play oplossing die de boiler kan schakelen?
Definitie plug and play:
Ik zou het liefste gebruik maken van de P1 poort op mijn meter, verder zou ik graag gebruik maken van bestaande systemen om te schakelen en niet zelf een schakelkast zoals bijvoorbeeld hier.

Doel:
In de zomer de boiler als "batterij" te gebruiken zodat ik geen gas meer verbruik en in de winter m'n gasverbruik zo veel mogelijk te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat heb ik al een paar jaar met EDDI om van te leren en als hobby en nu staat het uit.
En wel hierom: Financieel is het zelfmoord, dat wist ik toen ik eraan begon en dat is dus nog steeds zo, de reden salderen.

gas leverd ongeveer 8,5 kWH per m3 op aan cop1 warmte
maar het prijs verschil is doorgaans minder dan 8,5X dus het kost je alleen maar geld

Ik heb 48 cent terugleververgoeding (en toen was gas 1,75)

Het zou mij dus 0,48X 8,5 kosten om warm water te maken gelijk aan 1m3 gas en dat is dus 4,08-1,75 = 2,33 het KOST mij dan dus 2,33 euro per bepaarde m3 gas ;) ik zou het dus eerste even uitrekenen voordat je dit gaat doen om gas te besparen.

Het is vaak wel nuttig om een warmtepomp te gebruiken dan wordt het sommentje anders.. maargoed nu heeft iedereen andere prijzen dus reken het vooral even goed uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:46

de Peer

under peer review

-Nooit door een installateur laten voorlichten, die hebben er vaak niet veel verstand van.
-De warmtepomp kan in bijna alle gevallen wél uit.
-We hebben in Nederland de salderingsregeling. Of de zon wel of niet schijnt maakt dus niet uit wat betreft je verbruik.

Met boiler bedoel je hopelijk wel een warmtepompboiler? Want een 'gewone' boiler gebruiken is wel helemaal een slecht advies.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 21-03-2022 12:53 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:30
Waarom geen zonneboiler?

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Niet erg rendabel.
combinatie zonnepanelen + warmtepompboiler is veel interessanter.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 21-03-2022 12:58 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
de Peer schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:57:
[...]

Niet erg rendabel.
combinatie zonnepanelen + warmtepompboiler is veel interessanter.
Ja, dat snap ik. Maar alles beter dan een elektrische boiler :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-05 21:35
+1 voor het challengen van de installateur, hij heeft een beperkte kijk op zaken, zeker met huidige energieprijzen ligt het verhaal heel anders.

Ik zou sowieso naar een WP boiler kijken ipv een electrische boiler. Met een COP van 2,5 haal je meer warmte uit een kWh stroom.

Als je dan van het gas af kunt met het toevoegen van een (monoblock) Warmtepomp bespaar je sowieso € 300 p/j vastrecht op gas. Een nieuwe monoblock warmtepomp kost zon 3000 euro (~5250 - 2250 subsidie). Dat heb je met 10 jaar terug alleen aan vastrecht. Iedere m3 gas die je vervangt door een kwh stroom (liefst van je eigen dak) is dan pure winst (of kortere terugverdientijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn100
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-05 21:37
Ik zit ook met dergelijke vragen als de topic starter.
Ik heb een astronomische gasrekening en wil nu eigenlijk dat linksom of rechtskom het water - op welke manier dan ook- wordt verwarmd met door zonnepanelen opgewekte energie (en eventueel nog gas als de zon te weinig geeft).

Maar door wie kun je je nou hierover het beste laten voorlichten? Welke adviseur kun je hiervoor in de arm nemen met de hoop dat deze de nieuwste technieken en ontwikkelen kent? Want 'mannetjes' genoeg die van alles vinden en menen te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Martijn100 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:54:
Ik zit ook met dergelijke vragen als de topic starter.
Ik heb een astronomische gasrekening en wil nu eigenlijk dat linksom of rechtskom het water - op welke manier dan ook- wordt verwarmd met door zonnepanelen opgewekte energie (en eventueel nog gas als de zon te weinig geeft).

Maar door wie kun je je nou hierover het beste laten voorlichten? Welke adviseur kun je hiervoor in de arm nemen met de hoop dat deze de nieuwste technieken en ontwikkelen kent? Want 'mannetjes' genoeg die van alles vinden en menen te weten.
Duurzame energie en installaties ;)
zonder gekheid, de kennis is hier enorm.
verwacht niet teveel van nieuwe technieken, dat is niet echt aan de orde in de wp wereld. wij gebruikte het in nederland nog niet omdat gas zo vreselijk goedkoop was, maar de techniek is stok en stok oud en gewoon ver door ontwikkeld. zelfde geld eigenlijk voor zonneboilers. wat redelijk nieuw is is dus een op zon aangestuur E element maarja dat is dus financieel vrij zinloos met deze prijzen.
persoonlijk zou ik eerst bepalen wat het doel is gasloos of gas besparen en dan oplossingen zoeken die bij je wensen passen. mijn voorkeur ligt in de wp wereld. omdat bij volledig gasloos je niets hebt aan alleen een zonneboiler. :+ oftewel geloof de marketing van "nieuwe" producten niet te hard, zo bijzonder zijn ze echt niet.

[ Voor 33% gewijzigd door twain4me op 21-03-2022 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Zo'n kant en klare dingen bestaan, m'n schoonvader zal die laten installeren voor zijn boiler (zonnepanelen zijn besteld; in BE is er geen salderen meer en komt dat uit; kostte best nog wat geld dacht ik). Ik kijk nog eens na of ik een naam/merk/type kan vinden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Martijn100 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:54:
Maar door wie kun je je nou hierover het beste laten voorlichten?
Door ons :)
En inderdaad niet gaan voor nieuwe technieken. maar gewoon voor warmtepomp. Dat bestaat nu enkele tientallen jaren en is technisch volwassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

naftebakje schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:11:
Zo'n kant en klare dingen bestaan, m'n schoonvader zal die laten installeren voor zijn boiler (zonnepanelen zijn besteld; in BE is er geen salderen meer en komt dat uit; kostte best nog wat geld dacht ik). Ik kijk nog eens na of ik een naam/merk/type kan vinden.
er zijn er genoeg, de meer bekende zijn

Eddi (van de makers van zappi) (plug and play)
solarIboost

minder bekend maar meer tweaker waardig
EZ3 van TA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik ben erg benieuwd hoe je huis in elkaar zit dat je maar 450m3 gas nodig hebt, maar niet aan de warmtepomp kunt. De koevlaas formule geeft je een warmtepomp van minder dan 3kW, wat errug bescheiden is (ter vergelijk, ik kijk nu naar een warmtepomp van 14kW). Dus wat is er dan zo erg in jouw huis dat je toch je cv-ketel er niet uit kunt gooien? Heb je alleen hoge termperatuur radiatoren? Zo ja, misschien kan je daar iets aan doen.

Mijn ervaring met installateurs is dat ze liever cv-ketels en hybride warmtepompen installeren, dan dat ze mensen adviseren om volledig over te gaan op een warmtepomp. Waarom? Ik denk dat ze zich comfortabeler voelen bij een extreem overschot aan vermogen en dus nooit mopperende klanten hebben die klagen dat hun huis niet warm wordt (nogmaals ter vergelijk, in mijn huis zat 68kW aan cv-ketel-vermogen op advies van een installateur, terwijl ik mijn huis met 14kW warm krijg).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
KabouterSuper schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:43:
Ik ben erg benieuwd hoe je huis in elkaar zit dat je maar 450m3 gas nodig hebt, maar niet aan de warmtepomp kunt. De koevlaas formule geeft je een warmtepomp van minder dan 3kW, wat errug bescheiden is (ter vergelijk, ik kijk nu naar een warmtepomp van 14kW). Dus wat is er dan zo erg in jouw huis dat je toch je cv-ketel er niet uit kunt gooien? Heb je alleen hoge termperatuur radiatoren? Zo ja, misschien kan je daar iets aan doen.

Mijn ervaring met installateurs is dat ze liever cv-ketels en hybride warmtepompen installeren, dan dat ze mensen adviseren om volledig over te gaan op een warmtepomp. Waarom? Ik denk dat ze zich comfortabeler voelen bij een extreem overschot aan vermogen en dus nooit mopperende klanten hebben die klagen dat hun huis niet warm wordt (nogmaals ter vergelijk, in mijn huis zat 68kW aan cv-ketel-vermogen op advies van een installateur, terwijl ik mijn huis met 14kW warm krijg).
Denk dat het eerder aan de warm water verbruik ligt, maar ook daar zijn oplossingen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:32

Tazzios

..

Douche WTW klink ook als een goede investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frazzy
Wauw, wat een overweldigende stroom aan reacties.

Om kort een paar vragen te beantwoorden:
  1. Het gaat hier om een bestaande installatie van 3 jaar oud. Ik denk dus niet dat ik bang moet zijn dat ze me graag een CV verkopen.
  2. De oplossing zal vooral moeten voorzien in onze warmwater behoefte, de pomp zal dus altijd warm water moeten kunnen leveren.
  3. De installateur heeft niet gezegd dat het niet mogelijk is om volledig over te stappen op een warmtepomp echter was de terugverdientijd veel te lang.
Ik ga verder even googlen naar de andere aangedragen oplossingen. In ieder geval goed dat ik de vraag hier nog even heb neergelegd 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Frazzy schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:31:
Wauw, wat een overweldigende stroom aan reacties.

Om kort een paar vragen te beantwoorden:
  1. Het gaat hier om een bestaande installatie van 3 jaar oud. Ik denk dus niet dat ik bang moet zijn dat ze me graag een CV verkopen.
  2. De oplossing zal vooral moeten voorzien in onze warmwater behoefte, de pomp zal dus altijd warm water moeten kunnen leveren.
  3. De installateur heeft niet gezegd dat het niet mogelijk is om volledig over te stappen op een warmtepomp echter was de terugverdientijd veel te lang.
Ik ga verder even googlen naar de andere aangedragen oplossingen. In ieder geval goed dat ik de vraag hier nog even heb neergelegd 😉
Het zou kunnen dat de door hem geboden warmtepomp een zeer lange tvt heeft. Maar in algemene zin is dit niet waar. Na subsidie zijn warmtepompen zeer interessant. Vandaar dat ze ook zo populair zijn nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frazzy
Gisteren ook advies ingewonnen van een bedrijf die alleen warmte oplossingen verkoopt.
Ook hij gaf aan dat ik een warmtepomp nooit terug ga verdienen aangezien een warmtepomp vooral goed is in het voorzien van warmte. Voor warmwater zou er dan een watervat met warmtewisselaar bij moeten komen en de prijs blijft alleen maar oplopen.

Een boiler/warmtepomp boiler is volgens hem ook alleen interessant als de salderingsregeling gaat eindigen.

Oftewel, ik wacht rustig af wat de toekomst gaat brengen.

Bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Frazzy schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:08:
Gisteren ook advies ingewonnen van een bedrijf die alleen warmte oplossingen verkoopt.
Ook hij gaf aan dat ik een warmtepomp nooit terug ga verdienen aangezien een warmtepomp vooral goed is in het voorzien van warmte. Voor warmwater zou er dan een watervat met warmtewisselaar bij moeten komen en de prijs blijft alleen maar oplopen.

Een boiler/warmtepomp boiler is volgens hem ook alleen interessant als de salderingsregeling gaat eindigen.

Oftewel, ik wacht rustig af wat de toekomst gaat brengen.

Bedankt voor jullie advies!
Gast...
Je laat je voorlichten door de verkeerde personen. Nogmaals, de kennis zit hier, o.a op dit forum.
:+ :+ :+ :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:32
Kijk hier eens naar, dit is denk ik in de richting wat je zoekt: https://www.ta.co.at/en/x...ement/aton-power-to-heat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

^ dit idd.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frazzy
de Peer schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:22:
[...]

Gast...
Je laat je voorlichten door de verkeerde personen. Nogmaals, de kennis zit hier, o.a op dit forum.

[...]

:+ :+ :+ :D
Wat zou jij doen in mijn situatie?
450 m3 gas is te weinig krijg ik elke keer te horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Frazzy schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:01:
[...]

Wat zou jij doen in mijn situatie?
450 m3 gas is te weinig krijg ik elke keer te horen...
Gewoon van het gas af.
En panelen bij leggen als je nog ruimte hebt.

Warmtepompboiler. 2 stuks of 1 grote.
En een Panasonic monobloc bijvoorbeeld.
alternatief : huis verwarmen met airco.

Ben je met een paar duizend euro wel klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frazzy
de Peer schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:06:
[...]

Gewoon van het gas af.
En panelen bij leggen als je nog ruimte hebt.

Warmtepompboiler. 2 stuks of 1 grote.
En een Panasonic monobloc bijvoorbeeld.
alternatief : huis verwarmen met airco.

Ben je met een paar duizend euro wel klaar.
Volgens mij heb je het verhaal niet goed gelezen.
Verwarmen is het minste probleem gezien het geringe gas aandeel van de verwarming. Verwarmen met airco is ook geen waardig alternatief voor m'n vloerverwarming.

De boiler heb ik dus naar gekeken en dat wordt gewoonweg te duur en ik ga terug op comfort...

Het is dus kennelijk niet zo makkelijk als jij zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frazzy
Thanks! Exact het antwoord op m'n initiële vraag.
Het kan nu nog niet uit maar hij staat in m'n bookmarks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Frazzy schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:43:
[...]

Volgens mij heb je het verhaal niet goed gelezen.
Verwarmen is het minste probleem gezien het geringe gas aandeel van de verwarming. Verwarmen met airco is ook geen waardig alternatief voor m'n vloerverwarming.

De boiler heb ik dus naar gekeken en dat wordt gewoonweg te duur en ik ga terug op comfort...

Het is dus kennelijk niet zo makkelijk als jij zegt.
Met een warmtepompboiler alleen ga je inderdaad nooit geld besparen, want die is ongeveer even efficient als warm water met gas maken.

Wat de meeste mensen doen is volledig van het gas gaan. Dat levert wel een besparing op.
Onderdeel daarvan is dat je wel 500-1000 euro kwijt bent aan een warmtepompboiler.

De boiler is dan dus vaak de sluitpost om van het gas te kunnen gaan.

Als jij de wens hebt om op het gas te blijven en alleen zoekt naar financiëel voordeel dan zou ik me als ik jou was beperken tot (extra) zonnepanelen.
Frazzy schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:44:
[...]

Het kan nu nog niet uit maar hij staat in m'n bookmarks
Ik zou daar persoonlijk nooit aan beginnen om op zo'n inefficiente manier warm water te bereiden. Je zet hoogwaardige energie (stroom) om in laagwaardige energie (warmte) en dat is zonde.
Maargoed als we straks echt grote pieken hebben met duurzame stroom zul je zien dat veel mensen dit soort capriolen gaan uithalen. Ik hoop dat het zo ver niet komt.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 25-03-2022 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frazzy
de Peer schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:50:
Ik zou daar persoonlijk nooit aan beginnen om op zo'n inefficiente manier warm water te bereiden. Je zet hoogwaardige energie (stroom) om in laagwaardige energie (warmte) en dat is zonde.
Maargoed als we straks echt grote pieken hebben met duurzame stroom zul je zien dat veel mensen dit soort capriolen gaan uithalen. Ik hoop dat het zo ver niet komt.
Ik ben bang dat dit het resultaat is van het terugdraaien van de salderingsregeling?
Noem me asociaal maar ik denk toch ook aan m'n eigen portemonnee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Frazzy schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:06:
[...]

Ik ben bang dat dit het resultaat is van het terugdraaien van de salderingsregeling?
Noem me asociaal maar ik denk toch ook aan m'n eigen portemonnee....
Ja begrijp ik ook wel. Maar erg zonde als dat het gevolg van het beleid gaat zijn.

Pagina: 1