Vloerverwarming word niet warm.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter Verweij
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-04 19:08
Goede avond

Ik heb een probleem met mijn vloerverwarming deze wordt niet warm. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZLwoUuByV0aY075X1gh2iilxxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wx23njHKcUJZOx48b368yYBe.jpg?f=fotoalbum_large

Heb een grundfos alpha2 L zie foto’s
De aanvoerleiding ( de leiding naar de thermostaat knop) word heet. De aanvoerleiding die de vloer in gaan wil wel wat warm worden de retour blijft ijskoud. Als zet ik de thermostaat knop op 70 Gr de boel word niet warm.
Heb alleen op de bg in de gang een radiator en deze word wel warm. Boven wordt ook alles warm.
Nu heb ik een paar maanden terug de cv geleegd ivm vervangen van een radiator.
Dit een paar keer moeten doen om dat het niet ging zoals het moet.
Van af dat moment denk ik gaat het niet goed.

Waar ligt het probleem wie weet raad.
Gr. Peter

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-05 19:06
Heb je de thermostaatknop er al eens afgehaald en het pinnetje met de hand ingedrukt?
Als hij dan wel warm wordt is de thermostaat kapot.
Zie je wel flow in de flowmeters?

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
Deze er al eens af gehad.
Maar als ik de knop aan de binnenkant bekijkt wordt het pinnetje ingedrukt als je de thermostaat op 20 Gr zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4o1KrQzu32mYhb7S8yw7sRvOSu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8DnZjHCl1AlBgzMPINJdaUA.jpg?f=fotoalbum_large

Of ik ze nu op 0 zet op op 3 maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
Klopt dat wat ik zegt @mightym
Over de thermostaat knop. Als ik hem er af haal is het pinnetje uit en zou deze open moeten staan? Kan hem wel indrukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:57
Staat de retour open? (Was probleem bij mijn ouders)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pinnetje moet je in kunnen drukken, zo niet eerst beetje wd40 er over spuiten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:01
Werkt de pomp van de vloerverwarming wel? Als die niet draait gaat er ook geen warm water door de leidingen. En tip: zet de boel niet op 70 graden, redelijke kans dat de pomp en/of de leidingen daar niet tegen kunnen.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Peter Verweij schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:16:
De aanvoerleiding die de vloer in gaan wil wel wat warm worden de retour blijft ijskoud.
Pomp vloerverwarming checken?
paar maanden terug de cv geleegd
Ontluchten en bijvullen checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Moi_in_actie schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:17:
Werkt de pomp van de vloerverwarming wel? Als die niet draait gaat er ook geen warm water door de leidingen. En tip: zet de boel niet op 70 graden, redelijke kans dat de pomp en/of de leidingen daar niet tegen kunnen.
Staat op 10 zoals ik de foto zie

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter Verweij
@Hackus pennetje kan ik indrukken met achterkant schroevendraaier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter Verweij
@JaDatIsPeter pomp doet het wel je voelt hem draaien. Veranderd je de snelheid voelt je dat wel. Maar deze word ook niet warm.

Ontluchten van de vloerverwarming ? of het hele systeem. Dat heb ik al een paar keer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
@Moi_in_actie had een reactie op jou vraag aan een ander. Zie hier boven.

Had de thermostaat ff op 70 gezet om te kijken of het dan wel warm wordt.
Staat normaal op 47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
@Hackus de meter staat op 10 Gr word ook niet veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
@DJustin ja deze staat open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-05 17:50
misschien staan de groepen verkeerd afgestelt.
iets hogere flow generenen door de kranen aan de achterkant open te draaien./dicht te draaien.
(ligt er net aan welke type je hebt) zelfde geldt voor de voorzijde.

pomp instelingen wijzigen wil ook soms wel helpen. standje 2 continu is bij 4 groepen zatt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:54
Alles werkte, tot op het moment dat je een radiator vervangen hebt, en er dus water uit / in moest.
Ik zou niet meteen aan alle knoppen gaan lopen draaien, als het daarvoor wel goed werkte.

Grote kans dat je de vloerverwarming goed moet ontluchten, heb begrepen dat dat best een tijd kan duren voordat alle lucht er uit is.
Kan je het systeem afsluiten van de rest van je CV, misschien scheelt dat qua ontluchten.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Heb je de verdeler zelf wel ontlucht? Als de pomp voor de helft in een luchtbel staat te draaien gebeurt er niet zo veel.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
@DropjesLover
Ik heb al gekeken maar hoe ontlucht ik de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
Nog ter info
De pomp heeft in een foutmodus gestaan.
Wat bijna niet is te zien door de plek stand waar de verdeler zit.
Heb toen de stekker er ff uit gehad en er weer in gedaan en motor gaaf aan dat deze het weer deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:03
Zit er op je verdeler geen ontluchtingsnippels?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4o1KrQzu32mYhb7S8yw7sRvOSu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8DnZjHCl1AlBgzMPINJdaUA.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan niets vinden. Maar daarom vraag ik ook jullie om hulp. 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4f6oXw1zC6-d9W2ghOidbXIJPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5KIIW2gxdJBgnnGvMyk6JZg.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog een foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:58
@Peter Verweij zo te zien zit je pomp op de kopse kant aan de linkerkant.
Kan je met een spiegel zien op welke modus deze staat?
Wat betreft ontluchten, de pomp ontlucht zichzelf.
https://api.grundfos.com/...erature-6154094.pdf#page7

Op pagina 13 kan je zien wat elke modus precies doet

[ Voor 9% gewijzigd door Deshmir op 20-03-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:24
Lijkt een luchtprobleem in de leidingen, ontluchten dus. Mocht je geen mogelijkheden zien dan pomp op max zetten en een tijd laten draaien, ook druk verhogen door het bijvullen van het circuit. Uiteindelijk zal de lucht in het water " oplossen" en kan zo verwijderd worden.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
@Deshmir
Daar kwam ik ook achter dat ik daar kon zien hoe de pomp staat.
Maar als alles doet wat hij moet doen kijk je daar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Boven op dat t stuk in de aanvoer zit een ontluchter, ontlucht hem eens met de pomp uit. Met de blauwe knoppen kun je de flow over de losse groepen stoppen, dan kun je per groep even de flow testen al lijkken je flowmeters aan te geven dat er gewoon flow is over de groepen. Probleem is dus waarschijnlijk lucht voor de verdeler

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:22
Limksboven je verdeler zit toch gewoon een ontluchtingsnippel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
@nedernakker bij het open draaien komt er gelijk water uit. 😕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:54
waar gaat die retourleiding naar toe en staat die wel open, dat rode ding lijkt in de goede positie te staan maar je weet maar nooit. zou die leiding volgen kijken waar die uitkomt mischien wel op een radiator die dicht staat dan is er ook geen circulatie. de radiator die vervangen is nakijken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
Ik heb een ander idee:

als ik het goed zie circuleert de pomp gewoon, want de flowmeters staan op 2 oid.
Wil je het volgende experiment eens uitvoeren: draai de knop van de nieuwe radiator eens dicht.
Als de temperatuur van je vloerverwarming dan oploopt is je nieuwe radiator niet goed ingeregeld.
Die heeft dan te weinig weerstand waardoor er mogelijk geen/nauwelijks warm water naar de vloerverwarming stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 15:13
Dit is in ieder geval een ontluchtingsnippel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20VRR4dJq7i50IfT97-1pDla6XU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZtAAcCXvnHijql2OLs6rXkjO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:46

Tomatoman

Fulltime prutser

DJustin schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:10:
Staat de retour open? (Was probleem bij mijn ouders)
Voor de duidelijkheid: het is een probleem als de afsluiter op de retourleiding niet open staat.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
@mightym boven waar de radiator vervangen is zit nu dicht. Ga het proberen maar er zit doorloop Onderblok op de nieuwe radiator net zo als voorheen. Alleen zit er nu een dubbele pijp op voorheen een enkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Peter Verweij schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:25:
@mightym boven waar de radiator vervangen is zit nu dicht. Ga het proberen maar er zit doorloop Onderblok op de nieuwe radiator net zo als voorheen. Alleen zit er nu een dubbele pijp op voorheen een enkel.
Daar zit dan ook een stelschroef in neem ik aan? Die kun je dan ook wat knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvvDDt8M4jX8hawD_0h__yfAXCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtYyAgMOMbo29oHI9uurNCRV.jpg?f=fotoalbum_large
Pomp staat stand 4 net niet te zien op de foto🤔
De flowmeters staan op 2 aanvoerleiding naar de verdeler is heet thermostaat staat op 52gr. De retour leiding is koud de meter geeft 20gr aan. De aanvoerleiding vanaf de verdeler voelen lauw aan de retour koud.
De rode kraan staat open is ook nooit veranderd.
Radiator in de gang is heet.
Je voelt ook op de leidingen dat de pomp loopt/waterstroomt. 🤔🤔🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
stand 4 is te hoog voor die pomp, veel te veel flow, stand 1/2 is ruim voldoende, je wilt het warme water er niet doorheen jagen, het moet wel tijd hebben om warmte af te geven in de vloer.

als je al je radiatoren in huis dicht zet en alleen de vloerverwarming aan(pomp op stand 2), dan moet de vloer warm worden, als er dan nog steeds geen warmte komt dan is er duidelijk een obstructie, dit kan door lucht komen (ook elders in de toevoerleidingen richting de diverse radiatoren of verdelers in huis) dus alles goed ontluchten met de ketel uit.

wat ook kan is dat ondanks dat de stift van de thermostaatkraan van de verdeler vrij beweegt de klep op de zitting is blijven kleven. als dit zo is en de knop is er af wil een 'subtiele hengst' tegen de kraan dit nog wel eens verhelpen, zo niet, dan wordt het aftappen en de kraan demonteren om het te controleren/gangbaar te maken.

Mocht met alle kranen dicht de vloer wel warm worden, dan zit er een onbalans in je systeem. dit is alleen op te lossen door de installatie adequaat in te regelen (en dat is dus niet voetventielen en onderblokken half dichtdraaien, dit creëert alleen ongewenste weerstand, geluidsoverlast en slijtage op de pomp van je cv ketel)

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
@nedernakker alle radiator zitten normaal dicht alleen op de slaapkamer van mijn zoon waar dus een nieuwe geplaatst is en de radiator in de badkamer staat open.
Na het op nieuw vullen alles open gezet de temperatuur omhoog en alles ontlucht. Radiator op onze slaapkamer en zolder weer dicht zo als altijd.
Druk op de ketel 1,9 een keer weer ontlucht en wat bij gevuld. Niet noemenswaardig.
Daar ook geen verandering in.
Kwam er toen achter dat de pomp van de vloerverwarming uit stond storing modus.
Steker er uit en werkt weer DENK IK
Vloerverwarming zit er ongeveer 7 jaar in ben er niet bij geweest met montage en vullen. Bij mijn is het als ik wat gezien heb weet ik er wel raad mee. Werkte altijd prima

Het hoge toerentallen van de pomp is op aanraden van meerdere om evt de lucht er uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Volg maar gewoon mijn stappen, dan kom je tot een uitkomst.

lucht is in 80% van de gevallen de boosdoener, een defect in een product kan altijd, maar gezien je problemen zijn ontstaan na het aftappen en vullen ga ik er vanuit dat het lucht is. dit sluit je in ieder geval uit door mijn stappen te volgen.

ben benieuwd naar de uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
@nedernakker gisteren al radiatoren dicht gezet de temperatuur wat hoger gezet op mijn Kamerthermostaat en kijken wat de vloerverwarming doet. Geprobeerd om te ontluchten maar bij het opdraaien komt er gelijk water uit. Vloerverwarming wordt wel warm maar de retour leiding blijft koud. vandaag mijn ketel bij gevuld en ontlucht. Daar na de verdeler bij gevuld wat eigenlijk niet noemenswaardig was. Weer verwarmen
Wordt wel warm maar de retour leiding niet en de retour van af de verdeler ook niet. Temperatuur meter komt niet boven de 30 Gr. Ook als ik de thermostaat knop op de verdeler op 70 Gr. zet.
Vloer wordt nu wel warmer nu alle radiatoren weer open (gang badkamer en bij mijn zoon) worden deze ook gelijk warm.
Het is nog niet als het zou moeten zijn denk ik.
Sorry beetje lang verhaal geworden.
Gr. Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover87
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-04 13:32

rover87

Symfony Developer

Hoe oud zijn de leidingen? Oude leidingen zijn van een materiaal gemaakt wat soms slib veroorzaakt in de leidingen. Veel oudere installaties lopen daardoor na verloop van tijd dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
ik mis nog een ontluchter op je retour. ? kan ook wel een dingentje zijn.
het instaleren is wel te doen maar je moet wel weten wat je doet/ervaring hebben.
voor leken is het meestal net een beetje te lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
@rover87 dat zal niet het probleem zijn. Vloerverwarming zit er 7 jaar in. De hoofd leidingen zijn van ijzer laatste stuk kunststof.
En in de gang wordt de radiator wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
@miciel het is destijds geïnstalleerd door een een verwarmingsmonteur en altijd goed gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:22
Peter Verweij schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:16:
Goede avond

Ik heb een probleem met mijn vloerverwarming deze wordt niet warm. [Afbeelding]

Heb een grundfos alpha2 L zie foto’s
De aanvoerleiding ( de leiding naar de thermostaat knop) word heet. De aanvoerleiding die de vloer in gaan wil wel wat warm worden de retour blijft ijskoud. Als zet ik de thermostaat knop op 70 Gr de boel word niet warm.
Heb alleen op de bg in de gang een radiator en deze word wel warm. Boven wordt ook alles warm.
Nu heb ik een paar maanden terug de cv geleegd ivm vervangen van een radiator.
Dit een paar keer moeten doen om dat het niet ging zoals het moet.
Van af dat moment denk ik gaat het niet goed.

Waar ligt het probleem wie weet raad.
Gr. Peter
Heb je de radiator kraan en het retour/voetventiel ook vervangen? Grote kans dat er onbalans in je systeem is ontstaan door het vervangen van onderdelen en er nu heel weinig water naar je vloerverwarmingsverdeler stroomt. Dan is de aanvoer nog steeds gloeiend heet, maar het mengwater ijskoud.

Als je niet zeker weet of een radiator goed is ingeregeld is het meten van de toevoer en retour temperatuur de meest eenvoudige methode om dat te controleren.

Spuit 11, had pagina 2 over het hoofd gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door Nivado op 22-03-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Alleen de pomp, zodat deze niet droogloopt. Niet het hele VV(+CV) circuit

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:12
Misschien raar idee, maar de vloerverwarmingverdeler geeft aan dat er flow is (zie dat de flow indicators dat aangeven op je foto).
Hoelang wacht je voordat je concludeert dat de retour niet warm word?
Stel dat er 30 graden in gaat (even een aanname meeste vloeren vinden boven de 40 bijvoorbeeld niet fijn), dan kan de eerste keer best een tijd duren voordat de vloer opwarmde en geen warmte meer opneemt en dus je retour temp omhoog gaat.

Als je flow hebt en je hoort geen geborrel en dergelijke dan zou het moeten werken, naar mijn inzicht.
Voor eventueel lucht er uithalen (uit de vloer leidingen). Alle radiatoren dicht, alle vloergroepen op 1 na dicht en zien dat je er even flow overheen houd. Dan de volgende groep open en de eerste dicht. En dit voor alle groepen doen, als er dan lucht in zit is de kans best aanwezig dat je het er uitkrijgt.

By the way, dichtzetten via de blauwe knoppen en je zult als het goed is ook zien dat die groep dan ook in de flowmeter 0 aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
@cossy nl thermostaat staat meestal op 42 Gr nu met het uitproberen soms zelfs hoger.
Zit er dan wel bij of het niet te heet wordt en dan na een uur nog steeds koude retour leiding.
Maar ga proberen wat jij aan geeft om te ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
en hoe hoog staat je ketel ? hoe warm water levert je ketel ?
als ik er water van 40 graden ingooi wordt het ook niet echt warm.
deze sets houden wel van 50 graden of meer. ketel wat hoger afstellen.
(eventueel het is niet zo dat dit 100% de oplising is eerder een gok)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7DEN7SPryGPyExuWEWULzD8G8c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4SYvrCd96D2nSMC7T15F6HdI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfWaasGsBx1f7CnPsxLuzZQZnu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70vXo62DdP5KTdveltxWSSwx.jpg?f=fotoalbum_large

Is het een goed idee om bovenstaande ontluchten nippel op de retour leiding te zetten.
Dus boven de rode afsluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
het is beter om een normaal T stuk te plaatsen met hierboven een stukje leiding en dan pas middels een schroefbus 15mm x 1/2"een radiator ontluchter te plaatsen. op deze manier heb je een luchtvanger, de kans dat de lucht anders voorbij het t-stuk gaat is aanzienlijk.

over de flow van het systeem hoef je je geen zorgen te maken, de flowmeters geven aan dat er stroming is over het systeem, tussen de 2/3l /min is prima om de vloer goed warm te krijgen.

let wel, vloerverwarming is trage verwarming dus voelbare warmte kan zeker wel een paar uur duren.

De temperatuur van het water in de aanvoer naar de verdeler is afhankelijk van de modulatiegraad van je ketel, de verdeler zal nooit 60 graden worden als de cv ketel maar 40 aanbied.

te weinig aanbod kan ook komen door de stift van de thermostaatkraan, ik heb nog niet gehoord of je de knop er al af hebt gehaald en gekeken of de stift vrij beweegt en goed naar buiten komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aarthodo
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Ik hoor nog niemand praten over het meten van aanvoer en retour. Bij vloerverwarming gaat het vaak om 30 graden aanvoer en dan 24 retour. De knop met cijfers op 30 graden zetten , pomp op stand 2, dan controleren of er gelijke flow is in allecircuits, en dan geduld hebben, elk half uur de retour temp meten. Als er geen Ir meter is, kan dit met een oorthermometer😁. Uiteindelijk moet de retour temp ca 24 graden worden. Als dit hoger wordt, pompsnelheid verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Verweij
@nedernakker
te weinig aanbod kan ook komen door de stift van de thermostaatkraan, ik heb nog niet gehoord of je de knop er al af hebt gehaald en gekeken of de stift vrij beweegt en goed naar buiten komt..

Heb de knop er afgehaald en stift komt er wel uit. En om hem in te drukken moet je wel wat kracht zetten.
Pagina: 1