Ik heb vandaag een instalateur langs gehad in mijn woning om te kijken of het rendabel was om mijn ketel te vervangen/ondersteunen met een warmtepomp.
Conclusie: niet rendabel.
Wat volgens hem een betere optie is is om een boiler te installeren en die te voeden met de stroom die wordt opgewekt met mijn zonnepanelen.
Huidige situatie:
Ik woon in een tussenwoning uit 2018.
Er liggen 10 panelen op het dak met een totaal vermogen van 3.6kw piek.
Ikzelf ben een echte douche liefhebber en mijn kinderen gaan graag in bad.
Ons gasverbruik ligt in de zomer tussen de 18 - 25 m3 en deze winter maximaal op 58m3 in januari.
Totaal jaarverbruik ligt ergens rond de 450 m3
De grootste besparing kunnen we volgens de installateur us halen als we een boiler plaatsen voor de modulaire ketel.
Tot zover ben ik het met hem eens en klinkt het als een plan.
Hij adviseerde me om een tijdschakelaar te hangen waarmee de boiler geschakeld wordt overdag.
Hier lopen onze meningen uit elkaar. Volgens mij kan ik beter schakelen als de zonnepanelen terugleveren en anders niets doen. Als ik dan geen warm water pak dan heb ik geen kosten.
Ik heb voor nu dus 2 vragen:
Ik zou het liefste gebruik maken van de P1 poort op mijn meter, verder zou ik graag gebruik maken van bestaande systemen om te schakelen en niet zelf een schakelkast zoals bijvoorbeeld hier.
Doel:
In de zomer de boiler als "batterij" te gebruiken zodat ik geen gas meer verbruik en in de winter m'n gasverbruik zo veel mogelijk te beperken.
Conclusie: niet rendabel.
Wat volgens hem een betere optie is is om een boiler te installeren en die te voeden met de stroom die wordt opgewekt met mijn zonnepanelen.
Huidige situatie:
Ik woon in een tussenwoning uit 2018.
Er liggen 10 panelen op het dak met een totaal vermogen van 3.6kw piek.
Ikzelf ben een echte douche liefhebber en mijn kinderen gaan graag in bad.
Ons gasverbruik ligt in de zomer tussen de 18 - 25 m3 en deze winter maximaal op 58m3 in januari.
Totaal jaarverbruik ligt ergens rond de 450 m3
De grootste besparing kunnen we volgens de installateur us halen als we een boiler plaatsen voor de modulaire ketel.
Tot zover ben ik het met hem eens en klinkt het als een plan.
Hij adviseerde me om een tijdschakelaar te hangen waarmee de boiler geschakeld wordt overdag.
Hier lopen onze meningen uit elkaar. Volgens mij kan ik beter schakelen als de zonnepanelen terugleveren en anders niets doen. Als ik dan geen warm water pak dan heb ik geen kosten.
Ik heb voor nu dus 2 vragen:
- klopt mijn beredenering om alleen te schakelen bij overschot?
- is er een redelijke plug and play oplossing die de boiler kan schakelen?
Ik zou het liefste gebruik maken van de P1 poort op mijn meter, verder zou ik graag gebruik maken van bestaande systemen om te schakelen en niet zelf een schakelkast zoals bijvoorbeeld hier.
Doel:
In de zomer de boiler als "batterij" te gebruiken zodat ik geen gas meer verbruik en in de winter m'n gasverbruik zo veel mogelijk te beperken.