Advies vide bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gunner0616
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-12 20:00
Beste Tweakers,

Wij hebben boven een ruimte die bijna vijf meter hoog is, daar willen we graag een vide in bouwen. Het idee is om die te betegelen en er een bad op te zetten. Nou is dat best een hoop gewicht dus ik wil even zeker weten dat het allemaal goed gaat.

Ik heb alles in sketchup getekend om de situatie goed uit te kunnen leggen.
De twee muren die je ziet zijn draagmuren (van baksteen gebouwd in ~1933), helaas is de derde muur geen draagmuur. Die muur staat ook niet op de tekening, maar zit aan de rechterkant tegen de balk waar je tegen aan kijkt op te tekening.

Het vierkant dat door de hoek van de kamer loopt is een schoorsteen. Het bad komt tegen de achtermuur boven de deuropening.

Het schuine vlak is de 'trap', deze heb ik er even ingetekend voor de beeldvorming. De kamer is een stuk langer dan op de tekening dus er is genoeg ruimte om die minder steil te maken.

Mijn vragen:
1. Wat is de beste manier om de balken aan de draagmuren te verbinden? Het lijkt mij erg makkelijk om balkdragers te gebruiken maar ik heb het idee dat inmetselen een stuk steviger is.

2. Er zit een deur onder een aantal balken. Nou liggen er natuurlijk wel vaker balken boven deuropeningen, maar ik vermoed dat er een bepaalde minimale afstand tussen de deur en de balk moet zijn? Weet iemand wat hier de regels voor zijn?

3. Welk hout moet er gebruikt worden? Ik kan voor de 'vloerbalken' de balkenschuif gebruiken. Maar de balk die aan de voorkant loopt zal het volle gewicht van al die balken, de tegels en de vloer moeten dragen. Is er een manier om zelf vast te stellen type balk daar nodig is?

4. Één van de hoeken kan niet steunen op een draagmuur. Ik wil graag deze hoek laten steunen op een balk die ik laat steunen op twee balken van de vloer daaronder (door middel van een balk tussen die balken in). Hoe bereken ik het formaat van de balk die nodig is voor de verbinding tussen de hoek en de vloer daaronder?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AA5M9eQkLpKIW9YOEOBLLYmBbZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rbBMPqoXb2exqYOrQgZuz7QQ.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Gunner0616 op 04-04-2022 16:46)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gunner0616 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 18:33:

Mijn vragen:
1. Wat is de beste manier om de balken aan de draagmuren te verbinden? Het lijkt mij erg makkelijk om balkdragers te gebruiken maar ik heb het idee dat inmetselen een stuk steviger is.
Inmetselen is altijd sterker, maar wel moeilijk als je het aan beide kanten wilt doen in een bestaande situatie.
2. Er zit een deur onder een aantal balken. Nou liggen er natuurlijk wel vaker balken boven deuropeningen, maar ik vermoed dat er een bepaalde minimale afstand tussen de deur en de balk moet zijn? Weet iemand wat hier de regels voor zijn?
Geen minimale afstand in hoogte tussen deurpost en balk, hangt af van belasting en materiaal muur. Dwarsbalk kan altijd en doordat die behoorlijk strak op de muur komt ontneem je weinig kracht van de balken waaraan je de dwarsbalk bevestigd.
3. Welk hout moet er gebruikt worden? Ik kan voor de 'vloerbalken' de balkenschuif gebruiken. Maar de balk die aan de voorkant loopt zal het volle gewicht van al die balken, de tegels en de vloer moeten dragen. Is er een manier om zelf vast te stellen type balk daar nodig is?
Ja, al het gewicht bij elkaar optellen en daar de helft van is een verdeelde last op de balk. Hier heb je een rekenvoorbeeld.
4. Één van de hoeken kan niet steunen op een draagmuur. Ik wil graag deze hoek laten steunen op een balk die ik laat steunen op twee balken van de vloer daaronder (door middel van een balk tussen die balken in). Hoe bereken ik het formaat van de balk die nodig is voor de verbinding tussen de hoek en de vloer daaronder?
Je bedoelt de verticale steunbalk? Verticale belasting van materiaal is vele malen hoger dan wanneer deze horizontaal gebruikt worden. Een stukje wat je over hebt van de andere balken is meer dan voldoende overkill.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• jadjong
  • Niet online
Gunner0616 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 18:33:

Mijn vragen:
Inmetselen is altijd sterker, maar wel moeilijk als je het aan beide kanten wilt doen in een bestaande situatie.
Geen minimale afstand in hoogte tussen deurpost en balk, hangt af van belasting en materiaal muur. Dwarsbalk kan altijd en doordat die behoorlijk strak op de muur komt ontneem je weinig kracht van de balken waaraan je de dwarsbalk bevestigd.
Ja, al het gewicht bij elkaar optellen en daar de helft van is een verdeelde last op de balk. Hier heb je een rekenvoorbeeld.
Je bedoelt de verticale steunbalk? Verticale belasting van materiaal is vele malen hoger dan wanneer deze horizontaal gebruikt worden. Een stukje wat je over hebt van de andere balken is meer dan voldoende overkill.

• Gunner0616
Dat zijn nog eens antwoorden waar je wat aan hebt. Bedankt @jadjong! Wat bedoel je precies het onderstaande?
Dwarsbalk kan altijd en doordat die behoorlijk strak op de muur komt ontneem je weinig kracht van de balken waaraan je de dwarsbalk bevestigd.

• jadjong
  • Niet online
Gunner0616 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 19:38:
Dat zijn nog eens antwoorden waar je wat aan hebt. Bedankt @jadjong! Wat bedoel je precies het onderstaande?

[...]
Een dwarsbalk tussen balk twee en vier die samen het gewicht van balk drie op zich nemen. Zoals je ook hebt gedaan met balk een/twee en de linker muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSEeWHM2KJA3tNCIuOBxKCE-KVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tOZIh8i9I2qP2pwnzqarRXMf.png?f=fotoalbum_large

Balk 2&4 dragen het gewicht van balk 3. Doordat dit zo dicht bij de ophangpunten zit is het in dit geval niet heel erg relevant.

• Gunner0616
Nog een vraagje @jadjong
Je geeft aan dat inmetselen sterker is, betekent dit ook dat andere methodes afgeraden worden in baksteen? Of is het vastzetten met bouten en pluggen in de muur ook stevig genoeg?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gunner0616 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:20:
Nog een vraagje @jadjong

[...]

Je geeft aan dat inmetselen sterker is, betekent dit ook dat andere methodes afgeraden worden in baksteen? Of is het vastzetten met bouten en pluggen in de muur ook stevig genoeg?
Ik zou een balk chemisch verankeren tegen de muur en daar je balken op aansluiten met balkdragers.

En voor de puristen.. je bouwt geen vide, dat is de leegte welke overblijft naast je te bouwen entresol ;)
Entresol is frans voor tussenverdieping, Vide is frans voor leegte. (en ja, in al die woon programma's zeggen ze het vaak ook verkeerd)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 21-03-2022 09:48 ]

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-11 21:37

Gertjuhjan

Software Engineer

Gezien het gewicht van een badkamer op deze constructie... Ik zou er voor kiezen om een constructeur dit voor je laten uittekenen.

Xbox: Gulpener88

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat @Gertjuhjan al zegt: Laat een constructeur hier naar kijken en het uitekenen.

Wil je de ruimte zelf gaan maken? Of wil je dit laten doen? In dat laatste geval kan je hun ook de opdracht geven om de berekening te maken. Mocht er dan onverhoopt iets fout gaan, dan zijn zij zelf aansprakelijk voor de fout. Als jij zelf de berekening maakt (of laat aanleveren), zullen ze naar jouw gaan wijzen.

En vergeet niet, de (gevulde) badkuip is een aardig gewicht! Check ook of de verdiepingsvloer waar je de puntbelasting op laat steunen hier ook op berekend is. Niet dat je straks net een "weak spot" te pakken hebt en je daar door je vloer heen gaat!
Pagina: 1