Foto's
:strip_exif()/f/image/XrqRoM9W5RNacZuYnE35eaSU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter info: dakpan is netto 23cm breed en netto 35cm hoog.
:strip_exif()/f/image/r5Fj2PoTRGDCIp7uEfLqaW1d.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Totale dakbreedte: 6m.De dakkapel bepaalt voor een groot deel wat er kan, alsmede de schoorsteen en het dakraampje.
Dakkapel:
Erboven: 245cm. Eronder: 175cm. Links van dakkapel: 230cm. Rechts van dakkapel: verwaarloosbaar.
Op de dakkapel kan ik niets leggen (wordt te zwaar).
Overige afmetingen: onder dakraampje: 240cm. Onder schoorsteen: 385cm. Boven schoorsteen: 225cm.
Qua legplan heb ik het beste van meerdere offertes gedistilleerd: het lijkt mij het beste er 5 boven de dakkapel te doen (met een 'gat' bij de schoorsteen) en 4 eronder, in een soort lage L-vorm. Zo:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pDPlg2voPUBgOrpz3oRV3LVv.jpg?f=user_large)
Dat geeft 9 panelen, en dat lijkt me OK. Het schuurtje sla ik nog even over.
Schaduw
De schoorsteen linksboven zorgt voor wat schaduw op het dak erachter. De dakkapel wellicht nog als de zon in het (zuid)oosten staat, dan heeft een eventueel paneel links ervan wat minder zon.Jaarverbruik
Gewoon verbruik 4100, maar sinds kort elektrische auto, dus eerder richting de 10000.Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fasen, 25A.Budget en doel
Budget is zo'n 4000-5000 euro. Doel is kosten te reduceren.Esthetisch: Panelen moeten zwart zijn, ik wil geen witte lijntjes.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik laat het doen.Bijhouden van data
Standaardportal verwacht ik wel dat het genoeg is. Maar als er meer kan, is dat in de toekomst wellicht leuk als ik meer met smarthome dingen ga doen.Reeds verkregen offertes
Ik heb er drie: Enie.nl, Green for you en Heel Nederland Duurzaam. (Binnenkort spreek ik nog met Novavolt.)De eerste twee hebben het op afstand gedaan, en dat gaf wat foutjes in wat er past.
De 3e is langsgekomen en heeft daardoor wat betere informatie.
Er is 'onenigheid' tussen de aanbieders of micro-omvormers nu beter zijn of optimizers. De een zegt dat de MO's kwetsbaarder zijn (kunnen niet goed tegen hitte), de ander zegt dat optimizers vaak stuk gaan, dus wil daar niet aan beginnen. Met MO's heb je geen apparaat in de woning hangen (als ik het goed heb), dus dat is misschien wel handig.
Qua prijzen:
- 9 TrinaSolar 390Wp panelen met optimizers (S440), SolarEdge SE3500H, voor 4452 ex BTW
- 9 TrinaSolar 390Wp panelen met optimizers (S440), SolarEdge SE3000H, voor 4315 ex BTW (deze partij zegt komende week de prijzen te moeten verhogen met 5%)
- 9 TrinaSolar 390Wp panelen met micro-omvormers IQ7 plus, Enphase Envoy-S, voor 4111 ex BTW
Komende week komt Novavolt nog langs. Die zijn naar verwachting duur, want hebben glas-glas panelen en erg lange garantie. Ik vraag me wel eens af of 30 jaar garantie nuttig is. Voor die tijd is de techniek vast weer flink vooruitgegaan. En ik verwacht niet eens dat ik er dan nog woon (ik ben nu mid-40). En is glas-glas raadzaam of is de glas-folie ook prima?
Regio
Zuid-Holland, net boven Rotterdam.Hopelijk kunnen jullie inzicht geven in de volgende puntjes:
- micro-omvormers of optimizers?
- is in de buurt van 1 euro per Wp nog haalbaar?
- is zoveel garantie en dure glas-glas panelen echt nodig?
:strip_exif()/f/image/nIlhxsOnQsHsPOMCTkVVSZxw.jpg?f=fotoalbum_large)