Advies TV upgrade plus overige randappratuur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
Graag zou ik jullie advies willen vragen voor het volgende:

Binnenkort een verhuizing en hierbij kan er dan eindelijk een nieuwe 4K televisie worden aangeschaft. Hierbij wil ik in eerste instantie graag jullie advies of ik de juiste keuze maak voor TV. Tevens wil ik idealiter de randapparatuur meenemen. Maar ik weet niet of dit alle compatibel is.

Beoogd gebruik:
-reguliere TV digitaal
-Blu ray disc, wellicht ooit eens 4K discs
-Streaming apps
-GEEN console gaming

TV:
De oude TV is een Sony KDL-32W705B Zwart dus ik denk dat er een wereld open gaat straks. Ik denk dat ik voor de 55 inch LG G1 ga. Dit past binnen budget. Nog lichte twijfel tussen de G1 en de CX. Echter vind ik het een groot pluspunt dat ik de TV kan ophangen en dat is me het extra geld wel waard. Hierin maak ik denk een goede keus?

Receiver: Dit is nu de Denon AVR-X520BT. Als ik de specificaties bekijk is de receiver volgens mij niet te oud voor de TV? 4K wordt ondersteund zie ik.Evenals HDMI 2.0 Maar geldt dit ook voor HDR et cetera?

Blu-Ray speler:
Sony BDP-S6700. Bevalt zeer goed. Heeft 4K upscaling (echter nog nooit gebruikt). Ik denk dat deze gewoon alle Blu-Rays kan afspelen op de nieuwe TV?
Was alleen wel benieuwd welk apparaat dan gaat upscalen? Doet de TV dit zelf al of moet de Blu Ray speler dit doen?

Geluid:
Dit werkt nu prima op de receiver dus ik verwacht hier geen problemen mee. Heb het volgende setje: Denon SYS-2020 (Zwart). Dit gaat naar verwachting nog wel eens upgrade krijgen. Uiteraard niet super maar zoveel beter dan het blikken geluid wat uit de TV's komt.

Upgrades voor in de toekomst:
-Wellicht een 4K speler. Past in elk geval goed bij de TV. Ook op de receiver?
-Wellicht een NVIDIA SHIELD. Alleen past dit op de huidige reciever?

Alvast erg bedankt voor het meedenken en de antwoorden _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Deruxian op 20-03-2022 20:22 ]

Beste antwoord (via Deruxian op 22-03-2022 17:13)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-05 15:03

FeaR

In GoT we trust

dmantione schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:41:
Nogmaals, zolang je ARC gebruikt maakt het niet uit of de Denon Dolby Vision ondersteunt.
HDMI ARC, dus met een Blu-rayspeler of Nvidia Shield TV Pro rechtstreeks op de TV aangesloten heb je maximaal stereo LPCM, Dolby Digital (Plus) 5.1 of DTS 5.1 via HDMI ARC naar de receiver. Mogelijk zonde als je bron LPCM in surround kan versturen en tevens Dolby TrueHD en DTS HD Master Audio. Ga je rechtstreeks via de huidige receiver heb je dat issue niet maar mis je weer HDR standaarden.

In deze is de receiver de bottleneck als je naast video (rechtstreeks naar de TV) ook de audio op het maximale wilt hebben. Enige wat je kan doen met behoud van de receiver is een HDMI eARC Audio Extractor halen. Alle bronnen via HDMI naar de TV en via eARC Extractor terug naar een gewone ingang op de receiver. Nadeel is dan wel dat LG geen DTS ondersteunt. Heb je een bron met DTS dan zal je deze om moeten zetten naar LPCM om door te TV te komen. Werken met extractors is zeker niet verkeerd (indien ze werken) maar het gebruiksgemak wordt er niet altijd beter op omdat je niet meer het pad volgt zoals bedacht.

[ Voor 39% gewijzigd door FeaR op 21-03-2022 17:00 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Deruxian schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:18:
...Nog lichte twijfel tussen de G1 en de CX...
Lijkt mij geen eerlijk vergelijk. De G1 is nog even recent want LG heeft de G2 al aangekondigd/gepresenteerd, idem met de C2. De CX is een model van twee jaar oud (2020).
Receiver: Dit is nu de Denon AVR-X520BT. Als ik de specificaties bekijk is de receiver volgens mij niet te oud voor de TV? 4K wordt ondersteund zie ik.Evenals HDMI 2.0 Maar geldt dit ook voor HDR et cetera?
4K op 30 Hz gaat al over HDMI 1.4 dus alleen "4K" zegt niets. Enfin, genoemde Denon heeft HDMI 2.0a. Dus geen 4K op 120 Hz maar geen issue aangezien er geen game console is. Let alleen op dat niet alle HDR formaten worden ondersteunt. Geen Dolby Vision en HLG, alleen HDR 10.
Blu-Ray speler:
Sony BDP-S6700. Bevalt zeer goed. Heeft 4K upscaling (echter nog nooit gebruikt). Ik denk dat deze gewoon alle Blu-Rays kan afspelen op de nieuwe TV?
Ik denk het eigenlijk van niet. Native 4K is wat anders dan opschalen en zeker lezen vanaf disc. Handleiding van de Sony meldt alleen "BD-Rom", "BD-RW" en "BD-R", daar mis ik de 4K variant.
Was alleen wel benieuwd welk apparaat dan gaat upscalen? Doet de TV dit zelf al of moet de Blu Ray speler dit doen?[/b]
Kan je in de keten zelf aangeven. Bron, receiver of TV. Hoe dan ook zal de TV alles onder de 4K upscalen omdat je anders geen beeldvullend beeld hebt. Hoe goed dat upscalen wordt gedaan verschilt per merk en device.
Upgrades voor in de toekomst:
-Wellicht een 4K speler. Past in elk geval goed bij de TV. Ook op de receiver?
-Wellicht een NVIDIA SHIELD. Alleen past dit op de huidige reciever?
Zie boven, de receiver heeft dus wel wat nukken door de HDMI 2.0a. Eigenlijk is HDMI 2.0a wat je niet wilt. HDMI 2.1 is zeker niet nodig als je geen 4K wilt maar HDMI 2.0b is zeker wel nice omdat je dan ook support hebt voor alle HDR formaten. En sommige merken hebben zelfs HDMI eARC toegevoegd aan HDMI 2.0b.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 20-03-2022 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-05 16:15

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Op dit moment zou je keus moeten gaan tussen de G1 en C1, de CX is zoals gezegd van 2020 en heeft een meerprijs t.o.v. de C1 die zorgt dat de CX niet meer interessant is. Bij beperkt budget de B1 en A1 overwegen om een paar centen te sparen, vooral de A1 is momenteel zéér aantrekkelijk geprijsd.

Als je de TV wilt ophangen, dan beslist de G1: Naast dat de TV vanwege zijn platte ontwerp perfect is voor muurmontage, is ook een belangrijk argument dat de muurophangbeugel in de doos zit, bij andere televisies moet je die zelf nog bijkopen.

In een doorlosconfiguratie zal de AVR-X520BT geen HDMI2.1-snelheden door kunnen geven, maar het apparaat ondersteunt ARC, dus dan is er geen reden meer voor een doorlusconfiguratie. Ik zou het apparaat dan ook via ARC aansluiten en dan kun je gewoon HDMI2.1-apparaten aansluiten... die overigens niet voorkomen in de toepassingen die je vermeldt. De televisie heeft voldoende HDMI-aansluitingen om een Shield en 4K-mediaspeler aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
@FeaR @dmantione

Enorm bedankt door de nuttige antwoorden.

De TV wordt dan de G1.

Dan denk ik dat het wellicht verstandig is om de receiver ook maar te vervangen om niet direct om een achterstand te beginnen? Geen Dolby Vision zou jammer zijn ook omdat er wellicht ooit nog een 4K speler komt en/of een Shield.

Als ik dan zo vrij mag zijn welke receiver zouden jullie adviseren?

De huidige Denon beviel erg goed. Plug and play. Ben zeker geen audiofiel maar wil mijn geluid wel 5.1 blijven behouden en dus volop kunnen genieten van de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nogmaals, zolang je ARC gebruikt maakt het niet uit of de Denon Dolby Vision ondersteunt. Dus gewoon niet doorlussen, maar je apparatuur (Denon inclusief) rechstreeks op de televisie aansluiten. Ik adviseer dan ook de Denon te behouden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

dmantione schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:41:
Nogmaals, zolang je ARC gebruikt maakt het niet uit of de Denon Dolby Vision ondersteunt.
HDMI ARC, dus met een Blu-rayspeler of Nvidia Shield TV Pro rechtstreeks op de TV aangesloten heb je maximaal stereo LPCM, Dolby Digital (Plus) 5.1 of DTS 5.1 via HDMI ARC naar de receiver. Mogelijk zonde als je bron LPCM in surround kan versturen en tevens Dolby TrueHD en DTS HD Master Audio. Ga je rechtstreeks via de huidige receiver heb je dat issue niet maar mis je weer HDR standaarden.

In deze is de receiver de bottleneck als je naast video (rechtstreeks naar de TV) ook de audio op het maximale wilt hebben. Enige wat je kan doen met behoud van de receiver is een HDMI eARC Audio Extractor halen. Alle bronnen via HDMI naar de TV en via eARC Extractor terug naar een gewone ingang op de receiver. Nadeel is dan wel dat LG geen DTS ondersteunt. Heb je een bron met DTS dan zal je deze om moeten zetten naar LPCM om door te TV te komen. Werken met extractors is zeker niet verkeerd (indien ze werken) maar het gebruiksgemak wordt er niet altijd beter op omdat je niet meer het pad volgt zoals bedacht.

[ Voor 39% gewijzigd door FeaR op 21-03-2022 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je zou kunnen overwegen enkel de Bluray-speler door te lussen en voor de rest ARC te gebruiken. De bestaande Bluray-speler kan immers geen HDR, dus Dolby Vision zal daar niet vandaan komen. DTS is bij Bluray inderdaad nog een dingetje. Bij de Shield denk ik niet dat je veel last zult ondervinden: DTS is op weg naar de uitgang, nieuw materiaal wordt vaak al voorzien van andere codecs.

[ Voor 13% gewijzigd door dmantione op 21-03-2022 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

dmantione schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:31:
Bij de Shield denk ik niet dat je veel last zult ondervinden
Je kan een beetje bron de audio laten decoderen zodat deze als LPCM aan wordt geboden. Echter loop je dan tegen de beperking van de max twee kanalen aan die HDMI ARC in LCPM ondersteunt. Dan val je terug van surround naar stereo, lijkt me niet gewenst. Ik heb wel eens gelezen over DTS omzetten naar Dolby Digital, heb daar echter geen ervaring mee.

Als de TV vervangen wordt zou ik de eARC Extractor in overweging nemen om alles te behouden en de receiver niet te hoeven vervangen. Hier ook nog een oudere receiver (HDMI 1.4) maar wel up to date TV en bronnen (HDMI 2.1), ook opgelost met een eARC Extractor.

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 21-03-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:00

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als het budget nu alleen toereikend is voor de tv, dan kunnen bovengenoemde oplossingen een uitkomst bieden. Anders zou ik voor een nieuwe receiver gaan, met HDMI 2.0b of HDMI 2.1, zoals FeaR ook al zegt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
Jorgen schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:27:
Als het budget nu alleen toereikend is voor de tv, dan kunnen bovengenoemde oplossingen een uitkomst bieden. Anders zou ik voor een nieuwe receiver gaan, met HDMI 2.0b of HDMI 2.1, zoals FeaR ook al zegt.
Bedankt nogmaals voor de reacties. Interessant om zo wat meer te leren👍🏻

Budget is in principe toereikend. Ik had al even wat rondgekeken maar volgens mij zit je qua prijs al gauw zo rond de 500 euro?

Onderstaande receiver zou in principe moeten voldoen aan de wensen? Of kan het nog heel veel goedkoper?

Denon 660h (link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:00

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

De AVC-serie mist ten opzichte van de AVR-serie een FM-radio. Ik weet niet of dat belangrijk is voor je.
Je kunt bijv ook naar de AVR-X1700H kijken, of de AVR-S660H.

Tussen de 550 en 650 euro zit je inderdaad al gauw. Goedkoper kan wel, maar dan kom je uit bij oudere modellen met bijv. minder ondersteunde geluidsformaten en/of muziekdiensten; lagere HDMI-versies, etc. Dat zou ik alleen maar doen als je ook zeker weet dat je zulke dingen toch nietnodig hebt en nooit gaat gebruiken. Met alle huidige ontwikkelingen zou ik dat persoonlijk niet kiezen en voor de AVR-X1700H gaan of of de AVR-S660H danwel AVC-S660H. Het verschil tussen de 1700 en de beide 660's is dat de eerste weer iets meer mogelijkheden heeft, zoals 7 versterkte kanalen ipv 5.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
Jorgen schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:40:
De AVC-serie mist ten opzichte van de AVR-serie een FM-radio. Ik weet niet of dat belangrijk is voor je.
Je kunt bijv ook naar de AVR-X1700H kijken, of de AVR-S660H.

Tussen de 550 en 650 euro zit je inderdaad al gauw. Goedkoper kan wel, maar dan kom je uit bij oudere modellen met bijv. minder ondersteunde geluidsformaten en/of muziekdiensten; lagere HDMI-versies, etc. Dat zou ik alleen maar doen als je ook zeker weet dat je zulke dingen toch nietnodig hebt en nooit gaat gebruiken. Met alle huidige ontwikkelingen zou ik dat persoonlijk niet kiezen en voor de AVR-X1700H gaan of of de AVR-S660H danwel AVC-S660H. Het verschil tussen de 1700 en de beide 660's is dat de eerste weer iets meer mogelijkheden heeft, zoals 7 versterkte kanalen ipv 5.
Bedankt voor de extra toelichting. Verhelderend. Dat van ontbreken van FM was me nog niet opgevallen.
Dan wordt het de G1 icm met de S660H. Wellicht ergens nog een mooie combi-deal te scoren.

@hierboven; bedankt voor de adviezen en uitleg 👍🏻
Pagina: 1