Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mktechnologie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-06 21:16
Mijn vraag
Mijn oude smartphone loopt nu echt wel op zijn laatste benen.
Maar ik heb op dit moment zeer weinig geld om een nieuwe te kopen. Met mijn budget zit ik dan echt op verry low budget of tweedehands te kijken. (maar dan moet ik al wel geld bijeen schrapen dat ik beter voor andere dingen kan gebruiken). Ansich geen probleem voor mij. Ik gebruik een smartphone om te bellen, sms, whatsappje of signal berichten te sturen, mail te checken, paar simpele apps zoals to good to go, reisplanner en af toe snel iets op te zoeken op internet.
Verder geen spelletjes, bankzaken en weet ik nog meer voor dingen. Maar met tweedehands of low budget is altijd een probleem namelijk veiligheid. Ze zijn vaak niet meer up to date genoeg :X
Nu sleutel ik als sinds mijn 6de (nu dus al een jaar of 30 ;) ) met oude elektronica en pc's.Ik had nooit veel zakgeld dus was altijd aan aangewezen op apparaten die mensen weggooide of kreeg om mee te spelen, knutselen en voor onderdelen. Dus mijn eisen en verwachtingen zijn ook niet hoog. Ik ben blij met wat ik krijg en kan repareren. En niet onbelangrijk, ik heb daar veel plezier in. Iets redden van de enorme gigantische e-waste hoop die wij veroorzaken met onze weggooi mentaliteit en "alles maar om geld te verdienen mentaliteit dus snel stuk/obseleet" van de meeste fabrikanten.
Nu heb ik ook genoeg oude smartphones liggen en recent enkele vrij jonge smartphones gekregen. Ik heb al van alles gedaan en geknutseld met electronica en pc's maar ik ben echter nog nooit bezig geweest met custom rom installeren op smartphones (wel eens op modems)
Ik zou nu graag een relatief goede smartphone die aan mijn eisen voldoet qua snelheid en hardware willen voorzien van een custom rom. Puur omdat ik graag ivm veiligheid op een recente android versie wil zitten
Nu is de vraag echter, welke is voor mij geschikt?
Eisen: zo veilig mogelijk dus liefst met recente veiligheidsupdates. En als het kan zorgen dat de smartphone sneller werkt doordat er bv geen onnodige software op zit en functies dan is dat erg mooi meegenomen. De rest zoals allerlei fancy toeters en bellen kan me geen zak schelen, liever minder dan meer :+
Ik heb nu als toestellen die ik mogelijk zou willen gebruiken o.a. Een samsung a5 2015 model, een oneplus t3 en nog wat oudere toestellen liggen. Ik vraag niet zo zeer een uitleg van hoe ik een custom rom moet installeren. Daar is veel over te vinden online. (maar goede links met uitleg zijn natuurlijk welkom :) )
Maar als je zoekt op specifiek toestel komen er zoveel varianten custom roms tevoorschijn dat ik de bomen niet meer door het bos zie 8)7
Mijn voorkeur voor mij zou gaan voor de samsung a5 omdat die een erg lage sarwaarde heeft. Mijn broer en moeder zijn daar behoorlijk gevoelig voor (geen discussie's over zin en onzin sarwaardes, straling etc a.u.b. dat roept toch maar vaak felle reacties op over onzin etc)
Maar de t3 heeft natuurlijk wel stuk betere hardware zoals 6 gb geheugen maar hoge sar. Ik ben er nog niet helemaal uit.
Zouden jullie mij op weg willen helpen met welke roms, als in welke distro's zeg maar, geschikt zouden kunnen zijn?
Natuurlijk zou ik er lineage os, een van de bekendste volgens mij, op kunnen zetten maar is dat ook de beste in mijn geval?
Alvast dikke merci voor jullie hulp.
p.s. ik heb genoeg oude smartphones om custom rom te proberen, als in wat komt er allemaal bij kijken, voordat ik hem op mijn "goede" telefoon zet. Dus beetje experimenteren is geen probleem.

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:52
Nou dat is dus geen goed idee
want omwille van veiligheid wil je op een recente android versie zitten

En dat is bij een custom rom juist niet het geval.

Je kan beter een goedkope android smartphone kopen van een paar jaar oud die op android one draait en nog updates krijgt

en nee geen samsung dan ben je niet zeker van je updates en heb je ook geen android one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

boyette schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:17:

Je kan beter een goedkope android smartphone kopen van een paar jaar oud die op android one draait en nog updates krijgt

en nee geen samsung dan ben je niet zeker van je updates en heb je ook geen android one
Ondanks dat ik een Nokia fanboy ben grotendeels vanwege hun android one gebruik. Samsung zegt het beter te gaan doen: nieuws: Samsung gaat nieuwe smartwatches en 'bepaalde' A-smartphones langer u...

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:52
MetalfanBlackness schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:21:
[...]

Ondanks dat ik een Nokia fanboy ben grotendeels vanwege hun android one gebruik. Samsung zegt het beter te gaan doen: nieuws: Samsung gaat nieuwe smartwatches en 'bepaalde' A-smartphones langer u...
zoiets dus
https://global.techradar....e-android-one-smartphones

en er staat dus geen samsung tussen

samsung kan vanalles zeggen
morgen zeggen ze weer wat anders
en wat ze doen dat is nog wat anders

[ Voor 10% gewijzigd door boyette op 20-03-2022 23:39 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:35

Hier klopt dus helemaal niks van. De kracht van een custom rom is juist dat een ouder toestel door de Community wordt onderhouden en de meest recente Android versie draait. Oneplus telefoons zijn in deze scene heel populair vanwege het vroegere cyanogenmod die standaard op de eerste oneplus telefoons werd meegeleverd. Hierdoor is er een levendige community ontstaan waardoor zelfs de oneplus 1 nog android 12 draait.

De oneplus 3T waar OP over bezit is eveneens een heel populair toestel onder de custom rom bouwers. De officiële versie van lineageos draait op Android 11 (android 12 wordt binnenkort verwacht), en krijgt wekelijks OTA updates die verbeteringen toevoegen. Met lineageos heb je gegarandeerd binnen 1 week na het uitkomen van de nieuwste Android security versie hem al op je telefoon draaien. Ik ben zelf bijna 5 jaar lang een gebruiker geweest van cyanogenmod/lineageos en ik kan deze custom rom zeker aanraden.

Dit is de lineageos pagina van de oneplus 3T: https://wiki.lineageos.org/devices/oneplus3/

En als je meer info wilt zou ik op de XDA forums kijken: https://forum.xda-develop...coveries-other-deve.6013/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:31

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hoe kom je daarbij?

Veel custom ROMs zijn op veel recentere versies van Android gebaseerd dan de laatste officiele update van de telefoon zelf. Daarmee kun je d.m.v. een custom ROM juist wel een veel nieuwere Android-versie draaien.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:14
Telefoons gereleased met Android 8 of nieuwer hebben project Treble support. Dat betekent dat de hardware drivers en OS minder strak verbonden zijn, en dat bied naast custom roms de mogelijkheid om Android GSI te installeren. Generic System Images. Eigenlijk bedoeld voor developers die AOSP willen draaien.
Ik weet niet of je OP3t daar wel of net niet te oud voor is.

LineageOS is ook gewoon goed en zolang die actief ontwikkeld wordt hoef je niet per de de laatste versie te draaien. Ik heb Android 11 werkende gekregen op een HTC One die ooit met Android 4 of 5 einde support was. Maar Android 11 had wel een kwartier tijd nodig om op te starten omdat de hardware niet meer up to par was. Aangezien AOSP een versie van Android 5 jaar veiligheid updates support hoef je geen Android 12 custom ROM, maar kan een oudere versie ook prima.

Succes met je mooie project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mktechnologie
Toen ik begon met lezen was ik even verward. Custom rom juist niet veilig?
Ik heb nog nooit custom rom's op een smartphone gezet, ik heb geen praktijk ervaring .
Maar dat wil niet zeggen dat ik compleet noob ben en niet weet wat het inhoud ;-)
Ik lees wel degelijk af en toe over custom roms op smartphones, zie het wel eens voorbij komen in onderwerpen die ik lees of youtube kanalen die ik volg.
Gelukkig werd deze stelling snel onderuit gehaald.
Merci voor jullie informatie. Ik denk dat ik gewoon eens moet proberen op een oudere smartphone die ik niet perse wil gebruiken maar gewoon om eens kennis te maken met de procedures als bootloader unlocken, juiste drivers vinden, recovery e.d. Ik zal eens beginnen met lineage os.
En dan probeer ik het op de samsung of one plus 3t
De t3 heeft android 9 als laatste variant dus gsi zou moeten kunnen. Wat dat precies inhoud, dat zou ik nog eens moeten opzoeken.
Ik heb wel ooit gelezen dat een groot probleem voor custom rom ontwikkelaars was/is dat je ook een driver voor bepaalde hardware moet kunnen vinden/implementeren zoals de modem. Maar die drivers zijn dan vaak niet open source.
En dat was toch het idee achter treble support?
het is mooi dat als het klopt support langer blijft duren. Maar zoals een oude oom van mij altijd zei, "eerst kindje zien dan wiegen" Afwachten of men de beloftes ook waarmaakt.
i.v.m. toestel kopen. Heel simpel, ik heb het geld nu niet voor. En als ik een nieuwe zou kopen, ook al is het met android one dan heb ik altijd een toestel wat al ouder is ivm prijs. Dus nog korter support. Ik vind 3 tot 5 jaar gewoon weinig.
Het idee van dat support ingaat op moment dat toestel word uitgebracht is eigenlijk vrij belachelijk in mijn ogen. Maar bewust want men moet elke paar jaar een nieuwe kopen.

waarschuwing, offtopic. voor degene die willen lezen.
Maar al had ik het geld wel, voor mij weegt het ecologische en sociale aspect ervan veel zwaarder! Weinig mensen beseffen welke impact de productie van elektronica heeft op het milieu en de mensen. Alle verschillende materialen die geproduceerd, gemijnd moeten worden. De enorme sociale impact ervan door bv slecht betaalde arbeid onder slechte werkomstandigheden omdat "wij zo nodig elk jaar nieuwe elektronica moeten hebben" en de fabrikanten bewust zorgen dat heel vaak ook moet omdat het defect gaat en of niet meer te gebruiken. (softwarematig in dit geval door support te stoppen en geen optie te geven om support bij te kopen)
Er worden oorlogen gevoerd om grondstoffen in onze gsm (en veel meer elektronica) zoals bv in Congo. Mensen werken onder slechte omstandigheden in lithium mijnen voor de grondstof voor de accu en het milieu word daar helemaal "verkloot" (ik meen Peru) De enige die baat hebben bij dit soort projecten zijn (corrupte) politici, grote mijnbedrijven, niet de lokale bevolking. Die worden beroofd van hun grondstoffen.
China heeft invloed op zeer veel plekken in de wereld bv half Afrika. En de wegen die ze aanleggen daar is echt niet uit "menslievendheid" maar uit eigenbelang zodat ze de grondstoffen kunnen vervoeren.
Enfin, alles wat ik kan bijdrage om dit te voorkomen is meegenomen, ook al is het een druppel op een gloeiende plaat.
En iedereen kan in mijn ogen een steentje bijdrage, ook al is het maar klein. Bv de ontwikkelaars van custom roms. Maar ook tweakers die hun apparatuur repareren of nieuw leven geven. En dat kan ook prima door oude hardware niet weg te gooien maar aan andere te geven die wel kunnen gebruiken (en bv weinig geld hebben) en minder hoge eisen stellen/nodig hebben. Een pc van 10 jaar gelden kan nog prima windows 10 draaien en is echt niet zoveel langzamer voor basis internet, tekstverwerken, mailen e.d. dan een nieuwe. Enige upgrade die nodig is is een ssd ;-) Ik spreek uit ervaring, ik werk alleen maar met weggegooide computers. enige upgrade is soms nieuwe hd of ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:14
Begin met de OP3T, die is het makkelijkste voor custom roms. Volg de links van @Skix_Aces en je komt er wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mktechnologie
Hmm, er gaat toch ergens iets mis :| Ik ben begonnen met de instructies van de link te volgen.
Maar gebruik ook dit youtube filmpje https://www.youtube.com/watch?v=MOsWecO9ANc
Aangezien ik niet zomaar alles installeer op mijn goede pc heb ik daar oude test pc's voor ;)
Ik ben begonnen op een oud medion netbookje met win 8.1
Die gebruik ik vaak voor testen van dingen want is lekker klein en kan makkelijk langs mij staan als extra op werkbank.
Voor adb en fastboot te installeren gebruik ik 15 sec adb installer https://androidmtk.com/download-15-seconds-adb-installer
De manier van adb en fastboot installeren van de de uitleg lukte niet.
Maar het lijkt met deze software wel te lukken. Maar als ik later probeer fastboot te starten vanuit command regel kreeg ik een error. na zoeken op foutmelding moest bepaalde .net geïnstalleerd worden. En die liep vast op 99 procent |:(
Dus overgestapt naar testlaptop 2 met recente win 10 installatie want geen zin in verder te zoeken.
Fastboot en adb installeren gaat prima. Maar als ik vanuit cmd probeer te kijken of smartphone in fastboot mode zit gaat het fout. Er wordt niets gevonden.
De smartphone in developer mode zetten is gelukt. oem unlocking, avanced reboot, usb debugging staan aan. Telefoon wordt door de laptop ook herkent.
Maar volg ik de stappen in het filmpje, reboot gsm met bootloader optie om de bootloader te unlocken gaat het mis.
Typ ik fastboot devices in cmd krijg ik niks te zien. Dit is in filmpje rond 1,40 te zien.
In apparaatbeheer staat er ook een uitroepteken onder android device.
Na wat zoeken zou dat betekenen dat ik de usb drivers van oneplus moet installeren.
Dat heb ik gedaan. Daarna zou je in apparaatbeheer bij android device moeten kiezen rechtermuis stuurprogramma bijwerken. Dan "op mijn computer stuurprogramma's zoeken". Dan "ik wil kiezen uit een lijst met stuurprogramma's op mijn computer"
bovenste optie "android adb interface selecteren en volgende. Krijg dan een windows waarschuwing. pas op niet aangeraden, bladiebla. Klik op ja en dan volgende foutmelding.
Wat gaat hier mis?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19ZKOyCtMY_rguLJtlTc-rym62E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hv1DBUgZgLdtcObqnpmGZFLo.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1