Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29
Graag jullie advies in deze voor mij ingewikkelde materie.

Ik ben me aan het orienteren voor een stevige PV installatie. Maar ik twijfel wat het beste zou zijn.

Mijn situatie:
nu is verbruik ~6000kWh per jaar (kookgroep, grohe red, 2 ovens, wasdroger, PCs, camera NVR systeem, NAS etc). Gezin met 2 kinderen.

Ik wil PV panelen om dat te compenseren en ook voor een nog te plaatsen warmtepomp die in hybride gaat komen. (wil veel capaciteit SWW voor badkamer, gas nu 2300m3). Daarnaast later wellicht elektrisch 2e autootje met 3F loadbalancing). Dus verbruik wordt nog een pak hoger.

Ik heb nu een oudere meterkast met 1x35A aansluiting, maar die laat ik al aanpassen voor 3X25A. Ik wil in een goede stap zetten voor ook de komende jaren, ook als salderen wegvalt).

Ik heb in sunny design al wat bedacht met 22x400Wp panelen, zie hieronder (dacht aan de hyundai 400Wp fullblack). Opbrengst 7313 kWh berekend. Wij hebben een ik denk uniek huis met bruikbare dakvlakken zzw en nno met helling van 19 graden. Grote bomen aan de oostkant vooral.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bm2EBWwMO9gpKKFjtqOa1AMfPUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDM10DRDBTxyk1WIlXsLr2ps.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cT1hn7PEKpXgtuizkVxOytwk8fI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQAd8SUo0iCpWkBFscsWio3A.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil graag productie en verbruik e.d. uitlezen, het enphase systeem lijkt me wat dat betreft wel mooi.
Verder wil ik een systeem dat niet snel tript bij teruglevering als het net overbelast wordt. Verdere uitbreidbaarheid in de toekomst is ook fijn.

Mede gezien de 3 dakvlakken denk ik dat een enkele omvormer lastig is, klopt dat?
er is wel wat schaduw in de ochtenduren met name op het noord vlak en de garage vooraan (maar dat boompje kan kleiner...) Mede gezien in de toekomst nog wat verder uitbreiding op noord is misschien enphase toch een goed idee? Mag wat mij betreft wel een wat duurder systeem zijn. Wat zouden jullie doen?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:12
Enphase vanwege 'op de groei' vind ik een slecht idee, je betaald rustig een extra omvormer vooraf... En bij uitbreiding nog een keer.

Je kiest Enphase vanwege technische noodzaak... Of je accepteert de extra kosten vanwege persoonlijke voorkeur... Dat mag van mij, zolang je het maar realiseert ;)

Is de helling van de 2 zzo dakvlakken verschillend?

Je weet nu al dat je meer dan 7000kWh nodig gaat hebben. Je bent dan het voordeligste uit door alles in een keer te leggen. Dan kun je ook de op lange duur optimale omvormer kiezen.

En tot die tijd... Zie topic teruglever vergoedingen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29
Thx. De dakvlakken zijn allemaal 19 graden. 2 op zzw en 1 op nno.
Extra op het noord dak is al wel minder efficient, maar als ik dat teruglevertopic zie, toch interessant!

Stel ik laat het zo plaatsen, wat voor omvormer is dan handig want de meeste kunnen maar 2 strings als ik het zo zie. met 6+8+8 is dit wat lastig verdelen toch? Op Sunnydesign wordt steeds 2 omvormers geadviseerd.

beter om er meteen 28 op te zetten (14 zuid, 14 noord) misschien?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:12
Sunny design is wat aflexibel helaas. Maar als de hellingen gewoon hetzelfde zijn kunnen ze in 1 string. Op de 3 fase omvormers afhankelijk van het exacte paneel maximaal 20.

De strings hoeven niet dezelfde lengte te hebben. (Dat is alleen als je 2 strings op 1 ingang wil)

Bepaal hoeveel je wil uitgeven en leg zoveel je kunt ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.