Router met minimaal 2,5Gbit WAN/LAN en Wifi6

Pagina: 1
Acties:
  • 912 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joombler
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-07-2022
Ik heb momenteel 2,5Gbit via de kabel (docsis3.1). Over een paar maanden krijg ik 8Gbit glasvezel.

Om geen nodeloze uitgave te doen, maar toch gebruik te kunnen maken van deze snelheden, ben ik op zoek naar een router (met wifi) die ik nu achter mijn kabelmodem kan plaatsen en straks achter mijn glasvezel media converter (al dan niet in bridge mode).
Het moet dus een router zijn die een LAN/WAN 2,5/5gbit poort heeft zodat ik daar mijn 2,5 switch op kan aansluiten (aan die switch hangen dan weer computers met een NIC die minimaal 2,5 Gbit aankan).

Is er iemand die een dergelijke betaalbare router kan aanbevelen? Wellicht dat er een combinatie mogelijk is van WAN met SFP naar snelle switch? Moet bekennen dat ik wat dat betreft de klok heb horen luiden. ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk hier eens https://tweakers.net/mode...kvMUbKKVjI0MjA2V4qtra0FAA
oa: pricewatch: ASUS RT-AX86U
Verder is het privé gebruik ?
(waarvoor heb je deze snelheden nodig)
Wat noem je betaalbaar ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-10 16:09
Ik zou wifi en router niet combineren in 1 apparaat.
Doorgaans staat je router in de meterkast, terwijl de meterkast meestal NIET de meest gunstige lokatie is voor een AP.
Anyway, je kan prima routers vinden met 2.5G of 10G connectiviteit.
Wat dacht je bijvoorbeeld van de Netgate 6100?
Deze heeft 2x10G, 4x2.5G en 2x1G
https://shop.netgate.com/products/6100-base-pfsense

Wel iets van EUR 700-800... maar ja, wat vind je "betaalbaar"?

De 2.5G eis maakt het een en ander wel duurder.
Ga je dat echt gebruiken?
Als je op 1G RJ45 blijft, dan heb je aan de andere kant van het spectrum heb je bijvoorbeeld een EdgeRouter X voor EUR 60-100.
Of een Mikrotik hEX

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x86dev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 20:25
Op dit moment heb ik een Mikrotik: pricewatch: MikroTik RB5009UG+S+IN
Hier zit een 1x SFP+ en een 2.5 Gbit UTP op.

Helaas heb ik nog geen betaalbare 10 Gbit switch gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

2.5Gbps over DOCIS 3.1 in 2022 klinkt niet als Nederland. Waar zit je? Dat kan beschikbaarheid en toepasbaarheid van apparaten (FCC vs ETSI certificering, wat met name bij WiFi-6E een ding is) beinvloeden.

En welke apparatuur heb je van je provider gekregen? 8Gbps WAN-to-LAN routeren is geen sinecure, zelfs 2.5Gbps ook niet, dus je gaat ws vrij diep in buidel moeten tasten ervoor. Providerapparatuur zal dat sowieso moeten kunnen en dan is de vraag of het niet gewoon beter is om hun spullen te gebruiken...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 13:20
Zou gewoon niet moeilijk doen en de router van je provider gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-10 16:09
x86dev schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:13:
Op dit moment heb ik een Mikrotik: pricewatch: MikroTik RB5009UG+S+IN
Hier zit een 1x SFP+ en een 2.5 Gbit UTP op.

Helaas heb ik nog geen betaalbare 10 Gbit switch gevonden.
Beetje off topic, maar deze Mikrotik CRS305 biedt 4x10G tegen EUR 140.
Zelf heb ik deze: Unifi Switch Aggregation met 8x10G voor EUR 270.

[ Voor 12% gewijzigd door GarBaGe op 21-03-2022 12:46 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 12:24
dion_b schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:24:
2.5Gbps over DOCIS 3.1 in 2022 klinkt niet als Nederland. Waar zit je? Dat kan beschikbaarheid en toepasbaarheid van apparaten (FCC vs ETSI certificering, wat met name bij WiFi-6E een ding is) beinvloeden.

En welke apparatuur heb je van je provider gekregen? 8Gbps WAN-to-LAN routeren is geen sinecure, zelfs 2.5Gbps ook niet, dus je gaat ws vrij diep in buidel moeten tasten ervoor. Providerapparatuur zal dat sowieso moeten kunnen en dan is de vraag of het niet gewoon beter is om hun spullen te gebruiken...
:)

nieuws: Ziggo test docsis 3.1-modem met 2,5Gbit/s-poort bij klanten

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nieuws: Ziggo test docsis 3.1-modem met 2,5Gbit/s-poort bij klanten
Dat er een 2.5Gbps poort op zit wil niet zeggen dat er 2.5Gbps aan internet geleverd wordt, en dat doet Ziggo inderdaad nog niet. Dat is wel wat TS zegt te hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 12:24
dion_b schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:29:
[...]

[...]

Dat er een 2.5Gbps poort op zit wil niet zeggen dat er 2.5Gbps aan internet geleverd wordt, en dat doet Ziggo inderdaad nog niet. Dat is wel wat TS zegt te hebben.
Je hebt gelijk, te snel "gelezen"

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-09 20:16
Daarnaast is het de vraag welke aansluiting de mediaconverter heeft. Normaal is dit natuurlijk rj45, maar met een 8gbit connectie zou dit ook zomaar een SFP connector kunnen zijn.

Ik vraag mij ook wel af wat je hebt aan deze snelheden. Het enige voordeel wat ik hier van kan zien, op een thuisnetwerk, is het downloaden van grote updates van games. Maar daarbij moet de pc/console ook die snelheden ondersteunen, en de gameserver moet ook zo'n enorme downloadsnelheden aanbieden.

Ik zou op dit moment dan ook eerder kiezen voor een gbit verbinding voor een thuisnetwerk. Dat is echt wel snel genoeg (een update van 100gigabyte duurt dan ook nog maar 800 seconden). Maar is waarschijnlijk wel veel goedkoper per maand, en maakt de firewall/router ook veel betaalbaarder. Intern kun je dan eventueel nog wel een 2.5/10gbit verbinding houden met een NAS, voor als je veel werkt met grote bestanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
*knip* Dit voegt niet echt veel toe.

[ Voor 82% gewijzigd door rens-br op 22-03-2022 12:39 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Je openingspost voldoet momenteel niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zo is het belangrijk om eerst wat eigen onderzoek te doen voordat je een topic opent. Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart.

Ga dus even aan de slag met de tips uit dit topic. Mocht je er daarna nog niet uitgekomen zijn, open dan gerust een nieuw topic. Op dit topic komt in ieder geval een slotje.

Als laatste is dit het derde topic in korte tijd waarin je een vraag stelt, maar vervolgens niet meer terugkomt op de reacties. Ook dat zien we liever niet en zou ik in een volgend topic anders willen zien.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.