Vooraf: hoewel je een deel van je contract hebt gedeeld, is het op een forum zoals dit nooit mogelijk om alle relevante feiten te overzien. Er kunnen dus om diverse redenen uitzonderingen zijn op wat ik hieronder schrijf.
RolfKees schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:17:
1,5 week geleden kregen we de verhuurder op ons dak die om tafel wilde zitten om voorschot op stroom te verhogen vanwege de hoge prijs van de stroomtarieven van nu. We betalen nu in de huurprijs 30 euro voorschot en hij heeft in de 10 jaar tijd dat wij hier wonen nog nooit de meterstanden opgevraagd en vroeg dat nu ook opeens. Blijkbaar hebben we een tussenmeter.
Er zijn twee relevante mogelijkheden in jouw geval:
- je hebt een all-in huurovereenkomst voor woonruimte
- je hebt een huurovereenkomst voor woonruimte en betaalt een voorschot voor nuts-voorzieningen in je eigen woonruimte (dus niet een eventuele gezamenlijke ruimte), die elk jaar op grond van een meterstand moest worden vereffend.
Let op dat servicekosten en kosten voor nutsvoorzieningen met een individuele meter in de wet sinds 2014 verschillende dingen zijn in een huurovereenkomst.
Gezien hetgeen er staat bepaald in je contract met de woorden 'voorschot' en de specificatie dat het elektriciteit betreft, lijkt mij dat jullie geen all-in huur zijn overeengekomen, ook al heeft de verhuurder geen afrekeningen met je gedeeld. Het delen van een gespecificeerde afrekening was de verhuurder wel verplicht op grond van wat er staat bepaald in
art. 7:259 lid 2 BW:
2 De verhuurder verstrekt de huurder elk jaar, uiterlijk zes maanden na het verstrijken van een kalenderjaar, een naar de soort uitgesplitstoverzicht van de in dat kalenderjaar in rekening gebrachte kosten voor nutsvoorzieningen met een individuele meter en servicekosten, met vermelding van de wijze van berekening daarvan. Indien aan de verhuurder kosten in rekening worden gebracht die niet een kalenderjaar betreffen, maar een andere periode van twaalf maanden, die een boekjaar vormt en in het verstreken kalenderjaar eindigt, neemt de verhuurder de kosten over die andere periode in het overzicht van dat verstreken kalenderjaar op.
Dat kan betekenen dat je voor de eerdere periodes teveel hebt betaald, want een verhuurder mag niet verdienen aan zulke nuts-voorzieningen. Het kan uiteraard ook zijn dat je te weinig hebt betaald.
Als je vermoedt dat je teveel hebt betaald kun je op grond van
art. 7:260 BW overwegen alsnog de afrekeningen op te vragen. Als een schriftelijk en gemotiveerd verzoek aan de verhuurder niet leidt tot teruggave, kun je de huurcommissie verzoeken om teruggave tot 30 maanden na afloop van een boekjaar. Het moet dan wel gaan om een prijsverschil van meer dan 36 euro op jaarbasis (zie
art. 9 lid 3 UHW). Anders dan bij de huurcommissie kan het overigens bij een kantonrechter voor elk prijsverschil, maar 36 euro is voor veel mensen economisch gezien een te laag bedrag om voor te gaan procederen.
Wat er (niet) volgt uit het oorspronkelijke contract over de verhoging van een voorschot maakt niet uit, want wat er staat bepaald in het Burgerlijk Wetboek over de eenzijdige verhoging van een voorschot is van dwingend recht (
art. 7:265 BW). Dat betekent dat afspraken over een eenzijdige verhoging nietig zouden zijn als ze afwijken van
art. 7:261 lid 1 onder b BW waarin staat bepaald:
1 Het voorschotbedrag dat de huurder krachtens overeenkomst of rechterlijke uitspraak ter zake van de kosten voor nutsvoorzieningen met een individuele meter verschuldigd is, mag, tenzij na het ingaan van de huur anders is overeengekomen, slechts worden verhoogd:
b. met ingang van de dag, volgende op de betalingstermijn, waarin het laatste overzicht, bedoeld in artikel 259, aan de huurder is verstrekt met dien verstande dat elk overzicht slechts eenmaal tot een verhoging mag leiden.
Maar in lid art. 7:261 lid 3 BW staat ook:
3 Indien het door de huurder verschuldigde voorschotbedrag aanzienlijk hoger is dan de te verwachten kosten voor nutsvoorzieningen met een individuele meter, kan de huurcommissie op verzoek van de huurder het voorschotbedrag verlagen tot een bedrag dat in redelijke verhouding staat tot die kosten.
Dat laatste zal dus moeten blijken uit de eindafrekening van het energiebedrijf die naar de verhuurder is gestuurd. Zonder inzage mag het voorschot dus niet worden verhoogd. Klopt de verhoging niet, dan kun je daarvoor dus ook naar de huurcommissie, mits de verhoging meer dan drie euro per maand betreft (
art. 9 lid 4 UHW), maar daar zit je naar ik begrijp ruim overheen.
Ik vermoed alleen dat je uiteindelijk tegen het probleem aanloopt waar veel Nederlanders mee te maken hebben: hogere energieprijzen. En dus dat de hoogte van het nieuwe voorschot wél in verhouding staat tot de kosten. Ik betwijfel of je de hogere prijzen aan de verhuurder kunt toerekenen gezien bovenstaande. Verder mag de verhuurder bij een kantonrechter bijvoorbeeld vorderen dat een overeenkomst wordt aangepast als er bijvoorbeeld sprake is van onvoorziene omstandigheden (art. 6:258 BW). In hoeverre de hoge energieprijzen daar onder vallen vind ik lastig te zeggen.
Uiteindelijk denk ik dat je het beste zelf advies kunt inwinnen, zoals bij het Juridisch Loket bijvoorbeeld. Of misschien heb je een rechtsbijstandsverzekering met dekking voor jouw situatie? Sommige verzekeraars bieden overigens ook advies 'on demand' voor een vast tarief, maar 'achteraf' verzekeren gaat uiteraard niet. Je kunt ook op een andere manier advies inwinnen uiteraard, maar spreek vooral vooraf een tarief af. Hou er verder rekening mee dat geschillen met een verhuurder ook de onderlinge huurder/verhuurder relatie negatief kunnen beïnvloeden (maar dat hoeft niet per se uiteraard). Dat geldt in het bijzonder als het zou aankomen op procederen, waarvan de uitkomst uiteraard ook niet zeker is. Het risico voor wat betreft bovenstaande blijft gezien o.a. hetgeen ik helemaal bovenaan noemde dus uiteraard bij jou.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.