Waterkoeler en PCIe kabel vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kkolarik
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21-03-2022
Goedendag allemaal,

1: Ik heb een oudere (6+ jaar) Corsair H110i waterkoeler. Hoe zit het met de vloeistof die erin zit, moet dat nooit bijgevuld worden? Als niet: waarom niet. Als wel: hoe?

2: Ik heb een Corsair PSU gekocht. Ik heb een vraag over de daarbij geleverde PciE 8 pin (6+2) splitter kabel:
Kan ik bij (mijn oudere Sapphire r9 Fury) GPU die 2x 8 pins heeft > 1 splitter kabel gebruiker, dus gebruik maken van die splitter? (of moet men per aansluiting een kabel gebruiken?)

Mijn nieuwe GPU (Sapphire 6900xt) is een 6 pins + 2 x 8 pins > Kan ik voor deze dan 1 spitter kabel gebruiken (voor de 2 x 8 pins) en een tweede kabel voor de 6 pins?

Alvast bedankt, groet van K

Beste antwoord (via Kkolarik op 21-03-2022 22:21)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:38
liefste 3 losse kabels - sorry ik had het niet goed geschreven ;)
maar als het ECHT moet kan 2 ook, maar nooit 8+8 doen.

[ Voor 30% gewijzigd door 99ruud99 op 21-03-2022 12:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Gezien er geen lekkage is kan vloeistof /gas niet weg.
Als wel: nieuwe kopen, want je krijgt hem nooit meer zo mooi dicht.
2e vraag: beste is 2 losse kabels. Weet je zeker dat je voeding goed genoeg is voor de 6900xt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke voeding heb je nu, merk alleen zegt niet veel.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kkolarik
Corsair HX1200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kkolarik
*dus in geval van de > Corsair HX1200 met Sapphire 6900xt > 3 aparte kabels gebruiken en die splitters er los bij laten hangen? (ziet er niet echt mooi uit namelijk) Dan denk ik eigenlijk meteen dat ik 3 nieuwe PCIe kabels ga kopen die dan geen splitter hebben (Want bij die Corsair XH1200 zaten alleen PCIe kabels met splitter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kkolarik
Ik heb 2 (600v) VGA kabels (van een EVGA PSU) gevonden (zonder splitter). Kan ik die op die Corsair PSU gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:24

DataGhost

iPL dev

Kkolarik schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:42:
Ik heb 2 (600v) VGA kabels (van een EVGA PSU) gevonden (zonder splitter). Kan ik die op die Corsair PSU gebruiken?
Ik zou even in het boekje van je Corsair PSU kijken onder "Important safety information" wat ze daar hebben geschreven over kabels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je moet niet zomaar kabels van ander merk gebruiken, dat is vragen om problemen !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kkolarik
Ok duidelijk - dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
wat je wel kan doen is de splitter-kabels wegwerken (strak langs de aanvoerende kabel laten lopen, dan valt het niet op) , OF kijken of van EXACT DIT MODEL er een zonder splitter te koop is, maar zo snel zie ik niets ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:49

Rannasha

Does not compute.

99ruud99 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:59:
Gezien er geen lekkage is kan vloeistof /gas niet weg.
Niet helemaal. Danlzij het verschijnsel "permeatie" zal er langzaam aan vloeistof weg lekken uit de buizen. Een AiO koeler is natuurlijk zo ontworpen dat dit zo min mogelijk gebeurt en bij een degelijk model zal het jaren duren voor er een noemenswaardige hoeveelheid vloeistof verdwenen is, maar helemaal voorkomen dat er vloeistof verdwijnt kun je niet.

Zodra de vloeistof weg lekt, zal het worden vervangen door lucht. Als deze lucht door de pomp wordt gezorgen, dan kan dat sputterende geluiden opleveren. Bij een hele oude AiO kun je soms aan het geluid horen dat er zo nu en dan een luchtbubbel doorheen gaat.

Overigens kun je dit grotendeels voorkomen door de AiO op een bepaalde manier te installeren. Als je de radiator verticaal plaatst met de slangen aan de onderkant, dan zullen luchtbubbels zich bovenin de radiator ophopen, waar ze vervolgens blijven zitten en niet voor vervelende geluiden zorgen.
Als wel: nieuwe kopen, want je krijgt hem nooit meer zo mooi dicht.
Dat sowieso. AiO koelers zijn niet gemaakt om bijgevuld te worden (op een paar heel specifieke modellen na).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
PS, je mag NIET 2x 8 pin op 1 kabel, maar 8+6 mag wel , als het echt moet... dus je zou met 2 kabels toe kunnen komen (maar dan nog heb je een loshangend deel)...
Beste blijft om gewoon losse kabels te gebruiken en de "uiteindes" met dunne draadjes / tie wraps weer vast te maken aan aanvoerende kabel.

https://forum.corsair.com...3-hx1200i-and-pcie-cable/

[ Voor 23% gewijzigd door 99ruud99 op 21-03-2022 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kkolarik
99ruud99 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:59:
2e vraag: beste is 2 losse kabels. Weet je zeker dat je voeding goed genoeg is voor de 6900xt
Je zegt beste is 2 losse kabels, maar i.g.v. de Sapphire 6900xt die 6pins + 2x 8 pins is, zal ik dus 3 splitter kabels moeten aansluiten?
99ruud99 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:04:
wat je wel kan doen is de splitter-kabels wegwerken (strak langs de aanvoerende kabel laten lopen, dan valt het niet op)
Ik heb hier nog een paar mooie extra brede kabelbinders, ik ga het meteen uitproberen, bedankt voor de goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kkolarik
Ah je bent me voor :)
Dank je 99Ruud99, Dus 2 splitter kabels, waarvan ik er 1 kan gebruiken op die 6 pins en op een 8 pins.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
liefste 3 losse kabels - sorry ik had het niet goed geschreven ;)
maar als het ECHT moet kan 2 ook, maar nooit 8+8 doen.

[ Voor 30% gewijzigd door 99ruud99 op 21-03-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kkolarik
Ah ja "als het echt moet" (qua ruimte bijvoorbeeld)
Maar beste is dus echt het liefst in dit geval 3 splitter kabels te gebruiken ( en dan dus die loshangende splitters met wat kabelbinders/zipties proberen weg te werken) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
ja - en geloof me dat gaat behoorlijk goed, steek de stekker door de aanvoerende kabels heen , dan "weven" de kabels in elkaar, waardoor het niet opvalt ;) (niet letterlijk gaan weven, 1x erdoorheen is genoeg).
Pagina: 1