Resin 3D printer fep probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik weet niet of dit in het juiste topic staat, anders excuus daarvoor.
Ik heb al een aantal weken een probleem met mijn 3D printer.
Ik heb een Anycubic Mono X.
De printer print 9/10 keer geen goede modellen.
Na een nieuwe FEP geplaatst te hebben en de printer start wacht ik af....
Nadat de printer klaar is zie ik dat veel supports niet geprint zijn en deze vast zitten aan de fep.
Als ik de resin netjes in de fles terug doe en de fep schoonmaak met warm water zie ik dat de fep op meerdere plaatsen beschadigd is.
Hierbij een aantal foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqf95y6iTx5H8jg-EuTdhMSb1Ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZX7TbrfR3Z8Wgs7tjTgbD96.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mj1pu1slzFmgIln22c2Ppeyfx_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4BaOOSfvf1wEQhvhT5qyI1x1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85shhuQYwQIFE4phP6VoAjPHsyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1IQ1fxXKUuRc7hDkWQqcSIxR.jpg?f=fotoalbum_large

In totaal heb ik 25 prints in de afgelopen weken gemaakt en daarvan zijn er slechts 4 gelukt.
Omdat de fep beschadigd is moet ik deze na iedere print vervangen voor een nieuwe.
Dit is een tijdrovende klus en kost een vermogen!
Voor de Mono X kost 1 fep al rond de 5 euro.
Graag zou ik erachter willen komen waarom de prints continu mislukken.
Ik heb op diverse fora's al om hulp gevraagd, maar niemand weet wat er aan de hand is.
De printer staat horizontaal en waterpas, instellen staan allemaal op standaard.
Ik heb de fep proberen schoon te maken met 99,9% acohol, en andere feps met WD40 de lubricant, dus niet de normale.
Ik lees veel dat alcohol niet op de fep mag komen ivm beschadigen.
Ook na een nieuwe fep geplaatst te hebben blijven de prints soms plakken aan de fep.
Ik heb 2 resin printers en allebei met hetzelfde probleem.
Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:37

Rmg

Langere layer cure time zou ik proberen. Blijbaar hecht t niet goed aan de buildplate/vorige laag.

En is dit met dezelfde resins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Rmg schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:36:
Langere layer cure time zou ik proberen. Blijbaar hecht t niet goed aan de buildplate/vorige laag.

En is dit met dezelfde resins?
De layer cure time heb ik van 2 seconde t/m 5 seconde geprobeerd.
Het is inderdaad met dezelfde resins, die zijn goed tot 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Afgelopen weekend weer 2 modellen geprobeerd die eindelijk goed waren.
Het betreft hier borstbeelden.
Het vervelende is dat de FEP weer vol met witte bliksemschichten zit waardoor ik na iedere print de FEP moet vervangen.
Dit lijkt mij absoluut niet de bedoeling en dit heeft toch wel prioriteit om verholpen te worden omdat de kosten anders te hoog worden.

Over het cirkel probleem heb ik hier 2 foto's waarop duidelijk de cirkels te zien zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28cKzhQAWNICM0Czm4bJv3qGDsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCBw0uQX9rmH0PR3vGlzYKJr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-1jikhuZoZOrPbbBWS-Tw2xoCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuM736LlwAnmwygqWJYFmJcr.jpg?f=fotoalbum_large

Hier kan ik op internet maar weinig over vinden.
Ik heb al verschillende rotaties met de print geprobeerd, maar dan zitten de cirkels op een andere plaats.
Ook heb ik anti aliasing aangevinkt, maar blijkbaar werkt dat niet voor deze cirkels.
Ondanks dat deze prints gelukt zijn zijn ze toch deels mislukt door de cirkels.
Na het verven zie je nog steeds duidelijk de cirkels zitten wat natuurlijk niet mooi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:30

BM

Moderator Spielerij
Met die FEP issues kan ik je niet helpen, maar die cirkels, dat zijn toch 'gewoon' layer lines? Ik dacht dat je die bij resin prints amper had. Heb je wellicht je layer height aan de hoge kant staan?

Allemaal een gok/aanname van mijn kant, heb zelf geen resin printer.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
BM schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:32:
Met die FEP issues kan ik je niet helpen, maar die cirkels, dat zijn toch 'gewoon' layer lines? Ik dacht dat je die bij resin prints amper had. Heb je wellicht je layer height aan de hoge kant staan?

Allemaal een gok/aanname van mijn kant, heb zelf geen resin printer.
Geen idee, ik gebruik de standaard settings die volgens mij goed horen te zijn.
Het heet inderdaad layer lines, wist daar de naam niet van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:24
0108daniel schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 00:07:
[...]

Geen idee, ik gebruik de standaard settings die volgens mij goed horen te zijn.
Het heet inderdaad layer lines, wist daar de naam niet van :)
Deze hebben inderdaad met je laag hoogte te maken, meestal staat standaard op 0.05, en probeert men met Anti-Aliasing dit weer weg te krijgen, om toch sneller te kunnen printen.

Ik print zelf nooit op 0.05, maar maximaal 0.03, en dan liever op 0.025, het duurt wat langer maar je raakt geen scherpe lijnen en details kwijt door Anti-Aliasing, en veel minder tot geen layer lines :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Ah dan moet ik de laag hoogte aanpassen?
Met anti aliasing op 8 krijg ik het niet weg.
Een object van 8 centimeter duurt 11 uur, dit vind ik toch wel vrij lang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlnMBuDNI_2BNfFPDEzKBXfhzLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPEyizCJ7o5a8t5zH0zZUxht.jpg?f=fotoalbum_large
Dit zijn mijn instellingen.
Waar kan ik de laag hoogte instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Kopje laagdikte, 50um is 0.05mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Ahh top dankjewel!
Ik ga het morgen nogmaals proberen in de hoop dat dat probleem opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Zojuist geprobeerd.
Helaas moest ik de print na ongeveer laag 400 al stoppen wegens een vreemd probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWVgAmWjQa4WlsjjaxFwHdfI-po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LproEjL7jnQGDZmIu7VWzvQf.jpg?f=fotoalbum_large
Over de hele fep zitten stipjes.
Dit lijken support stipjes, maar dat is het niet.
Kan nu weer een fep weggooien....
Via de slicer kan ik geen fout vinden en zou ook niet weten wat dit probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Vandaag weer een nieuwe FEP geplaatst en een figuur geprint.
Figuur is eindelijk gelukt.
Echter is er nu weer een ander probleem.
De nieuwe fep is nu al beschadigd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BS6w85fvrQemXR4erXsW-yIa0qQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuRLXKnxfRNxDC4vOWqdrqnK.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit een stukje folie los.
Ik gebruik niet de metalen spatel.
Is deze nog te gebruiken of moet ik weer een nieuwe erop doen?

Ik heb nu de prints schoongemaakt en met heet water en ontvetter afgespoeld.
Daarna in het alcohol bad voor 3 minuten met nieuw alcohol.
De prints blijven glimmen en ze plakken heel erg.
Dit blijft ook een groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 17:52

OverloadOfRed

Bla, blabla

Kan je eens je workflow posten? Ik heb het idee dat je de spatel in je VAT gebruikt (of gebruikt hebt) om wat los te maken, maar dat kan ik mis hebben.

Ik heb een paar vermoedens en wat vragen:
- dat je (onbedoeld) je FEP beschadigt met teveel handelen, waarom maak je je FEP schoon met water of alcohol? Ik weet niet wat de ervaring van anderen hier is, maar ik heb mijn FEP nog nooit schoon gemaakt, tenzij je vastgeplakte prints loshalen bedoelt en dat doe ik met een stukje oude support en dan 30 seconden exposen.
- Beide (ja beide) beschermlagen van de FEP wel gehaald? Een FEP is één laag folie en twee beschermlagen, de beschermlagen zijn alleen voor transport en moet je voordat je de FEP vastschroeft er afhalen.
- Wat voor resin gebruik je eigenlijk? Ik lees water, alcohol en afspoelen?
- Wat is je workflow voor als je het met water afspoelt? Wat doe je met dat water? Please zeg niet dat je dit door het riool spoelt

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
OverloadOfRed schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:55:
Kan je eens je workflow posten? Ik heb het idee dat je de spatel in je VAT gebruikt (of gebruikt hebt) om wat los te maken, maar dat kan ik mis hebben.

Ik heb een paar vermoedens en wat vragen:
- dat je (onbedoeld) je FEP beschadigt met teveel handelen, waarom maak je je FEP schoon met water of alcohol? Ik weet niet wat de ervaring van anderen hier is, maar ik heb mijn FEP nog nooit schoon gemaakt, tenzij je vastgeplakte prints loshalen bedoelt en dat doe ik met een stukje oude support en dan 30 seconden exposen.
- Beide (ja beide) beschermlagen van de FEP wel gehaald? Een FEP is één laag folie en twee beschermlagen, de beschermlagen zijn alleen voor transport en moet je voordat je de FEP vastschroeft er afhalen.
- Wat voor resin gebruik je eigenlijk? Ik lees water, alcohol en afspoelen?
- Wat is je workflow voor als je het met water afspoelt? Wat doe je met dat water? Please zeg niet dat je dit door het riool spoelt
Geen probleem, maar de meeste stappen zijn hier al behandeld.
Beide FEP folie's zijn van de FEP afgehaald.
Met alcohol probeer ik te vermijden omdat ik op internet lees dat dit niet goed is voor de FEP.
Tip was om dan met warm water de FEP schoon te maken.
Ik gebruik micro vezel doekjes.
9/10 keer zijn mijn prints vastgeplakt aan de FEP waardoor ik steeds mijn FEP moet weggooien omdat ze beschadigd zijn (zie foto's hierboven)

Ik gebruik de orginele Anycubic resin in de kleur grijs.
Datum is tot 2023.
Ik doe goed schudden vantevoren en zorg dat de belletjes voor het overgrote deel verdwenen zijn.
Als mijn prints gefaald zijn dan verwijder ik die van de buildplate en maak deze schoon met alcohol.
Voor de buildplate is dit niet erg en word aangeraden.
De resin reservoir haal ik los en giet ik met een trechter en fijn zeefje terug in de fles.
De vastgeplakte resin verwijder ik met mijn vinger (met handschoentjes) en als dat niet lukt met het plastic spateltje.
De ene keer spoel ik het vat af met warm water en de andere keer met de microvezel doekjes.
De resin zit niet meer in het vat als ik het afspoel met water.
Het vat maak ik daarom vantevoren eerst zo goed mogelijk schoon met de microvezel doekjes.
Vaak moet ik de FEP na 1x gebruiken al weggooien omdat die beschadigd is (zie foto's hierboven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 17:52

OverloadOfRed

Bla, blabla

0108daniel schreef op maandag 28 maart 2022 @ 00:24:
[...]
De resin reservoir haal ik los en giet ik met een trechter en fijn zeefje terug in de fles.
De vastgeplakte resin verwijder ik met mijn vinger (met handschoentjes) en als dat niet lukt met het plastic spateltje.
De ene keer spoel ik het vat af met warm water en de andere keer met de microvezel doekjes.
De resin zit niet meer in het vat als ik het afspoel met water.
Het vat maak ik daarom vantevoren eerst zo goed mogelijk schoon met de microvezel doekjes.
Vaak moet ik de FEP na 1x gebruiken al weggooien omdat die beschadigd is (zie foto's hierboven)
Dus na het verwijderen van vastzittende resin gaat het mis?
Lijkt me dan duidelijk dat je het FEP teveel handelt bij dit proces. De makkelijkste manier om resin te verwijderen is om een stuk oude support in een hoekje naar beneden te duwen en dan een tank clean programma te draaien voor ~15-30 seconden. Als je dan aan de oude support trekt in de hoek kan je (meestal) alle rotzooi van je FEP af trekken. Het is wel even een kunstje, maar een stuk beter dan met je handen of met doekjes in je FEP te gaan zitten klooien

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhstudio
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-10-2022
Dit topic is al wat ouder maar ik heb nu een identiek probleem met mijn Halot One. Alles blijft aan het fep zitten, geen print kom meer goed uit de printer. En dat terwijl ik al bijna een half jaar de ene na de andere mooie print uit de printer haalde. Ik heb al verschillende nieuwe feps geprobeerd maar alles blijft plakken. Ik was benieuwd of je jouw fep probleem inmiddels opgelost hebt en zo ja hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:59

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Wellicht de metalen plaat waar je op print even opschuren met schuurpapier.

Dan wint de metalen plaat het weer van de FEP.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
rhstudio schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:56:
Dit topic is al wat ouder maar ik heb nu een identiek probleem met mijn Halot One. Alles blijft aan het fep zitten, geen print kom meer goed uit de printer. En dat terwijl ik al bijna een half jaar de ene na de andere mooie print uit de printer haalde. Ik heb al verschillende nieuwe feps geprobeerd maar alles blijft plakken. Ik was benieuwd of je jouw fep probleem inmiddels opgelost hebt en zo ja hoe.
Helaas is het niet opgelost en ben al erg veel geld kwijt met de aanschaf van nieuw resin en feps die ook zeer prijzig zijn.
Heb er al maanden niets meer mee gedaan.
Schijnt een veel voorkomend probleem te zijn met resin printers die niet opgelost kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-09 22:38

TMoose

Mooooooose !!

2 factoren die van invloed kunnen zijn, en waar je iets aan kunt veranderen zijn ten eerste schoonmaken en ontvetten van de build plate. Dit moet goed gebeuren voor goede adhesie. De 2e is een juiste belichtingsduur tijdens de eerste lagen. Speel daar eens mee en kijk of het effect heeft.

Oh, en ik ga er van uit dat je de beschermfolie van je nieuwe fep af hebt gehaald (als die er op zat)

-edit- zie na het lezen van de thread dat alles al eerder genoemd was :+

[ Voor 23% gewijzigd door TMoose op 17-10-2022 10:19 ]

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Als je van onder op de FEP veegt duw je vastplakkende prints er zo van af, dan zou je niks moeten beschadigen.

Verder hoop ik dat je met 'afspoelen met water' dit in een bakje oid doet en bij de milieustraat inlevert en niet onder de kraan doet? UV resin is echt enorm schadelijk voor de natuur en met name in water levende organismen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:31
Om het nog makkelijker te maken als er iets op je FEP is blijven zitten.
Bijna elke printer heeft wel een tank clean functie. Dan licht het hele scherm op en komt er dus een laagje over heel je FEP heen.
Als je van te voren wat oude supports erin zet kan je er zo alles uitpakken zonder de tank leeg te moeten halen.
NOOIT met de spatel iets verwijderen van de FEP. Met je vingers kan, maar laat (zonder handschoenen) vet e.d. achter en met pech krassen als je met je nagels iets probeert op te pakken. (Zelfs met duwen van onder af.)

Controleer ook even of je build plate wel helemaal recht is (niet bv een klein beetje hol of bol, dat wil ook nog wel eens voorkomen).
Goed levelen natuurlijk.
En eventueel lichtjes opruwen met een hele fijne korrel.

Alcohol breekt de resin af, dus als je je buildplate schoonmaakt, zorg dan dat je ook goed de alcohol verwijderd.

En tenslotte als dat allemaal goed staat, zorg dan dat de aanhechting van de eerste lagen ook goed op orde is. Zet die eventueel wat langer (heb ze zelf al ik weet niet hoe lang op 8 lagen van 30 sec staan).

Ik gebruikte de zelfde FEP over het algemeen meer dan een half jaar (grofweg 2000 printuren) op mijn Photons. Voor de Saturn heb ik hem zelfs pas 1x vervangen (na 2 jaar gebruik).

[ Voor 12% gewijzigd door Morelleth op 19-10-2022 14:17 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Pagina: 1