Verhuurder wilt voorschot elektriciteit verhogen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolfKees
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-04-2022
Beste tweakers,

1,5 week geleden kregen we de verhuurder op ons dak die om tafel wilde zitten om voorschot op stroom te verhogen vanwege de hoge prijs van de stroomtarieven van nu. We betalen nu in de huurprijs 30 euro voorschot en hij heeft in de 10 jaar tijd dat wij hier wonen nog nooit de meterstanden opgevraagd en vroeg dat nu ook opeens. Blijkbaar hebben we een tussenmeter.

Het is een oud bedrijven pand met 5 appartementen aan vast gemaakt. De vraag is of dit volgens het contract wel mag dat hij vanwege de duurdere tarieven nu opeens meer wilt vragen voor stroom. Hij wilt alles wat wij buiten de 30 euro meer vebruik zelf gaan betalen. Ik heb uitgerekend dat we op zo een 3000 kwh zitten per jaar, wat neer zou komen met huidige tarieven van 100 euro per maand meer (!).

Dit zijn de passages van het contract, hier wordt met geen woord gerept over eventuele verhogingen qua stroom voorschot.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MSDsmsg/BAC734-A3-E937-4-F6-C-AA5-C-38-E769100-A62.jpg

Hij wilt dat we boven de 30 euro gaan betalen met de huidige stroom tarieven, mag dit zomaar ondanks dat de huurbaas nooit standen heeft opgevraagd in 10 jaar tijd dat we hier wonen? Ook nooit een jaarafrekening ontvangen of dergelijke. En nu de tarieven stijgen staat hij opeens op de stoep. :( :?

Kortom, hulp graag! ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:41
Ik zou de bal terugspelen: vraag om de jaarrekeningen van de afgelopen 8 jaar en of je het teveel betaalde terug mag.

Overheid heeft belastingen verlaagd en de teruggave verhoogd. Dat hij prutst met tussenmeters op 1 aansluiting waardoor hij de teruggave niet krijgt is niet jouw probleem.

Vriendin zat destijds in de WSNP en haar verhuurder wilde hetzelfde trucje uithalen. Heeft de bewindvoerder op bovenstaande manier heel snel onderuit gehaald. De specificaties zijn nooit overlegd en de verhoging is toen ook niet doorgegaan want huisjesmelker wist dat ie anders terug mocht betalen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:49

de Peer

under peer review

Dit verhaal is erg moeilijk te begrijpen.

Hij wil (niet wilt!!) dus het voorschot verhogen. Dat lijkt me geen probleem. Maar is het wel een voorschot? als het een voorschot is, dan zou ik ook een eindafrekening verwachten aan het einde van het jaar.
RolfKees schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:17:
Beste tweakers,

Hij wilt alles wat wij buiten de 30 euro meer vebruik zelf gaan betalen.
perfect toch? Jij betaalt 3 tientjes en hij draait op voor de hoge kosten?

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 20-03-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolfKees
de Peer schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:29:
Dit verhaal is erg moeilijk te begrijpen.

Hij wil (niet wilt!!) dus het voorschot verhogen. Dat lijkt me geen probleem. Maar is het wel een voorschot? als het een voorschot is, dan zou ik ook een eindafrekening verwachten aan het einde van het jaar.

[...]

perfect toch? Jij betaalt 3 tientjes en hij draait op voor de hoge kosten?
Nee we betalen zelf 30 euro en alles boven de 30 euro qua verbruik zouden we zelf moeten betalen, is met huidige tarieven 120 euro in de maand extra tegenover nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolfKees
_JGC_ schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:27:
Ik zou de bal terugspelen: vraag om de jaarrekeningen van de afgelopen 8 jaar en of je het teveel betaalde terug mag.

Overheid heeft belastingen verlaagd en de teruggave verhoogd. Dat hij prutst met tussenmeters op 1 aansluiting waardoor hij de teruggave niet krijgt is niet jouw probleem.

Vriendin zat destijds in de WSNP en haar verhuurder wilde hetzelfde trucje uithalen. Heeft de bewindvoerder op bovenstaande manier heel snel onderuit gehaald. De specificaties zijn nooit overlegd en de verhoging is toen ook niet doorgegaan want huisjesmelker wist dat ie anders terug mocht betalen.
Ja we hebben nooit een jaarafrekening gezien. :X 8)7 Dus verhuurder verzuimt is mijn tegen argument

[ Voor 3% gewijzigd door RolfKees op 20-03-2022 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:33
In een normale situatie mag een voorschot aangepast worden aan omstandigheden.

De vraag is nu echter wat de situatie is want blijkbaar worden voorschotten al 10 jaar niet aangepast noch verrekend met een eindnota.
Dat laatste kan op een pyrrusoverwinning uitdraaien want 660euro voor 3000kWh zal in de afgelopen 10 jaar mogelijk niet voor een enorm verschil zorgen. Eerst even rekenen dus en bepalen welke uitkomst je naartoe wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou ondertussen die meter gaan zoeken.

Krijgen jullie van de maatschappij een jaar afrekening?

[ Voor 41% gewijzigd door Damic op 20-03-2022 11:44 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolfKees
Damic schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:44:

Die is er, zie foto

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/s2NmFVt/unnamed000000.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolfKees
Damic schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:44:

Nee, nooit gekregen in 10 jaar tijd voor stroom. Wel voor gas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:40
Voordat je hem vraagt naar een afrekening van de afgelopen 8 jaar, zou ik zelf een berekening maken op basis van het verbruik per jaar en de voor dat jaar geldende tarieven. Ik weet niet of je er dan per saldo beter uitkomt, zeker gezien de ontwikkeling van de laatste jaren. (Deze grafiek gaat tot 2019, helaas nog geen recentere grafiek kunnen vinden). De klap van 2021/2022 zit hier nog niet in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SeaoEkudt15rJAgrYT2gAXYK1ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvtMWRVHPRcaBemQEaTkfebO.jpg?f=fotoalbum_large

Dat hij nooit om een verrekening heeft gevraagd, wil volgens mij niet zeggen dat hij dat dit jaar dan ook niet mag doen. Bijbetalen is erg zuur (waar iedereen overigens mee te maken heeft), maar dan liever toch per maand dan aan het van het jaar een afrekening van 1400 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 20-03-2022 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 20:15
@RolfKees Je contract is heel erg duidelijk, je huisbaas mag 1x per jaar de huur verhogen met een maximum percentage wat de overheid vaststelt. Blijkbaar heeft hij dat 10 jaar onvoldoende gedaan. Zijn probleem, niet de jouwe.

Wil je huisbaas iets anders, moet hij ieder appartement een eigen officiële aansluiting geven. Dan kan jij je eigen contract afsluiten en is hij van het risico af.

ps; huurders zijn in NL erg goed beschermd, dus laat je niks wijsmaken!
RedFox schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:19:
[...]

Maar de huur wordt toch niet verhoogd? De huisbaas wil het voorschot van de energie verhogen, en dat staat los van de huurprijs.
Vraag is wat er contractueel is afgesproken over dit voorschot (en of het een voorschot is).
Indirect natuurlijk wel, is gewoon broekzak / vestzak. Dit soort constructies komen wel vaker voorbij, maar dan heet het ineens servicekosten. Onder aan de streep wil de huurbaas gewoon meer geld zien. Als huurbaas zijnde zou ik gewoon nu structureel de huurprijs gaan verhogen.

@RolfKees Betaal je nu nog steeds die 400 euro per maand?

[ Voor 42% gewijzigd door chrisborst op 20-03-2022 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het hele idee van een voorschot, is dat je periodiek de balans opmaakt en tot een eindafrekening komt. Heb je minder verbruikt, dan krijg je geld terug. Heb je meer verbruikt, dan moet je betalen. Blijkbaar betaal je nu al 8 jaar een maandelijks voorschot en is er nog nooit "afgerekend". Je zit met een tussenmeter en de stand daarvan is nooit op een ijkdatum vastgelegd. Recept voor een hoofdpijndossier. Weet je eigenlijk wel de beginstand van die meter, toen je erin trok?

Het verhogen van een voorschot heeft in principe geen impact op totale kosten. Maar.... laat verhuurder maar eens aan de hand van je huidige verbruik (wat hij dus niet eens weet!) onderbouwen hoe hoog dat nieuwe voorschot zou moeten worden.

Dit is een zooitje. Hoe kom je zelf tot die 3000KWh per jaar?

En laat hem maar eens met een overzicht van zijn tarieven komen. Als jij een tussenmeter hebt en je stroom vai een zakelijke grootverbruikersaansluiting krijgt, dan zullen die tarieven ERG aantrekkelijk zijn. Bedrijven die veel verbruiken betalen veel en veel minder dan de gemiddelde consument.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:32

RedFox

Heb je een OV ofzo?

chrisborst schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:06:
@RolfKees Je contract is heel erg duidelijk, je huisbaas mag 1x per jaar de huur verhogen met een maximum percentage wat de overheid vaststelt. Blijkbaar heeft hij dat 10 jaar onvoldoende gedaan. Zijn probleem, niet de jouwe.

Wil je huisbaas iets anders, moet hij ieder appartement een eigen officiële aansluiting geven. Dan kan jij je eigen contract afsluiten en is hij van het risico af.

ps; huurders zijn in NL erg goed beschermd, dus laat je niks wijsmaken!
Maar de huur wordt toch niet verhoogd? De huisbaas wil het voorschot van de energie verhogen, en dat staat los van de huurprijs.
Vraag is wat er contractueel is afgesproken over dit voorschot (en of het een voorschot is).

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Vooraf: hoewel je een deel van je contract hebt gedeeld, is het op een forum zoals dit nooit mogelijk om alle relevante feiten te overzien. Er kunnen dus om diverse redenen uitzonderingen zijn op wat ik hieronder schrijf.
1,5 week geleden kregen we de verhuurder op ons dak die om tafel wilde zitten om voorschot op stroom te verhogen vanwege de hoge prijs van de stroomtarieven van nu. We betalen nu in de huurprijs 30 euro voorschot en hij heeft in de 10 jaar tijd dat wij hier wonen nog nooit de meterstanden opgevraagd en vroeg dat nu ook opeens. Blijkbaar hebben we een tussenmeter.
Er zijn twee relevante mogelijkheden in jouw geval:
- je hebt een all-in huurovereenkomst voor woonruimte
- je hebt een huurovereenkomst voor woonruimte en betaalt een voorschot voor nuts-voorzieningen in je eigen woonruimte (dus niet een eventuele gezamenlijke ruimte), die elk jaar op grond van een meterstand moest worden vereffend.

Let op dat servicekosten en kosten voor nutsvoorzieningen met een individuele meter in de wet sinds 2014 verschillende dingen zijn in een huurovereenkomst.

Gezien hetgeen er staat bepaald in je contract met de woorden 'voorschot' en de specificatie dat het elektriciteit betreft, lijkt mij dat jullie geen all-in huur zijn overeengekomen, ook al heeft de verhuurder geen afrekeningen met je gedeeld. Het delen van een gespecificeerde afrekening was de verhuurder wel verplicht op grond van wat er staat bepaald in art. 7:259 lid 2 BW:
2 De verhuurder verstrekt de huurder elk jaar, uiterlijk zes maanden na het verstrijken van een kalenderjaar, een naar de soort uitgesplitstoverzicht van de in dat kalenderjaar in rekening gebrachte kosten voor nutsvoorzieningen met een individuele meter en servicekosten, met vermelding van de wijze van berekening daarvan. Indien aan de verhuurder kosten in rekening worden gebracht die niet een kalenderjaar betreffen, maar een andere periode van twaalf maanden, die een boekjaar vormt en in het verstreken kalenderjaar eindigt, neemt de verhuurder de kosten over die andere periode in het overzicht van dat verstreken kalenderjaar op.
Dat kan betekenen dat je voor de eerdere periodes teveel hebt betaald, want een verhuurder mag niet verdienen aan zulke nuts-voorzieningen. Het kan uiteraard ook zijn dat je te weinig hebt betaald.

Als je vermoedt dat je teveel hebt betaald kun je op grond van art. 7:260 BW overwegen alsnog de afrekeningen op te vragen. Als een schriftelijk en gemotiveerd verzoek aan de verhuurder niet leidt tot teruggave, kun je de huurcommissie verzoeken om teruggave tot 30 maanden na afloop van een boekjaar. Het moet dan wel gaan om een prijsverschil van meer dan 36 euro op jaarbasis (zie art. 9 lid 3 UHW). Anders dan bij de huurcommissie kan het overigens bij een kantonrechter voor elk prijsverschil, maar 36 euro is voor veel mensen economisch gezien een te laag bedrag om voor te gaan procederen.
De vraag is of dit volgens het contract wel mag dat hij vanwege de duurdere tarieven nu opeens meer wilt vragen voor stroom.
Wat er (niet) volgt uit het oorspronkelijke contract over de verhoging van een voorschot maakt niet uit, want wat er staat bepaald in het Burgerlijk Wetboek over de eenzijdige verhoging van een voorschot is van dwingend recht (art. 7:265 BW). Dat betekent dat afspraken over een eenzijdige verhoging nietig zouden zijn als ze afwijken van art. 7:261 lid 1 onder b BW waarin staat bepaald:
1 Het voorschotbedrag dat de huurder krachtens overeenkomst of rechterlijke uitspraak ter zake van de kosten voor nutsvoorzieningen met een individuele meter verschuldigd is, mag, tenzij na het ingaan van de huur anders is overeengekomen, slechts worden verhoogd:
b. met ingang van de dag, volgende op de betalingstermijn, waarin het laatste overzicht, bedoeld in artikel 259, aan de huurder is verstrekt met dien verstande dat elk overzicht slechts eenmaal tot een verhoging mag leiden.
Maar in lid art. 7:261 lid 3 BW staat ook:
3 Indien het door de huurder verschuldigde voorschotbedrag aanzienlijk hoger is dan de te verwachten kosten voor nutsvoorzieningen met een individuele meter, kan de huurcommissie op verzoek van de huurder het voorschotbedrag verlagen tot een bedrag dat in redelijke verhouding staat tot die kosten.
Dat laatste zal dus moeten blijken uit de eindafrekening van het energiebedrijf die naar de verhuurder is gestuurd. Zonder inzage mag het voorschot dus niet worden verhoogd. Klopt de verhoging niet, dan kun je daarvoor dus ook naar de huurcommissie, mits de verhoging meer dan drie euro per maand betreft (art. 9 lid 4 UHW), maar daar zit je naar ik begrijp ruim overheen.

Ik vermoed alleen dat je uiteindelijk tegen het probleem aanloopt waar veel Nederlanders mee te maken hebben: hogere energieprijzen. En dus dat de hoogte van het nieuwe voorschot wél in verhouding staat tot de kosten. Ik betwijfel of je de hogere prijzen aan de verhuurder kunt toerekenen gezien bovenstaande. Verder mag de verhuurder bij een kantonrechter bijvoorbeeld vorderen dat een overeenkomst wordt aangepast als er bijvoorbeeld sprake is van onvoorziene omstandigheden (art. 6:258 BW). In hoeverre de hoge energieprijzen daar onder vallen vind ik lastig te zeggen.

Uiteindelijk denk ik dat je het beste zelf advies kunt inwinnen, zoals bij het Juridisch Loket bijvoorbeeld. Of misschien heb je een rechtsbijstandsverzekering met dekking voor jouw situatie? Sommige verzekeraars bieden overigens ook advies 'on demand' voor een vast tarief, maar 'achteraf' verzekeren gaat uiteraard niet. Je kunt ook op een andere manier advies inwinnen uiteraard, maar spreek vooral vooraf een tarief af. Hou er verder rekening mee dat geschillen met een verhuurder ook de onderlinge huurder/verhuurder relatie negatief kunnen beïnvloeden (maar dat hoeft niet per se uiteraard). Dat geldt in het bijzonder als het zou aankomen op procederen, waarvan de uitkomst uiteraard ook niet zeker is. Het risico voor wat betreft bovenstaande blijft gezien o.a. hetgeen ik helemaal bovenaan noemde dus uiteraard bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Dus elk appartement heeft wel een tussenmenselijk voor gas en elektra? Gas word wel periodiek verrekend?

Raar dat jullie de laatste paar jaar dan ook niet bijbetaald hebben want 360 euro pj voor 3000 kWh is niet dekkend.

Of hij moet met een verrekening van de laatste 20 jaar komen of vanaf nu bijhouden en verrekenen.

Onze apps hebben een hoofdmeter en elk app eigen gas en kWh meter. Periodiek maak ik een afrekening en pas voorschot aan aan de bewoners. De een verbruikt namelijk meer dan de ander.

Nooit geen gezeik mee gehad.

Alleen straks wel ff dingetje. Ik heb voor 3 maanden een vast contract afgesloten en daarna een nog gunstiger 3 jaar contract maar dus wel boete. Nu moet ik die boete gaan verreken met verhuurders ;)

Als ik deze constructie niet had gedaan dan zouden de huurders gigantisch betalen ivm variabel tarief united consumers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

RolfKees schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:32:
[...]

Nee we betalen zelf 30 euro en alles boven de 30 euro qua verbruik zouden we zelf moeten betalen, is met huidige tarieven 120 euro in de maand extra tegenover nu.
7.2 geeft heel duidelijk aan dat de kosten voor jou zijn, dat je die tot nu toe niet hebt hoeven betalen betekent dus dat je 10 jaar lang heel veel geluk hebt gehad, want dat heeft je dus een paar duizend euro gescheeld.

Voorschot verhogen hoef je niet mee akkoord te gaan, maar dan mag je wel een dikke eindafrekening verwachten. Dat je tot nu toe gematst bent betekent niet dat je contract zegt dat je geen elektra hoeft te betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Er spelen 2 zaken:
1 Je betaald een voorschot op de energierekening, de huisbaas wil dit voorschot verhogen vanwege de stijgende energieprijzen.
2 Je betaald een voorschot, maar krijgt jaarlijks geen eindafrekening.

Met het 1e is niets mis, je betaald voor de stroom die je gebruikt. Het probleem zit in punt 2. Die 30 € is een lachertje, kan me niet voorstellen dat jij niet meer verbruikt. De huisbaas is wakker geworden en wil terecht niet voor een torenhoge rekening opdraaien.

Je zult akkoord moeten gaan met de verhoging van het voorschot, maar je kunt nu ook een eindafrekening eisen.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WJM1988
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-03 11:31
Ik denk dat het heel simpel is; hij wil overleggen omdat hij het niet goed heeft geregeld. Laat hem dan maar uitleggen hoe hij de rekening bij jou wil neerleggen. En inderdaad, hij moet ook een jaarrekening opstellen. Ieder jaar, en inclusief gaskosten en andere kosten.

Je hoeft nu dus helemaal niets te doen, los van vragen om een duidelijke uitleg hoe hij dit voor zich ziet. Zelfs dan kun je het gewoon laten voor wat het is, zoals al eerder is gezegd; hij wil overleggen omdat hij contractueel een probleem voor zichzelf heeft gecreeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
WJM1988 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:23:
...hij wil overleggen omdat hij contractueel een probleem voor zichzelf heeft gecreeerd.
Dat probleem zie ik niet direct. Het betreft hier helemaal geen huurverhoging, maar een verhoging van het voorschot voor de elektra. Het staat nota bene apart genoemd in de huurovereenkomst (de huur bedraagt 400 euro, het voorschot 30 euro). Dat de verhuurder in het verleden nooit een afrekening heeft gestuurd makt niet dat hij het bedrag voor de toekomst niet aan kan passen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
https://forum.fok.nl/topic/2641281

En welk antwoord bevalt je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
bregweb schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:48:
De huisbaas is wakker geworden en wil terecht niet voor een torenhoge rekening opdraaien minder inkomsten krijgen uit z'n verhuurpraktijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:32
En wat als je moet bijbetalen? 30 euro is een voorschot. Zou zomaar al 8 jaar veel te weinig kunnen zijn.

Voor de TS. De verhuurder vraagt je eigenlijk gewoon je stroom af te rekenen. Kennelijk krijg je de eerste 30 euro per maand cadeau, dat is vrij netjes toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WJM1988
Kurma schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:56:
[...]

Dat probleem zie ik niet direct. Het betreft hier helemaal geen huurverhoging, maar een verhoging van het voorschot voor de elektra. Het staat nota bene apart genoemd in de huurovereenkomst (de huur bedraagt 400 euro, het voorschot 30 euro). Dat de verhuurder in het verleden nooit een afrekening heeft gestuurd makt niet dat hij het bedrag voor de toekomst niet aan kan passen.
Je kunt niet zomaar andere maandbedragen vragen zonder onderbouwing. Het klopt dat het apart vermeld staat, dat is inderdaad mooi voor de verhuurder, waarschijnlijk is het dan eerder een praktisch probleem van meerdere woningen op 1 aansluiting, met een apart contract? Het is wel aan de verhuurder inzichtelijk te maken hoe het dan zit en waarom de verhoging gerechtvaardigd is.

[ Voor 5% gewijzigd door WJM1988 op 23-03-2022 08:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
Er zijn hier 2 losse problemen:

1. Er is tot op heden nooit een (jaar)afrekening geweest van de stroom.

2. De verhuurder wil dat nu wel gaan doen.

Probleem 2 is niet zo moeilijk:
In het contract staat dat het voorschot 30 euro is voor stroom.
Als de daadwerkelijke kosten hoger zijn krijg je vanzelf een afschrift. Het verhogen van het voorschot is niet nodig het enige gevolg is dat de eindafrekening hoger zal zijn.

Probleem 1: dat het afgelopen jaren niet gedaan is.... tja misschien had je geld terug moeten krijgen, of de verhuurder moeten bijbetalen. Maar kijkend naar je ingeschatte 3000kwh zal het rond de 30 euro gezeten hebben dus vanuit mijn oog zou ik daar niet teveel moeite in gaan stoppen.

Simpel gezegd ik zou zeggen: start stand electra + moment afspreken met de verhuurder. En dan gewoon de jaarafrekening afwachten. En of dan wel of niet het voorschot verhoogd wordt is niet zo relevant, je betaald het of krijgt het uiteindelijk terug.
Tot nu toe is feitelijk het contract niet gevolgd.

Het is geen "fixed" bedrag voor de energie of 30 euro waarmee de kosten van de energie all-in zijn geworden anders had het een totaal ander verhaal geweest.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
WJM1988 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:52:
[...]

Je kunt niet zomaar andere maandbedragen vragen zonder onderbouwing. Het klopt dat het apart vermeld staat, dat is inderdaad mooi voor de verhuurder, waarschijnlijk is het dan eerder een praktisch probleem van meerdere woningen op 1 aansluiting, met een apart contract? Het is wel aan de verhuurder inzichtelijk te maken hoe het dan zit en waarom de verhoging gerechtvaardigd is.
Die 30 euro is een voorschot. Kennelijk worden de kosten voor de elektra doorbelast aan de huurder, wat natuurlijk niet ongebruikelijk is. Dus ja, als de verhuurder kan laten zien dat die 30 euro niet meer voldoende is (wat gezien de huidige prijzen ook weer niet heel gek is), kan hij wel degelijk dat bedrag omhoog gooien. Niet dat het uitmaakt als hij dat niet zou doen, want dan kan 'ie aan het eind van het jaar alsnog een fikse rekening sturen voor de te weinig betaalde energiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:41
Sefa schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:41:
[...]

En wat als je moet bijbetalen? 30 euro is een voorschot. Zou zomaar al 8 jaar veel te weinig kunnen zijn.

Voor de TS. De verhuurder vraagt je eigenlijk gewoon je stroom af te rekenen. Kennelijk krijg je de eerste 30 euro per maand cadeau, dat is vrij netjes toch?
Of veel te veel... is afhankelijk van hoe je het bekijkt. Vooral sinds 2022 is de teruggave energiebelasting enorm. Waarschijnlijk heeft de verhuurder daar geen recht op omdat hij tig appartementen achter een grote bedrijfsaansluiting knoopt. Wel verbruikt de verhuurder met alle aansluitingen samen >10.000KWh waardoor over een groot deel van de energie bijna geen energiebelasting meer betaald hoeft te worden.

Als ik kijk naar mijn verbruik van januari en februari is dat zo'n 2x300KWh voor 20 euro per maand. Nu heb ik wel een 3-jarig greenchoice contract via de consumentenbond, dus oude tarieven die naar hedendaagse standaarden scherp zijn, dus gok dat de verhuurder op dit moment wel iets meer kwijt is dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 20:21
Het verleden is het verleden lijkt me. Wellicht is de verhuurder wakker geworden en beseft hij zich ineens dat hij wel erg laks is geweest met betrekking tot het doorberekenen van de stroomprijzen (bij jou, wellicht maakte hij winst op de andere bewoners, maar dat even tot daar aan toe), dat lijkt me zijn goed recht.

Ga met hem in gesprek over hoe jullie dit aan gaan pakken. Als hij het voorschot wilt verhogen, is het voor hem (en jou) ook relevant om over een jaar te weten wat je daadwerkelijke verbruik is geweest, minus belastingteruggaaf en tijdelijke korting op de stroomtarieven.

Vraag bij hem op wat zijn contractuele (of variabele) tarieven zijn . Vermenigvuldig dat met de 3000kWh die je schat te verbruiken, haal daar de belastingteruggaaf van af (of dat nou een deel van het totaal is door de gedeelde meter met andere bewoners of het totaal) en eventueel een deel van de vaste (leverings)kosten. Deel dat door twaalf en spreek dan het nieuwe voorschot af.

Over een jaar hebben jullie weer contact, vergelijken jullie de daadwerkelijke kosten met het betaalde voorschot en dan krijg jij nog geld van hem, of andersom.

Dit lijkt me nou niet een kwestie waar je ruzie over wilt maken. Want ik begrijp jouw situatie, maar ik begrijp die van hem ook. De verhuurder maakt het zich alleen enorm lastig door met tussenmeters te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
WJM1988 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:52:
[...]
waarschijnlijk is het dan eerder een praktisch probleem van meerdere woningen op 1 aansluiting, met een apart contract?
Als er geen individuele meter is wordt het een heel ander verhaal. Maar uit de reactie van de TS maakte ik op dat het een individuele meter is voor eigen (dus niet gezamenlijke) woonruimte.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-09 19:25
RolfKees schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:35:
[...]

Ja we hebben nooit een jaarafrekening gezien. :X 8)7 Dus verhuurder verzuimt is mijn tegen argument
Pas maar op, ik denk dat je de afgelopen jaren (veel) te weinig betaald hebt...
In dit geval geen slapende honden wakker maken, als het echt om een voorschot staat en in je contract staat dat het verrekend wordt naar daadwerkelijk gebruik staat de verhuurder gewoon in zijn recht.

Let er wel op, hij zal dus ook de meterstand moeten noteren. Als hij alleen het voorschot verhoogd en niet de meterstand noteert, denk ik dat de verhuurder niet van plan is om achteraf te verrekenen.

[ Voor 16% gewijzigd door ybos op 23-03-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WJM1988
Er zijn geen slapende honden; als er nooit jaarrekeningen zijn opgesteld (iedere 1 juli van het nieuwe jaar) is het te laat om te verrekenen door verhuurder.

Omgekeerd kan er wel een zaak worden begonnen bij de Huurcommissie over de laatste 2,5 jaar door de huurder. Als deze dat wil.

Meeste mededelingen hier kloppen juridisch gewoon niet. Dat het apart vermeld is op het contract zorgt er inderdaad wel voor dat het dit jaar met onderbouwing van rekeningen kan worden verhoogd, maar ALLEEN na het opstellen van een jaarrekening en alleen per 1 juli 2022. Daar hoef je ook niet mee akkoord te gaan overigens, al is het bij een juiste onderbouwing niet waarschijnlijk dat je gelijk krijgt.

Kort gezegd; je kunt niet zomaar de huur verhogen, al helemaal niet zonder berekeningen, rekeningen van het energiecontract enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Even in 2 onderdelen splitsen:

Je verbruik en wat je daarvoor betaald
Laten we eens uitgaan van 20 cent per kWh. Je geeft aan dat je schatting is dat je circa 3000 kWh per jaar verbruikt (wat ook als een logisch verbruik klinkt).
20 cent maal 3000 kWh is 600 euro aan verbruik.
Je betaald een voorschot(!) van 30 euro per maand. 30 euro maal 12 maanden is 360 euro per jaar.
Je betaald dan jaarlijks zo'n 240 euro ter weinig.

Je contract heeft het ook over een voorschot, niet een all-in afkoop voor 3 tientjes per maand. De verhuurder stond in zijn recht om ieder jaar extra geld te komen vragen

Verhogen van het voorschot bedrag en achteraf afrekenen
Nu je weet dat je (veel) te weinig betaald, ben je verbolgen over het feit dat de verhuurder het voorschot bedrag wil ophogen. de verhuurder staat in zijn volste recht. Als je nu nog niet beseft dat alle energieprijzen gigantisch ontploft zijn, kom je onder een steen vandaan.
De verhuurder wil ook helemaal niet de huurprijs verhogen, hij wil het voorschot aan de realiteit aanpassen én geeft aan nu echt te gaan afrekenen.

al met al denk ik dat je in handjes mag knijpen met hoe nonchalant je verhuurder de afgelopen 10 jaar is geweest.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05-2023
Volgens mij nog niet genoemd, maar als het een standaard modelovereenkomst ROZ betreft dan horen hier ook Algemene Bepalingen bij die dit soort dingen vaak prima beschrijven. Dat betekent ook vaak dat wanneer het niet in een contract staat maar er wel Algemene Bepalingen bij zijn gegeven dat dit gehanteerd kan worden.

De gehele bepalingen kan je hier vinden: https://roz.nl/wp-content...n-Woonruimte-ROZ-2017.pdf

In artikel 17 staat alles beschreven over de nuts voorzieningen en ook deze passage:

17.12 Verhuurder heeft het recht de levering van elektriciteit, gas en water voor het verbruik in het woonruimtegedeelte van het gehuurde op basis van een zich in dat gedeelte bevindende individuele meter en levering van de overige zaken en diensten die verband houden met de bewoning van het gehuurde, na overleg met huurder, naar soort en omvang te wijzigen.

Kort gezegd betekent het dat de verhuurder het kan en mag wijzigen, maar wel in overleg. Dat laatste maakt het ook moeilijker want in overleg dus het is niet eenzijdig. Moet je er echter ook mee akkoord gaan als er een verhoging komt? Als je huurbaas netjes met je omgaat en geen bizarre huurprijs vraagt zou ik geneigd zijn te zeggen dat je een verhoging binnen het redelijke accepteert mits je ook profiteert van een verlaging. Dat zou ik ook altijd vastleggen in een getekend stuk dat je die afspraken maakt, daarbij zou ik ook vastleggen dat je een voorschot betaalt en dus recht hebt op teruggave, maar daardoor ook een risico op bijbetalen in de jaren dat de kosten hoger liggen.
Pagina: 1