Dak van buiten extra isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:18
Hoi,

Wij zijn in de zoektocht naar een geschikte woning, we hebben er weer 1 op het oog en gaan naar alle waarschijnlijkheid een bod uitbrengen na onze bezichtiging..

Op de foto's is de zolder super mooi verbouwd, maar is er niet rekening gehouden met extra isoleren van het dak.

Nu kan ik alles eruit gaan trekken om het vanbinnen uit na te isoleren, maar mogelijk is de optie om van buiten te isoleren misschien wel beter/goedkoper.

Helaas zijn de betonnen dakpannen wel vrij oud (35j) en is het misschien raadzaam om die gelijk te vervangen.

Het betreft ook een 2-1 kapper, mogelijk heeft dit ook impact voor de buren die mee zouden moeten doen?

Wat zijn jullie ervaringen met een dak van buitenaf isoleren?

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:53
Geen ervaring, maar je kan de buren niet verplichten om mee te laten doen. Dus je zal dan alleen jou gedeelte moeten doen en het deel van de buren in de huidige staat laten.

Daarnaast gaan betonnen dakpannen 40 jaar mee gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als je de dakpannen vervangt is het geen gezicht als de buren niet meedoen, dus dat zeker meenemen in de overweging.
Isolatie zal wel afzonderlijk kunnen vermoed ik, maar ik betwijfel of het makkelijker/goedkoper is dan van binnenuit.

Ik zou het eerder omdraaien; als je de dakpannen wilt vervangen, dan zou je meteen ook kunnen isoleren. Zo niet, dan is van binnenuit waarschijnlijk makkelijker en/of goedkoper. (dat vermoed ik tenminste...)

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 21-03-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
corporalnl schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:21:
Geen ervaring, maar je kan de buren niet verplichten om mee te laten doen. Dus je zal dan alleen jou gedeelte moeten doen en het deel van de buren in de huidige staat laten.

Daarnaast gaan betonnen dakpannen 40 jaar mee gemiddeld.
Dat snap ik, als het zover is en we kunnen het huis krijgen, dan zal ik ook zeker het gesprek aan gaan met de buren.

Ik zit nu alleen te denken in opties/mogelijkheden zodat ik de eventuele verduurzaamheidskosten goed kan inschatten.
defusion schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:26:
Als je de dakpannen vervangt is het geen gezicht als de buren niet meedoen, dus dat zeker meenemen in de overweging.
Isolatie zal wel afzonderlijk kunnen vermoed ik, maar ik betwijfel of het makkelijker/goedkoper is dan van binnenuit.

Ik zou het eerder omdraaien; als je de dakpannen wilt vervangen, dan zou je meteen ook kunnen isoleren. Zo niet, dan is van binnenuit waarschijnlijk makkelijker en/of goedkoper. (dat vermoed ik tenminste...)
Dat weet ik niet, als ik de hele zolder nu leeg trek, en weer moet opbouwen, dan ben ik ook 3-4k extra kwijt + de kosten van isoleren..
En het dak is komende 10 jaar mogelijk toch aan vervanging toe. Daarom misschien 2 vliegen in 1 klap.

Kosten dakpannen vervangen kost ook 4-5k, en je zit gelijk op het dakbeschot om het goed te kunnen isoleren. En het is waarschijnlijk in 1-2 dagen klaar.

En ik heb 2 linkerhanden, dus voor beide manieren zal ik mensen moeten inhuren.

[ Voor 47% gewijzigd door verstappen33 op 21-03-2022 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:53
Hangt af hoe je het wil isoleren en hoeveel vierkante meter het dak is.

https://dakisolatieprijzen.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:08
Gaat de zolder gebruikt worden als leefruimte of is het meer 'dump daar mijn spullen die in de weg staan hok'?

Als het het laatste betreft zou ik gewoon de zolder afsluiten met een deur en vervolgens kierdicht maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
GioStyle schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:45:
Gaat de zolder gebruikt worden als leefruimte of is het meer 'dump daar mijn spullen die in de weg staan hok'?

Als het het laatste betreft zou ik gewoon de zolder afsluiten met een deur en vervolgens kierdicht maken.
Zolder is nu opgedeeld in een voorzolder + 2 kamers, en dit willen we ook zo houden.
1 wordt mijn werkkamer, de ander een speel/chill kamer voor de kinderen.

Dus isolatie is wel gewenst, sowieso voor de kou, maar ook voor de warmte in de zomermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:08
verstappen33 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:47:
[...]

Zolder is nu opgedeeld in een voorzolder + 2 kamers, en dit willen we ook zo houden.
1 wordt mijn werkkamer, de ander een speel/chill kamer voor de kinderen.

Dus isolatie is wel gewenst, sowieso voor de kou, maar ook voor de warmte in de zomermaanden.
Begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
wij hebben zoiets gebruikt:
https://dakplaat.com/prod...jOJ0JoboHNBRoCI6kQAvD_BwE

wij hadden ook betonnen pannen die nagenoeg op waren.
An sich is de platen leggen vrij simpel en zo gebeurd.
Maar daarna moet je weer panlatten, pannen en de boeien en dergelijke opnieuw doen.

Het scheelt wel qua duurzaamheid maar bij zo'n oplossing moet je het eigenlijk samen met de buren doen.

Als dat geen optie is dan denk ik dat je goedkoper uit bent door van binnenuit te slopen, isoleren en opnieuw op te bouwen.

(vaak is het zo dat als je buren op leeftijd zijn die niet zitten te wachten op ziets voor de paar jaar die ze er nog zitten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:38
Wij hebben hetzelfde gehad. Onze dakdekker gaf het volgende advies :
Als je van buiten gaat isoleren dan komt het dak hoger te liggen, je moet namelijk de isolatie ergens kwijt. Dat verschil in hoogte t.o.v. je buren ga je dus zien. En dan moet je de rand die je hierdoor krijgt t.o.v. je buren ook weer netjes en water/wind dicht gaan afwerken. Ook heb je kans dat je de boeiboorden moet aanpassen. In het extreme geval kan het zelfs zijn dat je een vergunning moet vragen omdat je dak hoger komt te liggen dan het dak van je buren.
Daarom kregen wij het advies om van binnen te isoleren. Dan heb je dat allemaal niet. Dakpannen vervangen zou ik i.i.g. wel doen. Zeker als je van plan bent om er panelen op te leggen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Sparkiee schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:00:
Wij hebben hetzelfde gehad. Onze dakdekker gaf het volgende advies :
Als je van buiten gaat isoleren dan komt het dak hoger te liggen, je moet namelijk de isolatie ergens kwijt. Dat verschil in hoogte t.o.v. je buren ga je dus zien. En dan moet je de rand die je hierdoor krijgt t.o.v. je buren ook weer netjes en water/wind dicht gaan afwerken. Ook heb je kans dat je de boeiboorden moet aanpassen. In het extreme geval kan het zelfs zijn dat je een vergunning moet vragen omdat je dak hoger komt te liggen dan het dak van je buren.
Daarom kregen wij het advies om van binnen te isoleren. Dan heb je dat allemaal niet. Dakpannen vervangen zou ik i.i.g. wel doen. Zeker als je van plan bent om er panelen op te leggen.
Panelen komen er zeker op..
Buren hebben al wel panelen, dus dat wordt nog wel een dingetje met dak vervangen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Misschien heeft @JvdW nog tips, die doet zo'n 'klusje' even in een weekend :D _/-\o_
JvdW in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"
JvdW in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"
Pagina: 1