Vraag: Is een 4x4 zonneschans op een hoog dak (wind) voldoende betrouwbaar?
Na vrij veel leeswerk en scenario's uitgewerkt te hebben, hou ik nog 3 opties over om zonnepanelen op mijn platte dak te plaatsen:
Het gaat om een plat dak op ongeveer 8 meter hoogte, in Zuid-Holland met vrij veel windbelasting.
De overgebleven opties zouden allemaal binnen de aanbevolen normen zijn (goede afstand tussen panelen & voldoende afstand tot dakranden voor vergunningsvrije plaatsing).
Optie 1: 4x4 zonneschans op Z-ZO, 10 graden.
Pro: Maximaal vermogen uit het dak.
Con: Twijfel over robuustheid van 4x4 zonneschans op hoogte.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cqlMoDuDCdb19K02mJcB7BVi.jpg?f=user_large)
Optie 2: 3x4 zonneschans op Z-ZO en 1x4 zonnepanelen Z-ZW op betonvoet, 10 graden
Pro: Vergelijkbaar vermogen als optie 1, maar betere spreiding over de dag door 3 panelen op Z-ZW gericht.
Con: Nog steeds twijfels over robuustheid an 3x4 zonneschans op hoogte.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5GFurgs3j9zZ4gkFCeuDlFyi.jpg?f=user_large)
Optie 3: 2x7 panelen Z-ZO op betoenvoeten (10 + 20 graden).
Pro: Robuuste opstelling met laag zwaartepunt en lagere hoogte.
Con: Ongeveer 10% minder vermogen.
Na vrij veel leeswerk en scenario's uitgewerkt te hebben, hou ik nog 3 opties over om zonnepanelen op mijn platte dak te plaatsen:
Het gaat om een plat dak op ongeveer 8 meter hoogte, in Zuid-Holland met vrij veel windbelasting.
De overgebleven opties zouden allemaal binnen de aanbevolen normen zijn (goede afstand tussen panelen & voldoende afstand tot dakranden voor vergunningsvrije plaatsing).
:strip_exif()/f/image/TktypYqcSGjKnnj5zxekECCb.jpg?f=fotoalbum_large)
Optie 1: 4x4 zonneschans op Z-ZO, 10 graden.
Pro: Maximaal vermogen uit het dak.
Con: Twijfel over robuustheid van 4x4 zonneschans op hoogte.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cqlMoDuDCdb19K02mJcB7BVi.jpg?f=user_large)
Optie 2: 3x4 zonneschans op Z-ZO en 1x4 zonnepanelen Z-ZW op betonvoet, 10 graden
Pro: Vergelijkbaar vermogen als optie 1, maar betere spreiding over de dag door 3 panelen op Z-ZW gericht.
Con: Nog steeds twijfels over robuustheid an 3x4 zonneschans op hoogte.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5GFurgs3j9zZ4gkFCeuDlFyi.jpg?f=user_large)
Optie 3: 2x7 panelen Z-ZO op betoenvoeten (10 + 20 graden).
Pro: Robuuste opstelling met laag zwaartepunt en lagere hoogte.
Con: Ongeveer 10% minder vermogen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AtRRzp3nIOeNGaqrPCYBFybE.jpg?f=user_large)