Static IP OpenElec andere range dan modem, nu onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:23
Laat ik voorop stellen dat ik 0 verstand/ervaring heb met netwerken en IP-adressen. Ik weet dat een IP-adres belangrijk is om een apparaat met een netwerk te verbinden en dat elk apparaat een eigen lokaal adres toegekend krijgt, maar daar houdt het mee op.

Situatieschets:
Ik heb diverse apparaten in huis een statisch IP toegekend, om zo onderlinge communicatie te garanderen.
Ik geloof dat je op twee manieren een statisch IP kunt toekennen; 1 via de router, 2 via het apparaat zelf.

Ik heb een NUC met daarop OpenElec (kodi) welke verbinding maakt met een Synology NAS.
Destijds heb ik (volgens mij) in OpenElec een vast IP adres toegekend aan dat apparaat. Aangezien ik destijds gebruik maakte van een modem van Ziggo, was dat in de 192.168.178.* range.

Nu ben ik overgestapt naar KPN, welke werkt in de 192.168.2.* range, nooit bij stilgestaan dat er andere ranges gebruikt konden worden. Ik kan die range niet aanpassen in het modem (Experiabox V12).

Mijn lekenbrein vermoed dat het KPN modem een IP wil toekennen in de 192.168.2.* range, en dat het apparaat 192.168.178.* uitzend. Op die manier kan men elkaar niet vinden en blijft de NUC onzichtbaar in het overzicht van het op het netwerk aanwezige apparaten.

Ik weet dat je met SSH alsnog verbinding kunt maken met een OpenElec installatie, maar ik heb geen idee hoe ik dat voor elkaar krijg. Ik heb geprobeerd een IP in de 192.168.178.* range toe te kennen aan m'n pc, maar dat geeft geen resultaat.

Ik weet het IP van m'n NUC niet 100% zeker, maar afgaande op oude aantekeningen, moet dat 192.168.178.3 zijn.

Is iemand hier bereid mij te helpen? Is het uberhaupt eenvoudig om het IP via SSH te veranderen?
Alternatief is formatteren van de ssd en een cleane install. Aangezien dat ook heel wat tijd in beslag gaat nemen, hoop ik het eerst via jullie voor elkaar te boxen.

Beste antwoord (via LA-384 op 20-03-2022 14:34)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:43
LA-384 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:49:
taat gek genoeg wel achter dat het een dynamisch IP betreft, maar dat zal wel gewoon een foutje zijn.
Dynamisch slaat hier op de eigenschappen van de ARP entry, niet op het bijbehorende IP.

Deze MAC-koppeling heeft hij geleerd door rond te vragen wie 192.168.178.3 gebruikt. Je kunt ook handmatig ARP entries toevoegen, dan zijn ze statisch. Dat is in de praktijk verder niet zo nuttig.
Oh, wat ik nog niet geprobeerd heb is een los netwerk te maken tussen de NUC en de PC met een oud modem. Als ik daar een 192.168.178.* range kan instellen, moet dat de NUC ook weer toegankelijk maken of niet?
Dat zou inderdaad wel werken, maar heb je als het goed is niet nodig, omdat je de NUC al 'gevonden' hebt.
Het ip adres is nu ook pingbaar (voorheen niet), maar ssh geeft nog steeds een foutmelding. Zegt "connection refused". Is dat een firewall die het blokkeert?
Terwijl ik dit tik heeft was @fopjurist me al voor. Controleer dat.

Werkt het dan nog niet, dan kun je natuurlijk ook altijd een toetsenbord en display aan het ding hangen om het lokaal op te lossen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:50
SSH gaat ook over IP. En aangezien je twee verschillende ranges hanteert, gaat dat niet werk.
Wat wel moet werken is je vaste pc een vast ip in te stellen in de 192.168.178.x range.
Vervolgens je NUC benaderen via SSH om vervolgens daar een 192.168.2.x in te stellen of nog makkelijker, zet deze op DHCP. Daarna zet je je vaste pc (ook)weer op DHCP. en zit alles in de 192.168.2.x range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
PROnline schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:13:
SSH gaat ook over IP. En aangezien je twee verschillende ranges hanteert, gaat dat niet werk.
Wat wel moet werken is je vaste pc een vast ip in te stellen in de 192.168.178.x range.
Vervolgens je NUC benaderen via SSH om vervolgens daar een 192.168.2.x in te stellen of nog makkelijker, zet deze op DHCP. Daarna zet je je vaste pc (ook)weer op DHCP. en zit alles in de 192.168.2.x range.
Dat heb ik geprobeerd, door bij netwerkinstellingen -> IP-instellingen het volgende ingevoerd te hebben:
IPv4:
IP-adres: 192.168.178.10
Lengte van voorvoegsel van subnet: 24
Gateway: 192.168.178.1
Voorkeurs-DNS: 8.8.8.8
Alternatieve DNS: 8.8.4.4

Daarna via cmd-prompt de volgende command:
ssh 192.168.178.3

Dat geeft een time-out error, als ik een ander IP adres in de command gebruik, ook. Dus of ik doe het helemaal verkeerd, of het IP van de NUC is anders.

Sluit ik de NUC trouwens rechtstreeks aan op de netwerkpoort van de PC, of kan het via het thuisnetwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:50
kan via thuisnetwerk.
Rechtstreekse kabel heb je mogelijk weer een aparte cross kabel voor nodig.

Om te achterhalen wat 't ipadres is, kan je de range pingen met
code:
1
for i in $(seq 1 254); do ping -c1 -t 1 192.168.178.$i;

Mits de NUC firewall ping wel toestaat.

Als je 't oude modem nog hebt, dan kan je ook die gebruiken om de NUC en je PC in 't zelfde netwerk te krijgen. Daarvoor hoeft 't modem niet volledig aangesloten te worden, alleen de twee netwerkkabels en stroom is voldoende om 't lokale netwerk op te krijgen.

[ Voor 32% gewijzigd door PROnline op 20-03-2022 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:55

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Sluit het apparaat via kabel direct aan je pc en doe je pc in de 192.168.178.* range. Je kan dan verbinding maken met het apparaat.

Je hoeft geen gateway of dns te in te stellen aangezien enige device de nuc is. Cmd netstat -a en je ziet welke ip adressen connected zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
PROnline schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:30:
kan via thuisnetwerk.
Rechtstreekse kabel heb je mogelijk weer een aparte cross kabel voor nodig.

Om te achterhalen wat 't ipadres is, kan je de range pingen met
code:
1
for i in $(seq 1 254); do ping -c1 -t 1 192.168.178.$i;

Mits de NUC firewall ping wel toestaat.

Als je 't oude modem nog hebt, dan kan je ook die gebruiken om de NUC en je PC in 't zelfde netwerk te krijgen. Daarvoor hoeft 't modem niet volledig aangesloten te worden, alleen de twee netwerkkabels en stroom is voldoende om 't lokale netwerk op te krijgen.
Die code werkte niet, maar ik heb gevonden dat jet met
code:
1
arp -a
alle devices op het netwerk te zien krijgt. daar staat 192.168.178.3 tussen, dus dat is goed. Staat gek genoeg wel achter dat het een dynamisch IP betreft, maar dat zal wel gewoon een foutje zijn.

Het oude modem heb ik vandaag teruggestuurd. Ik had dat al eens geprobeerd, maar zonder succes. Ik heb wel nog een oude router, maar ik zou moeten kijken of ik daar een IP range kan aanpassen/forceren.

Maar zit je dan niet met hetzelfde probleem dat die apparaten niet bereikbaar zijn via het netwerk?

Oh, wat ik nog niet geprobeerd heb is een los netwerk te maken tussen de NUC en de PC met een oud modem. Als ik daar een 192.168.178.* range kan instellen, moet dat de NUC ook weer toegankelijk maken of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
NLKornolio schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:48:
Sluit het apparaat via kabel direct aan je pc en doe je pc in de 192.168.178.* range. Je kan dan verbinding maken met het apparaat.

Je hoeft geen gateway of dns te in te stellen aangezien enige device de nuc is. Cmd netstat -a en je ziet welke ip adressen connected zijn.
Zonder gateway kon ik niet opslaan.

Nu nuc aan pc gekoppeld met gewone ethernet kabel.
Doe ik
code:
1
netstat -a
dan zie ik de nuc er niet tussen staan, maar met
code:
1
arp -a
wel.

Het ip adres is nu ook pingbaar (voorheen niet), maar ssh geeft nog steeds een foutmelding. Zegt "connection refused". Is dat een firewall die het blokkeert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De methodes die je gebruikt kloppen allemaal. Als arp zegt dat iets dynamisch is, slaat dat niet op het ip-adres, maar op de koppeling naar het mac-adres. In je computer kan die koppeling statisch (zelf ingevoerd via arp -s, als normale gebruiker hoeft dat nooit) of dynamisch (via het ARP-protocol) zijn.

Arp bevestigt dat er een apparaat op het netwerk zit met het ip-adres 192.168.178.3. Vermoedelijk is dat de NUC. 'Connection refused' kan betekenen dat er geen ssh-server actief is. Het kan ook een firewall zijn, maar een firewall wordt meestal zo ingesteld dat hij helemaal geen reactie geeft, wat zou resulteren in 'connection timed out'. Via de instellingen kun je SSH aanzetten. Je kunt daar ook direct het ip-adres veranderen zodat ssh-toegang niet nodig is.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:43
LA-384 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:49:
taat gek genoeg wel achter dat het een dynamisch IP betreft, maar dat zal wel gewoon een foutje zijn.
Dynamisch slaat hier op de eigenschappen van de ARP entry, niet op het bijbehorende IP.

Deze MAC-koppeling heeft hij geleerd door rond te vragen wie 192.168.178.3 gebruikt. Je kunt ook handmatig ARP entries toevoegen, dan zijn ze statisch. Dat is in de praktijk verder niet zo nuttig.
Dat zou inderdaad wel werken, maar heb je als het goed is niet nodig, omdat je de NUC al 'gevonden' hebt.
Terwijl ik dit tik heeft was @fopjurist me al voor. Controleer dat.

Werkt het dan nog niet, dan kun je natuurlijk ook altijd een toetsenbord en display aan het ding hangen om het lokaal op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Thralas schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:29:
Ok wtf, waarom heb ik daar niet aan gedacht... _/-\o_ :$
Waarschijnlijk omdat ik kodi al 7 jaar met een app bedien en die werkte nu niet.

Het werkt nu weer.

[ Voor 16% gewijzigd door LA-384 op 20-03-2022 14:35 ]

Pagina: 1