Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Desktop vs laptop gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 21:38

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen met 4k, 120Hz ervaring.
Ben nu al een tijdje op de PS5 aan het wachten, echter is deze nog steeds niet leverbaar. En vind 800 voor zo'n console een beetje zonde.

Twijfel nu om een gaming laptop of desktop aan te schaffen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
~ 2000 | denk niet dat 2e hands ~ 1000 gaat lukken om 4k op 100Hz te draaien.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
LG CX 55" 4k 100Hz
pricewatch: LG OLED55CX6LA Zwart

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Standaard zaken, minimaal 8 cores. 32GB RAM (16GB ga ik overheen, weet niet of dat al nodig is voor de meeste games)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, stilte en wellicht compactheid gewenst gezien deze in de ruimte van de TV komt te staan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Idealiter wat compact en stil. Alleen zo'n desktop wegwerken in een TV kastje is qua koeling ook niet ideaal.

Ga je overklokken?
Ja, kan leuk zijn, altijd wel gedaan als hobby. Geen pre.

Wat verwacht je van ons?[i]
Wat zijn jullie ervaringen met het gamen op een OLED televisie ? Ik kan slecht de meerwaarde inschatten PC vs PS5 bijvoorbeeld. Nu kan ik met een gaming PC veel hogere kwaliteit halen. Maar de prijs/kwaliteit van de PS5 is natuurlijk beter, mits deze leverbaar is.

Twijfel is voornamelijk Desktop vs laptop. Wil graag die 100Hz+ halen, dus 4k + high zal prima zijn. (LG TV heeft g-sync)

Als desktop kan dat prima 2e hands:
V&A aangeboden: Game pc/ RTX 3080 Ti / Ryzen 7 5800X 8-core/ Gaming computer

Als laptop dacht ik hieraan: pricewatch: ASUS ROG Zephyrus G15 GA503QS-HQ019T

Zit natuurlijk wel performance verschil met de mobile en desktop versies van de GPU.
Zat dus te denken aan een RTX3080 aangezien 4k op 100Hz behoorlijk zwaar is.

Nadeel van de gamePC is dat ik hem niet als PC kan gebruiken. Omdat ie naast de TV komt met slecht bereikbare muis en toetsenbord.

Games die ik graag wilde doen:
- Elden Ring
- Horizon Forbidden West
- Dying Light 2
- God of War Ragnarok

[ Voor 9% gewijzigd door mirno op 20-03-2022 18:19 ]

我的名字是Mirno

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:42
Je noemt 4 games, maar 2 daarvan (Horizon Forbidden West en God of War Ragnarok) zullen komende jaren nog niet op PC uitkomen.

Vanwaar je vraag over gamen op een OLED-tv? Die tv heb je toch al? Verder is de kwaliteit van pc gaming momenteel niet veel beter dan die van PS5, en al helemaal niet als je naar de prijs-kwaliteit-verhouding kijkt.

Bij gelijke prijs is de keuze tussen een PC en een laptop een hele makkelijke als het alleen om prestaties gaat: desktop-onderdelen zijn veel sneller. Bij laptop heb je veel meer te maken met lichtere onderdelen die weinig ruimte hebben om gekoeld te worden, en sowieso betaal je bij een laptop ook nog voor het scherm en de accu.

The devil is in the details.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Jaa, dat is nog waar ook. Dat zijn PS5 exclusives natuurlijk.

Ik heb een LG CX staan, daar wil ik op gamen. Vroeg me af of er mensen met PC op OLED gamen en of dat merkbaar soepeler / mooier is dan op de PS5.

PS5 haalt geen 120Hz geloof ik. Dat zou me nog wel tof lijken icm g-sync op mijn CX televisie. PS4 die ik nu heb loopt toch niet helemaal smooth (~30fps met veel games).

---
Jaa, laptop is wel wat makkelijker anders staat die PC in de hoek niks te doen als ik niet game. Laptop kan ik zelf gewoon gebruiken natuurlijk.

Zo te zien haalt een RTX 3080 mobile wel >100Hz op Elden Ring 4k (als je wat met de settings tuned):
YouTube: Elden Ring PC | Alienware x17 | RTX 3080 | i7 11800H | Maximum Setti...
Maar hoeveel win je hiermee tegenover de PS5...

我的名字是Mirno

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:08
Compact en stil en koel gaan niet samen,vooral als het om high end hardware gaat(meestal) in een laptop

zou ik daarom toch voor een pc gaan.

Stop alleen geen standaard overclocked 3080 bv in een te krappe kast,deze geven aardig watt hitte af.Dus goede koeling is naar mijn mening zeker wel van belang,

[ Voor 44% gewijzigd door freaky35 op 21-03-2022 14:44 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als je geen intentie hebt om de laptop ook mee te gaan nemen is een desktop een no-brainer. Goedkoper, betere performance en betere ergonomie. Er zijn de laatste jaren heel ook wat mooie ITX en m-ATX kasten uitgekomen. Zie bijvoorbeeld de Fractal Design Torrent Nano en de Meshify 2 Compact om eens twee recente case reviews te noemen.

🖥️ | 🚗

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 15:29
mirno schreef op zondag 20 maart 2022 @ 18:38:
PS5 haalt geen 120Hz geloof ik. Dat zou me nog wel tof lijken icm g-sync op mijn CX televisie. PS4 die ik nu heb loopt toch niet helemaal smooth (~30fps met veel games).
Het zal van game tot game afhangen welke refresh rate een PS5 haalt, er zijn wel games waar het bij mogelijk is, de meeste bij een lagere resolutie maar sommige ook in 4K. Er zijn lijsten waarin bijgehouden wordt welke games op hogere refresh rate ingesteld kunnen worden. Ik vind het wel teleurstellend dat de PS5 nog steeds geen variabele refresh rate ondersteunt ook al was in het begin aangekondigd dat die dat wel zou hebben
---
Jaa, laptop is wel wat makkelijker anders staat die PC in de hoek niks te doen als ik niet game. Laptop kan ik zelf gewoon gebruiken natuurlijk.
Je kunt de desktop ook wat verder weg plaatsen van de televisie en verbinden met een wat langere HDMI kabel (tot 5m https://www.allekabels.nl...6/3499377/hdmi-kabel.html). Dit zal eerder een oplossing zijn als je wel een bureau in je woonkamer kunt inrichten.

Andere optie is een kleinere PC (SFFPC) die je kunt verplaatsen tussen werkplaats en televisie. Een laptop moet je ook aansluiten met stroomkabel/adapter en HDMI kabel, een desktop heeft eigenlijk alleen maar hetzelfde nodig. Zo klein zijn een PS5 of Xbox Series X ook niet meer, er zijn wel PC behuizingen die daarbij in de buurt komen. Kleiner is vaak wel duurder en moeilijker te koelen.

Voor toetsenbord op de bank kun je bv dit gebruiken: pricewatch: Logitech Wireless Touch K400 Plus (BE) Zwart, niet om te gamen maar om instellingen goed te zetten en dergelijke. Ik heb zelf een aan de televisie en bedien die volledig met Xbox controller, de Controller Companion app (te vinden op Steam) en een FLIRC (infrarood ontvanger voor afstandsbediening, Logitech Harmony Companion in mijn geval).

Een RTX 3080 haalt trouwens in AAA games op 4K Ultra haast nooit 100+ fps, niet op een desktop en niet op een laptop. Dan moet je instellingen naar beneden zetten.
Zo te zien haalt een RTX 3080 mobile wel >100Hz op Elden Ring 4k (als je wat met de settings tuned):
YouTube: Elden Ring PC | Alienware x17 | RTX 3080 | i7 11800H | Maximum Setti...
Maar hoeveel win je hiermee tegenover de PS5...
Een Alienware x17 kost meer dan €3500, geen €2000. Bij laptops is veel afhankelijk van de koeling, er is niet één mobiele RTX 3080 maar er zijn er diverse met verschillend power budget en kloksnelheden, de prestaties lopen ver uit elkaar. Lees ook wat reviews van die Asus Zephyrus G15 (bv serie: ROG Zephyrus G15 GA503QS) en dan zie ik niet veel positiefs over de bouwkwaliteit en koeling.

Punt blijft dat een PS5, zelfs aan woekerprijzen, veel waar voor je geld is en dat je 2 exclusieve games noemt die nog zeker 1-2 jaar of nog langer niet naar PC zullen komen. Voor de Xbox Series X zijn de prijzen zelfs haast normaal te noemen, kan ook interessant zijn in combinatie met Game Pass.

Neig je toch naar PC, dan is er begin deze maand een vrij goede BBG voor 4K gaming gemaakt: reviews: Desktop Best Buy Guide - maart 2022.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:26
Je lijkt te lijden aan sunken cost fallacy https://en.wikipedia.org/...ting%20one's%20losses%22., nog voordat je het geld uitgegeven hebt...

Althans ik zie de volgende redenatie:
1. Ik wil graag de volgende 4 spellen spelen.
2. Dat kan op een PS5, die 400-500 euro moet kosten!
3. De PS5 kost 800 :( !
4. Dan ga ik toch gewoon op een PC gamen...
5. Even een goede PC zoeken.
6. Oke, een goede PC kost misschien 2000 euro, dat is dan mijn max!

Je gaat dus 1200 euro extra uitgeven om je doel (die 4 spellen spelen) te bereiken... :+ ?

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Jaa, ik heb ook nog een aantal spellen op Steam staan die ik dan weer eens kan doen, heb nu niet echt de mogelijkheid meer om PC te gamen, dus dacht dat is nog een optie.

Maar als ik het zo zie, is de ervaring tussen PC gamen of een PS5 verwaarloosbaar. Misschien dat ik met de desktop + g-sync een wat soepelere ervaring haal, maar blijft dus een beetje overkill.

Ik was evengoed toe aan een nieuwe laptop. Maar eentje met een RTX3070 gaat alsnog lastig worden op 4k, verschillende power varianten gezien met nog 10% verschil qua performance.

Ik moet zeggen dat dit wel een gave laptop is: pricewatch: ASUS ROG Zephyrus G15 GA503QS-HQ019T
Ook nog best compact! Alleen jammer van HDMI2.0b misschien dat ik nog naar een HDMI2.1 model zoek.

Ik heb nu een MSI met GTX 1050. Dan is dit een mooie vervanger, kan ook nog af en toe mee gegamed worden als ik dat zo zie :)

Dan kan ik in de tussentijd wachten totdat de PS5 beschikbaar is. Elden Ring zal met zo'n laptop toch wel minstens net zo goed presteren als een PS5 ?? (Wel de wat langzamere RTX3080 variant, wellicht dat ik nog even naar een model met de RTX 3070 zoek)

我的名字是Mirno

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Smobbo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:12:
Je lijkt te lijden aan sunken cost fallacy https://en.wikipedia.org/...ting%20one's%20losses%22., nog voordat je het geld uitgegeven hebt...

Althans ik zie de volgende redenatie:
1. Ik wil graag de volgende 4 spellen spelen.
2. Dat kan op een PS5, die 400-500 euro moet kosten!
3. De PS5 kost 800 :( !
4. Dan ga ik toch gewoon op een PC gamen...
5. Even een goede PC zoeken.
6. Oke, een goede PC kost misschien 2000 euro, dat is dan mijn max!

Je gaat dus 1200 euro extra uitgeven om je doel (die 4 spellen spelen) te bereiken... :+ ?
Jaa, kwam het wel op neer. Die PC is geen goed idee. Maar wil ook weer eens wat spellen via Steam spellen, laptop is dan de beste mogelijkheid. Maar ik heb nog nooit 4k >100Hz gezien. Uiteindelijk zal PC vs PS5 wel meevallen als ik het zo zie.

Nieuwe laptop + Steam zal voor nu de beste optie zijn denk ik.
pricewatch: ASUS TUF Dash F15 FX516PR-HN112T
Dit is ook een goedkoop modelletje, alleen jammer van die quad-core. Ik heb toch echt wat meer performance nodig op CPU gebied.

我的名字是Mirno

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als een gaming laptop niet meer snel genoeg is, dan is het einde verhaal en moet je een nieuwe laptop kopen. Als een PC niet meer snel genoeg is koop je een nieuwe GPU en kan je weer verder. Na een paar jaar misschien ook eens CPU. mobo en RAM, maar ook dan kan je weer door. Een laptop is over het algemeen erg duur en upgraden is vrijwel onmogelijk. Een laptop koop je als het niet anders kan of je echt mobiel moet zijn. Voor alle andere gevallen is een PC altijd beter.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:56:
Als een gaming laptop niet meer snel genoeg is, dan is het einde verhaal en moet je een nieuwe laptop kopen. Als een PC niet meer snel genoeg is koop je een nieuwe GPU en kan je weer verder. Na een paar jaar misschien ook eens CPU. mobo en RAM, maar ook dan kan je weer door. Een laptop is over het algemeen erg duur en upgraden is vrijwel onmogelijk. Een laptop koop je als het niet anders kan of je echt mobiel moet zijn. Voor alle andere gevallen is een PC altijd beter.
Vaste desktop is eigenlijk geen doen meer. Los in de woonkamer alleen voor gaming is helemaal overkill. Ik ga daar niet computeren.
Op kantoor is het voor een laptop ingericht en neem hem regelmatig mee (switch apparatuur heen en weer voor werk) Ook als ik ff ergens anders wil zitten werken wil ik hem naar de woonkamer kunnen nemen, dus PC is al snel no-go. Of ik moet alles dubbel uitgevoerd nemen.

PC ga ik bij naderinzien schrappen. Laptop zal 80-90% voor werk, virtualisatie en proggen gebruikt worden. En af en toe een game of Steam, dan is het jammer dan ik maar 60 ipv 100 fps haal ;)

https://tweakers.net/pric.../1719272;1734004;1714526/
Razer en ASUS zijn mooi compact, Gigabyte wat lomper en vind ik minst mooie. Maar heeft wel OLED (verstandig ??? ) en 32GB RAM (Ik kom helaas regelmatig >16GB verbruik uit)

Zal nog even uitzoeken welke laptop er qua opslag capaciteit uit te breiden is met 2.5" of extra M.2. Lijkt er zo snel op dat dit bij geen van de 3 kan.

我的名字是Mirno

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:08
3080 en 3070 is wat verwarrend,want het ligt eraan of de laptop de volledige power kan gebruiken, de Asus dus duidlelijk niet:

Zolang je je bewust bent van het feit dat deGeForce RTX 3080 laptop versie slechts beperkt zijn potentieel kan ontplooien vanwege Asus' lage TDP-instelling en dat hij trager kan zijn dan een snelle RTX 3070 laptop, slaat de ROG Zephyrus G15 GA503Q een prima figuur..

https://www.notebookcheck...r%20een%20gaming%20laptop.

Een Lenovo legion pro 5 doet dit bv wel en zal in dat geval dus sneller zijn met een 3070 als de asus met een 3080

[ Voor 14% gewijzigd door freaky35 op 21-03-2022 22:24 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
freaky35 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:24:
3080 en 3070 is wat verwarrend,want het ligt eraan of de laptop de volledige power kan gebruiken, de Asus dus duidlelijk niet:

Zolang je je bewust bent van het feit dat deGeForce RTX 3080 laptop versie slechts beperkt zijn potentieel kan ontplooien vanwege Asus' lage TDP-instelling en dat hij trager kan zijn dan een snelle RTX 3070 laptop, slaat de ROG Zephyrus G15 GA503Q een prima figuur..

https://www.notebookcheck...r%20een%20gaming%20laptop.

Een Lenovo legion pro 5 doet dit bv wel en zal in dat geval dus sneller zijn met een 3070 als de asus met een 3080
Ja, goeie:
pricewatch: Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ00QRMH)

Docker station erbij.
Heeft ook HDMI 2.1, 32GB RAM en W11.
Er kan een 2e M.2 SSD bij, dat is top!

我的名字是Mirno

Pagina: 1