Gaming laptop voor programmeren, grafiek en opnames?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barth_nl
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-07-2023
Beste forumleden,

Ik ben van plan om een nieuwe laptop aan te schaffen ter vervanging van mijn HP Pavillion i7 uit 2018 die geen WIndows 11 meer aankan. Ik ga die gebruiken voor programmeren (MS Office, VBA, .NET), grafische bewerkingen (PSP) en meersporen geluidsopnames (o.a. Cubase). Games speel ik niet.

Minimaal i7, 16GB werkgeheigen, 1TB SSD, voorkeur voor HP

Is dan deze een goede keuze, zijn er andere betere keuzes of is er een reden om geen gaming laptop te nemen? Quad of Octa core (meer cores, betere processing van lange lappen code)?
HP Pavilion Gaming 15-dk2275nd met NVIDIA® GeForce RTX™ 3050 Ti

Budget tot €1500 incl BTW

ThX en GrtZ, Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Win11 is geweldig, maar Win10 wordt nog tot en met 2025 geupdate. Alle software werkt er ook nóg op (hoewel WSA een mega feature is). Is er een andere reden dat je wil updaten?

Persoonlijk voor mij is bij development werk screen estate een must. Het liefst 16:10 of zelfs 3:2 maakt een hoop makkelijker. 1080p voelt altijd wel claustrofobisch.

Ryzen 5th gen of Intel 12th gen zal wel een goeie stap zijn, afhankelijk van wát je programmeert (VBA en office beschouw ik niet echt bepaald zwaar programmeren, en .Net is een mega breed begrip). Zit je op het niveau "linux kernel/chromium browsers compilen" of "simpele 100 regel tooltjes"?. Eigenlijk is, als je niet gamed, een GPU geen noodzaak -- zowel Intel als AMD hebben redelijk goede IGP's tegenwoordig -- tenzij je iets als OpenCL of CUDA wilt gaan developen, in dat geval: ga voor een nVidia-like kaart. Maar als je dat deed, had je vast ook wel Python neergezet.

Voor mij, als ik het zo inschat, zou de prioriteit zijn:

- Screen estate (tenzij ik altijd aan een externe monitor hing die het screen estate van zichzelf had)
- 32GB RAM op z'n minst (docker containers/VM's etc...)
- Snelle SSD (dus niet puur sequential maar ook random)
- Goed toetsenbord/touchpad
- I/O
- ..
- GPU

Die HP... tsja... 11th gen CPU, wél een GPU maar nogmaals: niet nodig (gok dat je die zelden uberhaupt aanzet omdat je via optimus toch op de IGP werkt), helft van de prijs IS door de GPU waar je alleen met games dus gebruik van maakt (normaal staat hij uit, zoals in VSCode, Office, etc...), en een low-res 1080p scherm... ik vindt hem niet zo denderend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een 4 jaar oude laptop die geen Windows 11 aan kan? Ik werk met een stapeltje HP EliteBook 820 G3 uit 2016 die het nog prima draaien. Dat lijkt me dus niet de hoofdreden waarom die van jou geen Windows 11 aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barth_nl
sypie schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 23:00:
Een 4 jaar oude laptop die geen Windows 11 aan kan? Ik werk met een stapeltje HP EliteBook 820 G3 uit 2016 die het nog prima draaien. Dat lijkt me dus niet de hoofdreden waarom die van jou geen Windows 11 aan kan.
Tja, hij komt niet door de compatibiliteitstest heen en ik wil Win 11 erop zetten om klaar te zijn voor opdrachten waarbij ik dat nodig heb (ben freelancer).

[ Voor 12% gewijzigd door barth_nl op 19-03-2022 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barth_nl
Umbrah schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 23:00:
Win11 is geweldig, maar Win10 wordt nog tot en met 2025 geupdate. Alle software werkt er ook nóg op (hoewel WSA een mega feature is). Is er een andere reden dat je wil updaten?

Persoonlijk voor mij is bij development werk screen estate een must. Het liefst 16:10 of zelfs 3:2 maakt een hoop makkelijker. 1080p voelt altijd wel claustrofobisch.

Ryzen 5th gen of Intel 12th gen zal wel een goeie stap zijn, afhankelijk van wát je programmeert (VBA en office beschouw ik niet echt bepaald zwaar programmeren, en .Net is een mega breed begrip). Zit je op het niveau "linux kernel/chromium browsers compilen" of "simpele 100 regel tooltjes"?. Eigenlijk is, als je niet gamed, een GPU geen noodzaak -- zowel Intel als AMD hebben redelijk goede IGP's tegenwoordig -- tenzij je iets als OpenCL of CUDA wilt gaan developen, in dat geval: ga voor een nVidia-like kaart. Maar als je dat deed, had je vast ook wel Python neergezet.

Voor mij, als ik het zo inschat, zou de prioriteit zijn:

- Screen estate (tenzij ik altijd aan een externe monitor hing die het screen estate van zichzelf had)
- 32GB RAM op z'n minst (docker containers/VM's etc...)
- Snelle SSD (dus niet puur sequential maar ook random)
- Goed toetsenbord/touchpad
- I/O
- ..
- GPU

Die HP... tsja... 11th gen CPU, wél een GPU maar nogmaals: niet nodig (gok dat je die zelden uberhaupt aanzet omdat je via optimus toch op de IGP werkt), helft van de prijs IS door de GPU waar je alleen met games dus gebruik van maakt (normaal staat hij uit, zoals in VSCode, Office, etc...), en een low-res 1080p scherm... ik vindt hem niet zo denderend.
OK, bedankt voor je reactie. Jij hebt duidelijk veel meer kijk op de technische details dan ik.
Als ik meer beeld wil hebben sluit ik een extern Samsung breedbeeld 34" curved beeldscherm aan.
Zou je alternatieven kunnen voorstellen die voor mij geschikt(er) zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03:33

ötzi

eclecticus

barth_nl schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 23:04:
[...]

Tja, hij komt niet door de compatibiliteitstest heen en ik wil Win 11 erop zetten om klaar te zijn voor opdrachten waarbij ik dat nodig heb (ben freelancer).
Ik kreeg hetzelfde te horen, niet door de compatibiliteitstest heen, en dit is een desktop met 128GB Ram, een 5950X CPU en een 6800XT GPU, lijkt me dus iets met deze test te maken hebben zoals sypie al aangeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barth_nl
ötzi schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 23:23:
[...]

Ik kreeg hetzelfde te horen, niet door de compatibiliteitstest heen, en dit is een desktop met 128GB Ram, een 5950X CPU en een 6800XT GPU, lijkt me dus iets met deze test te maken hebben zoals sypie al aangeeft...
En heb je dan al geprobeerd om Win11 er toch op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:29

3_s

barth_nl schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 23:04:
[...]

Waarom zou je dat nodig hebben voor een opdracht?
Zo lang je maar deftig kan programmeren, maakt het toch niet uit of je W10, W11, Linux of Mac gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03:33

ötzi

eclecticus

Sorry :p
Jazeker, draait zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barth_nl
3_s schreef op zondag 20 maart 2022 @ 00:15:
[...]

Waarom zou je dat nodig hebben voor een opdracht?
Zo lang je maar deftig kan programmeren, maakt het toch niet uit of je W10, W11, Linux of Mac gebruikt.
Een opdrachtgever zou kunnen vragen of ik iets op Win11 heb getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 18:42
Geen idee of een Ryzen7 beter zal zijn, heb geen verstand van programmeren, maar dit is eventueel ook een optie als je specifiek HP wilt.

https://www.mediamarkt.nl...p-16-e0362nd-1715539.html

kost hetzelfde als degene die jij naar linkt, maar wat betere processor, betere videokaart en iets groter scherm.

Heb hem zelf ook en ben er tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:10

Tazzios

..

Bij een game laptop betaal je vooral voor de grafische kaart eentje zonder is een derde goedkoper. Waarom je voor een gaming laptop zou gaan is mij dus onduidelijk.

Dezelfde CPU en GPU maar 400 euro goedkoper:
pricewatch: ASUS TUF Dash F15 FX516PE-HN023T
(mogelijk heeft de GPU een ander TDP maar je geeft aan die toch niet te gebruiken)

zonder GPU:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 15ITL05 (82FG00D6MH)
pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 15ALC6 (82KU01RWMH)

Had je zelf al je wensen in de pricewatch ingevuld?
Resolutie van het scherm nog belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barth_nl
Tazzios schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:38:
Bij een game laptop betaal je vooral voor de grafische kaart eentje zonder is een derde goedkoper. Waarom je voor een gaming laptop zou gaan is mij dus onduidelijk.

Dezelfde CPU en GPU maar 400 euro goedkoper:
pricewatch: ASUS TUF Dash F15 FX516PE-HN023T
(mogelijk heeft de GPU een ander TDP maar je geeft aan die toch niet te gebruiken)

zonder GPU:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 15ITL05 (82FG00D6MH)
pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 15ALC6 (82KU01RWMH)

Had je zelf al je wensen in de pricewatch ingevuld?
Resolutie van het scherm nog belangrijk?
Ah, bedankt.

Ik had de pricewatch nog niet gebruikt. Kom als ik die invul vooral op HP Victus uit.

Zie nu weer waarom mijn keuze op HP valt: op de laptops die jij vond (wel interessant qua prijs) ontbreekt een pause/break toets. Als ik die niet heb kan ik mijzelf niet uit een loop redden bij het programeren...
Overigens hebben ook niet alle HPs deze toets, de Pavillion en Victus in ieder geval wel.

Dus ik zie aankomen dat het dan een Victus gaat worden, want die heeft dan weer een i7 met 8 cores.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:10

Tazzios

..

ik weet niet of je vast zit aan 15", met grotere maten heb je waarschijnlijk ook meer keuze met pauze knop.
Pagina: 1