Windows 10 fresh install vanaf USB - zwart scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDanus
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 16:53
Hoi, mijn OS SSD is gecrashed, en ik wil nu opnieuw Windows 10 installeren op een nieuwe M2.SSD.
Ik heb mijn moederboard meteen vervangen, dit is nu een Gigabyte Z390 UD geworden.
Op mijn laptop heb ik een USB disk gemaakt voor de installatie van Windows 10 met de Windows Media Creation tool, dit gaat lekker vlot, geen errors. Echter, bij het booten van deze USB op de PC zie ik wel het Windows logo verschijnen, met zo'n mooi cirkeltje, maar vervolgens springt het scherm op zwart en kan ik wachten tot ik een ons weeg (heb 20 minuten gewacht, daarna vond ik het wel mooi, er werd niet van de USB gelezen, en de pc leek niets te doen).
Om uit te sluiten dat het aan de USB stick ligt (de eerste was 8GB, en USB2) heb ik het proces nogmaals gedaan met een USB3, 32GB USB stick, maar helaas, precies hetzelfde.

Ik heb al even op Google gezocht, er zijn heeeeel veel mensen met een soortgelijk probleem, maar een echte oplossing zie ik er eigenlijk niet tussen. Ik heb 1 monitor aan de PC hangen, alleen toetsenbord en muis, en verder helemaal niets. De monitor is ingeplugd in mijn RTX 2070.

Iemand een idee wat ik kan doen om Windows 10 te installeren?

Systeem:
Intel Core i5-9600K
Gigabyte Z390 UD
Seasonic Focus GX-750
Samsung 980 1TB
MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X
G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB x2

[ Voor 6% gewijzigd door ThaDanus op 21-03-2022 07:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDanus
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 16:53
Het rare is ook, af en toe blijft ie gewoon in het bootscherm hangen (draaiende cirkel, met Gigabyte logo, en muis/toetsenbord zijn niet actief, geen licht) als ik de USB inplug, maar zonder USB boot de pc gewoon naar het boot menu.

Update:
Voorzichtige juich, ik heb Storage Boot Option Control en Other PCI Devices van UEFI naar Legacy gezet, en heb nu beeld...het is vrij traag, maar hij lijkt nu door te gaan, eindelijk na 4 uur ploeteren

Update 2:
inmiddels al bijna 2 uur aan het wachten op het formatteren van de nieuwe M2.SSD van 1TB. DISKPART laat wel zien dat de disk gewoon online is, maar er is nog geen teken van een partitie. Is het normaal dat dit zo lang duurt?

Update 3:
Om 2:30 werd ik wakker, toen was de M2.SSD klaar met formatteren. Windows 10 installatie gestart, en weer naar bed gegaan.
Vanochtend was ie klaar, en stond de PC in het BIOS setup scherm, dus, save & exit, reboot, en....niets.
Geselecteerd om te booten met Windows boot manager, het Gigabyte logo verschijnt met een draaiende cirkel, muis en toetsenbord vallen uit (geen licht meer), en een oneindige loop.
Ik heb geprobeerd om Storage Boot Option Control en Other PCI Devices van Legacy weer naar UEFI te zetten, maar dit geeft hetzelfde resultaat.
Na heel lang hangen in die boot loop krijg ik uiteindelijk een blue screen.

Kan ik zelf nog iets doen of kan ik beter naar een PC repairshop gaan en vragen of zij Windows wel kunnen installeren?

Update 4:
ik had met een collega afgesproken dat ik zijn Windows 10 DVD mocht lenen om dat te proberen, Maar vanochtend dacht ik, laat ik even alle schijven eruit halen behalve de M2.SSD ter voorbereiding van wegbrengen ter reparatie. En aangezien ik toch even moest wachten tot na de ochtendmeetings dacht ik, even nog een keer de USB 3.0 stick met Windows 10 proberen, en tot mijn verbazing ging dat als een tierelier.
Windows installeren was binnen 15 minuten klaar, inmiddels alles weer geinstalleerd, alle schijven er weer ingehangen, ik kreeg alleen nog wel wat foutmeldingen op de disks, maar na automatische repair lijkt nu alles weer goed te draaien, ook geen meldingen binnen HDDSCAN, dus tja, wat het nou precies is geweest?

In ieder geval is het nu opgelost en kan ik weer vrolijk verder.

[ Voor 108% gewijzigd door ThaDanus op 22-03-2022 14:17 ]